hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

WIADOMOŚCI  -  2004 r.

 

Z życia hoteli:

14.12.2004 r. Warszawa - miasto marzeń? Czterech na pięciu mieszkańców Polski, w wieku powyżej 15 lat było w Warszawie - wynika z badania prowadzonego przez TNS OBOP. Osoby odwiedzające stolicę przyjeżdżają do niej głównie w celach turystycznych (44%), a także by odwiedzić rodzinę (15%) lub znajomych (8%). [źródło: TNS OBOP]

14.12.2004 r. odbyła się konferencja prasowa pierwszej polskiej sieci hoteli ekonomicznych Start hotel. Autorem projektu jest warszawska spółka hotelarska PUHiT. Po dwóch miesiącach działania sieć obejmuje swym zasięgiem 12 miast Polski i dysponuje 13 hotelami.

 

18.11.2004 | odbyła się uroczystość wręczenia Godła laureatom II edycji Firma Przyjazna Klientowi.
Godło odebrało 17 firm wyłonionych spośród 300 kandydatów z całej Polski. Wśród wyróżnionych znalazła się spółka Global Hotel zarządzająca Hotelem Holiday Inn Wrocław. 

18.11.2004 | O ponad 20 % wzrosła liczba turystów odwiedzających Kraków.
W tym roku przyjechało 6,4 mln osób z kraju i z zagranicy. Wydali oni około 2,3 mld zł - poinformowała pełnomocniczka prezydenta ds. turystyki, Grażyna Leja.
Zdecydowana większość odwiedzających Kraków przyjeżdża na jeden dzień. Na noc w hotelach, pensjonatach i pokojach gościnnych zostało ponad 1,4 mln osób, z czego 655 tys. to turyści zagraniczni. źródło: gazeta.pl

04.11.2004 | Agencja ratingowa Fitch uważa, że w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat popyt na usługi hotelarskie w Polsce powinien wzrastać, jednak właściciele hoteli z powodu silnej konkurencji i wojny cenowej nie mogą liczyć na znaczącą poprawę swoich wyników. [źródło: PAP ]

 

27.10.2004 | W Warszawie  powstaje pierwszy w Polsce Hilton
Przy ul Grzybowskiej stanie hotel Hilton, dwa apartamentowce i biurowiec. Wszystkie budynki w dolnych partiach zepnie w całość przeszklony pasaż handlowy wokół otwartego placu.
W 22 piętrowym hotelu powstanie 313 pokoi. Gości ma przyciągać dodatkowo supernowoczesne centrum konferencyjne z wielką salą bez kolumn, co pozwoli na dowolną aranżację wnętrza (aż 1500 m kw. z własnym zapleczem - kuchnią i foyer), basen, centrum rekreacji i luksusowe SPA . Budowa Hiltona pochłonie ok. 53 mln euro. źródło: gazeta.pl

27.10.2004 | W centrum Krakowa powstaną luksusowe apartamenty
W jednej z najokazalszych kamienic przy Rynku, powstaną luksusowe apartamenty na wynajem oraz prawdopodobnie - pensjonat. W kamienicy trwają już zaawansowane prace archeologiczne i geodezyjne. Spółka otrzymała też pozwolenie na adaptację pomieszczeń. źródło: gazeta.pl

22.10.2004 | Rybak z hotelem
Trzy zawiadomienia do prokuratury o popełnieniu przestępstwa przez 32 osoby złożyła delegatura NIK w Białymstoku po kontroli lokalizacji inwestycji wokół dużych miast i na terenach turystycznych na Podlasiu.
I tak w podbiałostockiej gminie Zabłudów zamiast gospodarstwa rybackiego powstał duży kompleks hotelowo-wypoczynkowy, tzw. Bobrowa Dolina. Nad Wigrami zaś w Gawrych Rudzie powstało osobliwe "gospodarstwo agroturystyczne", czyli 10 luksusowych mieszkań i restauracja "Bachus". Z kolei na półwyspie unikatowego przyrodniczo jeziora Jaczno - zamiast dozwolonej w planie zagrody rolniczej stoi luksusowy ośrodek wypoczynkowy.
Plagą są też nieprawidłowo wydane pozwolenie na budowę - NIK wykryła 79 takich decyzji na 223 skontrolowanych (głównie w starostwach w Białymstoku i w Suwałkach). I tak z upoważnienia starosty białostockiego wydano pozwolenie na budowę "Jantarowego Kasztelu" w Kiermusach nad Narwią na obszarze przeznaczonym pod uprawy rolne, gdzie obowiązywał zakaz budowy.
NIK wykryła również 161 przypadków samowoli budowlanej, w tym wybudowanie 30 domów letniskowych na chronionym obszarze Pojezierza Rajgrodzkiego.
źródło: gazeta.pl

12.10.2004 | Za dwa lata przed krakowskim dworcem kolejowym wyrośnie olbrzymi kompleks handlowy, biurowy, konferencyjny, rozrywkowy wraz z hotelem. Wczoraj oficjalnie ruszyła budowa Galerii Krakowskiej, która jest pierwszym etapem Nowego Miasta.
Nadal trwają pertraktacje w sprawie podpisania umowy z operatorem trzy- lub czterogwiazdkowego hotelu na 220 gości. źródło: gazeta.pl

07.10.2004 | Przedsiębiorcy i recykling.
Przeciwko rządowym pomysłom nałożenia na przedsiębiorców obowiązku recyklingu i odzysku niektórych artykułów reklamowych, np. katalogów handlowych, cenników, prospektów i plakatów reklamowych (w tym bilbordów), protestuje stowarzyszenie Eko-Pak i organizacje przedsiębiorców (m. in. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych). - Według szacunków rządu rocznie na rynek trafia ok. 75 tys. ton ulotek reklamowych. Nałożenie na firmy nowych obowiązków związanych z ich recyklingiem może oznaczać dla polskich przedsiębiorstw nawet 150 mln zł dodatkowych kosztów rocznie - przekonuje Agnieszka Jaworska, dyrektor generalny Eko-Pak. źródło: Rzeczpospolita. 
 

24.09.2004 | Wiceprezes Przedsiębiorstwa Usług Hotelarskich i Turystycznych (PUHIT) Andrzej Wójcik poinformował o rozpoczęciu tworzenia ogólnopolskiej sieci tanich hoteli, przeznaczonej głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Do października 2005 r. do sieci ma należeć 20-25 hoteli.

06.08.2004 | Hotel Courtyard by Marriott Warsaw International Airport
Hotel oferuje swoim obcojęzycznym gościom doskonalenie polskiej wymowy przy okazji odwiedzin w Warszawie. Osoby uczestniczące w hotelowym programie nauki języka polskiego, których znakiem rozpoznawczym jest spinka w kształcie polskiej flagi, mają okazję do solidnych ćwiczeń. W roli nauczycieli języka polskiego występują pracownicy hotelu, którzy do swoich „gości-uczniów” mówią wyłącznie po polsku.

29.07.2004 | GUS wydał publikację „Turystyka w 2003 roku”.
Polska, w porównaniu z krajami UE, posiada małe zasoby w postaci miejsc noclegowych w turystycznych obiektach zbiorowego zakwaterowania w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców. Wskaźnik ten dla hoteli i podobnych obiektów w krajach UE w 2002 r. wynosił od 33 w Polsce i 34 na Litwie do 574 w Grecji i 699 w Austrii.
Jeśli chodzi o stopień wykorzystania hoteli i podobnych obiektów to jest on zbliżony do średniego w krajach Unii Europejskiej. W 2002 r. w Polsce stopień wykorzystania hoteli i podobnych obiektów noclegowych netto wyniósł 30,4%, a w krajach Wspólnoty (tych, dla których dane są dostępne), kształtował się od 25,4% w Hiszpanii do 53,6% w Luksemburgu (54,9% w 2001 r. we Francji).
Na uwagę zasługuje zróżnicowany w krajach UE udział turystów zagranicznych w korzystaniu z noclegów w obiektach zbiorowego zakwaterowania, który zawierał się w przedziale od 91% w Luksemburgu (81% w Estonii) do 14% w Niemczech (16% w Polsce).
W 2003 r. podobnie jak w roku 2002, najwięcej gości przyjęły hotele – 6,9 mln osób, a następnie ośrodki wczasowe - 1,6 mln osób oraz ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe – 1,3 mln. Najwięcej osób skorzystało z hoteli, moteli i pensjonatów w czerwcu – 728,8 tys. osób, natomiast najmniej w styczniu – 443,4 tys. Największą liczbę wynajętych pokoi (w hotelach, motelach i pensjonatach) zanotowano w województwach: mazowieckim – 1,7 mln, małopolskim – 1,2 mln i dolnośląskim – 1,1 mln.
Turyści zagraniczni stanowili 23% ogółu osób korzystających z noclegów w 2003 r., przy czym w hotelach odsetek ich wyniósł 38%, a na przykład na kempingach - 17%.
W obiektach noclegowych turystyki w całym 2003 r. udzielono 45,3 mln noclegów (w tym 7,8 mln - turystom zagranicznym). 12,7 mln noclegów udzielono w hotelach (w tym turystom zagranicznym 5,2 mln), 10,1 mln - w ośrodkach wczasowych, 5,1 mln - w zakładach uzdrowiskowych i 4,4 mln - w ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych.  źródło: Główny Urząd Statystyczny.

19.07.2004 | Raport o sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Najtrudniejszy pierwszy rok
Około 40 % firm kończy działalność w ciągu 12 miesięcy od jej rozpoczęcia. Najczęściej upadają lub zawieszają działalność firmy handlowe oraz hotele i restauracje. To wnioski z raportu przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z resortem gospodarki. źródło: Rzeczpospolita 15.07.2004 Ekonomia i Rynek.

12.07.2004 | Grupa Orbis rozważa uruchomienie nowej marki hoteli ekonomicznych Etap, której pierwszych 20-25 obiektów może powstać już w 2005 roku, zapowiedział nowy prezes spółki Jean-Philippe Savoye w wywiadzie dla dziennika "Parkiet".

26.05.2004 | Spółka Orbis S.A. informuje o mianowaniu Pana Jean-Philippe Savoye, dotychczasowego Przewodniczącego Rady Nadzorczej, na stanowisko Prezesa Zarządu. Pan Savoye jest następcą Pana Macieja Grelowskiego.

24-30.05.2004 | Po raz pierwszy w tym roku w Promnicach obchodzony był Dzień Ślimaka. Z tej okazji Szef Kuchni Mirosław Drewniak przygotował specjalną Kartę Menu. Znalazły się w niej m.in. następujące potrawy: Ślimaki a’la Forestiere, czy Mini pierożki ze ślimakami w 3 sosach. Ze względu na duże zainteresowanie ze strony klientów, ślimaki były serwowane w sumie ponad 2 tygodnie. Wśród gości największą popularnością cieszyły się ślimaki na sposób leśny ( a’la Forestiere) z grzybkami zapiekane w cieście francuskim.

10.05.2004 | W Courtyard by Marriott Warsaw International Airport Hotel ogłoszono nominację Dariusza Oleksiaka na stanowisko dyrektora generalnego hotelu. Zastąpił on dotychczasowego szefa hotelu Reinharda Werthnera.

W I kw. 2004 r. spółka Orbis S.A osiągnęła przychody ze sprzedaży wysokości 116 712 tys.zł - wyższe o 4,8% w porównaniu do pierwszego kwartału 2003 r. Sprzedaż usług hotelowych zrealizowana została przy frekwencji 32,9%, która była wyższa o 2,1 % w porównaniu do analogicznego okresu roku 2003. W I kw. 2004 r. nastąpił spadek średniej ceny realizowanej za pokój (ADR) w hotelach Orbis S.A o 2,4% osiągając poziom 213,3 PLN.
Przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) w I kw. 2004 wyniósł 70,2 zł i był wyższy o 4,4% w porównaniu do I kw. 2003 r. (67,3 zł).
Łącznie w hotelach Orbis S.A w I kw. 2004 r. sprzedano 296 301 pokojonocy, czyli więcej o 10,2% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2003. Wrosła również wartość sprzedaży pokojonocy w porównaniu do I kw. 2003 r. o 7,6% osiągając poziom 63 193,7 tys. PLN.
W porównaniu do I kw. 2003 roku nastąpił wzrost sprzedaży o 10,9% pokojonocy klientom biznesowym (200 757 pokojonocy), którzy w I kw. 2004 r. stanowili 67,8% ogółu gości. Średnia cena za pokój (ADR) realizowana w segmencie biznesowym wyniosła 237,2 PLN i spadła w porównaniu do I kw. 2003 r. o 0,7%. Przychody z tytułu sprzedaży usług dla segmentu biznesowego znacząco wzrosły osiągając poziom 47 618,3 tys. zł, co jest wzrostem o 10,1% w porównaniu do I kw. 2003 r.
Sprzedaż pokojonocy w segmencie turystycznym wzrosła o 8,7% w porównaniu do I kw. 2003 r. Turyści stanowią 32,2% ogółu gości hoteli Orbis S.A. Mimo zwiększonej ilości turystów w porównaniu do roku ubiegłego, średnia cena za pokój (ADR) spadła o 8,8% osiągając poziom 162,9 zł. W związku z realizacją niższego poziomu cenowego spadły nieznacznie przychody w tym segmencie o 0,8% osiągając poziom 15 566,2 tys.zł.
W I kw. 2004 roku udział w sprzedanych pokojonocach Polaków wzrósł w porównaniu do 2003 roku o 0,1%. Goście z Polski stanowili 49,9% gości hoteli Orbis S.A przy wzroście sprzedaży noclegów Polakom o 10,4% w porównaniu do I kw. 2003 r. Udział cudzoziemców w sprzedanych pokojonocach wyniósł 50,1% i w porównaniu do 2003 roku spadł o 0,1% przy wysokim wzroście sprzedaży o 10% w porównaniu do I kw. 2003 r.
W I kw. 2004 r. najliczniejszą grupą cudzoziemców odwiedzających hotele Orbis S.A byli goście z Niemiec, których udział w sprzedanych pokojonocach wyniósł 12,6% i był wyższy niż rok wcześniej o 0,7%. Wzrosła również ilość sprzedanych pokojonocy dla gości z Niemiec o 16,7%. Kolejną grupą byli goście ze Skandynawii, którzy stanowili 5,3% ogółu gości odwiedzających hotele Orbis S.A. Wzrosła liczba sprzedanych pokojonocy dla gości ze Skandynawii o 8,3%. Licznie odwiedzają hotele Orbis S.A goście z: Izraela (4,8% ogółu gości, wzrost sprzedaży o 54%), Wielkiej Brytanii (3,2% ogółu gości, spadek sprzedaży o 5,1%), Francji (3,1% ogółu gości, wzrost sprzedaży o 1,6%).

TURYSTYKA:

31.12.2004 r. | Od stycznia wizy do Rosji dla młodych Polaków tańsze o połowę
Od 1 stycznia o 50 % tańsze będą wizy jednokrotne - w tym turystyczne - do Rosji wydawane obywatelom polskim, którzy nie ukończyli 25. roku życia - poinformowało biuro prasowe Ambasady Federacji Rosyjskiej w Polsce.
Do tej pory jednokrotna wiza zwykła, przy 5-dniowym terminie rozpatrywania wniosku wizowego, kosztowała 60 złotych, a wiza turystyczna - przy tym samym terminie - 48 złotych.
Decyzja strony rosyjskiej ma przyczynić się do dalszego ułatwienia zasad podróży między oboma krajami, w tym szczególnie do rozszerzenia wymiany młodzieży, "co pozwoli młodym Polakom na lepsze poznanie życia swoich rówieśników w Rosji". Obniżka cen wiz ma także "pozytywnie wpłynąć na stosunki polsko-rosyjskie oraz na kształtowanie w Polsce obiektywnego wizerunku Rosji i Rosjan".
Obowiązek wizowy w kontaktach z naszymi wschodnimi sąsiadami, jako wymóg Unii Europejskiej, został wprowadzony od października 2003 roku.  [źródło: Puls Biznesu]

30.12.2004 r.| Budżet POT na 2005 r.
Polska Organizacja Turystyczna otrzyma w 2005 r. mniej pieniędzy z budżetu państwa - 28,071 mln zł wobec 32 mln w 2004 r. Mniej środków z budżetu państwa oznacza zmianę niektórych planów POT na 2005 rok. "Nie za bardzo wiemy, z czego rezygnować, bo wiele imprez - np. udział w targach turystycznych - zostało zabukowanych z półrocznym, a nawet rocznym wyprzedzeniem" - powiedział prezes POT.
POT w 2005 r. będzie prowadzić działania w ramach roku polsko-niemieckiego. Zajmie się też organizacją różnych kongresów i konferencji oraz rozbudową regionalnych oddziałów (ROT-ów). Chce też inwestować w szkolenie kadr tych oddziałów. W 2005 r. POT zajmie się także prezentacją polskich regionów, również w kraju. Nowością mają być prezentacje w centrach handlowych. "Od kwietnia rozpoczniemy prezentację w Blue City (warszawskie centrum handlowe - przyp. PAP). Mieliśmy niedawno analogiczny pokaz w Niemczech. Naszą ekspozycję w tamtejszym centrum handlowym przez 18 dni odwiedziło 1 mln osób" - powiedział prezes POT. [źródło: wirtualnemedia.pl]

06.12.2004 r. w Sejmie RP odbyła się konferencja "Marka dla Polski - idea przewodnia".
Jednym z głównych celów konferencji było zaprezentowanie wyników pracy zespołu ekspertów nad stworzeniem idei przewodniej, która ma być fundamentem strategii promocji Polski.
Zespołem ekspertów kierował Wally Olins - światowej sławy ekspert w dziedzinie kreowania marek narodowych.
Wally Olins podkreślił, że Polska nie jest dobrze znana w innych krajach, a obcokrajowcy postrzegają nasz kraj przede wszystkim przez pryzmat historii, gdzie dominuje wiele stereotypów, m.in. Polska kojarzy się obcokrajowcom głównie jako kraj z zacofanym rolnictwem, pracownikami fizycznymi i zniszczonym środowiskiem naturalnym.
Zaakcentował, że niezbędne jest budowanie koncepcji zintegrowanej komunikacji marketingowej, czyli promowanie marki Polski nie tylko od strony eksportu, gospodarki, ale również od strony kultury i turystyki.

05.12.2004 | Pierwsza tania linia lotnicza w Polsce Air Polonia już nie lata!
Z powodu wycofania się inwestora strategicznego Air Polonia zmuszona została zawiesić wszystkie rejsy i wstrzymać sprzedaż biletów do odwołania.
Jak zapewnia przewoźnik, pasażerów którzy mają już wykupione bilety, przewiezie inna tania linia - SkyEurope, ale pod warunkiem, że Sky Europe obsługuje trasę na którą podróżny Air Polonii wykupił bilet.
Na razie nie wiadomo, co stanie się z resztą pasażerów i czy Air Polonia zwróci im pieniądze.
To pierwsze bankructwo taniej linii lotniczej w Polsce. [źródło: gazeta.pl]
Air Polonia istnieje na naszym rynku od 2001 r. Na początku swej działalności zajmowała się przewozami cargo. Od 1.04.2003r. wprowadziła usługę - czarterowe przewozy pasażerskie, a następnie regularne przewozy pasażerskie typu low cost.

 

19.11.2004 | Pod hasłem "Air Europa. Aby wszyscy mogli latać" na rynek polski wchodzi nowy przewoźnik, który oferuje regularne loty na trasie Warszawa-Madryt. Inauguracja lotów nastąpi 13.12.2004 r.
Początkowo uruchomione zostaną 4 rejsy tygodniowo (w poniedziałki, środy, piątki i niedziele), późniejsze plany obejmują już codzienne połączenia lotnicze. Dzięki liniom Air Europa cena dla turystów podróżujących z Polski na Karaiby obniży się przynajmniej o 40% w stosunku do cen obecnie oferowanych na rynku.
Air Europa umożliwi polskim turystom dogodne połączenia z większością portów lotniczych Półwyspu Iberyjskiego (np. Barceloną, Malagą, Majorką, Wyspami Kanaryjskimi) oraz m.in. z Balearami, Karaibami i państwami Ameryki Południowej.
Air Europa to jeden z największych hiszpańskich przewoźników. Właścicielem linii, która powstała w 1986 roku, jest Globalia Corporation. W skład floty lotniczej Air Europy wchodzą 32 nowoczesne samoloty Boeing. źródło: wirtualnemedia.pl

15.11.2004 | Prawo europejskie. Więcej swobody na rynku wspólnotowym.
Usługi m.in. turystyczne będzie można świadczyć w wybranym kraju UE bez obecnych utrudnień.
W Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego 11.11.2004 r. odbyło się ostatnie czytanie projektu dyrektywy regulującej świadczenie usług na unijnym rynku.Dyrektywa ma zostać przyjęta przez UE z końcem 2005 r.
Dyrektywa dotyczy usług na rzecz konsumentów oraz przedsiębiorców. Obejmuje m.in. konsulting, certyfikację i badania, ochronę osób i mienia, reklamę, usługi, turystyczne, w tym biur podróży i przewodników turystycznych, usługi świadczone przez pośredników handlowych, przez agencje nieruchomości, doradztwo prawne lub podatkowe, usługi budowlane, architektoniczne, działalność dystrybucyjną, organizację targów i imprez wystawowych, wynajem samochodów, usługi audiowizualne, rekreacyjne, zdrowotne, usługi pomocy osobom starszym.
Dyrektywą Unia chce wyeliminować przeszkody prawne, jakie istnieją w poszczególnych państwach członkowskich przy podejmowaniu działalności usługowej przez zagranicznych przedsiębiorców. Mogą to być m.in. bardziej uciążliwe warunki uzyskania zezwolenia  niż stawiane usługodawcom krajowym, nadmierna biurokracja czy bardziej rygorystyczne zasady prowadzenia działalności usługowej niż w kraju macierzystym.
Wprowadzenie dyrektywy oznacza jeszcze większy rozwój konkurencji, a tym samym wzrost ich jakości oraz spadek cen. źródło: rzeczpospolita.pl

11.11.2004 | Ile turyści płacą kartami
Zagraniczni turyści wydali w wakacje w Polsce 184 mln dol. - tylko płacąc kartami Visa. To o 43 proc. więcej niż rok wcześniej.
Najwięcej pieniędzy zostawili u nas obywatele krajów "starej" UE - 115 mln dol., co stanowi 62 proc. wydatków obcokrajowców w Polsce.
Najbardziej skorzy do wydatków w Polsce byli Niemcy - 26 mln dol., aż o 60 proc. więcej niż rok wcześniej. Dzięki temu Niemcy zdetronizowali Amerykanów, którzy w tym roku wydali 25,7 mln dol. Litwini wydali o 83 proc. więcej, Łotysze o 73 proc., Szwedzi o 52 proc. a Australijczycy o 54 proc. więcej.
Polacy dokonali za granicą transakcji za kwotę mniejszą o 60 mln dol. od wydatków cudzoziemców w Polsce - transakcje opiewały na ponad 125 mln dol. Oznacza to 16-proc. wzrost w porównaniu z 2003 r.
W Polsce kartami Visa dysponuje 41 banków.  źródło: gazeta.pl

 

21.10.2004 | Wypowiedź z forum gazeta pl - turystyka.
Jestem studentem turystyki i rekreacji. Po pierwsze polecam własne wycieczki tzn. zorganizowane na tzw. "swój strój" i nie korzystanie z tzw. package holiday (wakacje zorganizowane). Oczywiście wymaga to wiedzy i znajomości na rynku, lecz ma się pewność i dużą swobodę. Zaoszczędzamy również w ten sposób pieniądze. Biura turystyczne prezentują bardzo niski poziom i w większości unikają kar. To będzie raczej walka z wiatrakami.

W Budapeszcie w dniach 15-16.10.2004 r. odbyło się - Europejskie Forum Turystyczne oraz w dniach 18-19.10.2004 r. - 67 posiedzenie plenarne Europejskiej Komisji Turystyki (ETC).
ETC na posiedzeniu zajmowała się głównie strategią działania tej organizacji w latach 2004-2007, budżetem na 2005 r. oraz biznes-planem i stanem prac nad nowym portalem ETC.
Oto najważniejsze, naszym zdaniem, informacje z obu wydarzeń.
1. Kategoryzacja i standaryzacja obiektów hotelowych.
Podkreślono, że definicje standardu dla zakwaterowania już istnieją, a produkty turystyczne nie podlegają standaryzacji ze względu na ich różnorodność.
Natomiast odnośnie raczkującej jeszcze u nas turystyki medycznej czy uzdrowiskowej padły stwierdzenia, że należy dyrektywą określić wymogi.

2. Turystyka młodzieżowa.
Wg WTO turystyka młodzieżowa stanowi 20% ruchu turystycznego, co oznacza 140 mln podróży rocznie, z czego 70% z krajów europejskich. Omawiając perspektywy dla turystyki młodzieżowej podkreślano znaczenie rynków Chin, Azji, krajów Europy środkowo-Wschodniej i Rosji. Padły postulaty zniesienia wiz dla młodzieży w Europie.

3. Sekretarz Generalny WTO Francesco Frangialli wskazał na konieczność lepszego mierzenia ekonomicznego oddziaływania turystyki. Temu celowi będzie poświęcona organizowana przez WTO we wrześniu 2005 r. międzynarodowa konferencja nt. rachunku satelitarnego i statystyk w turystyce.

4. Europa wciąż jest główną destynacją turystyczną świata - z ponad połową światowych przyjazdów - 57,8 % oraz przychodów - 54,8 %. Jednak rynek się powiększa, a udział Europy w nim maleje. Wg prognoz WTO w 2020 r. udział Europy w globalnym rynku turystycznym zmniejszy się do 45,9%.
Stąd budowa wspólnej marki dla krajów członkowskich ETC. Przeprowadzone badania nt. wizerunku Europy pozwoliły wyszczególnić 3 grupy głównych wartości i motywów przewodnich przyszłej "Marki Europa":
1) "Nie do zapomnienia" (ciepło, gościnność, ludzie, styl życia, kuchnia, zabawa);
2) "Inspiracje" (kultura, sztuka, architektura, muzyka, pejzaże, miejsca, miasta);
3) "Autentyczność" (historia, dziedzictwo, tradycje, widowiska, zamki i muzea, słynne miejsca i ludzie).

5. Fundamentalną rolę w działaniach marketingowych ETC będzie odgrywał nowy portal internetowy. Opracowany biznes-plan przewiduje w pierwszym okresie funkcjonowania portalu (począwszy od 2006 r.) wydatki rzędu 500 tys. euro. Komisja Europejska ustaliła, iż portal będzie dostępny w językach: angielskim, niemieckim, portugalskim, hiszpańskim francuskim i włoskim. Przewiduje się, że pierwsza prezentacja portalu nastąpi w I kwartale 2005 r. a prace zostaną zakończone w październiku 2005 r. Następnie portal zostanie przekazany do eksploatacji na podstawie umowy pomiędzy ETC i Komisją Europejską. źródło: POT

07.10.2004 | PART opracowuje "Strategię rozwoju ruchu turystycznego w województwie warmińsko-mazurskim poprzez turystyczne wykorzystanie Lotniska Szczytno-Szymany" - poinformował PAP prezes spółki Porty Lotnicze Szczytno-Szymany, Tomasz Starowieyski.

04.10.2004 | Biuro podróży Travel Avenue z Katowic zniknęło, oszukując blisko 100 klientów.
Właścicielami zarejestrowanej w Katowicach firmy są dwaj Anglicy, niestety nieuchwytni w Polsce. Na zgłaszających się do siedziby biura oszukanych klientów czeka informacja na portierni, że powinni niezwłocznie udać się na policję. - Praktycznie codziennie otrzymujemy nowe zawiadomienia od klientów tej firmy, że zostali oszukani na kilka tysięcy złotych - mówi rzecznik prasowy katowickiej policji. Niestety, policja i prokuratura mają problem z z ustaleniem ostatecznej liczby poszkodowanych klientów biura. Do tej pory zgłosiło się już blisko 100 osób, ale wciąż dochodzą nowi. źródło: katowice.naszemiasto.pl

04.10.2004 | Nadmorski boom inwestycyjny w Bułgarii
Jeszcze kilka lat temu za cenę, jaką płaci się za małe mieszkanie w Warszawie, można było nabyć spory dom na bułgarskim wybrzeżu. Obecnie ceny nieruchomości nad Morzem Czarnym znacznie wzrosły i rosną nadal. Sprzyja temu stały i szybki wzrost liczby przyjeżdżających tu turystów zagranicznych (w ostatnich 2 latach o 15 proc. rocznie) i jeszcze szybszy wzrost wpływów z turystyki.
Specjaliści biją na alarm, bo w nadmorskich kurortach już jest za mało zieleni, za wiele hałasu, są one nadmiernie zagęszczone. Na przykład w Słonecznym Brzegu, który projektowano w czasach komunistycznych na 12,5 tysiąca łóżek i który miał tonąć w zieleni, łóżek jest już 35 tysięcy. W ostatnich latach jedynie w tym kurorcie zainwestowano łącznie 600 mln euro, jest tam już 200 hoteli.
Wielkiemu budowaniu towarzyszy szybki wzrost cen nieruchomości. Cena 1 mkw. działki budowlanej w południowej części wybrzeża wynosi od 30 do 180 euro, a na północy (okolice Warny) sięga nawet 200-300 euro. Wśród nabywców jest coraz więcej obcokrajowców, głównie Brytyjczyków, Skandynawów, Holendrów, lecz także Rosjan i Czechów. Cena metra kwadratowego mieszkania w oddawanych ostatnio do użytku enklawach mieszkaniowych na wybrzeżu wynosi od 600 do 1,2 tys. euro. źródło: rzeczpospolita.pl

 

30.09.2004 | Wielka kampania Krakowa
Kraków rozpoczął pierwszą w swojej historii kompleksową kampanię reklamową, której zadaniem jest przyciągnięcie turystów na weekendowe przyjazdy do miasta. Reklamy pojawiły się już w radiu, wkrótce będą w internecie, prasie oraz na billboardach. Koszt kampanii to ok. 300 tys. zł.
kampania skierowana jest przede wszystkim do młodych osób mieszkających w największych polskich miastach, potrafiących spontanicznie podjąć decyzję o weekendowym wypadzie do Krakowa. Hasłem przewodnim jest "Kraków. Tu każdy weekend przechodzi do historii".
Trwająca miesiąc kampania rozpoczęła się już w radiu, gdzie na antenie kilkunastu rozgłośni ogólnopolskich i regionalnych pojawiają się 15 sekundowe spoty reklamowe. Od początku października w takich miastach jak: Warszawa, Łódź, Poznań, Katowice, Lublin czy Częstochowa zawisną 240 billboardy. Hasłami - "120 kościołów, 90 klubów. Jest gdzie chodzić" oraz "Bajgle, sushi, gołębie. Jest co zjeść" - będą zachęcać do odwiedzania krakowskich zabytków, klubów i restauracji. źródło: wirtualnemedia.pl

26.09.2004 | Biura turystyczne w szarej strefie?
Biura podróży upadną lub przejdą do szarej strefy - alarmuje prezes Izby Turystyki Ziemi Łódzkiej. Wszystko dlatego, że nie będą miały pieniędzy na horrendalnie drogie ubezpieczenia OC
Działające od 45 lat łódzkie biuro chciało wykupić polisę w PZU. Stawka wyniosła 72 tys. euro. To ponad 320 tys. zł. - I żadnego wytłumaczenia, skąd ta kwota - narzeka prezes biura. - Gdybym chciał wliczyć tę stawkę w koszt imprezy, każdy uczestnik musiałby zapłacić za nią ponad 300 zł więcej. To nierealne. Przed dwoma laty jego biuro płaciło 1 tys. zł, rok temu - 3 tys. W tym roku biuro nie opłaci OC. Podpisało umowę z innym biurem, które ma wykupione ubezpieczenie. Wprawdzie biuro nie będzie już formalnie organizatorem wyjazdów, lecz będzie działać na zlecenie biura-kooperanta.
Zdaniem prezesa Izby Turystyki Ziemi Łódzkiej Jacka Rybskiego upadły te biura, które organizowały przede wszystkim wycieczki lotnicze, także do Afryki. A stawki ubezpieczeń wzrosły dla wszystkich. - Najbardziej uderzą w solidne, mniejsze biura, które proponują wyjazdy autokarowe po Polsce i Europie, szczególnie w organizatorów wycieczek szkolnych, na których ustala się minimalną marżę - przewiduje Rybski.
Twierdzi, że część z nich może upaść, inne przejdą do szarej strefy. - A tam nie będą płacić ani składek OC, ani podatków - alarmuje.
W departamencie turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy powiedziano nam, że resort "wie o problemie i obiecuje pomoc". Według przedstawiciela departamentu, z którym rozmawialiśmy, nad rozwiązaniem problemu pracują Polska Izba Turystyki i Polska Agencja Rozwoju Turystyki. Jednym z pomysłów jest utworzenie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych.  źródło: gazeta.pl

22.09.2004 | Sukces promocji Czech
Intensywna kampania promocji turystyki, prowadzona przez Czechów od wiosny. przynosi rezultaty. Ministerstwo ds. Rozwoju Lokalnego poinformowało właśnie, że w pierwszym półroczu 2004 liczba turystów zagranicznych w Czechach wzrosła o 16 % w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Kampania reklamowa, kosztowała 30 milionów koron (954.541 euro).
W pierwszej połowie tego roku Czechy odwiedziło prawie 3,6 mln gości z zagranicy. Najwięcej przyjeżdża Niemców, a kolejne miejsca na turystycznej liście zajmują Słowacy, Brytyjczycy, Włosi, Polacy, Amerykanie i Austriacy.
Na początku 2005 roku rusza kolejna kampania. Tym razem spoty reklamowe będą zachęcać Polaków i Austriaków do odwiedzenia Czech oraz przekonywać samych Czechów do zalet spędzania urlopu w kraju. źródło: wirtualnemedia.pl

22.09.2004 | Podczas oficjalnych rozmów między Polską a Estonią, które prowadzone były w MGiP, została podpisana umowa międzyrządowa o współpracy w dziedzinie turystyki.
Umowa o współpracy w dziedzinie turystyki z Estonią będzie już 33. tego rodzaju umową podpisaną przez Polskę. Spośród krajów rejonu Morza Bałtyckiego umowę o współpracy w dziedzinie turystyki podpisano wcześniej z Litwą (w  2001 r.). źródło: Ministerstwo Gospodarki i Pracy

10.09.2004 | Raport UOKiK z kontroli wzorców umownych oferowanych konsumentom przez organizatorów turystyki - pełny tekst
Centrala UOKiK sprawdziła wzorce umowne stosowane przez wybrane firmy działające na rynku ogólnopolskim (Triada, Neckermann, TUI) nie stwierdzając, by naruszały interesy konsumentów. Natomiast Delegatury UOKiK skontrolowały 125 przedsiębiorców działających na ich terenie – zwłaszcza tych, których wzorce umowne sprawdzano podczas ubiegłorocznego badania. Wówczas na 229 skontrolowanych firm, niedozwolone klauzule stosowało 135 (60 proc).
Wyniki tegorocznej kontroli wskazują, że 111 przedsiębiorców, których wzorce umowne kwestionowano w 2003 roku, uwzględniła zastrzeżenia i w całości bądź części zastosowała się do zaleceń UOKiK.
Do organizatorów turystyki stosujących wzorce umowne, których postanowienia godzą w prawa konsumentów, skierowano szereg uwag i zaleceń. Część przedsiębiorców uwzględniła w całości lub w części wskazówki UOKiK. W pozostałych przypadkach Urząd skierował sprawy do sądu (26 firm) oraz wydał łącznie dziewięć decyzji o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów.   źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

03.08.2004 | Od listopada walka o klientów tanich linii lotniczych będzie jeszcze bardziej zaciekła.
Na polski rynek wchodzi bowiem europejski potentat w segmencie low cost - EasyJet. Od 31 października przewoźnik uruchamia połączenia Warszawa - Londyn (lotnisko Luton, dwa razy dziennie) oraz Kraków - Londyn (także Luton), Kraków - Berlin i Kraków - Dortmund. Na razie nie mówi się nic konkretnego o ewentualnych planach drugiej europotęgi tanich lotów - Ryainair, ale i ten przewoźnik zacznie latać z Warszawy prawdopodobnie w przyszłym roku.  źródło: Życie Warszawy on-line

02.08.2004 | Tomasz Ziemba. Nielegalne praktyki biur podróży.
Pod koniec lipca uprawomocnił się wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie wrocławskiego biura podróży Bratniak. Pozew przeciwko firmie złożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zeszłoroczna kontrola przeprowadzona przez Delegaturę we Wrocławiu wykazała, że umowy podpisywane z klientami zawierają niekorzystne dla nich zapisy. Sąd przychylił się do argumentów Urzędu i uznał je za niedozwolone.
- Chodziło o rażąco wysokie opłaty odstępne pobierane w przypadku rezygnacji z wycieczki - mówi Tomasz Drzazgowski z biura prasowego UOKiK.
Biuro podróży zastrzegało, że w przypadku rezygnacji uczestnika z wczasów potrącana będzie opłata manipulacyjna. Jej wysokość zależała od tego, z jakim wyprzedzeniem rozwiązujemy umowę. Gdy jest to od 45 do 30 dni przed wyjazdem, tracimy 30 proc. wartości imprezy. Ale już na 15 dni aż 90 proc.
- Warunki rezygnacji zostały w całości zakwestionowane. Wyrok się uprawomocnił, więc umieszczanie takich postanowień we wzorcu umowy jest niedozwolone i nie wiąże konsumentów - informuje Tomasz Drzazgowski.
- Zakaz ten dotyczy nie tylko ukaranej firmy turystycznej, ale odnosi się do wszystkich biur podróży w Polsce. Oznacza to, że żadna z firm oferujących usługi turystyczne nie powinna już stosować takich klauzul w swoich umowach. . źródło: Gazeta.pl

29.07.2004 | GUS - Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w czerwcu 2004 r.
Ceny artykułów i usług związanych z rekreacją i kulturą wzrosły przeciętnie o 0,6%. Ceny w zakresie turystyki zorganizowanej podniesiono o 3,5%. źródło: Główny Urząd Statystyczny

19.07.2004 | Wakacje 2004. Biura podróży narzekają, że tegoroczny sezon znów będzie nieudany. Zła pogoda i oferta.
Zdaniem prezesa Instytutu Turystyki K.Łopacińskiego liczba osób, które stać na wykupienie zagranicznej podróży, nie rośnie. W ubiegłym roku indywidualne podróże wakacyjne za granicę stanowiły dwie trzecie wszystkich wyjazdów poza Polskę.
Zainteresowanie zorganizowanymi formami wypoczynku spadło w porównaniu z 2002 r. o ok. 23 % - informuje firma Europ Assistance Polska, zajmująca się m.in. obsługą turystów podróżujących poza Polską.
Ze wstępnych informacji POT wynika, że tegoroczne rezerwacje wyjazdów zagranicznych stanowią 45 % ubiegłorocznych.
Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie "Rzeczpospolitej" przez Pracownię Badań Społecznych wynika, że systematycznie maleje grono osób, które spędzą urlop w Polsce na wyjazdach turystycznych. Zamiar taki deklarowało w tym roku 11 % ankietowanych, podczas gdy w minionym roku takiej odpowiedzi udzieliło 12 %, a w 2002 - 14 %. Polaków. Maleje także liczba osób wyjeżdżających na wczasy za granicę (z 6 % przed rokiem do 4 % w te wakacje). Wakacyjne wyjazdy najczęściej deklarują osoby do 40 roku życia (ok. 38 % badanych). | źródło: Rzeczpospolita 19.07.2004 Ekonomia i Rynek

19.07.2004 | Rada Promocji Polski: ponad 150 mln zł na promocję.
Ponad 150 mln zł przeznaczonych jest na promocję wizerunku Polski w świecie w tym roku - poinformowali w środę przedstawiciele Rady Promocji Polski. Na inauguracyjnym posiedzeniu Rada przyjęła program działania na najbliższe miesiące.
Nie jest to fundusz Rady: pieniądze pochodzą z budżetów sześciu ministerstw - MSZ, Kultury, Edukacji Narodowej i Sportu, Nauki i Informatyzacji, Obrony Narodowej oraz Komitetu Integracji Europejskiej - których przedstawiciele wchodzą w skład Rady. Przewodniczącym jest szef polskiej dyplomacji Włodzimierz Cimoszewicz.
Do zadań Rady należy też opracowanie projektów średnio i długofalowych strategii promocji Polski oraz koordynowanie współpracy pomiędzy urzędami centralnymi, a promującymi się regionami. Np. w 2003 roku w zorganizowanym w Szwecji Roku Polskim uczestniczyło 14 regionów. | źródło: Dziennik internetowy PAP 14.07.2004 Polska w świecie

12.07.2004 | Na granicy zapaści, czyli na co chorują polskie kurorty
Struktura własnościowa uzdrowisk europejskich. W Europie uzdrowiska są w 80 proc. własnością prywatną lub mieszaną publiczno-prywatną. Zaledwie 10 proc. to uzdrowiska państwowe, a pozostałe 10 proc. to uzdrowiska komunalne.
W Polsce 48 proc. uzdrowisk znajduje się w rękach Skarbu Państwa (uzdrowiskowe spółki akcyjne S.P.), 19 proc. należy do związków zawodowych, 18 proc. do zakładów pracy o różnym statusie własnościowym, ale przeważnie z przewagą udziałów S.P., 12 proc. należy do dawnych branżowych służb zdrowia PKP, MON, MSWiA, 3 proc. znajduje się w rękach prywatnych (w tym Nałęczów).
Za co płacą kuracjusze
Dziś, poza Polską, nie ma już w Europie kraju, gdzie finansowanie leczenia uzdrowiskowego byłoby w 100 proc. zabezpieczone przez państwo. Nawet w Niemczech, gdzie do niedawna kasy chorych i instytucje ubezpieczeniowe pokrywały 100 proc. kosztów leczenia i pobytu, dziś pokrywają w 100 proc. tylko koszty samego leczenia, a koszty pobytu i wyżywienia pokrywa się w 85-90 proc. Francuskie instytucje ubezpieczeniowe i kasy chorych pokrywają w 100 proc. tylko koszty leczenia, a koszty pobytu i wyżywienia (jeżeli nie jest to dieta) pokrywa kuracjusz. W Szwajcarii koszt leczenia pokrywany jest w 100 proc., a koszt pobytu w ok. 65 proc.  | źródło: Gazeta Prawna 12.07.2004 Temat Dnia

01.07.2004 | Wprowadzenie wiz dla Rosjan, Ukraińców i Białorusinów nie zmniejszyło drastycznie liczby osób przyjeżdżających do Polski z tych krajów. Odrzucane jest zaledwie co setne podanie o wizę. Dużym utrudnieniem dla podróżnych ze Wschodu są jednak gigantyczne kolejki przed naszymi konsulatami.
Od wprowadzenia wiz przyjeżdżających jest o kilkanaście procent mniej. Na Słowacji liczba przyjeżdżających spadła o ponad 80 procent.
Od października zeszłego roku obywatelom Ukrainy, Białorusi i Rosji wydano 521 tysięcy wiz. | źródło: Rzeczpospolita 01.07.2004 r. Wiadomości z kraju

01.07.2004 | Do Tunezji przyjeżdża rocznie 50-55 tys. Polaków, a mogłoby przyjeżdżać co najmniej dwukrotnie więcej, ocenia minister ds. turystyki i rzemiosła Tunezji, Abderrahim Zouari.  | źródło: Dziennik internetowy PAP 01.07.2004

01.07.2004 | Coraz więcej Polaków spędza urlopy na Litwie. W I kwartale tego roku wypoczywało tam 55,8 tys. osób czyli o 27,4 proc. więcej niż w I kwartale 2003 r. - poinformował dyrektor państwowego Departamentu Turystyki Republiki Litewskiej, Alvitis Lukoszevicius.  | źródło: Dziennik internetowy PAP 01.07.2004

30.06.2004 | 2003 nie był dobrym rokiem dla TUI Niemcy. Odnotowano prawie 50 mln euro strat w rocznym bilansie. W bieżącym roku szef koncernu, Michael Frenzel, stawia na podniesienie wyniku operacyjnego. Pierwsze miesiące roku 2004 wskazują na uzasadniony optymizm, gdyż widać wzrost sprzedaży w porównaniu do analogicznego okresu minionego roku | źródło: Wiadomości Turystyczne 16-31.05. 2004

30.06.2004 | TUI łączy biura w Polsce. Po Scan Holiday zostanie tylko marka. Niemiecki TUI, największy operator turystyczny w Europie, reorganizuje swoją działalność w Polsce. Od 1 stycznia przyszłego roku należące do niego dwa biura podróży Scan Holiday i TUI Polska zostaną połączone w jedną spółkę TUI Poland. Łączne obroty Scan Holiday i TUI Polska wyniosły w 2003 roku ok. 230 mln zł. Firmy obsługują łącznie 100 tys. klientów, co po połączeniu da im 16-procentowy udział w rynku. TUI ocenia, że konsolidacja na polskim rynku pozwoli mu zwiększyć sprzedaż wycieczek czarterowych o 8 - 15 proc. rocznie. |źródło: Rzeczpospolita Ekonomia, 18.06.2004

GASTRONOMIA

31.12.2004 | Co dalej ze szkolnymi stołówkami?
W styczniu obiady w szkolnych stołówkach mogą zdrożeć nawet trzykrotnie. W prawie 10 tys. szkolnych stołówek dożywia się około 1,6 mln osób. Obiady w nich kosztują zwykle od 2 do 4 zł. Są tanie, bo dotują je samorządy.
Po Nowym Roku samorządy nie będą już mogły dofinansowywać stołówek, bo regulujące to rozporządzenie uchylił (z przyczyn formalnych) Trybunał Konstytucyjny. Po 1 stycznia gminy nadal będą więc mogły zatrudniać kucharki i prowadzić w szkołach stołówki, ale już na zasadach komercyjnych, tj. nie dokładając do interesu. To oznacza podwyżkę cen. Obiady mogą kosztować nawet 10-12 zł, tyle co w barach przez nikogo niedotowanych.
Ze zmian cieszą się firmy cateringowe. Liczą, że choć część uczniów pozbawionych tanich obiadów skusi się na posiłki dowożone do szkół w cenie 6-8 zł. [źródło: gazeta.pl]

03.12.2004 r. w hotelu "Europejski" w Warszawie odbyła się VIII edycja Pokazu Dań Wigilijnych i Świątecznych zorganizowana przez Komisję Gastronomiczną PZH. Tradycyjnie zwycięską ekipę wyłonili zaproszeni goście.
Swoje propozycje stołów wigilijnych i świątecznych zaprezentowały ekipy z następujących hoteli: Hotel „Orbis” Europejski z Warszawy; Hotel „Jan III Sobieski” z Warszawy; Hotel „Warszawa” z Augustowa; Hotel „Mercure” Mrongovia z Mrągowa; Hotel „Warszawianka” z Jachranki; Hotel „Marriott” z Warszawy.
Zwyciężyła tradycja. Na wigilijnym stole znalazło się coś z ogrodu, lasu, pola oraz wody.
Zwycięska ekipa - załoga hotelu Mercure Mrongovia z Mrągowa nie zapomniała, że najbardziej uroczysta w roku wieczerza zawsze ma swoją niepowtarzalną oprawę oraz szczególne menu.

 Firma Fagor Gastro Polska Sp. z o.o. z Warszawy, producent profesjonalnych urządzeń gastronomicznych, poszukuje pracowników na stanowiska: Dyrektor Handlowy, Szef Działu Sprzedaży, Szef Produktu, Przedstawiciel Handlowy, Specjalista ds. Logistyki oraz inne stanowiska biurowe. CV i list motywacyjny należy przesłać na adres e-mail: praca@fagor-gastro.pl.

19.11.2004 | Boom inwestycyjny w branży mięsnej utrzyma się przez najbliższe dwa - trzy lata. Będą przejęcia, będą i upadki.
Branża mięsna na swój rozwój wyda w bieżącym roku rekordową kwotę 1,5 miliarda złotych. Są już nawet obawy, że doszło do przeinwestowania. Jest także pewne, że po roku 2007 upadnie wiele mniejszych firm, które nie wytrzymają konkurencji.
Już 1000 zakładów przetwarzających mięso ma pozwolenie na handel na unijnym rynku, choć rok temu było ich zaledwie 30. Średnia rentowność polskiej branży mięsnej wynosi 1 % i jest cztery razy niższa niż u dużych producentów z Europy Zachodniej.
Główna Inspekcja Weterynaryjna na razie nie potrafi ocenić, ile firm z okresami przejściowymi może wypaść z rynku. Doświadczenia krajów "15" wskazują na możliwość gwałtownego zmniejszenia się liczby ubojni, szczególnie małych i średnich. Nie ucierpi na tym cała branża, gdyż moce linii ubojowych dla bydła w dużych i średnich zakładach są obecnie wykorzystywane w niespełna 40 proc., a w przypadku trzody jest to 60 proc. - Ograniczenie liczby ubojni jest niezbędne, ale na pewno nie dojdzie do tego, że zostaną w kraju dwie - trzy, jak jest na przykład w Danii - prognozuje Stanisław Zięba z Polskiego Związku Producentów, Eksporterów i Importerów Mięsa.
Władysław Piskorz, szef Wydziału Polityki Rolnej polskiej ambasady przy Unii Europejskiej, uważa, że niezbędne jest teraz zainwestowanie w Polsce w materiał genetyczny i powinni o tym pomyśleć nie tylko rolnicy, ale także przedsiębiorcy. W tym roku deficyt wołowiny w Unii wyniósł 0,5 mld ton, za trzy lata może to być o połowę więcej. 
Wszystkie nowe państwa członkowskie zostały pozbawione dostępu do tańszych kontyngentów na mięso spoza Unii. Tak samo potraktowano Hiszpanię po wejściu do Unii. Wiele lat trwało, zanim Hiszpanie odbudowali sobie import wołowiny z Argentyny i niestety polscy producenci muszą być na to przygotowani - ostrzega Wł.Piskorz. źródło: rzeczpospolita.pl

02.11.2004 | Ruszyła procedura rejestracji oscypka w UE
Podhalańscy górale złożyli w polskim Urzędzie Patentowym wniosek o rejestrację oscypka na terenie Unii Europejskiej. Bundz, bryndza, redykołka i żętyca nie będą chronione europejskim prawem.
W maju br. okazało się, że z chwilą wstąpienia do UE powiaty nowotarski, tatrzański i żywiecki utraciły uzyskane zaledwie rok temu prawo patentowe do owczych serów. Rok wcześniej, po siedmiu latach starań, władze trzech górskich powiatów świętowały przyznanie im patentu (a dokładniej tzw. znaku o oznaczeniu geograficznym) na produkcję oscypka, bundzu, bryndzy, redykołki i żętycy. Według ówczesnych zapewnień Ministerstwa Rolnictwa dokument miał gwarantować, że na terenie całej Unii Europejskiej tradycyjne owcze sery polskich górali będzie można legalnie wytwarzać tylko w tych trzech powiatach. Tymczasem Unia Europejska nie uznała polskiego patentu na oscypka. Zdecydowała o tym wykładnia Komisji Europejskiej, która mówi, że nie będzie powielało się ochrony oznaczeń geograficznych i nazw produktów rolnych i artykułów spożywczych na szczeblu europejskim i krajowym. Dlatego polskie znaki 1 maja straciły ważność i producenci w ciągu pół roku musieli złożyć wnioski o świadectwa europejskie. Po tym terminie już ktoś inny mógłby wystąpić o ich zastrzeżenie. źródło: gazeta.pl

21.10.2004 | Lubimy posiłki domowe
Zdecydowana większość Polaków (88 %) twierdzi, że w ich domu praktycznie codziennie przygotowuje się obiady domowe.
Jednak powodem nie jest tylko wysokość dochodów: większość (84 %) badanych nie chciałaby jeść codziennie poza domem, nawet gdyby miała taką możliwość.
Jednocześnie z badań prowadzonych przez Ipsos wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie spadła liczba osób chcących codziennie jadać poza domem. Jeszcze w 2002 roku 20 % Polaków chciało codziennie jadać poza domem. W badaniu zrealizowanym w 2004 taką deklarację złożyło już tylko 12 % osób. Wyraźnie częściej codzienne posiłki poza domem chcieliby jadać ludzie młodzi, w wieku 15-19 lat. W tej grupie odsetek ten nie zmienił się w ciągu ostatnich 2 lat i wynosi 28 %
Rzadziej budki uliczne i bary mleczne
Przede wszystkim wyraźnie rzadziej kupujemy jedzenie w budkach na ulicy (wg ostatniego badania Ipsos 19 % Polaków kupuje jedzenie w budkach przynajmniej raz na 2-3 miesiące, 2 lata temu - 29 %).
Spada także zainteresowanie barami mlecznymi. W 2002 roku 24 % badanych odwiedzało je przynajmniej od czasu do czasu, w 2004 roku tylko 19 % Jedyną grupą, która częściej jada w barach mlecznych są osoby w wieku 20-24 lat - blisko co piąta osoba z tej grupy wiekowej jada w barach mlecznych przynajmniej raz na 2-3 miesiące. Jest to nieznaczny wzrost w porównaniu do roku 2002, kiedy deklarowało tak 15 % osób w tej grupie wiekowej.
Stała popularność posiłków typu fast food i tych zamawianych przez telefon.
Wciąż najczęściej odwiedzamy bary i restauracje typu fast food, których pozycja w porównaniu z rokiem 2002 jest stosunkowo najbardziej stabilna - obecnie 27 % Polaków jada w tego typu miejscach przynajmniej raz na 2-3 miesiące. Odsetek ten jest wyraźnie niższy wśród mieszkańców wsi i wynosi 19 %
Popularność barów i restauracji typu fast food, jak również budek na ulicy, najsilniej związana jest z wiekiem respondentów: młodsi badani (głównie uczniowie i studenci) jadają w nich znacznie częściej niż starsi.
Inną formą, która nie traci na popularności, jest zamawianie jedzenia przez telefon: według ostatniego badania 27 % Polaków przynajmniej od czasu do czasu zamawia jedzenie przez telefon (wśród mieszkańców wsi odsetek ten wynosi 6 %). Polacy, którzy zamawiają czasem jedzenie przez telefon, to przede wszystkim osoby lepiej sytuowane (powyżej 149 % średniej krajowej na osobę w rodzinie), z wyższym wykształceniem, do około 30 roku życia (42 % badanych w wieku 20-24 lat oraz 33 % w wieku 25-29 lat zamawia jedzenie przez telefon przynajmniej raz na 2-3 miesiące).
Duże miasta: więcej klientów w restauracjach
Nieco inaczej jest w przypadku restauracji. W ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie wzrósł odsetek mieszkańców dużych miast (powyżej 200 tys.), którzy przynajmniej od czasu do czasu jadają w restauracji (z 47 % w 2002 roku do 58 % w 2004).
Klientami restauracji są częściej osoby z wyższym wykształceniem i z wysokimi dochodami, przeważnie w wieku 25-29 lat. W tej grupie wiekowej aż 41 % badanych jada w restauracjach przynajmniej raz na 2-3 miesiące.
Spadek zainteresowania gotowymi i częściowo przetworzonymi produktami
Jednocześnie odnotowano spadek zainteresowania gotowymi lub częściowo przetworzonymi produktami. Zjawisko to najbardziej widoczne jest w przypadku gotowych dań. Spożywanie mrożonych dań gotowych przynajmniej raz na 2-3 miesiące w 2002 roku deklarowało 42 % badanych, a W 2004 R. już tylko 31 % W przypadku "gorących kubków" i dań zalewanych wrzątkiem spadek ten wyniósł 13 punktów procentowych (z 53 %w 2002 roku), a zup w proszku i wyrobów garmażeryjnych - 14 punktów (odpowiednio z 47 % i 45 % w 2002 roku).
Nieco lepiej przedstawia się sytuacja w kategorii mrożonych warzyw i owoców. Mrożone warzywa cieszą się niesłabnącą popularnością wśród polskich konsumentów. Do ich spożywania przynajmniej raz na 2-3 miesiące przyznaje się ponad połowa badanych Polaków (54 % w 2004, 59 % w 2002). Również mrożone owoce - choć spożywane rzadziej niż warzywa - w porównaniu z produktami gotowymi pozostają na dość stabilnym poziomie (spadek o 6 punktów procentowych z 40 % w 2002).
źródło: Dane pochodzą z badań prowadzonych przez Ipsos w styczniu 2002 oraz w lutym 2004 na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat.

07.10.2004 r. | Pierwsze czekoladowe jajo z niejadalną zawartością wyprodukowano w 1974 r.
Wymyślił je cukiernik Michele Ferrero. Do dzisiaj sprzedano w całym świecie 30 mld jajek z niespodzianką. Liczba wzorów niespodzianek sięga 12 tysięcy.
Z tej okazji w Rzymie otwarto wystawę przedstawiającą historię połączenia słodkiego przysmaku z mini maskotką.

KONFERENCJE, SZKOLENIA:

22..10.2004 r. | Warszawa. Nowoczesna Organizacja i Zarządzanie w Gastronomii. Studia Podyplomowe SGGW  ... więcej

 

 

 

14 -15.10.2004 r. Warszawa - Forum Biznesu Hotelarskiego ProfitHotel 2004 r.
Forum to specjalistyczna konferencja "b2b". Wybitni prelegenci z kraju i zagranicy przedstawią analizy rynku hotelowego, prognozy jego rozwoju oraz omówią problemy najważniejsze dla branży.  Organizator konferencji - BROG Media Biznesu.

6.10.2004 r. Warszawa - konferencja Finansowanie hoteli. Konferencja ma charakter narzędziowy, doradczy i szkoleniowy. Organizator: miesięcznik "Hotelarz".

9-10.09.2004 r., Gdańsk: Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Polskie hotelarstwo i gastronomia w Unii Europejskiej”, organizowana przez Wyższą Szkołę Turystki i Hotelarstwa w Gdańsku.
Celem konferencji jest ocena przemian ilościowo-jakościowych polskiego hotelarstwa i gastronomii w ostatniej dekadzie pod kątem standardów w UE i analiza kierunków rozwoju hotelarstwa i gastronomii w Unii Europejskiej oraz szans i zagrożeń hotelarstwa i gastronomii w Polsce.
Sekretariat Konferencji: tel/fax (058) 345-41-82 ,(058) 520-26-14 w. 31, e-mail: biuro@wstih.pl.

Szkolenie - "Język angielski w branży hotelarsko - gastronomicznej" dofinansowywane z funduszu PHARE 2001 oraz budżetu państwa. Obejmuje 80 godzin a koszt szkolenia to 260 PLN. Beneficjentami mogą być małe i średnie przedsiębiorstwa zarejestrowane na terenie woj. mazowieckiego. ... więcej

19-20 lipiec 2004 r. Warszawa. Jak ubiegać się o środki z funduszy UE dla hotelarstwa, gastronomii i turystyki. Organizator Polskie Zrzeszenie Hoteli wspólnie z Ministerstwem Gospodarki i Pracy.

08.07.2004 r. Warszawa. Konferencja prasowa nt. Międzynarodowych Targów Hotelarstwa, Gastronomii i Żywienia Zbiorowego hogatec 2004, które odbędą się w dniach 26-30.09.2004 r. w Düsseldorfie.

29.06.2004 r., godz. 11,00, Hotel Europejski w Warszawie - konferencja nt. Czy biura podróży muszą upadać? Dynamika, tendencje, prognozy.
Organizatorzy: Redakcja Wiadomości Turystycznych, Instytut Turystyki w Warszawie oraz Polskie Zrzeszenie Hoteli.

18.06.2004 r.,Chełm - konferencja szkoleniowa nt. Turystyka szansą rozwoju obszarów przygranicznych

15-16.06.2004 r., Warszawa - Międzynarodowa Konferencja FOOD BUSINESS FORUM 2004 ... więcej

 

KRÓTKO:

Pod względem łóżek hotelowych na 10 tys. mieszkańców Polska (33 łóżka) jest daleko za Czechami (239)
i Węgrami (152). [źródło: gazeta.pl]

W 2004 roku było:
37,2 mln wyjazdów Polaków za granicę (o 3,9% mniej niż w 2003 r.)
61,9 mln przyjazdów cudzoziemców.

Ruch turystyczny w okresie I-IX 2004 r. :
- 28,7 mln Polaków wyjechało za granicę (o 6% mniej niż w tym samym okresie 2003 r.)
- 45,7 mln cudzoziemców przyjechało do Polski (o 19% więcej niż w 2003r.). Zmalał ruch z Danii, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Estonii i Grecji .
- wg szacunku Instytutu Turystyki do Polski przyjechało około 10,8 mln turystów, o 2,3% więcej niż w tym samym okresie 2003 r.

W 2003 r. w strukturze krajowych wyjazdów Polaków w wieku 15 i więcej lat udział wyjazdów w celach turystyczno-wypoczynkowych zmniejszył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 5 punktów procentowych i stanowił tylko 47% długich wyjazdów krajowych. O 8 % wzrósł natomiast udział podróży w celach służbowych i stanowił w 2003r. 12% wyjazdów w tej grupie.
Analiza sposobów organizacji podróży krajowych pozwala sądzić, że nie zmieniły się preferencje mieszkańców Polski. Nadal 83% wyjazdów długich to samodzielnie zorganizowane podróże. Biura podróży całkowicie lub częściowo zorganizowały tylko 4% podróży Polaków.

Ogólna liczba placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) w kraju na koniec 2003 r. wyniosła ok. 89,3 tysięcy, w tym:
- bary: 43,4 %
- punkty gastronomiczne: 38,6 %
- restauracje: 9,8 %
- stołówki: 8,2 %
W 2003 r. wśród 6,9 tys. placówek znajdowało się 1,8 tys. restauracji, 2,3 tys. barów, 2,1 tys. stołówek i 0,7 tys. punktów gastronomicznych (smażalni, pijalni, lodziarni, bufetów i in.) Najwięcej restauracji było w hotelach - ponad 1,0 tys., a stołówek i punktów gastronomicznych w obiektach do dłuższego pobytu, takich jak ośrodki wczasowe czy kempingi. żródło:GUS

We wspólnym rankingu opublikowanym 14.04.br. przez "Rzeczpospolitą" oraz "Perspektywy",
WSTiH w Gdańsku  zajęła po raz kolejny pierwsze miejsce wśród uczelni magisterskich o profilu turystyczno - hotelarskim w Polsce.

W I kw. 2004 r. frekwencja w hotelach Orbis wyniosła 32,9%.

W 2003 r. frekwencja w hotelach Orbis wyniosła 44% i była niższa o 0,1 % niż w 2002 r.
Przychody operacyjne działalności gastronomicznej w 2003 roku wyniosły 196,4 mln zł, o 7% mniej w porównaniu z 2002 r. W strukturze sprzedaży usług gastronomicznych utrzymał się wysoki udział śniadań, który w 2003 r. wyniósł 28,5%.

Wyniki naszej sondy trwającej od 3.12.2003 r. do 22.03.2004 r. Łącznie oddano 369 głosów.

  • pytanie Czy Polska Organizacja Turystyczna powinna być zlikwidowana ?
    tak  -   89 (24 %)
    nie  - 280 (76 %)

    Komentarze:
    11.03.2004 - A czym zajmuje się POT
    27.02.2004 - a co to za prymitywne pytanie
    25.01.2004 - Nie ponieważ świat bez turystyki byłby niczym, a polska byłą by najgorszym krajem...a turystyka jest dobra dla ludzi lubiacych przyrodę nie można jej niszczyć

Zaprosili nas:

  • 06.05.2004 r.-  otwarcie kompleksu hotelowego Kyriad Prestige, Campanile i Première Classe w Warszawie
  • Hotel HOLIDAY INN
  • Hotel  MILLENIUM
  • MRONGOVIA Hotel Orbis

Targi turystyczne w 2003 r.

Opinia w sprawie restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców - ogólne zagadnienia.

Relacja z I Ogólnopolskiego Konkursu Gastronomicznego 2002

Wyniki naszej sondy - W kryzysowej sytuacji Hotelarz powinien:

  • poszukać nowych rynków - 19%

  • poszerzyć ofertę usług - 38%

  • zmienić sposób zarządzania -  31%

  • poradzić się pracowników - 12%

[hotelarze.pl]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl