hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

Dane dot. ruchu turystycznego

DANE STATYSTYCZNE

  • tab. 1 - Przyjazdy cudzoziemców do Polski w latach 1995, 1998 - 2001
  • tab. 2 - Przyjazdy i wyjazdy cudzoziemców do i z Polski w 2001 r. (porównanie z rokiem 2000)
  • tab. 3 - Przyjazdy i wyjazdy cudzoziemców do i z Polski w okresie styczeń - październik 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000)
  • tab. 4 - Przyjazdy cudzoziemców do i z Polski w I kwartale 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000)
  • tab. 5 -  % udział w całości ruchu granicznego - lata 2001 i 2000
  • tab. 6 -  Wyjazdy Obywateli RP za granicę w latach 1995, 1998 - 2001
  • tab. 7 - Przyjazdy i wyjazdy obywatli RP do i z Polski w 2001 r. (porównanie z rokiem 2000)
  • tab. 8 - Przyjazdy i wyjazdy obywatli RP do i z Polski w okresie styczeń - październik 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000)
  • tab. 9 - Struktura przyjazdów do Polski turystów zagranicznych wg czasu pobytu - lata 1995, 1998-1999
  • tab. 10 - Przyjazdy do Polski turystów wg celu pobytu (w %) - lata 1995, 1998-1999
  • tab. 11 - Wpływy z przyjazdów cudzoziemców do Polski - lata 1995, 1998-1999
  • tab. 12 - Dynamika wydatków poniesionych w Polsce przez 1 cudzoziemca w 2000 r.
  • tab. 13 - Polska baza noclegowa turystyki - lata 1990, 1995, 1998,1999

PRZYJAZDY CUDZOZIEMCÓW DO POLSKI  (tab. 1)

  1999 2000 % 2001 %
OGÓŁEM 89.118.200 84.514.858 -5,2 61 431 266 -27,3
na odcinku wschodnim 12.509.204 14.858.235 +18,8 13 967 026 -6,0

w tym Rosja

1.059.817

1.209.987

+14,2

1 041 999

-13,9

na odcinku południowym 21.751.360 19.936.615 -8,3 15 459 010 -22,5

w tym Czechy

18.239.116

16.803.227

-7,9

13 442 418

-20,0

na odcinku zachodnim 52.448.479 47.046.613 -10,3 29 606 457 -37,1
droga morska 1.339.774 1.512.700 +12,9 1 224 528 -19,1
droga lotnicza 1.069.383 1.160.695 +8,5 1 174 245 +1,2

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

 

PRZYJAZDY i WYJAZDY CUDZOZIEMCÓW DO i Z POLSKI  (tab. 2)

w 2001 roku (porównanie z rokiem 2000)

  PRZYJAZDY WYJAZDY
2001 2000 % 2001 2000 %
OGÓŁEM 61 431 266 84 514 858 -27,3 59 721 005 83 716 792 -28,7
na odcinku wschodnim 13 967 026 14 858 235 -6,0 12 703 428 13 478 856 -5,8

w tym Rosja

1 041 999

1 209 987

-13,9

970 163

1 143 491

-15,2
na odcinku południowym 15 459 010 19 936 615 -22,5 15 109 120 19 553 775 -22,7

w tym Czechy

13 442 418

16 803 227

-20,0

13 091 082

16 433 942

-20,3
na odcinku zachodnim 29 606 457 47 046 613 -37,1 29 592 563 48 138 607 -38,5
droga morska 1 224 528 1 512 700 -19,1 >1 175 383 1 459 059 -19,4
droga lotnicza 1 174 245 1 160 695 +1,2 1 140 511 1 086 495 +5,0

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

w okresie styczeń - październik 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000) - (tab. 3)

  PRZYJAZDY WYJAZDY
  10 m. 2001 10 m. 2000 % 10 m. 2001 10 m. 2000 %
OGÓŁEM 53 038 379 72 003 470 -26,3 51 488 176 71 742 943 -28,2
na odcinku wschodnim 11 764 942 12 378 489 -5,0 10 592 636 11 157 290 -5,1

w tym Rosja

890 771

1 020 532

-12,7

817 848

960 404

-14,8
na odcinku południowym 13 116 061 16 549 744 -20,7 12 820 994 16 232 629 -21,0

w tym Czechy

11 347 758

13 848 997

-18,1

11 051 113

13 536 418

-18,4
na odcinku zachodnim 26 045 940 40 777 307 -36,1 26 032 717 42 160 567 -38,3
droga morska 1 082 456 1 305 292 -17,1 1 040 930 1 262 680 -17,6
droga lotnicza 1 028 980 992 638 +3,7 1 000 899 929 777 +7,6

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

w I kwartale 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000) - (tab.4)

PRZYJAZDY
  I kw. 2000 I kw.  2001 %
OGÓŁEM 19.084.966 14.249.653 -25,3
na odcinku wschodnim 3.215.990 3.231.300 +0,5

w tym Rosja

287.036

251.472

-12,4

na odcinku południowym 3.836.629 3.180.990 -17,1

w tym Czechy

3.435.222

2.841.258

-17,3

na odcinku zachodnim 11.587.455 7.364.707 -36,4
droga morska 209.743 226.450 +8,0
droga lotnicza 235.149 246.206 +4,4

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

 

UDZIAŁ % W CAŁOŚCI OSOBOWEGO RUCHU GRANICZNEGO (tab. 5)
  2001 2000
OGÓŁEM 100% 100%
na odcinku wschodnim, w tym: 13,7 11,5

 Rosja

1,7 1,6
Litwa 1,4 1,1
Białoruś 5,0 4,6
Ukraina 5,6 4,2
na odcinku południowym, tym: 41,4 35,4

Słowacja

8,1 7,4

 Czechy

33,3 28,0
na odcinku zachodnim 40,1 49,1
droga morska 2,6 2,3
droga lotnicza 2,2 1,7

  Spośród wszystkich cudzoziemców, którzy przekroczyli granice Polski w 2000 r. 82,3 % stanowiły osoby  z państw graniczących z Polską. Zgodnie z analizą ruchu według granic - w 2000 r. najbardziej uczęszczaną granicą była granica zachodnia - 49,1% wszystkich odpraw, pomimo że odprawiono na niej o 10,7 % mniej osób niż w 1999 r.

 

PODSTAWOWE DANE DOTYCZĄCE OBYWATELI POLSKICH

WYJAZDY OBYWATELI RP ZA GRANICĘ  (w tys.)  (tab. 6)

  1995 1998 1999 2000 2001
OGÓŁEM 36.387 49.328 55.097 56.677

53.122

źródło: Rocznik Statystyczny GUS i KG SG

 

PRZYJAZDY i WYJAZDY OBYWATELI RP DO i Z POLSKI (tab. 7)

w  2001 r. (porównanie z  rokiem 2000)

 

PRZYJAZDY

WYJAZDY

  2001  2000 % 2001 2000 %
OGÓŁEM 51 574 290 53 500 650 -3,6 53 121 759 56 677 091 -6,3
na odcinku wschodnim 2 109 534 1 865 814 +13,1 2 075 057 1 836 931 +13,0

w tym Litwa

206 563

151 563

+36,3

213 238

159 046

+34,1
na odcinku południowym 30 975 808 28 692 529 +8,0 31 941 595 30 399 664 +5,1

w tym Czechy

24 062 966 21 711 674

+10,8

24 603 647

22 893 192

+7,5
na odcinku zachodnim 15 463 304 20 047 766 -22,9 16 034 460 21 462 847 -25,3
droga morska 1 756 286 1 699 468 +3,3 1 789 455 1 718 444 +4,1
droga lotnicza 1 267 358 1 195 073 +6,0 1 281 192 1 259 205 +1,7

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

 

w okresie styczeń - październik 2001 (porównanie z analogicznym okresem roku 2000) - (tab. 8)

  PRZYJAZDY WYJAZDY
  10 m. 2001 10 m. 2000 % 10 m. 2001 10 m. 2000 %
OGÓŁEM 44 089 201 45 244 606 -2,6 45 547 335 48 258 938 -5,6
na odcinku wschodnim 1 765 326 1 586 316 +11,3 1 729 495 1 561 607 +10,8
w tym Litwa 183 787 134 616 +36,5 185 223 139 136 +33,1
na odcinku południowym 26 612 966 24 113 648 +10,4 27 336 688 25 549 642 +7,0
w tym Czechy 20 455 679 17 966 810 +13,9 20 833 325 18 970 999 +9,8
na odcinku zachodnim 13 109 622 17 072 327 -23,2 13 817 952 18 585 337 -25,7
droga morska 1 468 876 1 428 651 +2,8 1 505 034 1 450 728 +3,7
droga lotnicza 1 132 411 1 043 664 +8,5 1 158 166 1 111 624 +4,2

źródło: Zarząd Kontroli Ruchu Granicznego KG SG

 

Struktura przyjazdów do Polski turystów zagranicznych wg czasu pobytu - (tab. 9)

Czas pobytu 1995 1998 1999
Ogółem 100,0 100,0 100,0
1-2 noclegi 34,1 31,3 39,1 
3-4 noclegi 28,2 23,3 22,5
5-14 noclegów 34,5 42,3 36,3
Powyżej 14 noclegów 3,2 3,1 2,1

 źródło: Rocznik Statystyczny GUS

Przyjazdy do Polski turystów wg celu pobytu w % - (tab. 10)

  1995 1998 1999
Turystyka i wypoczynek 29,4 32,1 34,1
Odwiedziny krewnych, znajomych 19,5 23,1 18,8
Interesy, cele służbowe 19,9 34,7 30,2
Zakupy 33,1 20,1 20,6
Cele religijne 3,0 1,6 2,0
Odwiedziny miejsca pochodzenia 3,2 1,8 2,5
Dorywcza praca 5,9 2,5 1,5
Tranzyt 5,8 12,4 9,0
Inne 9,4 3,9 7,2

źródło: Rocznik Statystyczny GUS

Wpływy z przyjazdów cudzoziemców do Polski (tab. 11)

  ogółem w mln. dolarów USA na osobodzień w dolarach USA
  1995 1998 1999 1995 1998 1999
Ogółem 6.614,1 7.960,2 6.104,4 52 . .
wydatki poniesione w Polsce przez
TURYSTÓW 3.094,8 3.659,7 2.767,6 32 37 29
w tym m.in.:            
Niemiec 1.104,4 1.381,0 1.096,5 37 33 28
Ukrainy 350,1 438,5 402,1 27 32 43
Białorusi 168,0 177,8 178,5 28 33 32
Niderlandów 124,0 134,9 98,6 32 35 27
W. Brytanii 50,9 60,7 54,5 42 37 34
Litwy 57,6 161,2 102,7 14 36 28
Francji 50,4 75,7 67,8 27 29 29
Odwiedzających jednodniowych, w tym m.in.:
Niemiec 2.521,2 2.781,9 2.035,5 67 62 43
Czech 459,5 510,6 184,7 35 31 14

źródło: Rocznik Statystyczny GUS

 
Dynamika wydatków poniesionych w Polsce przez 1 cudzoziemca w 2000 r. - (tab. 12)
Dynamika wydatków poniesionych w Polsce przez 1 cudzoziemca w 2000 r z krajów graniczących z Polską
Granica Wydatki ogółem

1999 r. = 100

POZOSTAŁE WYDATKI

Razem

w tym na opłacenie

noclegu usług gastronomicznych
północno-wschodnia -30,7 -26,0 -1,2 +4,4 -0,7 +4,6 -1,5 +3,7
południowa +11,8 +15,5 -4,4 +74,9 -10,2 +21,3 -12,8 +49,7
zachodnia +1,1 +0,8 -12,0 -11,6 +2,3 +4,3 -6,3 -5,2

źródło: Ruch graniczny i wydatki cudzoziemców w Polsce oraz Polaków za granicą w 2000 r.

 

POLSKA BAZA NOCLEGOWA TURYSTYKI  - tys. - (tab. 13)

  1990 1995 1998 1999 1999/1998
Miejsca noclegowe 743,1 714,8 791,8 770,4 -2,7
w tym całoroczne 244,7 262,5 336,5 341,4 +1,5
           
Korzystający z noclegów OGÓŁEM 10.534,3 14.192,8 15.886,1 16.547,0 +4,2
w tym turyści zagraniczni . 3.904,6 3.561,8 3.178,1 -10,8
           
udzielone noclegi OGÓŁEM 49,400,8 x 60.213,4 57.623,6 -4,3 %
w tym turystom zagranicznym x x 7.714,8 7.181,7 -6,9 %

źródło: Rocznik Statystyczny GUS 

[hotelarze.pl]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl