Hotelarstwo polskie na tle krajów Europy; zestawienie za lata 1999-2003.
Trendy w turystyce - dotyczą społeczeństw europejskich.
|
Hotele i podobne obiekty noclegowe w
krajach Unii Europejskiej |
Miejsca noclegowe w hotelach i podobnych obiektach noclegowych
w krajach UE - w tys. |
PAŃSTWO |
2001 |
2002 |
2003 |
2001 |
2002 |
2003 |
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy |
15 293
2 034
3 576
801
475
353
989
19 928
8 342
16 369
5 222
231
309
199
223
2 858
38 529
1 391
1 781
764
381
1 979
.
1 994
33 421 |
14 914
2 010
5 087
813
477
193
971
18 373
8 329
16 739
5009
247
305
223
.
2 933
38 162
1 478
1 806
816
393
1 737
44 657
2 167
33 334 |
14 708
1 957
4 374
829
471
230
992
18 217
8 689
17 102
4821
270
307
261
161
2 908
37 547
1 547
1 934
838
381
1 765
44 126
2 261
33 480 |
587,3
121,5
204,0
87,8
64,0
17,4
118,5
1607,8
607,6
1333,4
139,6
11,1
14,2
13,1
40,4
174,3
1603,0
118,2
228,7
48,7
27,7
194,8
1200,0
148,2
1891,3 |
569,3
123,4
246,0
90,1
65,5
15,9
117,9
1207,2
606,3
1395,4
140,0
12,0
14,2
13,7
.
117,4
1607,7
127,6
226,1
53,9
28,2
180,8
1200,0
154,6
1917,6 |
566,3
122,4
225,3
91,4
66,8
18,4
120,1
1206,6
644,9
1451,9
146,2
14,3
14,6
15,0
39,1
180,2
1611,1
134,3
245,8
55,3
29,2
184,8
1062,1
158,6
1969,5 |
MIEJSCA NOCLEGOWE W HOTELACH I PODOBNYCH OBIEKTACH NOCLEGOWYCH
NA 10 TYS. MIESZKAŃCÓW
PAŃSTWO |
2001 |
2002 |
2003 |
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy |
727
118
200
1157
120
127
228
272
606
331
364
32
322
56
1023
109
195
31
224
91
139
221
202
145
326 |
699
120
239
1277
122
116
227
203
574
345
361
34
320
58
.
73
195
33
219
100
141
203
200
152
332 |
699
118
220
1278
124
135
230
202
586
349
369
41
326
64
983
111
195
35
236
103
146
206
179
156
344 |
STRUKTURA TURYSTYCZNEJ BAZY ZBIOROWEGO ZAKWATEROWANIA W
KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W 2003 R.
|
Liczba obiektów |
Udział w ogółem (%) |
Ogółem |
Obiekty hotelowe * |
Pozostałe obiekty |
Obiekty hotelowe * |
Pozostałe obiekty |
Austria
Belgia
Czechy
Cypr
Dania
Estonia
Finlandia
Francja
Grecja
Hiszpania
Irlandia
Litwa
Luksemburg
Łotwa
Malta
Niderlandy
Niemcy
Polska
Portugalia
Słowacja
Słowenia
Szwecja
Wlk. Brytania
Węgry
Włochy |
20 914
3 558
8 211
951
1 098
543
1 464
28 649
9 041
30 868
8 971
488
584
326
202
6 703
55 119
7 116
2 214
2 084
803
3 813
81 730
3 517
113 344 |
14 708
1 957
4 374
829
471
230
992
18 217
8 689
17 102
4 821
270
307
261
161
2 908
37 547
1 547
1 934
838
381
1 765
44 126
2 261
33 480 |
6 206
1 601
3 837
122
627
313
472
10 432
352
13 766
4 150
218
277
65
41
3 795
17 572
5 569
280
1 246
422
2 048
37 604
1 256
79 864 |
70,3
55,0
53,3
87,2
42,9
42,4
67,8
63,6
96,1
55,4
53,7
55,3
52,6
80,1
79,7
43,4
68,1
21,7
87,4
40,2
47,4
46,3
54,0
64,3
29,5 |
29,7
45,0
46,7
12,8
57,1
57,6
32,2
36,4
3,9
44,6
46,3
44,7
47,4
19,9
20,3
56,6
31,9
78,3
12,6
59,8
52,6
53,7
46,0
35,7
70,5 |
* - Hotele, motele, pensjonaty bez innych obiektów hotelowych
źródło: Główny Urząd Statystyczny
Zgodnie ze stanem w dniu 31 lipca 2004
roku w Polsce były zarejestrowane 6.972 obiekty zbiorowego zakwaterowania,
w których znajdowało się 584,6 tys. miejsc noclegowych.
Wśród obiektów zbiorowego zakwaterowania najliczniejszą grupę stanowiły
ośrodki wczasowe (1510 obiektów), które oferowały 143,5 tys. miejsc
noclegowych, tj. 24,5% ogólnej ich liczby. Od wielu lat obserwuje się
systematyczne zmniejszanie się liczby obiektów zaliczonych do tej grupy - w
2004 roku ich liczba zmalała o 7%, a dostępnych miejsc o 6,6%. Następną grupą
pod względem wielkości zasobów są hotele, w których liczba miejsc wyniosła w
2004 roku 122,9 tys., co oznacza wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Duży udział w ogólnej liczbie obiektów i miejsc noclegowych miały obiekty
niesklasyfikowane, chociaż ich liczba zmalała o 32% w stosunku do 2003 roku w
związku z wyłączeniem, m.in. z tej grupy, części obiektów zaliczonych do tzw.
„innych obiektów hotelowych”.
W 2004 r. udział procentowy korzystających z
noclegów turystów polskich i zagranicznych kształtował się bardzo podobnie jak
w 2003 r., tzn. obcokrajowcy stanowili 25% ogółu korzystających. Mniejsza
różnica procentowa wystąpiła w hotelach, gdzie Polacy stanowili 60%, a turyści
zagraniczni 40%. W „pozostałych obiektach zbiorowego zakwaterowania” turyści
zagraniczni zatrzymywali się zdecydowanie rzadziej i stanowili tylko 9%.
Ponad połowa wszystkich noclegów udzielonych
cudzoziemcom w 2004 r. została udzielona przez obiekty położone w trzech
województwach: zachodniopomorskim (20,8%), małopolskim (17,5%) i mazowieckim
(15,1%). W następnej kolejności jest województwo dolnośląskie, na które przypadło 12,2% noclegów. W odniesieniu
do turystów krajowych, struktura noclegów według województw kształtowała się
podobnie – na pierwszym miejscu znalazło się zachodniopomorskie z udziałem
19,1% udzielonych noclegów, następnie małopolskie (15,2%), a trzecie w
kolejności było pomorskie (11%).
źródło:
Główny Urząd Statystyczny
Znajomość źródłowych rynków zagranicznych,
konkurencyjności Polski i jej wizerunku ma zasadnicze znaczenie dla
pomyślności działań marketingowych i handlowych każdej firmy z branży
turystycznej. Pozwala nam bowiem lepiej dostosować ofertę turystyczną, co stanowi nieodzowny
warunek sukcesu. Należy zaznaczyć, iż uwydatnia się coraz większe nasycenie rynku
a konsumenci są bardziej pewni siebie i z większymi dochodami do dyspozycji.
Trendy w turystyce - dotyczą społeczeństw
zachodnich, a w szczególności europejskich.
I. Średnia liczba osób przypadających na jedno gospodarstwo domowe będzie nadal
malała, co będzie skutkować wyższym dochodem do dyspozycji oraz większa siłą
nabywczą.
W sferze turystyki wpłynie to na ogólny popyt, a w szczególności na podróże do
dalekich krajów i krótkie pobyty.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Zwiększenie popytu na luksus („małe przyjemności”).
2. Zwiększenie popytu na produkty specjalistyczne nabywane pod wpływem impulsu.
3. Zwiększenie popytu na wyjazdy z miast i inne krótkie wyjazdy zagraniczne w
okresach, które wcześniej nie były preferowane.
4. Wyższy poziom zainteresowania imprezami zimowymi („zimowe wakacje w
słońcu”)
II. Średni poziom wykształcenia się podnosi.
Będzie to skutkowało wyborem imprez, w których istotną rolę odgrywają sztuka,
kultura i historia, tzn. imprez o większych walorach edukacyjnych i związanych
z rozwojem duchowości.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Wzrost popytu na produkty specjalistyczne.
2. Bardziej widoczne włączenie elementów sztuki, kultury i historii do imprez
zorganizowanych i wakacji indywidualnych.
3. Potrzeba lepszego i bardziej kreatywnego przekazywania informacji.
III. Stale rosnące znaczenie internetu i jego
wykorzystanie do zdobywania informacji oraz nabywania produktów i usług
turystycznych. Rola internetu, w tym nowych środków prezentacji wizualnej, będzie coraz
większa, a w przyszłości okaże się najważniejsza.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Dostępność informacji turystycznej o kierunkach podróży i produktach będzie
sprzyjać porównywaniu ofert („surfowanie” w internecie) i w ten sposób będzie
intensywniej wpływać na konkurencję.
2. Doświadczeni turyści coraz częściej będą komponować własne wakacje z
dostępnych modułów dokonując bezpośrednich rezerwacji.
3. Rola biur podróży będzie malała, gdyż zakup imprez zorganizowanych coraz
częściej odbywa się przez internet.
4. Internet będzie coraz szybciej zmniejszać rolę krajowych organizacji
turystycznych i izb turystyki; marketing miejsc turystycznych (np. lepsze
kreowanie marki przy wsparciu publicznym) zyska na znaczeniu, ponieważ to on
będzie zachęcać do odwiedzania stron internetowych.
5. Możliwość zakupów przez internet będzie skutkować rezerwacjami dokonywanymi
z mniejszym wyprzedzeniem.
IV. Współczesne społeczeństwo wywiera coraz większą presję na codzienne życie
ludzi oraz coraz silniej pożąda większej ilości wolnego czasu i wypoczynku.
Będzie to miało negatywny wpływ na wzrost wolnego dochodu do dyspozycji.
Dlatego ta tendencja jest ze swej istoty niekorzystna - również dlatego, że
nie następuje już wzrost liczby dni płatnego urlopu wypoczynkowego.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Rosnąca potrzeba dostarczania tanich produktów.
2. Rosnąca potrzeba oferowania wypoczynku.
3. Skrócenie jednego dłuższego urlopu na rzecz kilku krótszych.
V. Styl życia w społeczeństwie zachodnim
stopniowo się zmienia. W turystyce ma to wpływ na postrzeganie osobistych
potrzeb i zachowanie turystów.
Konsekwencje dla sektora turystycznego:
1. Mniejsze zainteresowanie usługą typu nocleg ze śniadaniem, która jest
postrzegana za usługę niskiej jakości.
2. Ponieważ „status” jest mniej ważny, niż dawniej, zachowanie urlopowiczów
staje się bardziej zindywidualizowane i prowadzi do większego popytu na mniejsze
jednostki zakwaterowania.
3. Zmiana w percepcji życia i stylu życia skutkuje spadkiem popytu na w pełni
zorganizowane wycieczki.
4. Usługodawcy skorzystają więcej, jeżeli będą w stanie stworzyć zupełnie nowe
produkty, koncepcje i usługi, które odróżniają się od innych dzięki wartości
dodanej.
5. Rosnąca specjalizacja wśród usługodawców nastawiona na poszczególne
zainteresowania i hobby stanie się ważniejsza i będzie częściej powiązana ze
spędzaniem urlopu przez turystów.
6. Coraz powszechniejsza potrzeba posiadania „przystani” stymuluje pragnienie
posiadania drugiego domu.
źródło: European Travel Commission (ETC) - artykuł:
"Megatrends of Tourism in Europe to the Year 2005 and Beyond"
Ad.
6. Coraz powszechniejsza potrzeba posiadania „przystani” stymuluje pragnienie
posiadania drugiego domu.
13.09.2005 | Ceny na krakowskim rynku
nieruchomości oszalały. Dlatego, gdy deweloper żąda 3 tys. euro za m kw.
apartamentu w centrum Krakowa - nikt już się nie dziwi.
Pośrednicy w obrocie nieruchomościami wymieniają rekordowe stawki odnotowane w
ich biurach - 3,5 tys. euro, a nawet 3,6 tys. euro za metr kw.
Apartamenty, mieszkania o podwyższonym standardzie, a także lokale najbardziej
popularne, a więc dwupokojowe, bez targowania się kupują obcokrajowcy.
Najczęściej są to Irlandczycy i Brytyjczycy, ale również Niemcy.
[źródło: wirtualnemedia.pl]
[hotelarze.pl - 12.09.2005] |