hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

GASTRONOMIA

Organizacja bufetów - zasady podstawowe

Leszek GRYKA  i  Ryszard JÓZEFIAK

Zapytaj eksperta

Obecnie w przemyśle gastronomicznym jest coraz więcej okazji do organizowania usług bufetowych.

Ta usługa jest podzielona na cztery kategorie :
  -  gala bufetowa
  -  śniadania bufetowe
  -  obiady bufetowe
  -  cocktaile

Te kategorie są podzielone na :
  -  bufety z czterech dań głównych (mięso, dziczyzna, ryby, skorupiaki)
  -  warzywa
  -  owoce
  -  kanapki
  -  desery

Ten podział jest dobierany w zależności od pory roku i potrzeb klientów oraz miejsca serwisu.
Dekoracje stołów są potrzebne do zaprezentowania stołu i podkreślenia walorów potraw - robią dobre wrażenie na gościach.
Dekoracje wykonane z lodu, chleba, warzyw, masła, cukru, soli i warstw styropianu mogą być przygotowane kilka dni wcześniej i jeśli są dobrze przechowane to mogą być użyte powtórnie.
W trakcie szkoleń w Studiu Kulinarnym GALES Szefowie Kuchni przedstawiają propozycje i instrukcje pewnych dekoracji, które są dość proste do przygotowania i do tego robią duże wrażenie.
Jeśli chodzi o jedzenie, a szczególnie zimne, używamy innowacji technicznych i nowoczesnego wyposażenia takiego jak piec konwekcyjno-parowy, ruszt, mikrofala i zamrażarki.
Czas przygotowania potraw zmniejsza się przez to na korzyść czasu dla przygotowania dekoracji.

Wybieranie typu bufetu :

W wyborze bufetu należy uwzględnić kilka bardzo ważnych elementów.
Na przykład :

  • wybieranie składników, które są w porze roku świeże i łatwe do kupienia i oddają sezonowy charakter stołu.

  • produkty świeże są bardziej popularne niż importowane i produkowane w szklarni - istotną korzyścią jest koszt takiego produktu.

  • porą zimową wolimy spożywać ciepłe dania

  • w okresie letnim królują zimne dania z wieloma jarzynami.

Dzisiaj możliwy jest szeroki wybór popularnych bufetów - od cocktaili bufetowych do obiadu, od nieoficjalnych małych bufetów do wielkiej gali bufetowej.
W przygotowaniu różnych rodzajów bufetów należy łączyć mięso , ryby, ser , warzywa i owoce.
W decyzji o ilości i rodzaju potraw należy dostosować się do życzeń klientów. W dodatku powinniśmy wziąć pod uwagę położenie geograficzne - góry, doliny, jeziora lub morze .
Na przykład w górzystych terenach wybierane są przez klienta przede wszystkim mięso, potem drób i ryba.
W serwisie trzeba zawsze uwzględnić zestaw owoców i warzyw.
Aby uzyskać ciekawe walory smakowe, potrawy muszą być poddane różnorakiej obróbce
– pieczenie, gotowane, parowanie, duszenie, smażenie.
Do potraw powinny być dobrane odpowiednio różne sosy
Wybór dań do bufetu powinien być oparty na typie bufetu który zamierza się przygotować.

Cocktaile

są dostosowane dla gości przed obiadem i są ciekawym sposobem przyjęcia gości.
Dania na koktajle składają się z małych kanapek, drobnych porcji smażonego mięsa, koreczków z sera, szaszłyków, ryb, warzyw, słonych ciastek i ciasteczek.
Napoje powinny składać się z soków owocowych, alkoholowych cocktaili, long drinków, wytrawnego wina musującego, wody sodowej, soków wyciskanych ze świeżych owoców.
Kiedy przygotowujemy tacę kanapek i małych sandwiczy powinno się zważać na walory różnych typów chleba: białego, pszennego, wielozbożowego, solonego. Musi ono pasować do mięsa, ryb, sera, jajek i trzeba zadbać o jak największy jego wybór .

Lunch – obiad

może być podany podczas spotkań i konferencji .
W tym przypadku bufet składa się z kilku dań zimnych, ryb, jednego lub dwóch ciepłych dań zawierających zupę i przede wszystkim danie główne złożone z mięsa i jednej ryby podanej na ciepło.
Dodatki mogą składać ze świeżych warzyw, owoców i napoi, ze świeżych soków owocowych, wody i lekkiego wina.
Bufety – jeżeli podawane są w trakcie krótkich przerw 1/2 godzinnych, które zawsze mają miejsce podczas konferencji powinny oferować małe kanapki, małe sandwicze, wodę, owocowe soki , herbatę i kawę.

Wielka gala bufetów

Wielka gala bufetowa jest tworzona dla znanych osobistości lub ceremonii i wymaga największego wysiłku ze strony kuchni i jej całego personelu .
Całe przedsięwzięcie musi być zorganizowane w harmonijny sposób zarówno we wstępnej jak i końcowej fazie przygotowań .
Ten typ bufetu wymaga dobrze wyposażonej gastronomii, która oprócz tego posiada personel serwisowy o dużym doświadczeniu i umiejętnościach profesjonalnych.
Przygotowywane dania zawierają duży wachlarz produktów: białe, czerwone mięso, dziczyznę, skorupiaki, małże, ryby morskie, sezonowe warzywa, zarówno gotowane jak i surowe, świeże, duszone owoce i desery. Ponadto te potrawy wymagają odpowiedniej dekoracji i aranżacji godnej artysty. Jest w nich wiele jadalnych materiałów np. masła, cukru, czekolady, rzeźbionych warzyw i owoców, lodu, wytworzonych tak żeby cieszyły oczy.

Warunki techniczne pracy o których nie należy zapomniećprzygotowując bufety zimne i potrawy na ciepło.

W trakcie przygotowywania potraw na bufety, dla pewności że posiłki były przygotowane odpowiednio i higienicznie, konieczne jest dobre wyposażenie techniczne które pozwoli uniknąć nieprzyjemnych incydentów.
Produkty spożywcze powinny być absolutnie świeże i przyjemne dla oczu.
Przywiezione do naszej kuchni schłodzone i w sterylnych opakowaniach.
Po dostarczeniu produktów, powinny one być wyjęte i przełożone do czystych pojemników i od razu schłodzone w chłodni.
Owoce i warzywa muszą być świeże, czyste i sprawdzane czy ich jakość nie uległa pogorszeniu.
Dziczyzna, drób i inne zwierzęta z futrem lub puchem, powinny być umieszczone w odpowiednio zamkniętym pojemniku i jeśli to możliwe w osobnym pomieszczeniu, żeby zapobiec rozprzestrzenianiu się bakterii na inne produkty.
Wskazane jest próżniowe opakowanie ryb i mięsa, aby zapewnić im świeżość !
Najlepiej jeśli produkty są składowane w oddzielnych pomieszczeniach
-  owoce i warzywa powinny mieć temperaturę od 8o do 10oC
-  mięsa 3oC
-  ryby    0o- 2oC

Przygotowywanie posiłków.

W czasie przygotowywania posiłków, które konsumowane jest szybko i na zimno wszystkie zasady higieny, nie powinny być pominięte i lekceważone . Ręce i uniformy powinny być czyste i dobrze utrzymane, włosy zaciągnięte do tyłu i głowa okryta.
Przygotowanie wstępne powinno odbywać się w miejscu suchym i wysterylizowanym.
Najlepiej gdyby temperatura w tym środowisku pozostawała stała i nie była wyższa niż 10oC.
Wszelkie sprzęty kuchenne takie jak stół, deski, noże, pojemniki i wyposażenie potrzebne do przygotowywania jedzenia powinny być utrzymane w sterylnej czystości.
Po wstępnym przygotowaniu mięsa, ryb, warzyw i nadzienia, możemy przejść do galaretek i musów.

Gotowanie

Każda rodzina mięs, ryb czy farszów, wymaga różnych metod gotowania.
Najlepiej kontrolować to w trakcie obróbki termicznej w piecach konwekcyjnych .
Przedstawiamy poniżej przybliżone temperatury wewnętrzne:

  • 45 C           rare (krwista) wołowina

  • 48 – 50 C    medium rare (pół krwista) wołowina i polędwice z dziczyzny

  • 55 – 50 C    medium rare dla czerwonego mięsa

  • 62 C           cała ryba ( łosoś, pstrąg ) medium rare białe mięso

  • 65 C           nadziewana ryba

  • 65 – 70 C    ryba z bułką do konsumpcji przez 4-5 dni

  • 70 – 75 C    odkostnione białe mięso, ptactwo, drób , perliczka, farsze

  • 75 C            wieprzowina mięso nadziewane

  • 80- 85 C      mięso duszone

  • 85 – 90 C    dziczyzna, pieczony kurczak, cały pieczony królik

Poprzez kontrolowanie temperatury mniej płynów w mięsie będzie straconych i jego wartości odżywcze zachowane.
Będą również zachowane jego naturalne kształty.
Kiedy zostanie pokrojone na kawałki, będzie miękkie i bardziej przyciągające. Ponadto możliwość dokładnych pomiarów temperatury i czasu, eliminują straty wagi.

Chłodzenie

Ważne jest błyskawiczne schładzanie produktu żeby ograniczyć rozmnażanie się bakterii i zapewnia długą trwałość dań.
Konieczne i pomocne w tym wypadku jest korzystanie z szokowych chłodziarek i zamrażarek.

Glazurowanie – pokrywanie auszpikiem

Celowe glazurowanie chroni kawałki jedzenia na talerzu od dostępu tlenu i bakterii w powietrzu.
Nowe techniki glazurowania, w poważny sposób redukują grubość żelatyny. Te techniki umożliwiają łatwiejsze układanie na półmisku i uwydatniają naturalne kolory mięsa. Po pokrojeniu na kawałki  mięsa, ryby czy warzywa aranżujemy porcje na półmiskach ze stali nierdzewnej lub szkle.
Następny krok to prezentacja dobrego, pełnowartościowego pożywienia na półmiskach. Żadne nie ma być zbyt pełne i zbyt ciężkie.
Kawałki powinny być zaaranżowane artystycznie.
Rodzaje dań i wielkość dekoracji półmiska powinny być proporcjonalne do objętości i wagi dań.
Sosy powinny być podawane w oddzielnych pojemnikach.
Plater powinno się przykryć przejrzystą folią i umieścić go w chłodziarce na 30 min. Plastikowa folia powinna być usunięta na 10 min. przed podaniem.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl