Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|
Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
GASTRONOMIA
|
Kontrola gastronomii hotelowej i zapobieganie nadużyciom
Czesław ARKUSZYŃSKI
Fragment publikacji "Gastronomia hotelowa. Wybrane
zagadnienia organizacyjne i podstawy obsługi"
Nadzór dyrektora nad poprawnym funkcjonowaniem gastronomii hotelowej powinien być jedną z ważniejszych pozycji planu pracy własnej dyrektora/1 .
Dyrektor powinien opracowywać dla siebie plany własnej pracy:
perspektywiczne - o długim zasięgu czasowym. W planach tych powinien zaprogramować czynności ważne, ale oddalone w czasie. Np. kapitalne remonty w określonych działach eksploatacji, wymiana wykładzin welurowych, analiza okresowych i rocznych wyników finansowych, przeprowadzenie analizy skutków ekonomicznych wydzierżawionych powierzchni, doposażenie zakładu w urządzenia techniczne: jakie, kiedy, za jakie środki, czyjej produkcji, itp,
operatywne - o krótkim czasowym zasięgu, dotyczące czynności stałych lub okresowo powtarzających się. Mogą to być plany miesięczne, tygodniowe a nawet dzienne.
Planowanie pracy własnej chroni dyrektora przed podejmowaniem decyzji
sporadycznych i spontanicznych, nieprzemyślanych, doraźnych. Dyrektor musi maksymalnie zredukować podejmowanie
decyzji opartych o niesprawdzone informacje różnych służb i pracowników. Nie wolno doprowadzić do sytuacji, że
rację ma ten pracownik, który ostatni wyszedł z gabinetu dyrektora.
Plany pracy dyrektora powinny określać przedmiot działania, termin wykonania
ze wskazaniem działu lub osoby odpowiedzialnej za wykonanie. W planach pracy własnej dyrektora ważne
miejsce powinny zajmować czynności kontrolne.
Oto przykłady programowalnych czynności kontrolnych:
- codzienne kontrolowanie wielkości sprzedaży w poszczególnych punktach
handlowych,
- kontrolowanie sprawności wyposażenia i czystości. Dobre rezultaty w tym
przedmiocie przynoszą tzw. obchody hotelu. Zawsze w tym samy dniu tygodnia i o tej samej godzinie,
- sprawdzanie książki raportów
kierowników sal (głównych kelnerów) np. raz w
tygodniu,
- sprawdzanie magazynów z
artykułami spożywczymi - np. 2 x w miesiącu,
- obecność dyrektora na
odprawach personelu obsługi - np. 2 x w miesiącu,
- kontrolowanie jakości
produkcji kulinarnej przez konsumpcję własną - np. 3 x
w tygodniu,
- analizowanie struktury
sprzedaży w gastronomii - np. żywność, alkohol, co ?,
ile ? - np. 1 x w miesiącu,
- zobowiązanie głównego księgowego
do przedkładania np. 1 x w miesiącu szczegółowych
rozliczeń np. dwóch kelnerów i jednego baru. Przeglądnięcie
tego materiału kontrolnego,
- zaprogramowanie częstotliwości
remanentów kontrolnych. Analizowanie wyników takich
kontroli,
- analizowanie kosztów
materiałów w gastronomii (ubytków szkła, porcelany,
sztućców, bielizny) np. 1 x na kwartał,
- indywidualne obejście
wszystkich pomieszczeń w gastronomii - magazynów,
kuchni, rozdzielni kelnerskiej, pomieszczeń handlowych i
socjalnych. Często - np. codziennie lub 3 x w tygodniu,
- analiza wpisów w książce
skarg i wniosków, skontrolowanie udzielonych odpowiedzi,
- zapoznanie się z zamówieniami
w dziale handlowym lub u szefa bankietów - np. raz na
miesiąc
- kontrolowanie jakości usług,
estetyki i higieny w pomieszczeniach wydzierżawionych np.
raz na kwartał.
Na początku trzeba postawić
smutną tezę: nie można przewidzieć kto i kiedy popełni
nadużycie.
Wzajemne stosunki pracy
oparte są w znacznym stopniu na zaufaniu. Nie można
sobie wyobrazić współpracy nacechowanej stałym
podejrzewaniem, że wokół mnie wszyscy są nieuczciwi.
Stosunki pracy oparte na powszechnym braku zaufania
zatruwają atmosferę pracy, wykopują niekiedy przepaść
pomiędzy kierownictwem a personelem. Dyrektor generalnie
nie ufa załodze - załoga nie obdarza sympatią
podejrzliwego dyrektora. Cierpi na tym dobro pracy.
Życie dostarcza jednak
dowodów na to, że w dużej gromadzie zawsze znajdzie się
ktoś, kto popsuje klimat wzajemnego zaufania. Bez względu
na zajmowane stanowisko popełni czyn naganny, czasem
kwalifikujący się do wymierzenia kary przez sąd.
Z tych to względów stosunek
dyrektora do każdego z podwładnych powinien być
nacechowany utrzymywaniem wobec nich kontrolowanego
dystansu. W przeciwnym razie, w przypadku, gdy zostanie
popełnione nadużycie lub powstanie tylko podejrzenie, że nadużycie
zostało popełnione, powstaną trudności w przeprowadzeniu wstępnego
postępowania wyjaśniającego sprawę.
Aby dyrektor mógł
skutecznie zapobiegać powstawaniu nadużyć w
gastronomii musi znać mechanizmy tych nadużyć.
Oto przykłady:
- niedomierzanie i niedoważanie
w celu "wygospodarowania" nadwyżek, aby je
sprzedać poza ewidencją lub wynieść,
- przynoszenie własnego
towaru lub surowca, aby go sprzedać z marżą, poza
ewidencją:
- towar: barman, kelner,
bufetowa,
- surowce: kuchnia,
kawiarnia, grill-bar,
- dopisywanie do rachunków
wystawionych przez kasy elektroniczne produktów
sprzedanych poza ewidencją,
- podmiana rachunków,
- inkasowanie należności
bez rachunków,
- "współpraca" z
pilotami lub tourleaderami grup turystycznych polegająca
na:
- wstawianiu do rachunku
towarów nie podanych turystom, a pobranych i
zabonowanych, a następnie przyjęcie z tego tytułu
korzyści (dot. np. czekolad, alkoholu),
- udzielenia
przedstawicielom zagranicznych biur podróży
znacznych rabatów, za cenę otrzymania prywatnej
prowizji,
- wielokrotna sprzedaż tych
samych kart wstępu na dancingi lub inne imprezy,
- sprzedaż usług
niematerialnych poza ewidencją: np. wynajem sal, sauna,
zabiegi, parkowanie samochodów, wynajem aparatów, sprzętu
sportowego itp,
- w punktach handlowych
rozliczanych tylko wartościowo w cenach sprzedażnych:
"wyprowadzanie nadwyżek" przez wynoszenie
towarów o niskich marżach lub nie marżowanych (np.
papierosy) oraz uzupełnianie niedoborów towarami lub
surowcami o najwyższych marżach (np. kawa).
Praktykowanie świadomych podmian towarowych.
Nie jest to lista wyczerpująca
"wynalazki" w zakresie mechanizmów nadużyć. Wskazuje
jednak metody postępowania nieuczciwych pracowników.
Główne działania
dyrektora zmierzające do zapobiegania nadużyciom powinny
być zawarte w Zakładowym Regulaminie Pracy. Trzeba pilnować,
aby ten regulamin był ściśle przestrzegany. Nie można jednak
przewidzieć wszystkich potencjalnych zagrożeń, ani też nie
wszystkie zagrożenia dadzą się określić w ZRP. Spróbujmy
jednak wymienić szereg działań porządkujących zachowania
pracowników w miejscu pracy i inne, zmierzające do zapobiegania
nadużyciom:
- dobór wykwalifikowanych,
godnych zaufania kadr kierowniczych,
- zarządzanie częstego
przeprowadzania niezapowiedzianych remanentów
kontrolnych,
- przeprowadzanie od czasu do
czasu rozliczeń ilościowo-wartościowych tylko
wybranych artykułów, np. łososia, kawioru, polędwicy,
papierosów, kawy. W zakresie kawy wprowadzenie obowiązku
codziennego ewidencjonowania metodą "drabinkową"
przychodu i rozchodu oraz sald ilościowo-wartościowych
na ultimo dnia obrachunkowego,
- bezwzględne przestrzeganie
zasady przychodzenia i wychodzenia personelu wejściem
pracowniczym (ZRP). Ewentualne zastosowanie kontroli
metodą "czerwonego światła", polegającą na
niecyklicznym zapalaniu się czerwonej lampki w portierni.
Pracownik, który wychodzi z hotelu i trafia na czerwone
światło ma obowiązek wyłożenia na stół w portierni
zawartości posiadanych przy sobie torebek. (ZRP),
- zakaz przynoszenia i
wynoszenia artykułów spożywczych (ZRP),
- zakaz odwiedzania przez
rodzinę - przyjaciół w miejscu pracy. (ZRP).
Ewentualne spotkania w dozorowanej portierni,
- zakaz opuszczania zakładu w
godzinach pracy bez zgody kierownictwa oraz zakaz
przychodzenia do zakładu w czasie wolnym od pracy (ZRP),
- zakaz przebywania personelu
w hallu i innych pomieszczeniach przeznaczonych dla gości
(ZRP),
- kontrola szafek
pracowniczych w szatniach (ZRP),
- konsumpcja własna jest
dozwolona tylko w stołówce pracowniczej lub w innych
wyznaczonych do tego miejscach (ZRP),
- palenie papierosów jest
dozwolone tylko w wyznaczonych miejscach,
- sprawdzanie świadectw pracy
i konfrontowanie ich z życiorysem przy przyjmowaniu
nowych pracowników. Należy sprawdzać w jaki sposób
rozwiązano stosunek pracy z kandydatem u poprzednich
pracodawców,
- niezwłoczne podejmowanie
czynności wyjaśniających i kontrolnych przy
doniesieniu o nadużyciu,
- organizowanie kontroli jakości,
miar i wag przez własne służby. Prowadzenie
dokumentacji w tym zakresie (ZRP),
- stosowanie dyscyplinarnych
zwolnień przy udowodnionych nadużyciach,
- określić stanowiska
najbardziej narażone na pokusę nadużycia i otoczyć je
szczególnym nadzorem,
- stosować szczelne systemy
rozliczeniowe przez elektroniczne kasy fiskalne i
komputerowe programy rozliczeniowe (Fidelio, GAH itp.).
Dokumentację rozliczeniową archiwizować we wzorowym
porządku przez nakazane przepisami okresy,
- rozliczać skrupulatnie
druki ścisłego zarachowania,
- wprowadzać sporadycznie
instytucję "świadka incognito" przez "podstawienie"
gości - osoby zaufania, nieznane personelowi obsługi,
- kontrolować rachunki za
dostawy surowców i towarów. Interesować się co i
gdzie kupujemy. Likwidować dostawy bezpośrednie do szefów
kuchni,
- stosować inne formy nadzoru
i kontroli dopuszczone prawem.
________
/1 w oparciu o "Organizacja Pracy Własnej
Dyrektora" - prof.W.Kieżuń, PWE, 1979
[hotelarze.pl - 2001] |
|