Batalia wokół HACCP trwa nadal.
Senat zaproponował wejście w życie zasad systemu HACCP z dniem
01.01.2004 r.
Z ostatniej chwili
Ustawa została uchwalona na posiedzeniu Sejmu w dniu
30.10.2003 r.
Tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek
Senatu - art. 10 ust. 3, art. 28 ust. 2-4, art. 30 oraz art. 48 ust. 1 w
zakresie wprowadzania zasad systemu HACCP obowiązują od dnia uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu w dniu 31.10.2003
r.
W poprawce z dnia 23.10.2003 r. do ustawy o zmianie ustawy o
warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw Senat
zaproponował m.in. zmianę terminu rozpoczęcia wdrażania zasad systemu
analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HAACP), z dnia akcesji na
dzień 1 stycznia 2004 r.
Przyjmując poprawkę Senat miał na względzie postanowienia Traktatu o
przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, zobowiązującego nowe państwa
członkowskie do wprowadzenia środków niezbędnych do przestrzegania przepisów
dyrektyw i decyzji wspólnotowych od dnia akcesji. Rozpoczęcie wdrażania zasad
systemu HAACP dopiero od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
mogłoby, zdaniem Izby, okazać się terminem zbyt późnym.
Co już wiemy nt. systemu HACCP z projektu
ustawy:
Jeszcze obowiązujący przepis : "Art. 30. 1. Kontrolę
wewnętrzną w zakładzie organizuje, prowadzi i koordynuje kierujący zakładem.
2. Kierujący zakładem jest obowiązany wdrożyć system HACCP uwzględniający
specyfikę zakładu. Obowiązek wdrożenia systemu HACCP nie dotyczy małych
przedsiębiorców określonych w przepisach ustawy - Prawo działalności
gospodarczej, którzy obowiązani są wdrożyć i stosować zasady dobrej praktyki
produkcyjnej i dobrej praktyki higienicznej.
- zgodnie z nowelizacją z 24.07.2002 r. art. 30 ust. 2
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
A co przewiduje projekt nowelizacji: "Art.
30. 1. Kierujący zakładem lub osoba przez niego upoważniona jest
obowiązany wdrożyć i stosować zasady systemu HACCP. Obowiązek wdrożenia i
stosowania zasad systemu HACCP nie dotyczy producentów na etapie
produkcji pierwotnej, którzy, w celu zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej
oraz zasad higieny, są obowiązani wdrożyć i stosować zasady dobrej praktyki
produkcyjnej (GMP) i dobrej praktyki higienicznej (GHP).
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, wdrażając zasady systemu HACCP w
zakładzie, mogą zastosować opracowania zawarte w poradnikach dobrej praktyki
produkcyjnej (GMP), dobrej praktyki higienicznej (GHP) oraz wdrażania i
stosowania zasad systemu HACCP lub korzystać ze wskazówek zawartych w
poradnikach przy opracowywaniu we własnym zakresie dokumentacji dotyczącej
zasad systemu HACCP obowiązującej w zakładzie.";
"Art. 30a. 1. Poradniki, o których mowa w
art. 30 ust. 2, dla poszczególnych branż przemysłu lub handlu środkami
spożywczymi, opracowują przedsiębiorcy produkujący lub wprowadzający żywność do
obrotu lub związki zrzeszające tych przedsiębiorców przy udziale organizacji
konsumenckich oraz w konsultacji z zainteresowanymi stronami działającymi w
zakresie bezpieczeństwa żywności.
Poradniki podlegają ocenie pod względem zgodności z wymaganiami higieny przez
organy urzędowej kontroli żywności zgodnie z zakresem nadzoru, o którym mowa w
art. 40 ust. 1 i 2, z
uwzględnieniem zasad stosowanych w tym zakresie w państwach członkowskich Unii
Europejskiej.
2. Poradniki, o których mowa w art. 30 ust. 2, uwzględniają potrzeby i
możliwości w szczególności tych przedsiębiorców, którzy ze względu na
wielkość zakładu oraz rodzaj produkowanej lub wprowadzanej do obrotu żywności:
1) prowadzą działalność na potrzeby rynków lokalnych (w gminie, na terenie
której znajduje się zakład, lub gmin sąsiadujących),
2) produkują żywność lub stosują surowce do produkcji żywności zgodnie z
tradycyjnymi metodami, ustalonymi wieloletnią praktyką lub tradycją
charakterystyczną dla danej żywności,
3) prowadzą działalność w regionach szczególnych ze względu na położenie
geograficzne lub dostępność do zaopatrzenia.";
System HACCP w projekcie
"Art. 29. 1. System HACCP
obejmuje następujące zasady i tryb postępowania:
1) zidentyfikowanie i ocenę zagrożeń jakości zdrowotnej żywności oraz ryzyka
ich wystąpienia, a także ustalenie środków kontroli i metod przeciwdziałania
tym zagrożeniom,
2) określenie krytycznych punktów kontroli w celu wyeliminowania lub
ograniczania zagrożeń,
3) ustalenie dla każdego krytycznego punktu kontroli limitów rozgraniczających
stany akceptowalne od nieakceptowalnych w celu zapobiegania, eliminowania lub
ograniczania zidentyfikowanych zagrożeń,
4) ustalenie i wprowadzenie systemu monitorowania krytycznych punktów kontroli,
5) ustalenie działań naprawczych (korygujących), jeżeli monitorowanie wykazuje,
że krytyczny punkt kontroli nie spełnia wymagań, o których mowa w pkt 3.
2. Sposób weryfikacji zasad systemu HACCP w zakładzie, w celu potwierdzenia, że
postępowanie, o którym mowa w ust. 1, jest skuteczne, określa kierujący
zakładem. Weryfikowanie zasad systemu HACCP obejmuje dane potwierdzające
bezpieczeństwo żywności odpowiednio do wielkości zakładu i rodzaju prowadzonej
działalności.";
Kontrola wewnętrzna dotychczas
Art. 28. 1. Przestrzeganie właściwej jakości
zdrowotnej żywności oraz zasad higieny w procesie produkcji i w obrocie
żywnością w zakładach produkujących żywność lub wprowadzających ją do obrotu
jest zapewnione przez kontrolę wewnętrzną.
2. Kontrola wewnętrzna w zakładzie obejmuje czynności niezbędne dla
sprawdzenia:
1) prawidłowości przestrzegania warunków i zasad higieny w celu zapewnienia
właściwej jakości zdrowotnej środków spożywczych oraz materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu z tymi artykułami w toku produkcji, przechowywania i
wprowadzania do obrotu,
2) oceny skuteczności systemu HACCP.
Co przewiduje projekt
w art. 28:
- ust. 2 otrzymuje brzmienie:" Kontrola wewnętrzna w zakładzie obejmuje
czynności niezbędne do sprawdzenia:
1) przestrzegania warunków i zasad higieny w celu zapewnienia właściwej jakości
zdrowotnej żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością,
2) stosowania zasad systemu HACCP.",
- dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Kontrolę wewnętrzną w zakładzie organizuje, prowadzi i koordynuje kierujący
zakładem.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do
spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres, metody i
sposób prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej żywności i
przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji, z
uwzględnieniem zasad systemu HACCP, w zakładach produkujących lub
wprowadzających do obrotu żywność, mając na względzie zapewnienie
bezpieczeństwa żywności oraz jednolite wymagania w tym zakresie stosowane w
państwach członkowskich Unii Europejskiej.";
Dalsze zmiany
Art. 33 otrzymuje brzmienie:
"1. Minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące zakładów i ich
wyposażenia,
2) warunki sanitarne oraz wymagania w zakresie przestrzegania zasad higieny w
procesie produkcji i w obrocie środkami spożywczymi, dozwolonymi substancjami
dodatkowymi lub innymi składnikami żywności, w tym szczególnie wymagania
dotyczące środków spożywczych sprzedawanych luzem, łatwo psujących się, sypkich
oraz nieopakowanych, z wyłączeniem pozyskiwania produktów pierwotnych i
produkcji środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz materiałami i
wyrobami przeznaczonymi do kontaktów z żywnością
- mając na względzie obowiązujące w Unii Europejskiej wymagania zapewnienia
bezpieczeństwa żywności oraz bezpieczeństwa sprzedaży artykułów niebędących
środkami spożywczymi w zakładach sprzedających żywność.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dotyczą w szczególności:
1) stanu technicznego budynków, pomieszczeń i instalacji,
2) jakości wody, pary wodnej, lodu i powietrza,
3) gromadzenia i przechowywania odpadów z żywności,
4) narzędzi, urządzeń i wyposażenia zakładu,
5) osób wykonujących prace przy produkcji i w obrocie żywnością.";
Od dnia 1 stycznia 2005 r. stosuje się przepisy art. 5
ust. 3 ustawy: " Przedsiębiorcy produkujący żywność lub wprowadzający ją do
obrotu są obowiązani do prowadzenia i przechowywania dokumentacji lub innych
danych, na podstawie których będzie możliwa identyfikacja podmiotów, które
dostarczyły surowce, środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne
składniki żywności, substancje pomagające w przetwarzaniu lub materiały i
wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością w celu użycia ich w produkcji
żywności lub gotowe środki spożywcze w celu wprowadzenia do obrotu."
Tekst ustawy przekazany do Senatu
U S T A W A
z dnia 3 października 2003 r.
o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia
oraz niektórych innych ustaw[1]
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia
(Dz.U. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.)[2] wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 1 otrzymuje brzmienie:
"Art. 1. 1. Ustawa określa:
1) wymagania w zakresie jakości zdrowotnej żywności, dozwolonych
substancji dodatkowych i innych składników żywności oraz substancji
pomagających w przetwarzaniu,
2) warunki produkcji i obrotu oraz wymagania dotyczące
przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji i w obrocie
artykułami, o których mowa w pkt 1, oraz materiałami i wyrobami
przeznaczonymi do kontaktu z żywnością w celu zapewnienia właściwej
jakości zdrowotnej żywności,
3) zasady przeprowadzania urzędowej kontroli żywności.
2. Przepisy ustawy dotyczące dozwolonych substancji dodatkowych i
zanieczyszczeń, wymagań sanitarnych w zakładach produkcyjnych,
wymagań zdrowotnych wobec osób biorących udział w procesie produkcji
i w obrocie, a także przepisy dotyczące materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu z żywnością stosuje się również do wyrobu
i rozlewu wyrobów winiarskich, a także do wyrobu alkoholu etylowego
rolniczego oraz wyrobu i rozlewu napojów spirytusowych.";
2) w art. 3:
a) w ust. 1:
- pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) suplementy diety - środki spożywcze, których celem jest
uzupełnienie normalnej diety, będące skoncentrowanym źródłem witamin
lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt
odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych,
wprowadzanych do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w
postaci: kapsułek, pastylek, tabletek, pigułek i w innych podobnych
postaciach, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z
kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków
przeznaczonych do spożywania w małych odmierzonych ilościach
jednostkowych,",
- pkt 7 otrzymuje brzmienie:
"7) zanieczyszczenie - każdą substancję, która nie jest celowo
dodawana do żywności, a jest w niej obecna w następstwie procesu
produkcji, włączając w to poszczególne etapy uprawy roślin, chowu i
hodowli zwierząt oraz ich leczenia, a także wytwarzania,
przetwarzania, przygotowywania żywności, uzdatniania, pakowania,
transportu lub przechowywania, albo jest następstwem
zanieczyszczenia środowiska; definicja ta nie obejmuje takich
substancji obcych, jak fragmenty owadów, sierść zwierząt,",
- pkt 9 i 10 otrzymują brzmienie:
"9) obrót żywnością - wszelkie formy dysponowania żywnością, odpłatne
lub nieodpłatne, mające na celu dostarczenie żywności konsumentom, w
tym sprzedaż hurtową lub detaliczną, przechowywanie i przewóz,
10) zakład - miejsce wykonywania działalności w zakresie produkcji lub
obrotu żywnością, na wszystkich lub wybranych etapach tej
działalności, począwszy od przygotowania do wprowadzenia do obrotu
gotowych produktów pierwotnych aż do oferowania do sprzedaży lub
dostarczania żywności końcowemu konsumentowi, odpłatnie lub
nieodpłatnie,
- po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
10a) zakład żywienia zbiorowego - miejsce prowadzenia działalności w
zakresie zorganizowanego żywienia konsumentów,
- pkt 11 i 12 otrzymują brzmienie:
11) zakład żywienia zbiorowego typu zamkniętego - miejsce prowadzenia
działalności w zakresie zorganizowanego żywienia w szczególności w
szpitalach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, żłobkach,
przedszkolach, szkołach, internatach, zakładach pracy, określonych
grup konsumentów, z wyłączeniem żywienia w samolotach i innych
środkach przewozu,
12) system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli, zwany
dalej "systemem HACCP" - postępowanie mające na celu zapewnienie
bezpieczeństwa żywności poprzez identyfikację i oszacowanie skali
zagrożeń z punktu widzenia jakości zdrowotnej żywności oraz ryzyka
wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów procesu
produkcji i obrotu żywnością; system ten ma również na celu
określenie metod ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań
naprawczych,",
- pkt 15 i 16 otrzymują brzmienie:
"15) bezpieczeństwo żywności - ogół warunków, które muszą być
spełnione, i działań, które muszą być podejmowane na wszystkich
etapach produkcji i obrotu żywnością oraz środkami żywienia zwierząt
gospodarskich w celu zapewnienia zdrowia i życia człowieka,
16) środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego - środki
spożywcze, które ze względu na specjalny skład lub sposób
przygotowania wyraźnie różnią się od środków spożywczych powszechnie
spożywanych i zgodnie z deklaracją zamieszczoną na etykiecie są
wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem do zaspokajania szczególnych
potrzeb żywieniowych:
a) osób, których procesy trawienia i metabolizmu są zachwiane lub
osób, które ze względu na specjalny stan fizjologiczny mogą odnieść
szczególne korzyści z kontrolowanego spożycia określonych
substancji zawartych w żywności; środki te mogą być określane jako
"dietetyczne", albo
b) zdrowych niemowląt i małych dzieci,",
- pkt 25 i 26 otrzymują brzmienie:
"25) środek spożywczy zafałszowany - środek spożywczy, którego skład
lub inne właściwości zostały zmienione, a nabywca nie został o tym
poinformowany w sposób określony w art. 24, albo środek spożywczy,
w którym zostały wprowadzone zmiany mające na celu ukrycie jego
rzeczywistego składu lub innych właściwości; środek spożywczy jest
środkiem spożywczym zafałszowanym, jeżeli:
a) dodano do niego substancje zmieniające jego skład i obniżające
jego wartość odżywczą,
b) odjęto lub zmniejszono zawartość jednego lub kilku składników
decydujących o wartości odżywczej lub innej właściwości środka
spożywczego mającego wpływ na jego jakość zdrowotną,
c) dokonano zabiegów, które ukryły rzeczywisty jego skład lub nadały
mu wygląd środka spożywczego o należytej jakości,
d) podano niezgodnie z prawdą jego nazwę, skład, datę lub miejsce
produkcji, termin przydatności do spożycia lub datę minimalnej
trwałości albo w inny sposób nieprawidłowo go oznakowano,
26) nowa żywność - substancje lub ich mieszaniny, które dotychczas nie
były w znacznym stopniu wykorzystywane do żywienia ludzi, w tym
środki spożywcze lub ich składniki:
a) zawierające lub składające się z organizmów genetycznie
zmodyfikowanych określonych w odrębnych przepisach,
b) otrzymane z organizmów, o których mowa w lit. a), ale ich
niezawierające,
c) o nowej lub celowo zmodyfikowanej podstawowej strukturze
molekularnej,
d) wyizolowane z mikroorganizmów, grzybów lub wodorostów lub
składające się z nich,
e) składające się z roślin lub uzyskane z roślin lub ze zwierząt, z
wyjątkiem żywności i składników żywności otrzymanych przy
zastosowaniu tradycyjnych metod rozmnażania lub hodowli, z
udokumentowanym bezpiecznym stosowaniem w celu żywienia ludzi,
f) poddane procesowi technologicznemu niestosowanemu dotychczas,
powodującemu istotne zmiany ich składu lub struktury, który wpływa
na wartość odżywczą, metabolizm i zawartość niepożądanych
substancji,",
- pkt 28 i 29 otrzymują brzmienie:
"28) materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością -
materiały i wyroby określone w przepisach o materiałach i wyrobach
przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
29) urzędowa kontrola żywności - kontrolę zgodności środków
spożywczych, substancji pomagających w przetwarzaniu, dozwolonych
substancji dodatkowych, substancji wzbogacających i innych
składników żywności przeznaczonych do produkcji żywności oraz
materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością z
obowiązującymi wymaganiami w zakresie warunków zdrowotnych
żywności i żywienia, w tym znakowania żywności, oraz warunków
sanitarno-higienicznych produkcji i obrotu żywnością, przeprowadzaną
przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Inspekcji Weterynaryjnej
oraz inne uprawnione organy w ramach ich kompetencji w celu
zapewnienia bezpieczeństwa żywności,",
- pkt 33 i 34 otrzymują brzmienie:
"33) dobra praktyka higieniczna (GHP) - działania, które muszą być
podjęte, i warunki higieniczne, które muszą być spełniane i
kontrolowane na wszystkich etapach produkcji lub obrotu, aby
zapewnić bezpieczeństwo żywności,
34) dobra praktyka produkcyjna (GMP) - działania, które muszą być
podjęte, i warunki, które muszą być spełniane, aby produkcja
żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością odbywały się w sposób zapewniający właściwą jakość
zdrowotną żywności, zgodnie z przeznaczeniem,",
- w pkt 35 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 36-
46 w brzmieniu:
"36) produkcja pierwotna - produkcję, chów lub uprawę produktów
pierwotnych, włącznie ze zbieraniem plonów, łowiectwem, łowieniem
ryb, udojem mleka oraz wszystkimi etapami produkcji zwierzęcej przed
ubojem, a także zbiorem roślin rosnących w warunkach naturalnych,
37) produkty pierwotne - produkty gleby, w tym rośliny rosnące w
warunkach naturalnych, uprawy roślin, chowu zwierząt,
łowiectwa, rybołówstwa morskiego i rybactwa śródlądowego,
38) pozostałość chemicznego środka ochrony roślin - substancję aktywną
chemicznego środka ochrony roślin, jej metabolity, produkty rozpadu
lub produkty reakcji z innymi związkami,
39) monitoring - system powtarzanych obserwacji, pomiarów i opracowań
do określonego celu przeprowadzanych na reprezentatywnych próbkach
poszczególnych środków spożywczych lub racji pokarmowych,
40) ryzyko - niebezpieczeństwo zaistnienia negatywnych skutków dla
zdrowia człowieka oraz dotkliwość takich skutków będących
następstwem zagrożenia pochodzącego od żywności lub środków
żywienia zwierząt,
41) analiza ryzyka - postępowanie składające się z trzech powiązanych
ze sobą elementów obejmujących ocenę ryzyka, zarządzanie ryzykiem i
informowanie o ryzyku,
42) ocena ryzyka - wsparty naukowo proces składający się z czterech
etapów obejmujących identyfikację zagrożenia, charakterystykę
niebezpieczeństwa, ocenę narażenia oraz charakterystykę ryzyka,
43) zarządzanie ryzykiem - postępowanie organów administracji
publicznej właściwych w sprawach bezpieczeństwa żywności ustalające
sposoby zapobiegania ryzyku i kontroli ryzyka, na podstawie oceny
ryzyka oraz obowiązujących wymogów w zakresie bezpieczeństwa
żywności,
44) informowanie o ryzyku - wymianę informacji i opinii, podczas
analizy ryzyka, dotyczącą zagrożeń i ryzyka oraz czynników
związanych z ryzykiem, pomiędzy oceniającymi ryzyko, zarządzającymi
ryzykiem, konsumentami, przedsiębiorcami produkującymi lub
wprowadzającymi żywność lub środki żywienia zwierząt do obrotu oraz
środowiskiem naukowym i innymi zainteresowanymi podmiotami,
uwzględniającą wyjaśnienie wniosków z oceny ryzyka i uzasadnienie
podjętych decyzji w zakresie zarządzania ryzykiem,
45) zagrożenie - czynniki biologiczne, chemiczne lub fizyczne
występujące w żywności lub środkach żywienia zwierząt albo stan
żywności lub środków żywienia zwierząt mogące spowodować negatywne
skutki dla zdrowia człowieka,
46) system wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach
żywnościowych i środkach żywienia zwierząt, zwany dalej "systemem
RASFF" - postępowanie organów urzędowej kontroli żywności i innych
podmiotów realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa żywności, w
ramach krajowego systemu informowania o produktach niebezpiecznych
(KSIPN), dotyczące powiadamiania organów administracji rządowej oraz
Komisji Europejskiej i Europejskiego Urzędu do Spraw Bezpieczeństwa
Żywności o bezpośrednim lub pośrednim niebezpieczeństwie grożącym
życiu lub zdrowiu ludzi ze strony żywności lub środków żywienia
zwierząt.",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przepisy ust. 1 pkt 7-10, 12-15, 20-22 i 25 stosuje się odpowiednio do
substancji pomagających w przetwarzaniu, dozwolonych substancji
dodatkowych lub innych składników żywności.";
3) art. 5 otrzymuje brzmienie:
"Art. 5. 1. Środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe i inne
składniki żywności oraz substancje pomagające w przetwarzaniu nie
mogą być szkodliwe dla zdrowia lub życia człowieka, zepsute ani
zafałszowane oraz naruszać warunków określonych w ustawie.
2. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez żywność lub substancje
pomagające w przetwarzaniu, o których mowa w ust. 1, o niewłaściwej
jakości zdrowotnej, a w szczególności szkodliwe dla zdrowia, zepsute
lub zafałszowane określają przepisy Kodeksu cywilnego.
3. Przedsiębiorcy produkujący żywność lub wprowadzający ją do obrotu
są obowiązani do prowadzenia i przechowywania dokumentacji lub
innych danych, na podstawie których będzie możliwa identyfikacja
podmiotów, które dostarczyły surowce, środki spożywcze, dozwolone
substancje dodatkowe lub inne składniki żywności, substancje
pomagające w przetwarzaniu lub materiały i wyroby przeznaczone do
kontaktu z żywnością w celu użycia ich w produkcji żywności lub
gotowe środki spożywcze w celu wprowadzenia do obrotu.";
4) w art. 8 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
"2a. Główny Inspektor Sanitarny wydaje, w drodze decyzji, upoważnienia do
napromieniania żywności podmiotom, które posiadają urządzenia i aparaturę
umożliwiające spełnienie wymagań w zakresie bezpieczeństwa żywności oraz
wymagań określonych w ust. 2.
2b. W przypadku stwierdzenia, że upoważniony podmiot nie przestrzega wymagań,
o których mowa w ust. 2a, Główny Inspektor Sanitarny cofa, w drodze
decyzji, upoważnienie do napromieniania żywności.";
5) w art. 9:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Środki spożywcze i dozwolone substancje dodatkowe nie mogą być używane
do produkcji środków spożywczych oraz wprowadzane do obrotu, jeżeli
zawierają dozwolone substancje dodatkowe, zanieczyszczenia lub
pozostałości chemicznych środków ochrony roślin w ilościach szkodliwych
dla zdrowia lub życia człowieka oraz powodują zmiany organoleptyczne
tych środków w stopniu uniemożliwiającym ich spożycie lub użycie.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również, gdy dozwolone substancje dodatkowe,
zanieczyszczenia lub pozostałości chemicznych środków ochrony roślin
znajdują się na powierzchni środków spożywczych.",
b) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) dozwolone substancje dodatkowe i substancje pomagające w przetwarzaniu
oraz warunki ich stosowania, a także zakres informacji podawanych na
opakowaniach nieprzeznaczonych bezpośrednio dla konsumenta,",
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości chemicznych środków ochrony
roślin, które mogą znajdować się w środkach spożywczych lub na ich
powierzchni, mając na względzie ust. 1, a także zapewnienie
bezpieczeństwa żywności oraz jednolite wymagania w tym zakresie
obowiązujące w Unii Europejskiej.",
d) dodaje się ust. 6-8 w brzmieniu:
"6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób pobierania próbek żywności w celu oznaczania pozostałości
chemicznych środków ochrony roślin, o których mowa w ust. 1, w
ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu, w tym wielkość i
ilość pobieranych próbek, rodzaje próbek, pojęcia stosowane przy
pobieraniu próbek,
2) procedury stosowane przy pobieraniu próbek,
3) sposób transportu i przechowywania próbek przed przystąpieniem do
analizy
- mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności oraz jednolite
wymagania w tym zakresie obowiązujące w Unii Europejskiej.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) dopuszczalne poziomy dioksyn i polichlorowanych bifenyli o
działaniu podobnym do dioksyn, w tym najwyższe dopuszczalne
pozostałości kongenerów polichlorowanych bifenyli w żywności
pochodzenia zwierzęcego oraz w olejach roślinnych, wymagania
dotyczące pobierania próbek żywności do badań,
2) minimalne wymagania dotyczące metod analitycznych w ramach
urzędowej kontroli żywności i sposób analizy otrzymanych wyników
badań
- mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności oraz wymagania
w tym zakresie obowiązujące w Unii Europejskiej.
8. W przypadku pojawienia się nowych dotychczas nieokreślonych zagrożeń
wpływających na bezpieczeństwo żywności, minister właściwy do spraw
zdrowia może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania
dotyczące metod ich badania oraz szczegółowe wymagania w zakresie
jakości zdrowotnej żywności, mając na względzie ochronę zdrowia lub
życia człowieka oraz wymagania w tym zakresie obowiązujące w Unii
Europejskiej.";
6) po art. 9 dodaje się art. 9a w brzmieniu:
"Art. 9a. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać naturalne wody
mineralne, naturalne wody źródlane i wody stołowe,
2) wzorcowy zakres badań i sposób przeprowadzania kwalifikacji,
3) szczególne wymagania dotyczące znakowania naturalnych wód
mineralnych,
4) szczegółowe warunki sanitarne i wymagania w zakresie
przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji lub w obrocie
tymi wodami
- mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa tej żywności oraz
wymagania w tym zakresie obowiązujące w Unii Europejskiej.";
7) w art. 10:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
suplementy diety są produkowane w zakładach przeznaczonych do ich
produkcji lub na przystosowanych do tego liniach technologicznych
zakładów produkujących również inne środki spożywcze, lub w zakładach
prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania produktów
leczniczych na zasadach określonych w przepisach Prawa
farmaceutycznego.",
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia:
1) grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać te środki, oraz sposób
i formy reklamy i informacji,
2) szczegółowe wymagania dla preparatów do początkowego żywienia
niemowląt i przedmiotów służących do karmienia niemowląt, w zakresie
sposobu i formy reklamy i przekazywania informacji, a w
szczególności:
a) niezbędne dane, jakie reklama ma zawierać, informacje, których
reklama nie może przekazywać,
b) sposób przekazywania informacji,
c) sposób znakowania
- mając na względzie propagowanie karmienia naturalnego niemowląt,
szczególne przeznaczenie tych środków, potrzebę zapewnienia ochrony
zdrowia człowieka oraz jednolite wymagania w tym zakresie
obowiązujące w Unii Europejskiej.",
c) uchyla się ust. 4;
8) w art. 11 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Przepisy art. 24 stosuje się do znakowania nowej żywności, z
zastrzeżeniem ust. 2-4.";
9) po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:
"Art. 12a. Postępowanie, o którym mowa w art. 12, nie dotyczy żywności
znajdującej się w obrocie w państwach członkowskich Unii
Europejskiej.";
10) w art. 13 w ust. 4 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
"Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego lub
ewidencji działalności gospodarczej, a w przypadku wniosku dotyczącego
nowej żywności genetycznie zmodyfikowanej - kopię zezwolenia ministra
właściwego do spraw środowiska na wprowadzenie do obrotu produktu
genetycznie zmodyfikowanego oraz dokumentację zawierającą dane
dotyczące:";
11) po art. 13 dodaje się art. 13a i 13b w brzmieniu:
"Art. 13a. 1.Wprowadzenie do obrotu nowej żywności na podstawie decyzji, o
której mowa w art. 13 ust. 7, oraz zgodnie z warunkami tej decyzji
nie wymaga ponownego przeprowadzenia postępowania, o którym mowa
w art. 12.
2. Wprowadzenie do obrotu nowej żywności zawierającej lub składającej
się z organizmów genetycznie zmodyfikowanych, która ma być
wykorzystywana w inny sposób niż określono w decyzji, o której mowa
w art. 13 ust. 7, wymaga przeprowadzenia postępowania, o którym mowa
w art. 12.
Art. 13b. 1. W przypadku wątpliwości, czy żywność wprowadzana przez
przedsiębiorcę do obrotu była dotychczas stosowana w celu żywienia
ludzi, przedsiębiorca jest obowiązany przedstawić, na żądanie
właściwego organu urzędowej kontroli żywności, dokumentację
potwierdzającą historię stosowania tej żywności oraz określającą w
jakiej postaci żywność ta lub jej składniki były dotychczas
stosowane w celu żywienia ludzi w państwach członkowskich Unii
Europejskiej.
2. W przypadku braku dokumentacji, o której mowa w ust. 1,
przeprowadza się postępowanie, o którym mowa w art. 12.";
12) w art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Główny Inspektor Sanitarny prowadzi rejestr nowej żywności dopuszczonej
do produkcji lub obrotu na podstawie decyzji zezwalających, o których mowa
w art. 13 ust. 7.";
13) uchyla się art. 16;
14) art. 17 otrzymuje brzmienie:
"Art. 17. 1. Środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne
składniki żywności oraz materiały i wyroby przeznaczone do
kontaktu z żywnością produkowane w kraju i przywożone z zagranicy,
które nie spełniają obowiązujących wymagań w zakresie
bezpieczeństwa żywności, w tym również wymagań określonych w
przepisach o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z
żywnością oraz w przepisach o środkach żywienia zwierząt w
zakresie dotyczącym zwierząt gospodarskich, nie mogą być
wprowadzone do obrotu w kraju w celu spożycia przez ludzi,
stosowania do produkcji żywności lub używania do żywności.
2. Środki spożywcze, dozwolone substancje dodatkowe lub inne składniki
żywności oraz materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z
żywnością niespełniające wymagań ustalonych w ustawie można
produkować i sprowadzać z zagranicy, jeżeli są one przeznaczone na
eksport do państw niebędących członkami Unii Europejskiej.";
15) w art. 18 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Przedsiębiorca wprowadzający po raz pierwszy do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej:
1) środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, które nie
należą do grup określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 10
ust. 3, oraz środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego
należące do tych grup, ale dla których nie zostały w tych przepisach
określone szczegółowe wymagania, i dietetyczne środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia medycznego,
2) suplementy diety,
3) środki spożywcze wzbogacane substancjami określonymi na podstawie art.
9 ust. 4 pkt 3
- jest obowiązany powiadomić Głównego Inspektora Sanitarnego o
wprowadzaniu do obrotu określonych środków spożywczych przedkładając
równocześnie wzór ich etykiety.";
16) art. 19 otrzymuje brzmienie:
"Art. 19. 1. Na podstawie powiadomienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1,
przeprowadza się postępowanie mające na celu wyjaśnienie, czy
wymienione w powiadomieniu środki spożywcze nie stanowią
zagrożenia dla zdrowia człowieka, a w odniesieniu do środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego dodatkowo czy
odpowiadają one szczególnym potrzebom żywieniowym, zgodnie z art.
3 ust. 1 pkt 16, oraz czy wyraźnie różnią się od żywności
przeznaczonej do powszechnego spożycia.
2. Jeżeli okaże się to niezbędne, przedsiębiorca może zostać
zobowiązany do udokumentowania, że zgłoszony środek spożywczy
spełnia wymagania, o których mowa w ust. 1.
3. Główny Inspektor Sanitarny prowadzi rejestr środków spożywczych
objętych postępowaniem wyjaśniającym, o którym mowa w ust. 1,
zawierający dane umożliwiające identyfikację tych środków w celu
wykluczenia ponownego przeprowadzania tego postępowania.";
17) art. 20 otrzymuje brzmienie:
"Art. 20. 1. W postępowaniu, o którym mowa w art. 19 ust. 1, Główny
Inspektor Sanitarny zasięga opinii właściwych jednostek badawczo-
rozwojowych.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia:
1) wykaz jednostek badawczo-rozwojowych właściwych do wydawania
opinii, o których mowa w ust. 1,
2) zakres informacji, rodzaje badań naukowych lub innych danych
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, o którym mowa w
art. 19 ust. 1
- mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności,
kompetencje jednostki i kwalifikacje personelu, niezależność
jednostki badawczo-rozwojowej od przedsiębiorców produkujących lub
wprowadzających żywność do obrotu oraz jednolite wymagania
obowiązujące w tym zakresie w Unii Europejskiej.";
18) po art. 20 dodaje się art. 20a w brzmieniu:
"Art. 20a. 1. W przypadku stwierdzenia, że środki spożywcze, o których
mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2, nie spełniają wymagań określonych
dla tych środków, właściwy państwowy inspektor sanitarny podejmuje
decyzje o czasowym wstrzymaniu lub ograniczeniu wprowadzania tych
środków spożywczych do obrotu.
2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, są podejmowane również, jeżeli
środek spożywczy, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 i 2, spełnia
obowiązujące warunki w zakresie jakości zdrowotnej, a na podstawie
nowych informacji lub po ponownym dokonaniu oceny jakości zdrowotnej
tego środka zostanie stwierdzone, że stanowi zagrożenie dla zdrowia
człowieka.
3. O podjęciu decyzji, o których mowa w ust. 1 i 2, powiadamia się
Głównego Inspektora Sanitarnego, który powiadamia niezwłocznie
państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Komisję Europejską,
podając powody wydanej decyzji.";
19) w art. 24:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą:
1) wprowadzać konsumenta w błąd w zakresie charakterystyki środka
spożywczego w szczególności odnośnie do jego rodzaju, właściwości,
składu, ilości, źródła lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania
lub produkcji, a w przypadku środka spożywczego powszechnie
spożywanego zawierać określenia "dietetyczny" oraz sugerować, że
jest to środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego,
2) przypisywać środkowi spożywczemu:
a) działania lub właściwości, których nie posiada,
b) właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia albo
odwoływać się do takich właściwości,
3) sugerować, że środek spożywczy posiada szczególne właściwości,
jeżeli wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie
właściwości.",
b) dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
"6. Sposób znakowania określony na podstawie ust. 5 nie dotyczy
dozwolonych substancji dodatkowych nieprzeznaczonych bezpośrednio dla
konsumenta.
7. Szczegółowe wymagania dotyczące znakowania suplementów diety,
naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych
oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
określają przepisy wydane odpowiednio na podstawie art. 9 ust. 4 pkt 3,
art. 9a oraz art. 10 ust. 3.";
20) w art. 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Produkcję żywności, dozwolonych substancji dodatkowych lub innych
składników żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością lub obrót nimi wolno prowadzić, jeżeli zostaną spełnione
wymagania w zakresie właściwej jakości zdrowotnej żywności, w tym
wymagania dotyczące pomieszczeń, urządzeń oraz ich lokalizacji, a stan
zdrowia osób biorących udział w produkcji lub obrocie żywnością będzie
odpowiadał wymaganiom określonym w przepisach o chorobach zakaźnych i
zakażeniach.";
21) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:
"Art. 27a. Państwowi powiatowi inspektorzy sanitarni prowadzą wykazy
zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność
objętą nadzorem organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, które
uzyskały decyzję w trybie określonym w art. 27 ust. 2.";
22) w art. 28:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Kontrola wewnętrzna w zakładzie obejmuje czynności niezbędne do
sprawdzenia:
1) przestrzegania warunków i zasad higieny w celu zapewnienia
właściwej jakości zdrowotnej żywności oraz materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
2) stosowania zasad systemu HACCP.",
b) dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
"3. Kontrolę wewnętrzną w zakładzie organizuje, prowadzi i koordynuje
kierujący zakładem.
4. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres,
metody i sposób prowadzenia wewnętrznej kontroli jakości zdrowotnej
żywności i przestrzegania zasad higieny w procesie produkcji, z
uwzględnieniem zasad systemu HACCP, w zakładach produkujących lub
wprowadzających do obrotu żywność, mając na względzie zapewnienie
bezpieczeństwa żywności oraz jednolite wymagania w tym zakresie
stosowane w państwach członkowskich Unii Europejskiej.";
23) art. 29 otrzymuje brzmienie:
"Art. 29. 1. System HACCP obejmuje następujące zasady i tryb
postępowania:
1) zidentyfikowanie i ocenę zagrożeń jakości zdrowotnej żywności
oraz ryzyka ich wystąpienia, a także ustalenie środków kontroli i
metod przeciwdziałania tym zagrożeniom,
2) określenie krytycznych punktów kontroli w celu wyeliminowania lub
ograniczania zagrożeń,
3) ustalenie dla każdego krytycznego punktu kontroli limitów
rozgraniczających stany akceptowalne od nieakceptowalnych w celu
zapobiegania, eliminowania lub ograniczania zidentyfikowanych
zagrożeń,
4) ustalenie i wprowadzenie systemu monitorowania krytycznych
punktów kontroli,
5) ustalenie działań naprawczych (korygujących), jeżeli
monitorowanie wykazuje, że krytyczny punkt kontroli nie spełnia
wymagań, o których mowa w pkt 3.
2. Sposób weryfikacji zasad systemu HACCP w zakładzie, w celu
potwierdzenia, że postępowanie, o którym mowa w ust. 1, jest
skuteczne, określa kierujący zakładem. Weryfikowanie zasad systemu
HACCP obejmuje dane potwierdzające bezpieczeństwo żywności
odpowiednio do wielkości zakładu i rodzaju prowadzonej
działalności.";
24) art. 30 otrzymuje brzmienie:
"Art. 30. 1. Kierujący zakładem lub osoba przez niego upoważniona jest
obowiązany wdrożyć i stosować zasady systemu HACCP. Obowiązek
wdrożenia i stosowania zasad systemu HACCP nie dotyczy producentów
na etapie produkcji pierwotnej, którzy, w celu zapewnienia
właściwej jakości zdrowotnej oraz zasad higieny, są obowiązani
wdrożyć i stosować zasady dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) i
dobrej praktyki higienicznej (GHP).
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, wdrażając zasady systemu HACCP w
zakładzie, mogą zastosować opracowania zawarte w poradnikach dobrej
praktyki produkcyjnej (GMP), dobrej praktyki higienicznej (GHP) oraz
wdrażania i stosowania zasad systemu HACCP lub korzystać ze
wskazówek zawartych w poradnikach przy opracowywaniu we własnym
zakresie dokumentacji dotyczącej zasad systemu HACCP obowiązującej w
zakładzie.";
25) po art. 30 dodaje się art. 30a w brzmieniu:
"Art. 30a. 1. Poradniki, o których mowa w art. 30 ust. 2, dla
poszczególnych branż przemysłu lub handlu środkami spożywczymi,
opracowują przedsiębiorcy produkujący lub wprowadzający żywność do
obrotu lub związki zrzeszające tych przedsiębiorców przy udziale
organizacji konsumenckich oraz w konsultacji z zainteresowanymi
stronami działającymi w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Poradniki podlegają ocenie pod względem zgodności z wymaganiami
higieny przez organy urzędowej kontroli żywności zgodnie z
zakresem nadzoru, o którym mowa w art. 40 ust. 1 i 2, z
uwzględnieniem zasad stosowanych w tym zakresie w państwach
członkowskich Unii Europejskiej.
2. Poradniki, o których mowa w art. 30 ust. 2, uwzględniają potrzeby i
możliwości w szczególności tych przedsiębiorców, którzy ze względu
na wielkość zakładu oraz rodzaj produkowanej lub wprowadzanej do
obrotu żywności:
1) prowadzą działalność na potrzeby rynków lokalnych (w gminie, na
terenie której znajduje się zakład, lub gmin sąsiadujących),
2) produkują żywność lub stosują surowce do produkcji żywności
zgodnie z tradycyjnymi metodami, ustalonymi wieloletnią praktyką
lub tradycją charakterystyczną dla danej żywności,
3) prowadzą działalność w regionach szczególnych ze względu na
położenie geograficzne lub dostępność do zaopatrzenia.";
26) uchyla się art. 32;
27) art. 33 otrzymuje brzmienie:
"Art. 33. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe wymagania higieniczno-sanitarne dotyczące zakładów i
ich wyposażenia,
2) warunki sanitarne oraz wymagania w zakresie przestrzegania zasad
higieny w procesie produkcji i w obrocie środkami spożywczymi,
dozwolonymi substancjami dodatkowymi lub innymi składnikami
żywności, w tym szczególnie wymagania dotyczące środków
spożywczych sprzedawanych luzem, łatwo psujących się, sypkich oraz
nieopakowanych, z wyłączeniem pozyskiwania produktów pierwotnych i
produkcji środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz
materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktów z żywnością
- mając na względzie obowiązujące w Unii Europejskiej wymagania
zapewnienia bezpieczeństwa żywności oraz bezpieczeństwa sprzedaży
artykułów niebędących środkami spożywczymi w zakładach sprzedających
żywność.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, dotyczą w szczególności:
1) stanu technicznego budynków, pomieszczeń i instalacji,
2) jakości wody, pary wodnej, lodu i powietrza,
3) gromadzenia i przechowywania odpadów z żywności,
4) narzędzi, urządzeń i wyposażenia zakładu,
5) osób wykonujących prace przy produkcji i w obrocie żywnością.";
28) uchyla się art. 34;
29) art. 35 otrzymuje brzmienie:
"Art. 35. 1. Przy pracach w procesie produkcji lub w obrocie, które
wymagają stykania się z żywnością, dozwolonymi substancjami
dodatkowymi lub innymi składnikami żywności, nie wolno zatrudniać
osób, które nie mogą wykonywać prac określonych przepisami o
chorobach zakaźnych i zakażeniach.
2. Zasady i tryb wykonywania badań lekarskich osób, o których mowa w
ust. 1, do celów sanitarno-epidemiologicznych określają przepisy o
chorobach zakaźnych i zakażeniach.
3. Przedsiębiorca jest obowiązany przechowywać orzeczenia lekarskie
wydane na podstawie badań lekarskich osób, o których mowa w ust. 1,
do celów sanitarno-epidemiologicznych i udostępniać je na żądanie
organów urzędowej kontroli żywności.
4. Osoby biorące udział w procesie produkcji środków spożywczych,
dozwolonych substancji dodatkowych lub innych składników żywności
lub w obrocie nimi są przez przedsiębiorcę nadzorowane, instruowane
i szkolone w zakresie przestrzegania zasad higieny odpowiednio do
wykonywanej pracy.
5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do produkcji i wprowadzania
do obrotu materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością.";
30) w art. 36:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Zakład żywienia zbiorowego typu zamkniętego ma obowiązek przechowywać
próbki wszystkich potraw wchodzących w skład każdego posiłku.",
b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Minister właściwy do spraw zdrowia może określić, w drodze
rozporządzenia, wymagania obowiązujące w zakładach żywienia zbiorowego
typu zamkniętego, mając na względzie normy żywienia oraz wymagania
higieniczne i sanitarne, o których mowa w art. 33.";
31) w art. 39 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Osoby zajmujące się handlem obwoźnym muszą spełniać wymagania,
o których mowa w art. 35 ust. 1-3, oraz przestrzegać zasad higieny.";
32) w art. 40:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
"2a. Zadania ministra właściwego do spraw zdrowia oraz ministra właściwego
do spraw rolnictwa, o których mowa w ust. 1 i 2, obejmują zarządzanie
ryzykiem w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa żywności przy udziale
organów urzędowej kontroli żywności.",
b) w ust. 3 wyrazy "systemu HACCP" zastępuje się wyrazami "zasad systemu
HACCP",
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Nadzór na jakością zdrowotną artykułów, o których mowa w ust. 3,
przywożonych z zagranicy, przewożonych lub wywożonych za granicę
sprawują organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, z zastrzeżeniem ust.
5.",
d) w ust. 5 pkt 8-10 otrzymują brzmienie:
"8) przywozem z państw niebędących członkami Unii Europejskiej,
przewozem lub wywozem do państw niebędących członkami Unii
Europejskiej żywności pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów
diety,
9) działalnością związaną ze sprzedażą bezpośrednią żywności
pochodzenia zwierzęcego określoną w przepisach o zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o
Inspekcji Weterynaryjnej,
10) wdrażaniem i stosowaniem zasad systemu HACCP obowiązujących w
zakładach przedsiębiorców produkujących żywność pochodzenia
zwierzęcego.";
33) po art. 40 dodaje się art. 40a-40c w brzmieniu:
"Art. 40a. 1. W celu zapewnienia naukowych podstaw analizy ryzyka
zagrożenia zdrowia jednostki badawczo-rozwojowe podlegające
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia oraz ministrowi właściwemu
do spraw rolnictwa określają i koordynują programy monitoringu
żywności i żywienia realizowane przez organy urzędowej kontroli
żywności oraz opracowują opinie naukowe niezbędne dla oceny
ryzyka.
2. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, wykaz
jednostek badawczo-rozwojowych, o których mowa w ust. 1, mając na
względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności, kompetencje jednostki
i kwalifikacje personelu oraz wymagania w tym zakresie obowiązujące
w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
3. Powołuje się Radę do Spraw Monitoringu, zwaną dalej "Radą".
4. W skład Rady wchodzi:
1) po jednym przedstawicielu każdej jednostki badawczo-rozwojowej, o
których mowa w ust. 1,
2) siedmiu przedstawicieli nauki reprezentujących kierunki badań
objęte zakresem monitoringu, z uczelni rolniczych i medycznych oraz
jednostek badawczo-rozwojowych niebędących wykonawcami badań,
3) po dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw zdrowia
oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa,
4) po jednym przedstawicielu ministra właściwego do spraw środowiska
oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
5. Przewodniczącym Rady jest przedstawiciel ministra właściwego do
spraw zdrowia, a zastępcą przewodniczącego - przedstawiciel ministra
właściwego do spraw rolnictwa.
6. Do zadań Rady należą sprawy związane z funkcjonowaniem programu
monitoringu na potrzeby analizy ryzyka, a w szczególności:
1) przygotowywanie perspektywicznych kierunków badań
monitoringowych,
2) przygotowywanie okresowych planów badań monitoringowych,
3) opiniowanie wykonanych badań w odniesieniu do założonych celów i
uzyskiwanych wyników oraz raportu z badań monitoringowych
przygotowywanego corocznie przez jednostki badawczo-rozwojowe
prowadzące badania monitoringowe,
4) współudział w upowszechnianiu wyników badań, publikowanych w
raporcie z badań monitoringowych w ramach działalności zawodowej
członków Rady,
5) współpraca z organami urzędowej kontroli żywności,
6) doradztwo naukowe na rzecz organów urzędowej kontroli żywności.
7. Dokumenty, o których mowa w ust. 6 pkt 1-3, są przedstawiane przez
Radę do akceptacji ministra właściwego do spraw zdrowia i ministra
właściwego do spraw rolnictwa.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw rolnictwa, określi, w drodze rozporządzenia,
regulamin pracy Rady, biorąc pod uwagę zakres jej obowiązków.
9. Członkom Rady za udział w posiedzeniach przysługują diety oraz
zwrot kosztów podróży na obszarze kraju przewidzianych w przepisach
wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
- Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.)[3].
10. Obsługę sekretariatu Rady oraz publikacje raportu zapewnia
minister właściwy do spraw zdrowia.
Art. 40b. 1. Nadzór, o którym mowa w art. 40 ust. 3-5, obejmuje zadania
dotyczące powiadamiania o niebezpiecznej żywności, w tym żywności
pochodzenia zwierzęcego, dozwolonych substancjach dodatkowych i
innych składnikach żywności oraz środkach żywienia zwierząt
gospodarskich określonych w przepisach o środkach żywienia
zwierząt, w ramach sieci systemu RASFF.
2. Główny Inspektor Sanitarny kieruje siecią systemu RASFF oraz:
1) tworzy krajowy punkt kontaktowy systemu RASFF, zwany dalej "KPK",
2) jest odpowiedzialny za funkcjonowanie KPK,
3) powiadamia administratora krajowego systemu informowania o
produktach niebezpiecznych oraz Komisję Europejską o
zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej niebezpiecznej żywności
oraz środkach żywienia zwierząt.
3. Nadzór określony w art. 40 ust. 2 obejmuje funkcjonowanie podpunktu
KPK, o którym mowa w art. 39a ust. 1a ustawy z dnia 24 kwietnia 1997
r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych
i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz.
752, z późn. zm.)[4].
Art. 40c. 1. Minister właściwy do spraw zdrowia współpracuje z
Europejskim Urzędem do Spraw Bezpieczeństwa Żywności, zwanym dalej
"Urzędem".
2. Współpraca, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1) wyznaczanie przedstawiciela do Forum Doradczego Urzędu,
2) składanie do Urzędu wniosków o wydanie opinii naukowych w
sprawach objętych zakresem działania Urzędu,
3) przekazywanie Urzędowi zgromadzonych danych naukowych
dotyczących bezpieczeństwa żywności,
4) przekazywanie, na żądanie Urzędu, dodatkowych danych niezbędnych
do oceny ryzyka,
5) wyznaczanie jednostek badawczo-rozwojowych, które mogą
uczestniczyć w wypełnianiu zadań Urzędu, w szczególności przez
wydawanie opinii naukowych.";
34) art. 41 otrzymuje brzmienie:
"Art. 41. 1. Właściwi państwowi graniczni inspektorzy sanitarni
przeprowadzają równocześnie z kontrolą celną, graniczną kontrolę
sanitarną, z zastrzeżeniem ust. 2, obejmującą:
1) jakość zdrowotną środków spożywczych, dozwolonych substancji
dodatkowych, innych składników żywności oraz materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu z żywnością,
2) przydatność do produkcji przywożonych z zagranicy i wywożonych za
granicę substancji pomagających w przetwarzaniu.
2. W przypadkach konieczności wykonania specjalistycznych badań
laboratoryjnych lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach
żywność oraz materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością
mogą zostać, za zgodą organu celnego, objęte procedurą tranzytu
zgodnie z przepisami prawa celnego w celu:
1) składowania w miejscu i na warunkach określonych przez
państwowego granicznego inspektora sanitarnego do czasu uzyskania
wyników badań pobranych próbek albo
2) skierowania do miejsca przeznaczenia w celu przeprowadzenia
kontroli jakości zdrowotnej przez właściwy organ Państwowej
Inspekcji Sanitarnej.
3. Graniczna kontrola sanitarna środków spożywczych, dozwolonych
substancji dodatkowych, innych składników żywności lub substancji
pomagających w przetwarzaniu oraz materiałów i wyrobów
przeznaczonych do kontaktu z żywnością wywożonych za granicę może
być dokonana przez właściwego państwowego inspektora sanitarnego na
podstawie wniosku o dokonanie granicznej kontroli sanitarnej
złożonego nie później niż 48 godzin, a w przypadku środków
spożywczych nietrwałych mikrobiologicznie nie później niż 24 godziny
przed planowanym wywozem.
4. W wyniku przeprowadzonej kontroli właściwy organ Państwowej
Inspekcji Sanitarnej wydaje:
1) świadectwo jakości zdrowotnej artykułów, o których mowa w ust. 1
pkt 1 i ust. 3,
2) świadectwo przydatności do produkcji substancji pomagających w
przetwarzaniu.
5. Odpłatność za dokonanie granicznej kontroli sanitarnej artykułów
wywożonych za granicę określają przepisy dotyczące Państwowej
Inspekcji Sanitarnej.
6. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki i zakres przeprowadzania kontroli, o których
mowa w ust. 1,
2) szczegółowe wskazania dotyczące częstotliwości wykonywania badań
laboratoryjnych,
3) rodzaje badań laboratoryjnych,
4) wzór wniosku o dokonanie granicznej kontroli sanitarnej środków
spożywczych, o którym mowa w ust. 1 i 3,
5) wzory świadectw, o których mowa w ust. 4
- mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa żywności.
7. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia:
1) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw administracji
publicznej oraz ministrem właściwym do spraw transportu - wykaz
przejść granicznych, przez które środki spożywcze, dozwolone
substancje dodatkowe lub inne składniki żywności, substancje
pomagające w przetwarzaniu oraz materiały i wyroby przeznaczone do
kontaktu z żywnością mogą być wprowadzane na polski obszar celny
lub wywożone za granicę,
2) w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów
publicznych - sposób współpracy organów Państwowej Inspekcji
Sanitarnej z organami celnymi w zakresie granicznej kontroli
sanitarnej
- mając na względzie konieczność sanitarnego zabezpieczenia granic
państwa i zapewnienie właściwej jakości zdrowotnej artykułów, o
których mowa w ust. 1.
8. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze
rozporządzenia, wykaz towarów, które podlegają granicznej kontroli
sanitarnej, z uwzględnieniem ich klasyfikacji według kodów taryfy
celnej.";
35) w art. 42 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W razie uzasadnionego niebezpieczeństwa zagrożenia epidemicznego kraju
lub bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia człowieka minister
właściwy do spraw zdrowia wprowadzi, w drodze rozporządzenia, zakaz
wprowadzania środków spożywczych, o których mowa w ust. 1, na polski
obszar celny, mając na względzie konieczność sanitarnego zabezpieczenia
granic państwa.";
36) art. 43 otrzymuje brzmienie:
"Art. 43. Ocena jakości zdrowotnej środków spożywczych, dozwolonych
substancji dodatkowych lub innych składników żywności oraz
materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością objętych
nadzorem organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest potwierdzona
świadectwem jakości zdrowotnej oraz może być poprzedzona badaniami
laboratoryjnymi.";
37) w art. 44:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Badania laboratoryjne, o których mowa w art. 43, wykonują
akredytowane:
1) laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
2) laboratoria referencyjne.",
b) uchyla się ust. 3,
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia,
wykaz laboratoriów referencyjnych, mając na względzie zapewnienie
wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2.";
38) w art. 48 w ust. 1 w pkt 1 wyrazy "systemu HACCP" zastępuje się wyrazami
"zasad systemu HACCP";
39) art. 50 otrzymuje brzmienie:
"Art. 50. Kto produkuje lub wprowadza do obrotu środki spożywcze
zafałszowane, dozwolone substancje dodatkowe, inne składniki
żywności lub substancje pomagające w przetwarzaniu jako artykuły
odpowiadające wymaganiom określonym w ustawie,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.";
40) w art. 51 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) narusza zasady, o których mowa w art. 10 ust. 2, art. 12, art. 22, art.
24, art. 35 ust. 1 i 3, art. 36, art. 37 i art. 39 ust. 3,";
41) w art. 61:
a) uchyla się pkt 1,
b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) art. 10 ust. 3, art. 28 ust. 2-4, art. 30 oraz art. 48 ust. 1 w
zakresie wprowadzania zasad systemu HACCP obowiązują od dnia uzyskania
przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.";
42) użyte w ustawie w różnym przypadku wyrazy "Inspekcja Sanitarna" zastępuje
się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Państwowa Inspekcja Sanitarna";
43) użyte w ustawie w różnym przypadku wyrazy "polski obszar celny" zastępuje
się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej".
Art. 2.
W ustawie z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz.U. z
1998 r. Nr 90, poz. 575, z późn. zm.)[5] w art. 36 wprowadza się następujące
zmiany:
1) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Za badania laboratoryjne i inne czynności związane z wydaniem oceny o
środkach spożywczych, substancjach dodatkowych dozwolonych oraz
materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością wywożonych
za granicę pobiera się od przedsiębiorców, na rzecz których są one
wykonywane, opłaty w wysokości określonej w ust. 1, choćby badania
związane z wydaniem oceny nie wykazywały naruszenia wymagań
higienicznych i zdrowotnych.",
2) w ust. 4 wyrazy "ust. 1-3" zastępuje się wyrazami "ust. 1-3a".
Art. 3.
W ustawie z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin uprawnych (Dz.U. z 2002 r.
Nr 171, poz. 1398 i Nr 238, poz. 2019 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 137,
poz. 1299) w art. 40 w ust. 1 po pkt 15a dodaje się pkt 15b w brzmieniu:
"15b) powiadamianie podpunktu krajowego punktu kontaktowego sieci systemu
wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych
i środkach żywienia zwierząt (systemu RASFF),".
Art. 4.
W ustawie z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt,
badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 1999
r. Nr 66, poz. 752, z późn. zm.)[6] wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 35 w ust. 1:
a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) sprawowanie nadzoru nad jakością zdrowotną żywności pochodzenia
zwierzęcego, w tym nad warunkami sanitarnymi jej pozyskiwania,
produkcji, przetwarzania, składowania, transportu oraz sprzedaży
bezpośredniej, a także zbieranie i przekazywanie informacji o
niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego w
ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach
żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (systemu RASFF),",
b) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
"4a) przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych
pochodzenia roślinnego oraz środkach żywienia zwierząt od organów
Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej
Artykułów Rolno-Spożywczych - w zakresie kompetencji tych inspekcji -
oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym
produktem żywnościowym lub środkiem żywienia zwierząt, a następnie
przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF,";
2) w art. 39a po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
"1a. Główny Lekarz Weterynarii:
1) tworzy podpunkt krajowego punktu kontaktowego sieci systemu RASFF
realizującego zadania, o których mowa w art. 35 ust. 1 pkt 4 i 4a, i
kieruje pracami tego podpunktu,
2) jest odpowiedzialny za zbieranie informacji dotyczących wszystkich
stwierdzonych przypadków niebezpiecznej żywności pochodzenia roślinnego,
zwierzęcego i środków żywienia zwierząt - w zakresie objętym
kompetencjami Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcji Ochrony Roślin i
Nasiennictwa oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-
Spożywczych - i przekazywanie tych informacji do krajowego punktu
kontaktowego sieci systemu RASFF.".
Art. 5.
W ustawie z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt (Dz.U. Nr 123,
poz. 1350 oraz z 2003 r. Nr 165, poz. 1590) w art. 39 dodaje się ust. 3 w
brzmieniu:
"3. O podjętych decyzjach organy, o których mowa w ust. 1, powiadamiają
podpunkt krajowego punktu kontaktowego w ramach sieci systemu wczesnego
ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia
zwierząt (systemu RASFF).".
Art. 6.
W ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych (Dz.U. z 2001 r. Nr 5, poz. 44, z późn. zm.)[7] w art. 17 w ust. 1 w
pkt 1 dodaje się lit. d w brzmieniu:
"d) powiadamianie podpunktu krajowego punktu kontaktowego w ramach sieci
systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych
i środkach żywienia zwierząt (systemu RASFF) o podjętych decyzjach
dotyczących niebezpiecznych artykułów rolno-spożywczych,".
Art. 7.
W ustawie z dnia 24 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych
żywności i żywienia oraz innych ustaw (Dz.U. Nr 135, poz. 1145) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 1 w pkt 14 uchyla się lit. a;
2) w art. 15 uchyla się pkt 3.
Art. 8.
Rejestr decyzji zezwalających dotyczących nowej żywności staje się z dniem
wejścia w życie ustawy załącznikiem do rejestru nowej żywności dopuszczonej do
produkcji lub obrotu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1
w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
Art. 9.
Do czasu zakończenia procesu akredytacji laboratoriów na podstawie przepisów
ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. Nr 166, poz.
1360) badania laboratoryjne w zakresie urzędowej kontroli żywności wykonują
istniejące laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz laboratoria innych
organów kontroli żywności i laboratoria referencyjne.
Art. 10.
Do postępowań w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych i
niezakończonych do dnia wejścia jej w życie stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 11.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 9 ust. 4 pkt 1,
art.9 ust. 5, art. 10 ust. 3, art. 20, art. 32, art. 33 i 34, art. 41 ust. 6, 7 i 8
i art. 44 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do czasu wydania
nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 9 ust. 4 pkt 1,
art. 9 ust. 5, art. 9a, art. 10 ust. 3, art. 20 ust. 2, art. 28 ust. 4, art. 33, art.
41 ust. 6, 7 i 8 i art. 44 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu
nadanym niniejsza ustawą, nie dłużej jednak niż do dnia uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
Art. 12.
Przepisy art. 42 ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się do dnia uzyskania przez
Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej a od tego dnia mają
zastosowanie przepisy Unii Europejskiej ustalające ogólne zasady i wymagania
prawa żywnościowego, ustanawiającego Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa
Żywności oraz ustalającego procedury w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego,
przy czym w sytuacji uzasadnionego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia
człowieka pochodzącego od żywności, minister właściwy do spraw zdrowia
podejmuje w nagłych przypadkach, tymczasowe środki ochronne i informuje o nich
państwa członkowskie i Komisję Europejską.
Art. 13.
1. Od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej:
1) postępowanie, o którym mowa w art. 12-15 ustawy wymienionej w art. 1,
jest przeprowadzane na zasadach określonych w przepisach obowiązujących w
Unii Europejskiej, a zadania dotyczące tego postępowania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej realizuje Główny Inspektor Sanitarny;
2) graniczna kontrola sanitarna jest przeprowadzana w odniesieniu do
żywności oraz materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością
przywożonych z państw niebędących członkami Unii Europejskiej i wywożonych
do tych państw;
3) stosuje się przepisy art. 20a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1.
2. Od dnia 1 stycznia 2005 r. stosuje się przepisy art. 5 ust. 3 ustawy
wymienionej w art. 1.
Art. 14.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1
pkt 43, który wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską
członkostwa w Unii Europejskiej.
_______________________________
[1] Niniejszą ustawą zmienia się: ustawę z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej
Inspekcji Sanitarnej, ustawę z dnia 12 lipca 1995 r. o ochronie roślin
uprawnych, ustawę z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych
zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej,
ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-
spożywczych, ustawę z dnia 23 sierpnia 2001 r. o środkach żywienia zwierząt,
ustawę z dnia 24 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych
żywności i żywienia oraz innych ustaw.
[2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 128, poz.
1408, z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 166, poz. 1362 oraz z 2003 r. Nr 52,
poz. 450, Nr 122, poz. 1144 i Nr 130, poz. 1187.
[3] Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1998 r. Nr 106,
poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz.
239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11,
poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194,
Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002 r. Nr 74, poz.
676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200,
poz. 1679 oraz z 2003 r. Nr 166, poz. 1608.
[4] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 29, poz.
320, Nr 123, poz. 1350 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 oraz z
2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 122, poz. 1144, Nr 165, poz. 1590 i Nr ..., poz.
....
[5] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1998 r. Nr 106, poz.
668 i Nr 117, poz. 756, z 1999 r. Nr 70, poz. 778, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i
Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 29, poz. 320, Nr 42, poz. 473,
Nr 63, poz. 634, Nr 125, poz. 1367, Nr 126, poz. 1382 i Nr 128, poz. 1407 i
1408, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 74, poz. 676 i Nr 135, poz. 1145 oraz z
2003 r. Nr 80, poz. 717.
[6] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 29, poz.
320, Nr 123, poz. 1350 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 oraz z
2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 122, poz. 1144 i Nr 165, poz. 1590.
[7] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 154, poz.
1802 oraz z 2002 r. Nr 135, poz. 1145 i Nr 166, poz. 1360.
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 23 października 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia
oraz
niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu
w dniu 3 października 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych
żywności i żywienia oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej
tekstu następujące poprawki:
1) w art. 1 w pkt 2 w lit. a w tiret pierwszym, w pkt 4 wyrazy "pastylek,
tabletek,pigułek" zastępuje się wyrazami "tabletek, drażetek";
2) w art. 1 w pkt 2 w lit. a w tiret dziesiątym, w pkt 46 skreśla się wyrazy "w
ramach krajowego systemu informowania o produktach niebezpiecznych (KSIPN),";
3) w art. 1 w pkt 5 w lit. a, w ust. 1 wyrazy "oraz powodują" zastępuje się
wyrazami "lub powodują";
4) w art. 1 w pkt 23, w art. 29 w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyrazy "Sposób
weryfikacji zasad" zastępuje się wyrazami "Sposób dokumentowania oraz
weryfikacji zasad";
5) w art. 1 w pkt 33, w art. 40b w ust. 2 w pkt 3 skreśla się wyrazy
"administratora krajowego systemu informowania o produktach niebezpiecznych
oraz";
6) w art. 1 w pkt 41 w lit. b, w pkt 2 wyrazy "obowiązują od dnia uzyskania
przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej." zastępuje się
wyrazami "obowiązują od dnia 1 stycznia 2004 r.";
7) w art. 13:
a) w ust. 1 skreśla się pkt 3,
b) skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
8) art. 14 otrzymuje brzmienie:
"Art. 14. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z tym
że:
1) przepis art. 20a ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 i przepis art. 1 pkt 43
stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej;
2) przepis art. 5 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się od dnia 1
stycznia 2005 r.".
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
UZASADNIENIE
Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 3 października 2003 r. o
zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych
innych ustaw, Senat podjął uchwałę o wprowadzeniu do niej 8 poprawek.
Uchwalając poprawkę nr 1 Senat postanowił wyeliminować z ustawy nie stosowane
już określenia.
Przyjmując poprawki nr 2 i 5 Senat wskazał, że system wczesnego ostrzegania o
niebezpiecznych produktach żywnościowych i środkach żywienia zwierząt (RAASF)
jest systemem niezależnym od krajowego systemu informowania o produktach
niebezpiecznych
(KSIPN).
W poprawce nr 3 Senat zamienił - w zakresie zakazu używania środków spożywczych
i dozwolonych substancji dodatkowych do produkcji i obrotu – koniunkcję na
alternatywę łączną, uznając że środki spożywcze nie powinny być używane do
produkcji i
wprowadzane do obrotu, jeżeli zawierają substancje lub zanieczyszczenia w
ilościach szkodliwych lub powodują ich zmiany organoleptyczne w stopniu
uniemożliwiającym ich stosowanie.
Uchwalając poprawkę nr 4 Senat uznał za właściwe, aby kierujący zakładem, w
celu potwierdzenia, że postępowanie, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy jest
skuteczne, określał również sposób dokumentowania zasad systemu analizy
zagrożeń i krytycznych punktów kontroli w zakładzie.
W poprawce nr 6 Senat zaproponował zmianę terminu rozpoczęcia wdrażania zasad
systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HAACP), z dnia akcesji
na dzień 1 stycznia 2004 r. Przyjmując poprawkę Senat miał na względzie
postanowienia Traktatu o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej,
zobowiązującego nowe państwa członkowskie do
wprowadzenia środków niezbędnych do przestrzegania przepisów dyrektyw i decyzji
wspólnotowych od dnia akcesji. Rozpoczęcie wdrażania zasad systemu HAACP
dopiero od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej mogłoby, zdaniem
Izby, okazać się terminem zbyt późnym.
Poprawki nr 7 i 8 porządkują treść przepisu o wejściu ustawy w życie i nadają
mu brzmienie zgodne z zasadami techniki legislacyjnej.
źródło:
sejm.gov.pl
[hotelarze.pl -
2003] |