Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|
Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
GASTRONOMIA
|
Gastronomia hotelowa
Leszek GRYKA
czyli śniadanie w hotelu
Poziom usług noclegowych oraz rodzaj usług dodatkowych hotelu
to cenne atuty pozwalające gościom na łatwiejszy wybór obiektu.
GASTRONOMIA HOTELOWA TO SPECYFICZNY RODZAJ DZIAŁALNOŚCI - zaspokajająca potrzebę
wyżywienia:
-
osób zakwaterowanych w pokojach hotelowych – indywidualnych i
grupowych - śniadania , obiady, kolacje
-
gości - indywidualnych z zewnątrz - w restauracji hotelowej
-
organizacje konferencji, sympozjów, spotkań integracyjnych i
biznesowych
-
realizowanie zleceń w zakresie przygotowywania uroczystych
obiadów, bankietów, bufetów i imprez rodzinnych a także usług cateringowych.
Catering i bankiety mają coraz większe znaczenie dla
poprawienia rentowności działalności obiektów hotelowych .
Świadczenia gastronomiczne w hotelu - realizuje się w restauracjach,
kawiarniach, cafeteriach, barach, ogródkach gastronomicznych, grilowiskach,
salach konferencyjnych oraz poprzez podawanie posiłków do pokoju.
Gastronomia hotelowa to mocny punkt oferty obiektu a jakość usług kulinarnych ma
znaczący wpływ na opinie o całości hotelu - wymaga z tego powodu szczególnej i
dużej uwagi!!
Urozmaicanie jadłospisu, jego jakość, profesjonalna obsługa kelnerska pozwala na
ustalanie przez hotel odpowiednich cen za swoje usługi .
Czym zatem zajmuje się i jak pracuje kuchnia - serce kulinarne obiektów hotelowych?
Znając szeroki zakres wyzwań kulinarnych, któremu muszą sprostać- szef kuchni i
kucharze, pracujący w kuchni hotelowej, można powiedzieć że wymagania co do
umiejętności zawodowych, stawiane personelowi w tego typu działalności są lub
powinny być na wysokim poziomie ! Prawdziwa esencja dobrego kucharstwa leży w
umiejętnościach ludzi.
Praca personelu obsługi gastronomicznej trwa w dni powszednie, święta i
niedziele, co nie zawsze odpowiada osobom nowo zatrudnianym i dlatego dobrze
dobrany i zorganizowany dział kuchni czy sali to duży skarb i potencjał hotelu
!!
Do zakresu rodzaju usług kulinarnych gastronomii hotelowej dostosowane powinny
być warunki pracy personelu - wielkość zaplecza kuchni - rodzaj, ilość urządzeń
gastronomicznych i sprzętu gastronomicznego oraz odpowiednie urządzenia
chłodnicze i pomieszczenia magazynowe a także racjonalna i prawidłowa ilość
personelu - dla sprawnej obsługi konsumentów .
Organizując gastronomię hotelową w nowych obiektach należy zdać sobie sprawę
ze specyfiki i wymagań czekających na inwestora w kuchennej części wyposażenia
hotelu !
Piece konwekcyjno-parowe, bemary, garnki ze stali nierdzewnej, salamandry, malaksery, miksery, trzony kuchenne, stoły chłodnicze i mroźnicze na
poszczególnych stanowiskach pracy oraz coraz bardziej zaawansowane elektroniczne
oprzyrządowanie wpływają i ułatwiają pracę kucharzom a odpowiednio zorganizowane
miejsce wydawania potraw w kuchni ( broń boże okienko wydawcze !!!! ) - pozwala
na szybkie podanie potraw przez kelnerów!
Pierwszą i najbardziej spektakularną częścią zadań żywieniowych kuchni hotelowej
jest bufet śniadaniowy - bardzo często jedyna możliwość wydania opinii przez
gościa hotelowego o poziomie usług gastronomicznych danego obiektu, warunkujący
ponowne wizyty gości - mile i smacznie obsłużonych w restauracji hotelowej !
Cena posiłku w bufecie śniadaniowym, w stosunku do korzyści wynikających z
zakwaterowania gościa jest na tyle korzystna, że należy specjalnie dbać o
poziom przygotowanych posiłków śniadaniowych - niekoniecznie drogich i w wielkiej
ilości ale za to smacznych, w ciekawej ale prostej formie podania -
dostosowanych do gustów różnego rodzaju osób, ich wieku oraz celu i charakteru
pobytu.
RODZAJE ŚNIADAŃ
Kontynentalne
Najlepszej jakości soki owocowe - świeże rogaliki - bułki i tosty
Masło - dżemy - miód
Mleko - kawa – herbata
Angielskie
Tak jak kontynentalne + połowa grapefruita - wybór płatków - owsianka
- jajka
smażone - gotowane i jajecznica - smażona szynka - pomidory - kiełbasa i grzyby,
śledzie i ryby wędzone
Regionalne
Zawiera kontynentalne i angielskie oraz elementy typowe dla danego regionu np.
- Wybór krojonych wędlin i serów
- Owoce i sałatki owocowe
- Ryby solone i peklowane
- Ryby - mieszanka marynat
- Pieczony chleb - różne rodzaje chleba i ciast.
Amerykańskie
Składa się z kontynentalnego i angielskiego plus małe naleśniki, drożdżówki,
placki jęczmienne - kawałki baraniny - hamburger - siekana wołowina z puszki –
duszone owoce.
Międzynarodowy bufet śniadaniowy
Wybór świeżego chleba: słodki, mieszany, czarny, biały oraz pszenne rogaliki,
bułki,
Tosty, wypieki duńskie, drożdżówki, ciasta itd. Pokrojona babka piaskowa i
ciasto z owocami.
Masło, najlepsze dżemy i miód, jogurty (czyste i owocowe), sery: kremowy,
Twarogowy i żółty - świeże owoce i sałatki owocowe, owoce parzone i kompoty, 3-5
rodzajów soków owocowych, różne płatki śniadaniowe i musli, płatki kukurydziane,
Świeże mleko: pełne i o niskiej zawartości tłuszczu.
Zimne mięso: gotowana i wędzona szynka, salami, kiełbasy.
Pokrojone sery twarde i miękkie, jajka gotowane, jajecznica, omlet, jajka
smażone, smażona szynka,
Kiełbasa, pomidory, grzyby i chleb.
Kawa, herbata, gorąca i zimna czekolada, także mleko i śmietana.
Wykwintny bufet
Tak jak powyżej dodać wykwintne ryby wędzone, owoce morza, koktajle, świeże
małże - wszystko to najlepszej jakości
Steki i szampan
Śniadanie bistro
W latach 96 / 97 stało się bardzo modne śniadanie bistro, które zawiera
śniadanie kontynentalne, angielskie oraz wykwintne z szampanem i winem
musującym.
Zarówno w przypadku bufetu, jak i przy serwowanych śniadaniach rzeczą korzystną
zarówno dla personelu, jak i dla gości jest ustawienie na stołach rzeczy
podstawowych (bułki, masło, rogale itd.) przed przyjściem gościa.
Kawę i herbatę podaje się natychmiast po przybyciu gości .
Bardzo ważną sprawą, niezależnie od rodzaju wybranego śniadania jest aby
wszystko było świeże i najlepszej jakości.
Bardzo ważne jest aby personel przez cały czas był uprzejmy i przyjazny wobec
gości.
STANDARDOWA KARTA MENU WYŁOŻONA W POKOJU DLA GOŚCI POWINNA ZAWIERAĆ TRZY RODZAJE
ŚNIADAŃ :
1 - Śniadanie kontynentalne
2 - Śniadanie niskokaloryczne
3 - Śniadanie pełne
1. Śniadanie kontynentalne
To śniadanie lekkie, do których przyzwyczajeni są goście z takich krajów jak
np. Francja, Włochy.
Śniadanie składa się z :
- świeży sok owocowy - minimum dwa rodzaje
- ciepłe pieczywo
- konfitury lub dżem
- miód
- napoje gorące - cztery rodzaje herbaty, kawa śniadaniowa, kawa bezkofeinowa,
mleko, czekolada
- świeże owoce
- masło, margaryna
2 . Śniadania niskokaloryczne
- kawa lub herbata z chudym mlekiem lub cytryną
- pieczywo razowe
- sok z grapefruita, lub ½ świeżego grapefruita
- chudy jogurt
- sałatka ze świeżych owoców
- jaja gotowane
- dżemy bez cukru
- margaryna
3. Śniadania pełne
- jajka w różnych postaciach
- wędliny w różnych postaciach
- pieczone mięsa
- wędzone ryby
- sery
- płatki śniadaniowe
W hotelach gdzie śniadanie jest wliczone w cenę pokoju, założono, że gość
otrzymuje w ramach tej opłaty jedno ze śniadań.
Wszystkie inne potrawy płaci extra.
BUFETY ŚNIADANIOWE - wszystkie potrawy muszą mieć jak najmniejszą gramaturę.
Dania gorące :
Jaja sadzone, jajecznica, jaja gotowane, parówki, smażony boczek, szynka,
kiełbasa, małe pulpeciki z mięsa cielęcego lub drobiu.
Na życzenie omlety z różnymi dodatkami.
Zakąski zimne :
Krojone wędliny – kilka gatunków, sery żółte i białe, ryby wędzone, pasty o
różnych smakach, krajowe warzywa, świeże i konserwowane, płatki śniadaniowe –
przynajmniej 4 rodzaje, mleko zimne i gorące, sałatki owocowe, owoce świeże,
kilka gatunków pieczywa, masło, margaryna, dżemy, miody.
Do picia :
Soki owocowe, jogurty, kefiry, woda mineralna, czysta woda źródlana.
Kawa i herbata powinny być serwowane gościom przy stole.
Część stołu powinna być zarezerwowana na potrawy o charakterze wegetariańskim i
przeznaczonych dla diabetyków.
Strona estetyczna - ogromna rola
· Dyskretna dekoracja,
· dobre oświetlenie
· dekoracja półmisków
· mleko w dzbankach
· masło chłodzone na kostkach lodu.
Stała czujność personelu
Gościom, którzy nie chcą korzystać z bufetu, należy podać kartę.
Oferta w tej karcie powinna być zbliżona do śniadania pełnego.
Satysfakcja gościa ze zjedzonego śniadania ma kapitalne znaczenie dla
kształtowania opinii jaką gość wyniesie po pobycie w hotelu.
Śniadania ciepłe
-
Vol - au - vent z potrawką z drobiu
-
Parówki zapiekane w cieście francuskim
-
Tost panierowany nadziewany szynką
-
Omlet z szynką
-
Jajka po wiedeńsku
-
Suflet z sera
-
Placki ziemniaczane z łososiem wędzonym i kwaśną śmietaną
-
Wedliny z wody na ciepło
-
Boczek / bekon zapiekany
Śniadania - potrawy
Jajko gotowane
Jajko sadzone na maśle
Pasta jajeczna
Jajecznica na maśle
Jaja sadzone na szynce
Jajecznica z szynką
Jaja sadzone na boczku
Parówki
Kiełbasa smażona - gruba z cebulą
Parówki zapiekane z boczkiem
Rzodkiewka
Ogórek konserwowy
Sos cumberland
Sos tatarski
Sałatka włoska
Sałatka z kukurydzy
Sałatka śledziowa
Sałatka z melona
Rogalik słodki, Bułka maślana , Rogalik zwykły, Bułka , Chleb, Pieczywo chrupkie
, Solanka
Masło, Margaryna
Dżem - różne smaki , Miód naturalny
Ananas konserwowy
Jabłka krajowe
Śliwki świeże
Banan
Mandarynka
Cytryna
Szynka gotowana, Polędwica sopocka, Baleron gotowany, Kiełbasa krakowska sucha, Salami, Polędwica wołowa wędzona, Salceson biały, Szynka drobiowa, Baton
szynkowy, Polędwica drobiowa, Mielonka drobiowa
Ser topiony, Twarożek ze śmietaną, Twarożek z koperkiem lub zieloną pietruszka,
Ser żółty
Śledź w oleju
Śledź po tatarsku
Pasta z dorsza
Rolada z karpia
Rolada ze szczupaka
Pasztet mięsny, Boczek faszerowany , Rolada z kurczaka , Rolada z indyka Ozorki
w galarecie , Galantyna z kaczki , Bigos popularny, Pulpeciki w sosie
pomidorowym
Sałatka owocowa
Surówka z porów
Surówka pekińska
Surówka z kapusty białej
Surówka z górka świeżego
Surówka z pomidorów
Sałatka z kapusty czerwonej
Marchewka z jabłkiem
Mleko zimne Mleko gotowane
Kakao
Jogurt naturalny
Jogurt owocowy
Restauracja hotelowa - to miejsce w którym spotykają się goście hotelowi i
goście z zewnątrz - zaproszeni na posiłek, członkowie grup turystycznych,
młodzież, osoby starsze, dzieci i biznesmeni .
Każdy z goszczących w lokalu gości ma swoje upodobania, wymagania i specyficzne
gusty !
Zaspokojeniu ich wszystkich - powinien sprostać personel kuchni i obsługa sali .
W miarę szerokie menu, potrawy z kuchni regionalnej jako ciekawostka ale także
potrawy z kuchni międzynarodowej – to niezbędna cecha menu restauracji hotelowej
.
Wielonarodowy i wielopokoleniowy rodzaj konsumentów w restauracji hotelowej
pozwala na wykazanie się umiejętnościami kulinarnymi i wymaga szczególnej
predyspozycji personelu dla umiejętnego wyczucia i zaspakajania potrzeb gości,
których gusty i potrzeby żywieniowe nie zawsze są nam bliskie lub znane .
Forma obsługi gości w restauracji to serwis indywidualny lub forma bufetu -
obiadowego lub kolacyjnego .
Ta forma staje się bardzo modna i daje możliwość serwowania dań z różnych kuchni
etnicznych, zadowolić wielu gości i jest w swojej formie wygodniejsza do
obsługi przez personel zarówno kuchni jak i sali .
Obsługa gości na bankietach organizowanych przez hotel a towarzyszących
konferencjom rządzi się innymi prawami niż serwis w restauracji dla gościa
indywidualnego. Zazwyczaj oczekuje się czegoś nadzwyczajnego a uczestnicy
bankietów preferują prostotę potraw i ich dostępność.
Rezygnuje się:
- ze skomplikowanych kombinacji kulinarnych które powodują niepotrzebny bałagan,
a u mniej wyrobionych gości zakłopotanie nadmiarem wyboru
- dużej liczby przystawek i sosów
Potrawy są tłem dla prowadzonych w czasie bankietu rozmów.
Wybór, jaki sos jest odpowiedni do danej potrawy, nie może być powodem
skrępowania gościa .
Uczestnicy bankietu i organizatorzy spotkania bardziej doceniają potrawy
przyrządzane ze świeżych i wysokiej jakości produktów i składników.
Najlepiej widziane są owoce morza, dania kuchni włoskiej, francuskiej -
specjalności kuchni międzynarodowej oraz delikatne i małe potrawy z kuchni
regionalnych. Serwowane dania powinny w pierwszym kontakcie wzrokowym zachęcać
do konsumpcji i być smaczne, według zasady „ co ładnie wygląda, dobrze smakuje”.
Bogaty bufet w przystępnej cenie bywa dobrą kartą przetargową w staraniach o
organizację imprez i konferencji w hotelu . Wynajęcie sal konferencyjnych i
pokoi noclegowych rekompensuje często obniżone ceny za taką usługę
gastronomiczną. Niezbędnym elementem, ważącym na opini i rozwoju oferty
bankietowej musi być uprzejma, dyskretna i szybka obsługa.
[hotelarze.pl -
02.08.2005] |
|