Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|
Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
GASTRONOMIA
|
Rodzaje przyjęć typu angielskiego
Maria Bazylewicz-Radio
Przyjęcia możemy podzielić na organizowane w formie siedzącej - bankiety
zasiadane, stojącej - bankiety angielskie oraz mieszanej - bankiety
amerykańskie.
Bankiety stojące:
Lampka wina (toast) - powinno się rozpocząć między godz. 12.00
- 13.00 i trwać ok 1 godziny.
Przyjęcie ma charakter dość swobodny, nie ma przypisanych miejsc. Gospodarz
przyjęcia powinien znajdować się w pobliżu wejścia, ponieważ do jego obowiązków
należy przywitanie i pożegnanie gości. Forma ta znajduje wielu zwolenników,
organizuje się w ten sposób spotkania z okazji świąt, przyznawania nagród,
odznaczeń, otwarcia targów, otwarcia wystaw, podpisania umów handlowych itp.
Na tym przyjęciu roznoszone są na tacach napoje bezalkoholowe i alkoholowe
(wino) oraz drobne przekąski - ale maksimum 2. Kategorycznie nie podaje się
ciepłych napojów.
Aperitif - jest to przyjęcie, które jest zbliżone do lampki wina, gdy
jest samodzielnym przyjęciem. Może być wprowadzeniem do innego przyjęcia
(przeważnie zasiadanego) lub zakończeniem jakiejś uroczystości np. po
zakończeniu konferencji prasowej, dla oficjalnych gości w czasie przerwy w
przedstawieniu premierowym itp. Trwa 15-30 minut.
Podczas tego przyjęcia serwuje się napoje bezalkoholowe oraz aperitify
oryginalne lub sporządzane na podstawie wina albo wytrawne wermuty, koktajle.
Do napojów podajemy paluszki, orzeszki, migdały itp., można podać także drobne
kanapki (tartinki).
Cocktail - Party - często określane skrótowo jako cocktail
lub po polsku nazywane przyjęciem koktajlowym - trwa nie dłużej niż 2 godziny
i odbywa się w godzinach popołudniowych 16.00-20.00. Czas rozpoczęcia
i zakończenia przyjęcia należy dokładnie zaznaczyć w zaproszeniu, aby goście
byli poinformowani, kiedy powinni podziękować za zaproszenie i pożegnać się z
gospodarzem. Zaproszenia na cocktail należy wysyłać z wyprzedzeniem około
dwutygodniowym. Nie jest wymagane potwierdzenie przyjęcia zaproszenia, chyba że
gospodarz prosi o to gości w zaproszeniu. Na tego typu przyjęciu nie
obowiązujący jest strój wieczorowy (można przyjść na cocktail w codziennym
garniturze, prosto z pracy), jeżeli jednak gospodarz wymieni swoje wymagania co
do stroju w zaproszeniu tj. podkreśli uroczysty charakter spotkania, wtedy
należy przybyć na to przyjęcie stosownie ubranym. Gości wita i żegna gospodarz.
Tego typu przyjęcie jest najczęściej organizowane z okazji spotkań tzw.
niższej rangi np. powitań lub pożegnań przedstawicieli ambasad w randze
attache. Bardzo często z tej formy korzystają firmy, które urządzają spotkania
promocyjne swoich produktów.
Sala na to przyjęcie powinna być pusta bez krzeseł i foteli, można zostawić
stoły, które spełniają funkcję pomocniczych. Na nich mogą być przygotowane
drobne przystawki np. palone migdały, orzeszki, paluszki, słodycze, ciastka,
wyroby tytoniowe. Stoły te służą również gościom do odstawiania kieliszków,
szklanek, talerzyków ( muszą być na bieżąco sprzątane przez kelnerów).
Kelnerzy roznoszą na tacach napoje bezalkoholowe i alkoholowe (w formie
drinków lub koktajli) oraz drobne przekąski na zimno i na ciepło. Napoje oraz
przekąski muszą być serwowane w taki sposób, aby uczestnicy przyjęcia nie mieli
trudności z konsumpcją odbywającą się na stojąco. Przekąski ( na wykałaczkach,
koreczki, tartinki) muszą się charakteryzować trwałą konsystencją, by nie
kruszyły się w palcach i małym rozmiarem, by można było je zjeść bez pomocy
sztućców. Wskazane jest, żeby różniły się barwą, kształtem oraz aromatem.
Przekąski gorące (np. śliwka w bekonie, mini pizza, pieczarka w cieście,
babeczki, tiftele, vol-au-vent) powinny być wydawane z kuchni na dużych,
płaskich półmiskach i roznoszone przez kelnerów na tacach. Przez cały czas
trwania przyjęcia napoje i zakąski muszą być podawane bez przerwy, dlatego do
każdego kelnera podającego napoje powinien być przydzielony kelner z zakąskami.
Zapewni to podanie gościom zakąsek bezpośrednio po podaniu napojów. Dopuszcza
się podawanie kawy czy herbaty z tac kelnerów.
W czasie
większych przyjęć koktajlowych mogą być urządzane stoły w formie bufetu lub baru
z obsługą kelnerską.
Przyjęcie bufetowe (stojące i mieszane - amerykańskie) -
najbardziej uroczysta forma przyjmowania gości z okazji rocznic, świąt
narodowych, wizyt państwowych. Przyjęcia te organizuje się przeważnie o
godzinie 20.00. Gości wita gospodarz. Wysyła się potwierdzenia zaproszenia, a
gości obowiązują stroje wieczorowe. W przypadku tego przyjęcia w sali ustawiamy
bar i bufety z daniami zimnymi, gorącymi i deserami. Potrawy muszą się
charakteryzować tym, że można je zjeść na stojąco, ale przy pomocy tylko
widelca. Na barze serwujemy wszystkie rodzaje napojów alkoholowych i
bezalkoholowych. Poza tym w sali ustawiamy stoliki koktajlowe na brudne
naczynia. Podczas przyjęć bufetowych wygłaszane są toasty (przeważnie na
początku przyjęcia) oraz urządzane występy artystyczne.
W przypadku bufetu mieszanego - amerykańskiego oprócz stolików koktajlowych
stawiamy również okrągłe (lub inne stoły) do konsumpcji. Stoły te są z obrusem,
elementami dekoracyjnymi, talerzykiem do pieczywa, np. kieliszkiem do wody i do
wina oraz serwetką indywidualnego użytku (goście przynoszą najczęściej ze sobą
sztućce ze stołu z potrawami). Nie będzie błędem, gdy sztućce znajdą się w
nakryciu wstępnym. Goście nie powinni zajmować miejsc przy stolikach przez
około 30 minut, gdyż powinni korzystać ze stołu z potrawami. Ilość miejsc
siedzących przy stołach nie musi się pokrywać z ilością gości na przyjęciu
(może ich być nieco mniej). Goście często siedzą przy stole tylko kilkanaście
minut, po czym wracają do stołu angielskiego, aby za kilka minut wrócić do
stołów, często w innym towarzystwie. Przy tym bankiecie rola kelnerów ogranicza
się do sprzątania ze stołów, a goście po zjedzeniu potraw przy stole, wstają i
chodzą po sali.
Przyjęcie angielskie - najwyższej klasy przyjęcie stojące.
Rozpoczyna się po godz. 20 i trwa nie dłużej niż 3 godz. Obowiązują stroje
wieczorowe. Gospodarz najlepiej w sali sąsiadującej z salą bankietową wita
gości, najczęściej podawany jest tu aperitif. Przyjęcie angielskie organizowane
jest z okazji oficjalnych świąt, powitania lub pożegnania delegacji
zagranicznych, na zakończenie lub rozpoczęcie konferencji, zjazdów itp. Można
stwierdzić, iż głównym kryterium wyboru tego typu formy bankietu jest duża
ilość gości, którą można podjąć na stosunkowo niewielkiej powierzchni sali.
-
Na sali ustawia się centralnie stoły, które powinny być wyższe i szersze
od stołów stosowanych na bankietach zasiadanych, tj. wysokość 1m, szerokość
1,5-2,0 m tzw. szerokie lub wąskie nie mniej niż 1,2 m. Długość stołu zależy
od liczby uczestników, zakłada się, że na 6-8 gości przypada 1 metr bieżący
stołu. Stoły ustawia się w odległości 1,5 m od ścian oraz w odległości 3m
jeden od drugiego. Przy ustawianiu stołów należy brać pod uwagę powierzchnię i
kształt sali, liczbę zaproszonych gości, rozmieszczenie drzwi i okien. Stoły
ustawia się najczęściej w jednym rzędzie w formie prostokąta, rzędami, w
kształcie dużych liter np. I, L, T, U, na święta stosuje się krzyż lub
jedno-czy dwu -poziomowe kompozycje ze stołów okrągłych. Przy stołach
bankietowych należy przewidzieć powierzchnię dla gości honorowych, biorących
udział w przyjęciu. Stół ten powinien być tak ustawiony, aby inni goście
niestali odwróceni do gości honorowych plecami. Jeżeli ustawiamy tylko stoły
szerokie (zakąski zimne, dodatki do nich oraz talerze sztućce i wyporcjowane
napoje znajdują się na stole) na sali powinno znajdować się kilka stołów
pomocniczych, na których znajdą się nakrycia zapasowe, a goście będą odstawiać
puste, brudne naczynia. Na sali nie mogą znajdować się żadne krzesła czy fotele.
-
Stoły przykrywa się moltonami i obrusami bankietowymi (bez żadnych fałd i
zaprasowań) do których za pomocą specjalnych klamer mocuje się skirtingi tj.
marszczone falbany, zwisające ok.9cm od podłogi. Wykorzystuje się najczęściej
białe obrusy, zaś skirtingi są wykonane z tak zwanej „lejącej się tkaniny” i
mają najczęściej barwy pastelowe.
-
Dekoracją na tego typu stołach może być wszystko co nawiązuje do charakteru
przyjęcia np. żaglówka, samochód, fontanna itp. Powszechnie stosuje się
przestrzenne kompozycje z kwiatów szlachetnych oraz kandelabry ze świecami.
-
Po nakryciu stołów obrusami i skirtingami należy przystąpić do rozstawienia
porcelany, sztućców i szkła. Trzeba przygotować do wystawienia 2 razy więcej
zastawy od przewidywanej liczby uczestników. Talerze zakąskowe ustawia się w
stosach od 6 do 20 wykładając obok widelce i noże ( w liczbie zgodnej z liczbą
talerzy). Można także wykładać same widelce, wtedy z obu stron talerzy. Punkty
z talerzami ustawia się dokładnie naprzeciw siebie po obu stronach stołu lub
na przemian, w odległości zestawów od 1m do 1,5 m (licząc od środka talerza w
stosie do drugiego zestawu). W przypadku, gdy nie organizujemy na sali baru, a
stół jest szeroki w zestawie mogą być ustawione naczynia z napojami bez- i
alkoholowymi, pamiętając, aby niskie szkło stało przed wyższym. Należy
zostawić na stole wolny pasek obrzeża 20 cm nie pokrytego żadną zastawą
stołową (oprócz stosów talerzy), aby goście mogli na chwilę położyć swój
talerz na brzegu stołu w celu pobrania i rozdrobnienia potrawy. Gdy główny
stół jest wąski nie wystawia się na nim najczęściej zestawów zastawy lecz
gromadzi się ją według wymienionych wyżej zasad na bocznych wąskich stołach
pomocniczych (szerokości 90 cm).
-
W przypadku tego przyjęcia ustawiamy najczęściej stół główny z zimnymi
zakąskami i dodatkami do nich oraz punktami z czystą zastawą do konsumpcji,
bufet z deserami, bar lub wyodrębniony stół z napojami, bufet z potrawami
gorącymi. Jeśli nie zdecydowaliśmy się na bar i bufet z zakąskami gorącymi, to
kelnerzy roznoszą napoje i zakąski gorące w naczyniach jednoporcjowych na
tacach.
-
W menu tego przyjęcia powinny znaleźć się w szerokim wyborze zakąski zimne
oraz dodatki do nich. Potrawy te są przygotowywane na różnej wielkości
naczyniach z bardzo atrakcyjną dekoracją. Wystawiając zakąski na stół główny
należy zacząć od największych półmisków, luster czy pater i dbać o zachowanie
pewnej proporcji, symetrii, tak aby potrawy znajdowały się po każdej stronie
stołu. W fazie planowania przyjęcia trzeba ustalić i przekazać szefowi kuchni
na ilu np. półmiskach powinna być przygotowana każda z zamówionych zakąsek,
unikniemy w ten sposób kłopotów podczas ich rozstawiania na stole. Należy po
wystawieniu naczyń z zakąskami przy każdym z nich wystawić naczynia z
odpowiednimi dodatkami, dzięki czemu goście będą mogli właściwie skomponować
sobie potrawę. Przy każdym z naczyń tj. półmisku, salaterce, sosjerce i innych
należy położyć sztućce do pobierania potraw ( najczęściej będzie to łyżka
stołowa z widelcem). Zakąski gorące mogą być przygotowane na oddzielnym
bufecie w bemarach bankietowych, przy których zgromadzimy odpowiednie naczynia
i sztućce oraz pieczywo. Powinny to być zakąski, które dadzą się skonsumować z
talerzyka lub miseczki czy flaczarki przy pomocy jednego sztućca. Osiągniemy
dobry efekt, jeżeli te ciepłe zakąski będzie nakładał gościom na talerzyki
kucharz w reprezentacyjnym stroju.
-
Na przyjęciach typu angielskiego goście w zasadzie obsługują się sami. Na
stołach powinny znajdować się zakąski, które nie wymagają krojenia. Mimo to
uczestnicy bankietu chętnie korzystają z obsługi kelnerskiej tj. nakładania
potraw i nalewania napojów. Do podstawowych czynności kelnera obsługującego
tego typu przyjęcie należy utrzymanie na stołach idealnego porządku tj.
zbieranie zbędnej zastawy stołowej (talerzy, sztućców, szklanek, kieliszków,
półmisków i innych naczyń), uzupełnianie stołów nowymi potrawami i poprawianie
naruszonych dekoracji na półmiskach, uzupełnianie sprzętu w zestawach z
zastawą. Na przyjęciach wyznacza się specjalnych kelnerów do serwowania
napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Pozostałe czynności kelnera
uzależnione są od formy organizacji tj. rodzajów bufetów znajdujących się na
sali.
[hotelarze.pl -
27.01.2004] |
|