
Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|

Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
KUCHNIA
|
Higiena w kuchni
Zabrudzenia duże i małe
Zbigniew WOŹNY
Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
biuro@reinex.pl
Zbliża się gorący okres w gastronomii, zwiększony ruch oraz
brak wykwalifikowanych pracowników może powodować trudności z właściwą obsługą
gości. Wzrost oczekiwań klientów i poziomu obsługi zwiększa zapotrzebowanie na
wykwalifikowaną kadrę. Sytuacja na rynku pracy i możliwości finansowe naszych
pracodawców nie zawsze pozwalają na spełnienie tych rosnących wymagań i
oczekiwań klientów. Zmusza to często do zatrudniania ludzi, którzy nie zawsze
posiadają odpowiednie kwalifikacje i wiedzę. Pracodawcy nie chcą inwestować w
szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników zatrudnianych okresowo na czas
sezonu. Powoduje to zwiększenie ryzyka zagrożeń powstających przy produkcji i
przetwarzaniu żywności i braku higieny. W zakładach w których stworzone zostały
pewne dokumenty związane z systemem HACCP zapoznanie się z procedurami
postępowania przy przetwarzaniu żywności i utrzymania higieny jest stosunkowo
łatwe dla nowych pracowników. Większe zakłady posiadają już dokumentacje Dobrej
Praktyki Produkcyjnej lub HACCP często bardzo rozbudowane i wdrożone do
działania. Problem i trudność w przekonaniu do tworzenia pewnych dokumentów jest
w małych zatrudniających kilka osób obiektach gastronomicznych.
Polemizuję często z właścicielami takich zakładów i staram się ich uczulić na
zagrożenia. Czym mniejszy zakład gastronomiczny lub przetwarzający żywność tym
trudniej prowadzić działalność zgodnie z wymogami. Wpływa na to wiele czynników:
-
zabezpieczenie odpowiednich warunków magazynowania nawet
jeżeli korzysta się z półproduktów;
-
wyeliminowanie krzyżowania się dróg brudnych -
czystych;
-
niestosowanie środków profesjonalnych utrzymania czystości,
pomimo, że są one tańsze w użyciu. Wymagają jednak pewnej wiedzy w ich
stosowaniu;
-
najczęściej brak odpowiednio wyszkolonego personelu
Przypomnę jakie dokumenty związane z utrzymaniem stanu
higieny powinny znajdować się na terenie obiektu gastronomicznego. Jest to
wersja niezbędnego minimum obowiązkowego dotyczącego higieny.
-
plan obiektu i otoczenia z zaznaczeniem lokalizacji ciągów,
przebiegu dróg, oraz podziałem na strefy
-
program czyszczenia mycia i dezynfekcji który uwzględnia
wszystkie pomieszczenia. Zawiera on rodzaj stosowanych środków chemicznych,
miejsce ich przechowywania i zasady przechowywania. Określa również kto z
personelu odpowiada jego wykonanie i sposób jego weryfikacji
-
harmonogram czyszczenia mycia i dezynfekcji wyznacza terminy
w których należy wykonywać zabiegi zawarte w programie.
-
lista stosowanych środków do utrzymania czystości i
dezynfekcji. Środki dezynfekcyjne powinny posiadać dopuszczenie do obrotu
produktem biobójczym wydane przez Ministra Zdrowia. W pozwoleniu powinny mieć
zapis „dopuszczone do kontaktu z żywnością”. Środki do mycia ogólnego wskazane
aby posiadały dopuszczenie do obrotu wydane przez Państwowy Zakład Higieny.
Wszystkie środki stosowane w obiekcie muszą posiadać karty charakterystyki i
instrukcje stosowania.
-
dzienny raport z mycia i dezynfekcji potwierdzony przez osobę
wykonującą.
-
sprawozdanie z corocznego przeglądu stanu sanitarnego obiektu
określające postępowanie w roku następnym zawierające plan remontów modernizacji
i niezbędnych działań podnoszących standard.
-
potwierdzenia szkoleń pracowników w zakresie postępowania w
przypadku stwierdzenia objawów chorobowych, skaleczeń, stosowania odzieży
ochronnej, zasad pracy w danym lokalu oraz postępowania w przypadku stwierdzenia
objawów nosicielstwa chorób zakaźnych /biegunka, ropiejące rany itp./
Systematyczne wypełnianie tych dokumentów i prowadzenie zapisów wprowadza ład w
zakładzie i wprowadzenie nowego pracownika ułatwia mu zapoznanie się z zasadami
pracy i przestrzegania higieny.
Następne zagrożenie związane ze wzrostem temperatur
otoczenia i zwiększone ryzyko zatruć pokarmowych.
Okres letni jest szczególnie niebezpieczny, musimy sprawdzić czy jesteśmy
przygotowani do zwiększonego zagrożenia. Główne kierunki z których mogą dostać
się bakterie chorobotwórcze.
1. Dostawy towarów do magazynu. Transport towarów w okresie
letnim jest utrudniony i może dojść do przerwania łańcucha chłodniczego. Na
powierzchni mięsa głównie tuszek drobiu rozpoczyna się rozwój mikroflory
saprofitycznej jak również chorobotwórczej. Jeżeli przy odbiorze towaru do
magazynu nastąpi przeniesienie mikroflory do strefy produkcji może nastąpić
wtórne zakażenie gotowej żywności. Ostatni coraz częściej spotykane są zatrucia
ludzi czynnikami chorobotwórczymi uznawanymi do niedawna jako chorobotwórcze
wyłącznie dla zwierząt. Ostatni zmniejsza się ilość zatruć powodowanych przez
bakterie grupy Salmonella, wzrasta ilość zatruć bakterią z grupy Listeria,
występuje ona w mięsie produktach mlecznych i owocach morza.
Bakterie z grupy Listria są trudniejsze do likwidacji rozwijają się już w
temperaturze 0,5-45st., wytrzymują duże stężenie soli kuchennej, inaktywacja
następuje w temperaturze 77st. C.
Bakterie grupy Salmonella rozwijają się w temperaturze 7-48st.C. są wrażliwe na
duże stężenie sili kuchennej, giną w temperaturze 71,1 st.C.
Podam kilka najczęściej występujących organizmów milkrobiologicznych które mogą
spowodować zagrożenie przy produkcji żywności i doprowadzić do wtórnego
zainfekowania gotowego wyrobu.
Powyższe temperatury określają nam również temperaturę jaką powinniśmy
utrzymywać w bemarze.
Rodzaj zagrożenia |
Właściwości i zagrożenia |
Czynniki wywołujące chorobę |
Źródło |
Środki zapobiegawcze |
Salmonella (bakteria) |
Wzrost temp.7-48st. C wrażliwe na wysokie stężenia soli
kuchennej, tlenowe, nieprzetrwalinikujące, względnie tlenowe
|
Pałeczki bakterii |
Brak higieny, mięso świeże, drób, jaja, produkty z
dodatkiem jaj, żywność zakażona fekaliami
|
Wysoka higiena personelu produkcyjnego, zachowanie
parametrów przechowywania, wyniki badań produktu dostarczane przez
dostawców, obróbka termiczna produktów, prawidłowe przechowywanie surowców,
produktów |
Listeria monocytogenes (bakteria) |
Wzrost temp. 0,5-45 st. C, duża odporność na sól kuchenną,
inaktywacja w temp. 77 st. C, nieprzetrwalnikująca |
Choroba Listerioza –16 serotypów bakterii, może powodować zapalenie opon
mózgowych, zaburzenia ciąży, nosicielstwo ludzi |
Nie myte warzywa, mleko, sery maziowe |
Mycie żywności, wyniki badań surowców dostarczanych przez
dostawców, prawidłowe przechowywanie
|
Escherichia coli (bakteria) |
Wzrost temp. 7,2 – do 37 st. C, czas inkubacji 2-4 dni |
Szczepy chorobotwórcze bakterii, objawy zatrucia – skurcze
jelit, krwista biegunka, krwotoczne zapalenie przewodu pokarmowego
|
Surowe mleko, drób, mięso wołowe |
Gotowanie żywności, wyniki badań produktów dostarczanych
przez dostawców, prawidłowe przechowywanie surowców, produktów |
Grzyby Aspergillus ;
Penicillium
|
Produkują mykotoksyny (aflatosyna, ochratoksyna, patulina)
opt temp. 24-28 st. C, wysoka aktywność wody
|
Toksyny w zależności od toksyny uszkodzenie nerek, wątroby |
Mleko, piwo, orzeszki ziemne, rodzynki, kukurydza, ryż,
fasola, ziarno zbóż, pieczywo, salami, sery, kiełbasy, owoce, sok jabłkowy |
Badania na obecność pleśni dla surowców produktów
dostarczanych przez dostawców, ocena dostaw, prawidłowe przechowywanie
surowców, produktów |
Wirus zapalenia wątroby (hepatitis A) |
Do inaktywacji niezbędna jest temp. 90 st. C przez 90 sek.
Czas inkubacji 15-45 dni |
Wirys hepatitis A |
Warzywa, owoce zakażone wodą zanieczyszczoną ściekami, ludzie we wczesnym
stadium choroby (przed wystąpieniem objawów) |
Wysoka higiena osobista personelu, odpowiednie mycie owoców
i warzyw |
2. Szczególnie należy zwracać uwagę na stan higieny i
utrzymanie czystości w toalecie dla personelu.
Wymagane jest częste mycie pomieszczenia szczególnie klamek i urządzeń
sanitarnych środkami dezynfekcyjnymi.
Przestrzeganie zasad mycia rąk po każdym użyciu toalety, powinna znajdować się
instrukcja mycia rąk oraz odpowiednie preparaty do dezynfekcji rąk lub mydło
dezynfekcyjne / pozwolenie Ministra Zdrowia na obrót produktem biobójczym/ ,
ręczniki wyłącznie jednorazowe. Pojawiły się już na rynku preparaty do
dezynfekcji które pozostawiają na rękach po naniesieniu na umyte ręce i
wyschnięciu trwałą powłokę ochronną zabezpieczającą przed ponownym
zainfekowaniem rąk. Sprawdzają się one głównie w miejscach pracy narażonych na
stały kontakt z czynnikami chorobotwórczymi np. przy kasach, gdzie pracownicy
raz dotykają pieniądze raz towar, magazynierzy przyjmujący towar. Warunkiem ich
skuteczności jest praca w suchym pomieszczeniu, spłukanie rąk wodą powoduje
spłukanie warstwy ochronnej. Pamiętajmy higiena rąk przy produkcji żywności
jest głównym i najtańszym czynnikiem zabezpieczającym żywność przed
przenoszeniem czynników chorobotwórczych do wyrobu gotowego. Główne
zagrożenie stanowią pracownicy, którzy są nosicielami zakaźny Główne zagrożenie
stanowią pracownicy, którzy są nosicielami zakaźnych bakterii i wirusów
szczególnie żółtaczka typu A
Nosicielstwo pochorobowe - osoby które przebyły choroby: dur brzuszny, czerwonkę
bakteryjna błonicę oraz wirusowe zapalenie wątroby. Objawy choroby ustąpiły lub
się utaiły przez jakiś okres czasu do całkowitego wyleczenia stanowią
zagrożenie.
Nosicielstwo trwałe - osoby odporne mogą być nosicielami groźnych drobnoustrojów
chorobotwórczych gronkowców, paciorkowców i wirusów pomimo że nigdy na te
choroby nie chorowały, uaktywnią się one dopiero podczas silnego osłabienia.
Brzmi to bardzo groźnie, jest to jednak główna przyczyna zatruć pokarmowych.
Ludzie ci często nie wiedzą że są nosicielami i stanowią zagrożenie trwałe.
Dlatego tak ważny jest wymóg przeprowadzania okresowych badań i wymazów i
zapisywanie tych wyników w Książeczce Zdrowia.
3.Ogólny brak higieny, nieprzestrzeganie zasad dezynfekcji, pozostawianie
resztek żywności na urządzeniach i w pomieszczeniach stanowiących pożywkę dla
rozwoju bakterii i grzybów. Występowanie owadów i gryzoni. Pozostawianie resztek
pokarmowych niedokładnie umytych oraz pozostałości po produkcji zwabia swoim
zapachem wszelkie owady i gryzonie. Obiekty pachnące czystością są mniej
narażone na migracje owadów z zewnątrz. Jeżeli ktoś nie wie jak pachnie
czystość, proszę umyć wodą z resztek pokarmowych pomieszczenia obróbki warzyw
lub mięsa i spłukać wodą. Następnie umyć środkiem Mikro Quat firmy Ekolab lub
Remix – Uni firmy Reinex stosując nawet bardzo duże rozcieńczenie do ogólnego
mycia, powtarzając zabieg codziennie po zakończonej pracy po kilku dniach
przekona się sam.
4. Zwrot brudnych naczyń z sali konsumpcyjnej,
Ponieważ wśród naszych klientów mogą być również osoby będące nosicielami
Szczególnie należy zwracać uwagę na drogę naczyń brudnych z sali i naczyń
czystych po umyciu i wyjęciu z zmywarki. Obiekty które posiadają naczynia
wielokrotnego użytku muszą być wyposażone w zmywarkę do naczyń gastronomicznych,
używać środków do zmywarek gastronomicznych najlepiej dozowanych przez systemy
dozujące gwarantujące stałe i skuteczne parametry mycia.
Tutaj trzeba przestrzegać zasady drogi czystej i brudnej bardzo rygorystycznie.
Mam nadzieje, że ten krótki przegląd i sprawdzenie czy powyższe wymogi są
spełniane przyda się w każdym małym zakładzie. W małych zakładach wskazane jest mycie
zawsze środkami dezynfekcyjnymi, nawet jeżeli stosuje się duże rozcieńczenia.
Przed uodpornieniem bakterii możemy zabezpieczyć się stosując zmianowanie środka
myjąco–dezynfekcyjnego.
* * *
Czy należy spłukiwać wydezynfekowane powierzchnie roztworem
biobójczym?
Szanowny Panie spróbuje odpowiedzieć na pytanie czy należy spłukiwać
wydezynfekowane powierzchnie roztworem preparatu REMIX - UNI lub innymi
biobójczymi. Preparat jest dopuszczony do kontaktu z żywnością to znaczy że jego
składniki stosowane w zalecanych stężeniach nie stanowią zagrożenia dla
produkowanej żywności i jej konsumentów. Pytanie to zadaje przedstawicielom
Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych podczas spotkań. Nigdy nie dostałem
odpowiedzi jednoznacznej tak lub nie, ponieważ w większości miast w Polsce woda w
wodociągach miejskich nie spełnia norm wody pitnej. Dlatego większość
producentów środków czystości pisze na etykiecie - spłukać wodą pitną. Jednak
jeżeli takiej wody nie mamy lub nie jesteśmy pewni że dostarczana woda spełnia
parametry wody pitnej, to nie wolno spłukiwać, ponieważ na wydezynfekowaną
powierzchnię naniesiemy wodę z bakteriami i ponownie ją zakazimy. Większość
mikrobiologów i speców od kontroli sanitarnych jednak twierdzi, żeby nie
spłukiwać.
Dezynfekcję należy przeprowadzić w sposób następujący:
- wstępnie umyć wodą powierzchnie dezynfekowane z resztek pokarmowych
- rozpylić na powierzchni roztwór preparatu odczekać kilkanaście minut
- zebrać ręcznikiem jednorazowym nadmiar roztworu na wilgotnej powierzchni
Proszę pamiętać, że wszystkie sprzęty deski i nawet powierzchnia blach ze stali
kwasoodpornej z której są wykonane meble w kuchniach mają swoją porowatość i
dezynfekcji mają być poddane również mikropory w powierzchni tych materiałów.
Pytał Pan o preparaty w których substancje aktywne całkowicie odparowują. Są
takie dwa:
- chlor który odparowując wydziela zapach który może być wchłaniany przez
żywność. Stosuje się go tylko w zakładach produkcji spożywczej po zakończeniu
pracy i zabezpieczeniu surowców /produkujemy taki preparat nazywa się REMIX -
EFEKT/,
- alkohole etylowy i izopropylowy. Skuteczność biobójczą wykazują tylko w
koncentracie, po rozcieńczeniu są nieskuteczne. Alkohol etylowy jest zawsze
skażony substancjami nie nadającymi do spożycia o bardzo nieprzyjemnym smaku.
Alkohol izopropylowy wytwarza niebezpieczne opary dla zdrowia personelu
wykonującego zabieg. Jednocześnie oba odparowując stanowią duże zagrożenie
pożarowe i wybuchowe w pobliżu ognia.
Skuteczny zabieg dezynfekcji nie jest jak widać sprawą tak prostą i oczywistą.
Na przyszłość sugeruję, aby Pan stosował środki biobójcze dopuszczone przez
Ministra Zdrowia z zapisem "dopuszczony do powierzchni kontaktujących się z
żywnością" co jest gwarancją ich skuteczności i bezpieczeństwa.
[hotelarze.pl -
12.06.2008] |
|