VII Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Hotelarstwie im. Leonarda Wellmanna
pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, Pracy
i Polityki Społecznej
Finał - 18-20 kwietnia 2005 r.
Hotel Novotel Marina w Gdańsku
- Podsumowanie
konkursu
-
Punktacja
- Test
- Uczestnicy konkursu
- Zgłoszenie uczestnictwa do konkursu
-
Regulamin konkursu
- Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie sposobu prezentacji ucznia w
j. polskim
-
Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie umiejętności obsługi
konsumenta
- Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie umiejętności pracy w recepcji
- Program II etapu Konkursu
Relacja fotograficzna
- Otwarcie konkursu i I etap półfinałów - test pisemny
- Spotkanie nauczycieli z przedstawicielem PZH i PART
- II etap zmagań półfinałowych - prezentacja własnej osoby, szkoły i regionu
- Ogłoszenie wyników i zmagania 16 finalistów w I etapie z tajników recepcji
- II etap finału - zasady savoir-vivre’u przy nakrywaniu stołu dla gości
hotelowych
-
Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród laureatom konkursu
- Chwila przyjemności
Regulamin
VII Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Hotelarstwie
im. Leonarda Wellmanna
§ 1.
Konkurs stanowi formę szkolenia i doskonalenia zawodowego
uczniów i nauczycieli szkół
hotelarskich
-
Celem Konkursu jest:
1. Rozwijanie wśród młodzieży zainteresowań hotelarstwem i turystyką oraz podnoszenie poziomu umiejętności zawodowych ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa, ustalonej przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
2. Kształtowanie wzorców wychowawczych i pobudzanie ambicji doskonalenia zawodowego uczniów klas hotelarskich.
3. Podnoszenie umiejętności dydaktycznych nauczycieli przedmiotów zawodowych w szkołach hotelarskich.
4. Lepsze przygotowanie uczniów do podejmowania dalszego kształcenia na kierunkach hotelarsko-turystycznych szkół wyższych.
5. Kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy.
6. Zapoznanie młodzieży z rozwiązaniami organizacyjnymi i standardem technicznym obiektów hotelarskich w kraju.
7. Stworzenie dla młodzieży możliwości szlachetnego współzawodnictwa w rozwijaniu swoich uzdolnień.
8. Prowadzenie współzawodnictwa między szkołami.
9. Pogłębienie współpracy branży i szkół kształcących kadry dla turystyki
10. Stworzenie rankingu szkół hotelarskich.
11. Poprawa jakości kształcenia profesjonalnych kadr dla sektora usług hotelarskich
§ 2.
Uczestnikami Konkursu mogą być słuchacze średnich szkół hotelarskich oraz słuchacze policealnych studiów zawodowych, prowadzących kształcenie w zawodzie technik hotelarstwa.
§ 3.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Hotelarstwie organizuje Polskie Zrzeszenie Hoteli pod patronatem Ministerstwa Gospodarki i Pracy oraz przy akceptacji Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w terminie grudzień 2004 – kwiecień 2005 r.
§ 4.
Za poziom merytoryczny i organizację konkursu odpowiedzialna jest Rada Programowa w składzie:
1) Przedstawiciele Polskiego Zrzeszenia Hoteli
- Marek Stopczyk - Przewodniczący Rady Programowej
przewodniczący Komisji Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego
2) Przedstawiciel sponsorów
3) Przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki i Pracy
4) Przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu
5) Przedstawiciele szkolnictwa zawodowego * Barbara Ławicka – Stasiak
* Barbara Garbowska – Cymańska
* Sylwia Oparka
6) Agnieszka Buczkowska - Sekretarz konkursu
Rada Programowa jest organem merytorycznym nadzorującym organizację i przebieg Konkursu.
Rada Programowa wyłoni ze swego grona jury. Przy ocenie części I i II finału Konkursu pracę jury wspomagają eksperci zawodu wg zasad określonych w § 6 pkt.
4.4. i 4.5 regulaminu oraz zaproszeni hotelarze z
regionu.
Konkurs prowadzi Przewodniczący Rady Programowej Konkursu
Rada Programowa w drodze losowania wyłoni obserwatora z pośród nauczycieli uczestniczących w Konkursie /bez prawa głosu/.
Nauczyciele wchodzący w skład Rady Programowej Konkursu nie oceniają swoich uczniów.
Rada zleci opracowanie testu w oparciu o pytania nadesłane ze szkół.
Uczeń, który zdobędzie główne trofeum w postaci indeksu na wyższą uczelnię nie powinien brać udziału w kolejnych edycjach Konkursu.
§ 5.
Każda szkoła, która wyrazi chęć uczestnictwa w Konkursie zobowiązana jest do:
Przekazania do wiadomości wszystkim uczniom informacji o organizowanym Konkursie.
Przeprowadzenia eliminacji szkolnych oraz pisemnego zgłoszenia ich zwycięzców a także nauczyciela przedmiotu zawodowego, który nadzorował przygotowanie młodzieży.
Informację tę należy przesłać do PZH na druku stanowiącym załącznik nr 1 regulaminu do dnia 11 marca 2005 roku.
Opracowania 20 pytań testowych z przedmiotów zawodowych wraz z zakreśleniem prawidłowej odpowiedzi. Zestaw pytań należy przesłać do biura Polskiego Zrzeszenia Hoteli nie później niż na 1,5 miesiąca przed rozpoczęciem
II etapu Konkursu, tj. 4 marca 2005 r.
Dokonania wpłaty w wysokości 250 zł brutto od szkoły na konto Polskiego Zrzeszenia Hoteli
PKO BP SA IX O/W-wa 68 1020 1097 0000 7602 0001 7582. Wpłata upoważnia do uczestnictwa w Konkursie dwóch uczniów i opiekuna.
§ 6.
Konkurs jest trzyetapowy.
Etap I - eliminacje szkolne przeprowadzają do końca lutego 2005 r. wykładowcy przedmiotów zawodowych w szkołach według wewnętrznych ustaleń. Eliminacje szkolne powinny składać się minimalnie z testu pisemnego i prezentacji.
Etapy II i III odbędą się do końca kwietnia 2005 r. w renomowanym hotelu w Polsce przy
wykorzystaniu najnowocześniejszych środków konferencyjno–szkoleniowych obiektu.
Uczestnikami II etapu Konkursu są uczniowie - zwycięzcy I etapu oraz ich opiekunowie – nauczyciele zawodu. Integralnymi elementami towarzyszącymi konkurencjom konkursowym są zajęcia dydaktyczne przeznaczone dla uczniów
startujących w Konkursie jak i dla nauczycieli przedmiotów zawodowych. Rada Programowa przygotuje spotkania z dyrektorami obiektów hotelarskich, zasłużonymi w turystyce osobami oraz zapozna ze standardem i rozwiązaniami organizacyjnymi
wybranych obiektów hotelarskich regionu, na którym będzie odbywał się konkurs.
Etap II Konkursu składa się z dwóch części:
1) Część pierwsza obejmuje test pisemny składający się z 60 pytań z zakresu organizacji i techniki pracy, podstaw ekonomicznych i prawnych, obsługi konsumenta, zasad żywienia z technologią gastronomiczną, marketingu w hotelarstwie i usług turystycznych, na które należy udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Maksymalna liczba punktów jaką może zdobyć uczeń wynosi 60; Czas trwania tej części egzaminu wynosi 60 minut od momentu rozdania ostatniego testu.
2) Część druga to prezentacja w języku polskim swojej osoby, zainteresowań, szkoły, regionu.
Prezentacja dokonana przez ucznia nie może przekroczyć 3 minut. Do tej części przystępują wszyscy uczniowie . W przypadku uczestnictwa powyżej 100 uczniów zostaną powołane 2 grupy jury. Na tym etapie każda komisja oceni sposób poruszania się /14 pkt./, wygląd zewnętrzny /16 pkt./, wypowiedź /30 pkt./.
Maksymalna liczba punktów jaką może zdobyć uczeń w tej części wynosi 60. Jury dokona oceny prezentacji ucznia wg kryterium stanowiącego załącznik nr 2 regulaminu.
W części II uczestniczą również nauczyciele i uczniowie jako obserwatorzy.
3) Rada Programowa po dwóch częściach zmagań konkursowych wytypuje wg zdobytej punktacji 15 najlepszych uczestników i każdego następnego z tą samą ilością punktów co 15-ty.
Etap III Konkursu składa się z dwóch części:
1) Część pierwsza obejmuje sprawdzenie umiejętności ucznia w zakresie obsługi gościa w recepcji hotelowej w wybranym języku obcym. Czas wykonania zadania nie powinien przekroczyć 5 minut. Eksperci zawodu dokonują oceny wg takich kryteriów
jak postawa przy powitaniu, sposób rozwiązania problemu, umiejętność konwersacji w wybranym języku obcym. Eksperci zawodu mogą przyznać maksymalnie 40 pkt., natomiast jury 20 pkt.
Maksymalna liczba punktów jaką może zdobyć uczeń wynosi 60 pkt.
2) Część druga obejmuje zadanie praktyczne z obsługi konsumenta. Czas wykonania zadania nie powinien przekroczyć 20 minut. Ocenie podlega sposób nakrycia stołu, za który uczestnik może otrzymać max 28 pkt. od eksperta zawodu i 12 pkt. od
jury oraz organizacja pracy na stanowisku 12 pkt. od eksperta i 8 pkt. od jury.
Maksymalna liczba punktów jaką można otrzymać za tę konkurencję wynosi 60.
3) Punkty zdobyte w etapie II i III Konkursu są sumowane. Maksymalna suma wszystkich zdobytych punktów w Konkursie wynosi 240.
4) Podczas trwania Konkursu wszystkie konkurencje, oprócz testów, odbywają się w obecności nauczycieli przedmiotów zawodowych.
5) Rada Programowa zobowiązuje ekspertów zawodu do omówienia każdego wykonanego przez ucznia zadania podczas trwania Konkursu.
§ 7.
Zwycięzcami Konkursu zostają osoby, które uzyskają największą liczbę punktów łącznie
ze wszystkich części Konkursu. Tak wyłonieni zwycięzcy otrzymają tytuły: „Mistrza Wiedzy Hotelarskiej” i dwóch „Wicemistrzów Wiedzy Hotelarskiej”. Ponadto, jury może wyznaczyć 3 dalsze wyróżnienia oraz nagrody indywidualne.
Zwycięzca Konkursu otrzyma stypendium na kierunku turystycznym jednej z wyższych uczelni.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy wyróżni indywidualnych zwycięzców Konkursu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wyróżni indywidualnych zwycięzców.
Rada Programowa daje możliwość publiczności wyłonienia spośród finalistów swojego faworyta.
Polskie Zrzeszenie Hoteli wyróżni wszystkich finalistów nagrodami.
Polskie Zrzeszenie Hoteli może wyróżnić nauczycieli szkół, które zakwalifikują się do finału.
§ 8.
Niniejszy regulamin stanowi podstawę do organizacji kolejnych edycji Konkursu.
Regulamin otrzymują wszyscy organizatorzy Konkursu do wiadomości i stosowania. Wątpliwości wynikające z interpretacji regulaminu rozstrzygać będzie Rada Programowa.
Wszelkie zmiany dokonuje Rada Programowa w uzgodnieniu z Polskim Zrzeszeniem Hoteli.
Wszelkie pytania i wątpliwości proszę kierować do p. Agnieszki Buczkowskiej - sekretarza Konkursu /tel. 022 622 69 92 bądź fax 622 69 91/
Adres organizatora:
Polskie Zrzeszenie Hoteli 00-695 Warszawa ul. Nowogrodzka 44 lok. 2
tel. (+22) 622 69 92; fax. (+22) 622 69 91
Załączniki:
- nr 1 – Zgłoszenie uczestnictwa do Konkursu;
- nr 2 – Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie sposobu prezentacji
ucznia w j. polskim;
- nr 3 – Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie umiejętności obsługi
konsumenta;
- nr 4 – Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie umiejętności pracy w
recepcji;
- nr 5 – Program II etapu Konkursu.
GÓRA
Zał.2
Kryteria brane pod uwagę przez jury
przy ocenie sposobu prezentacji ucznia w j. polskim
SPOSÓB PORUSZANIA SIĘ – POSTAWA /14 pkt./
- naturalny sposób poruszania się,
- unikanie sztywnej postawy,
- sylwetka wyprostowana,
- nie należy szurać nogami,
- podczas stania jedna z nóg ugięta a druga wyprostowana,
- ręce trzymane z tyłu,
- wzrok skierowany w kierunku komisji a nie „w podłogę”,
- na twarzy hotelarza powinien gościć uśmiech,
- wyraz twarzy, nie powinien być zbyt smutny, ani zbyt radosny (może oznaczać
brak szacunku dla gościa).
WYGLĄD ZEWNĘTRZNY HOTELARZA / 16 pkt./
Kobieta
1. Strój
- garsonka (spódnica o długości przed kolana, do kolan, za kolana, nie może to
być mini,
ani maxi, żakiet nie powinien być opięty) ,
- biała bluzka,
- buty zakrywające palce i pięty (czółenka), ich kolor zależy od koloru stroju,
- rajstopy zbliżone do koloru ciała.
2. Włosy, twarz, dłonie:
- Włosy powinny być umyte, uczesane, nie mogą zakrywać twarzy, długie włosy
powinny
być upięte z tyłu,
- Makijaż powinien być dyskretny, delikatny, subtelny,
- Dłonie powinny być czyste, a paznokcie dobrze utrzymane. Kolor lakieru do
paznokci
powinien być subtelny i nie przyciągać uwagi,
- Paznokcie nie powinny być zbyt długie.
3. Biżuteria, ozdoby:
Ozdoby powinny być skromne.
- Kolczyki nie powinny być zbyt duże i ekstrawaganckie,
- Pierścionki - jeśli są - to nie może być ich więcej niż dwa,
- Identyfikator jest najważniejszym elementem i powinien znajdować się w
odpowiednim
miejscu (na odpowiedniej wysokości i po lewej stronie).
Mężczyzna
1. Strój
- garnitur,
- krawat lub muszka o kolorze pasującym do garnituru,
- biała koszula,
- kolor obuwia powinien być dopasowany do koloru stroju,
- buty kryte.
2. Włosy, twarz, dłonie:
- Włosy odpowiednio ostrzyżone, umyte i uczesane,
- Twarz ogolona lub z zadbaną brodą, czy wąsami,
- Dłonie powinny być czyste, a paznokcie dobrze utrzymane.
3. Biżuteria, ozdoby:
Ozdoby powinny być skromne.
- Mężczyźni nie powinni posiadać kolczyków,
- Dopuszcza się skromny łańcuszek i obrączkę,
- Identyfikator jest najważniejszym elementem i powinien znajdować się w
odpowiednim
miejscu (na odpowiedniej wysokości i po lewej stronie).
PREZENTACJA SŁOWNA /30 PKT./
Wypowiedź powinna być swego rodzaju promocją swojej osoby, szkoły i regionu.
Czas jej trwania nie powinien przekraczać 3 minut.
Kryteria oceny brane przez jury to:
- treść,
- poprawność językowa,
- zwięzłość (dostosowanie treści do czasu wypowiedzi),
- poczucie humoru,
- atrakcyjność formy (rozpoczęcia, zakończenia),
- niekonwencjonalność,
- umiejętność przyciągania uwagi audytorium,
- tonacja,
- urok osobisty.
GÓRA
Zał.3
Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie
umiejętności obsługi konsumenta
CZAS WYKONANIA ZADANIA: max 20 minut
UMIEJĘTNOŚĆ NAKRYCIA STOŁU /28 PKT. – eksperci zawodu + 12 PKT. – jury/
- dekoracja stołu,
- sprawdzenie zastawy,
- prawidłowość doboru porcelany, szkła, sztućców do wylosowanego menu,
- prawidłowość ustawienia porcelany, szkła, sztućców w zależności od menu.
ORGANIZACJA PRACY NA STANOWISKU /12 PKT. – eksperci zawodu + 8 PKT. – jury/
- rytmiczność pracy,
- sposób i kierunek poruszania się,
- sposób przygotowania i przenoszenia porcelany, szkła, sztućców na stół,
- optymalizacja drogi: stół – pomocnik kelnerski.
GÓRA
Zał.4
Kryteria brane pod uwagę przez jury przy ocenie
umiejętności pracy w recepcji
CZAS TRWANIA ZADANIA: max 5 minut
Scenka problemowa przygotowana przez ekspertów zawodu dotycząca zachowania
recepcjonisty w różnych warunkach pracy. W scence bierze udział ekspert (gość)
i uczeń (recepcjonista). Rozmowa prowadzona jest w języku obcym.
Kryteria ocen:
POSTAWA /10 PKT. – eksperci zawodu + 10 PKT. – jury/
- fachowość,
- uprzejmość,
- asertywność,
- skłonność do pomocy,
- mowa ciała.
SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU /10 PKT. – eksperci zawodu + 10 PKT. – jury/
- fachowość,
- pomysłowość,
- dbałość o wizerunek hotelu,
- dbałość o interes hotelu,
- dbałość o zadowolenie gości.
UMIEJĘTNOŚĆ ROZMOWY W WYBRANYM JĘZYKU OBCYM /20 PKT. – eksperci zawodu/
- rozumienie cudzoziemca,
- zasób słów,
- płynność wypowiedzi.
GÓRA
Zał. 5
PROGRAM II i III ETAPU KONKURSU
data: 18- 20 kwietnia 2005 r.
miejsce: Novotel Marina - Gdańsk
18 kwietnia 2005 r. (poniedziałek)
840 |
Uroczyste otwarcie II etapu Konkursu przez mgr
Marka Stopczyka - prezesa Polskiego Zrzeszenia Hoteli |
900 |
Część I: Test pisemny z zakresu
organizacji i techniki pracy, bloku ekonomiczno- turystycznego i przepisów
prawnych oraz bloku gastronomicznego |
915 |
Spotkanie z przedstawicielem CKE |
1030 |
Outsourcing w hotelarstwie i gastronomii |
1115 |
Rozwiązania Nestle FoodServices dla hotelarstwa
i szkolnictwa |
1215 |
Obiad |
1400 |
Część II: Prezentacja uczestnika w
języku polskim /informacja max 3 min. o sobie, swoich zainteresowaniach,
planach, szkole, regionie/ |
19 kwietnia 2005 r. (wtorek)
830 |
Ogłoszenie wyników 15 najlepszych uczestników
zakwalifikowanych do zmagań finałowych |
845 |
Losowanie kolejności przystąpienia do części I |
900 |
Część I: Recepcja i jej tajniki /sprawdzian w języku
obcym z pracy w recepcji / |
1230 |
Obiad |
1400 |
Losowanie kolejności przystąpienia do części II |
1415 |
Część II: Stół ładnie nakryty /sprawdzenie
umiejętności z obsługa konsumenta / |
2020 |
Ogłoszenie wyników i uroczysta kolacja |
20 kwietnia 2005 r. (środa)
815 |
Zbiórka przed hotelem
Standardy techniczne i rozwiązania organizacyjne wybranych obiektów
hotelarskich regionu – zajęcia w terenie |
GÓRA
[hotelarze.pl - 2005] |