
Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|

Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
HOTELARSTWO
|
M.P.z 2001 Nr 26 poz.432
Koncepcja polityki przestrzennego
zagospodarowania kraju.
Wyciąg
III.1.6. Polityka
kształtowania kompleksów gospodarki turystycznej dynamizującej rozwój
Istotne znaczenie dla przełamania zapóźnienia cywilizacyjnego
rozległej przestrzennie strefy Polski północnej, północno-wschodniej i
wschodniej będzie miało kształtowanie zagospodarowania, którego podstawę
tworzyłyby:
-
środowisko przyrodnicze - determinujące obecna
strukturę społeczno-gospodarczą ukształtowaną w procesie historycznego
rozwoju; jego potencjał może stanowić podstawę dynamizacji rozwoju całego
kompleksu społeczno-ekonomicznego, którego głównym ogniwem może się stać
nowoczesna gospodarka turystyczna oraz kształtowane współzależnie z nią
leśnictwo i rolnictwo, wraz z komplementarną w stosunku do nich infrastrukturą
społeczna i techniczną,
-
długookresowe strategie - niezbędny warunek
wykorzystania szansy przełamania opóźnienia. Strategie te mogą stać się
narzędziem równoważenia rozwoju w taki sposób, aby realizacja celów
społecznych i ekonomicznych oraz współzależnych z nimi procesów
zagospodarowania przestrzeni geograficznej nie pomniejszała i nie degradowała
zasobów środowiska przyrodniczego, lecz stymulowała jego poprawę.
Poziom wykorzystywania zasobów środowiska przyrodniczego dla
generowania ich rozwoju społeczno-gospodarczego w decydującym stopniu zależeć
będzie od wielkości popytu zewnętrznego i zasobów kapitałowych niezbędnych do
jego zaspokajania. Jest to kluczowy problem rozwoju tej strefy, ze
względu na to, że:
-
popyt wewnętrzny nie zapewnia uruchomienia procesów
pobudzających trwały wzrost gospodarczy i poprawę warunków życia społeczeństwa
(jedna z najwyższych w kraju stopa bezrobocia strukturalnego i degradacja
cywilizacyjna wielu społeczności lokalnych),
-
wewnętrzna zdolność kapitałowa jest niezadowalająca w
porównaniu z relatywnie niską konkurencyjnością potencjału produkcyjnego na
rynkach zewnętrznych i długotrwałą recesją gospodarczą: bez zasilania
kapitałowego z zewnątrz dalszy rozwój tej strefy jest praktycznie mało realny,
wobec konieczności przeprowadzenia kompleksowej restrukturyzacji gospodarki
regionalnej i zacofania związanej z nią infrastruktury technicznej.
Wielką szansę na zadowalające społecznie rozwiązanie tego
dylematu stwarza położenie geograficzno-ekonomiczne. Umożliwia ono bowiem
intensyfikację popytu na zasoby rekreacyjne, którego źródłem może się stać
Europa Północno-Zachodnia (głównie Niemcy i Skandynawia). Rozwój gospodarki
turystycznej opartej o unikatowe dla Europy walory turystyczne i uzdrowiskowe
pasa nadmorskiego i pasma pojeziernego może się stać jej głównym czynnikiem
uruchamiającym i generującym mechanizm pozytywnych społecznie i ekonomicznie
przekształceń strukturalnych. Kreacyjna i stymulacyjna rola położenia wynika
przede wszystkim z tego, że:
-
przez obszary nadmorskie i pojezierne przebiegają dwa
równoleżnikowe szlaki turystyczne Europy łączące trzy największe obszary
zurbanizowane Niemiec (Berlin, Hamburg, Zagłębie Ruhry) oraz obszary
zurbanizowane Holandii i Belgii, z przestrzenią rekreacyjną pojezierzy:
meklemburskiego, pomorskiego, mazurskiego i litewskiego;
-
szlaki i obszary turystyczne całej polskie strefy
nadmorskiej stanowią integralne ogniwo tzw. "Zielonego Pierścienia
Bałtyckiego" opasującego Morze Bałtyckie (do którego można zaliczyć także
inicjatywę "Zielonych Płuc Polski" obejmującą północno-wschodnie obszary
kraju);
-
przez Polskę biegną trzy główne szlaki turystyczne łączące
Skandynawię z Europa Południową;
-
przez Polskę biegnie równoleżnikowo pas ziem górskich
(Sudety, Tatry i Beskidy, Bieszczady) o niewykorzystanych w pełni walorach
turystyczno-rekreacyjnych.
Aby gospodarka turystyczna spełniania funkcje głównego
czynnika napędzającego rozwój, celowe jest podporządkowanie jej potrzebom innych
dziedzin; rolnictwa, leśnictwa, usług i przemysłu w taki sposób, aby kształtować
wielofunkcyjny i ekologicznie uwarunkowany system gospodarowania wiążący
współzależnie całą gospodarkę i zagospodarowanie przestrzenne tej rozległej
strefy. Turystyka jako zjawisko społeczne, a jednocześnie dziedzina gospodarki,
wpisuje się we wszystkie układy rozwiązań społeczno-gospodarczych kraju:
społeczny, ekonomiczny, ekologiczny i przestrzenny. Jest ona źródłem koniunktury
gospodarczej dla kilkunastu dziedzin gospodarki, które biorą udział w procesie
organizacji i realizacji obsługi turystów i podróżnych. Sektor podróży i
turystyki, jako sektor usługowy charakteryzujący się wysokim udziałem pracy
ludzkiej, jest największym generatorem miejsc pracy na świecie.
Główne cele publiczne realizowane w zakresie turystyki i
rekreacji na ponadlokalnym szczeblu to ochrona przestrzeni turystycznej (w tym
środowiska przyrodniczego oraz dziedzictwa cywilizacyjnego), rozwój
infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, rozwój produktu turystycznego w
układzie przestrzennym kraju oraz wykorzystanie możliwości gospodarki
turystycznej w restrukturyzacji innych sektorów (rolnictwo, zdrowie, gospodarka
wodna). Powyższe cele wyznaczają pięć głównych zadań, rządowych wpływających
na przestrzenne zagospodarowanie kraju:
-
Ochrona dziedzictwa kulturowego i historycznego jako filaru
turystyki, zwłaszcza w wielkich miastach stanowiących centra cywilizacyjne i
główne ośrodki recepcji turystów zagranicznych, rewaloryzacja przestrzeni
turystycznej (obejmująca także miasteczka zabytkowe), zagospodarowanie
turystyczne transeuropejskich - motorowych, wodnych, rowerowych i pieszych, a
także szlaków kulturowych (w tym religijnych) i okazjonalnych. Ważnym zadaniem
państwa jest zwiększenie atrakcyjności obiektów turystycznych oraz wspieranie
działań komercyjnych sprzyjających wzrostowi środków na ochronę dziedzictwa i
krajobrazu kulturowego i historycznego.
-
Tworzenie dogodnych warunków do funkcjonowania,
transformacji i harmonizacji rozwoju uzdrowisk i innych miejscowości
klimatycznych, jako ważnych społecznie ośrodków wyjazdów leczniczych i
profilaktycznych, a także wypoczynkowo-turystycznych. Zadaniem szczególnym
jest unowocześnienie infrastruktury uzdrowisk i kreowanie nowoczesnej oferty
zdrowotnej i turystycznej, konkurencyjnej na rynkach europejskich.
-
Rozwój turystyki na obszarach chronionych i innych, cennych
przyrodniczo i krajobrazowo, na których istnieją rygory ochronne i
ograniczenia funkcji gospodarczych, dla których turystyka jest szansą rozwoju
ekonomicznego społeczności lokalnych. Zrównoważonemu rozwojowi turystyki
powinna towarzyszyć rekonstrukcja przestrzeni turystycznej i przyjazne
środowisku zagospodarowanie przestrzenne, zgodne z naturalną pojemnością
recepcyjną i chłonnością terenów. Turystyka stanowi jeden z ważniejszych
czynników restrukturyzacji polskiej wsi i rolnictwa, umożliwiających
wielofunkcyjny i zrównoważony rozwój terenów wiejskich, przy zachowaniu
walorów środowiska naturalnego i społecznego oraz dostosowaniu do uwarunkowań
przestrzennych.
-
Przemiany w europejskiej gospodarce wodnej wskazują na
wzrost znaczenia turystyki w utrzymaniu i rozwijaniu wodnych dróg
śródlądowych. Do zadań ponadlokalnych należy przede wszystkim zagospodarowanie
turystyczne polskich odcinków europejskich szlaków wodnych w kooperacji
międzynarodowej, zagospodarowanie turystyczne wielofunkcyjnych zbiorników
retencyjnych oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju turystyki i jej
infrastruktury w dolinach wielkich rzek i w regionach pojeziernych.
[hotelarze.pl
- 2001] |
|