
Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|

Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
HOTELARSTWO |
|
|
 |
Schemat i struktura organizacyjna przedsiębiorstwa hotelowego |
|
Przykładowy projekt organizacyjny wraz ze schematem
podległościowym pracowników dla hotelu. Od czego zależy - poza przypisaniem
funkcji - i jak wygląda schemat organizacyjny hotelu? |
|
[artykuł dodany - 21.02.2010] |
 |
Niektóre elementy i wskaźniki pomocne przy programowaniu inwestycji hotelowych |
|
Hotel powinien zapewniać swoim gościom bezpieczeństwo,
prywatność, kameralność i intymność; stwarzać warunki do wypoczynku, pracy
oraz rozrywki. Proces przygotowania i obsługi inwestycji hotelarskich
powinien być poprzedzony opracowaniem studialnym, przy pomocy którego
zapewniono by możliwości działań racjonalnych, m.in. poprzez określenie: ... |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Sprzedaż,
kupno i wycena hotelu |
|
Niniejszy artykuł opisuje możliwe sposoby
prowadzenia procesu - kupna sprzedaży hotelu jak i głównych czynników
wpływających na jego wartość. Przedstawiona została metodologia wyceny
hoteli ze zwróceniem uwagi na różnice w podejściu do wyceny małych i dużych
hoteli. |
|
[artykuł dodany - 10.10.2005] |
 |
Kategoryzacja obiektów hotelarskich. Występujemy o zaszeregowanie naszego obiektu oraz nadanie "gwiazdek" |
|
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do
określonego rodzaju i kategorii odbywa się na zasadach dobrowolnych, na
wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie.
Dokonywane jest ono przez przez marszałka województwa właściwego ze względu
na miejsce położenia obiektu, w formie decyzji administracyjnej. Aby obiekt
mógł być zaszeregowany do określonego rodzaju i kategorii, musi spełniać
odpowiednie dla tego rodzaju i kategorii wymagania co do wielkości,
wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług. |
|
[artykuł dodany -
11.06.2007] |
 |
Przystosowanie hoteli do potrzeb gości niepełnosprawnych |
|
By w pełni zrozumieć zakres niezbędnego
przystosowania należy dokładnie prześledzić możliwości antropometryczne i
ergonomiczne gościa poruszającego się przy pomocy wózka inwalidzkiego. Wózek
inwalidzki jest wyznacznikiem wielu parametrów w zakresie komunikacji
poziomej, szerokości otworów, niezbędnego obszaru manewrowego itd....
Przystosowanie j.m. powinno zaczynać się już od drzwi wejściowych (klamka -
zamek) i być odczuwalne w przedpokoju (szafa; wieszaki, włączniki), w pokoju
(rozmieszczenie wyposażenia meblowego) i w węźle higieniczno sanitarnym. |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Jednostki mieszkalne w hotelu
|
|
Pod pojęciem jednostki mieszkalnej (j.m.)
rozumie się zespół pomieszczeń występujących w części pobytowej, składający
się z: pokoju mieszkalnego, przedpokoju, węzła higieniczno-sanitarnego i
innych uzupełniających elementów (balkony, loggie, aneksy kuchenne,
jadalnie, barowe itp.). |
|
[artykuł dodany - 21.11.2004] |
 |
Pion wielofunkcyjny w hotelu - ogólne zasady |
|
Dobrze uformowany i wyposażony pion wielofunkcyjny wpływa
bardzo często na przedłużenie sezonu turystycznego, a tym samym na
efektywność całej bazy hotelowej.
Wpływy za jednego uczestnika za jeden dzień udziału w
kongresie są przeszło dwukrotnie wyższe niż przy klasycznej turystyce
pobytowej, tranzytowej czy objazdowej.
Poza klasyczną formułą kongresów, zjazdów i szkoleń -
różne środowiska oraz firmy i inne podmioty gospodarcze organizują
spotkania szkoleniowe ze swoimi pracownikami i jednostkami współdziałającymi
- tworząc nowe formy zbiorowych imprez integracyjnych.
|
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Pion pobytowy hotelu - węzeł recepcyjny |
|
Recepcja reprezentuje pod względem
organizacyjnym, poziomu usługi estetyki oraz kultury technicznej obiekt na
zewnątrz. ... Hall recepcyjny jest węzłem wielofunkcyjnym, jednak funkcje
podstawowe powinny być w nim bardzo czytelne już po przekroczeniu progu
drzwi wejściowych - szczególnie dotyczy to lokalizacji recepcji. Stanowisko
to powinno być usytuowane możliwie na wprost wejścia, by obsługa mogła od
razu przejąć opiekę nad gościem i jego bagażem. |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Organizacja pracy w recepcji
|
|
Dla prawidłowego funkcjonowania recepcji
konieczny jest wewnętrzny podział stanowisk. ... Kierownik recepcji to
najważniejsza postać w hierarchii służbowej działu recepcji. Podlega
bezpośrednio dyrektorowi hotelu i odpowiada za pracę recepcji. Kierownik
analizuje wyniki działalności hotelu, czuwa nad jakością i standardami
świadczonych usług, kontroluje i organizuje pracę podległego personelu,
prowadzi dokumentację działalności obiektu oraz współpracuje z działem
marketingu, sprzedaży i służby pięter. |
|
[artykuł
dodany - 13.10.2004] |
 |
Podstawowe wyposażenie recepcji niezbędne do prawidłowego funkcjonowania hotelu |
|
Recepcja w każdym hotelu odgrywa zasadniczą
rolę i jest wizytówką poziomu usług danego obiektu. Stąd jej wyposażenie
musi być tak skompletowane, by zapewnić najwyższy poziom obsługi gości,
szybką komunikację, sprawną realizację życzeń gości, a przy tym wszystkim
recepcja musi być nie tylko funkcjonalna, ale i estetyczna. ... Oczywiście
wielkość samego hotelu i ilość dostępnych pokoi decyduje w głównej mierze o
wyposażeniu niezbędnym do funkcjonowania recepcji. |
|
[artykuł
dodany -31.12.2004] |
|
Hol recepcyjny: nieuzasadniony koszt dla hotelu czy może miejsce dochodowe? Nowe trendy |
|
Sukces hotelu nie jest już oparty na oferowaniu dobrej obsługi i czystego pokoju. Hol wprowadza gościa w nastrój panujący w obiekcie. W nowych trendach, staje się on centrum życia, umożliwiającym gościom spotkania towarzyskie, pracę oraz relaks w ciepłej i przytulnej atmosferze. |
|
[artykuł
dodany -18.02.2010] |
 |
Obowiązek meldunkowy w hotelu wg stanu prawnego na dzień 28
grudnia 2013
|
|
Od dnia 31 grudnia 2012r. zameldowania na
pobyt stały lub czasowy w zakładzie hotelarskim nie dokonuje się już u
kierownika tego zakładu lub upoważnionej przez niego osoby. Od końca roku
2012 hotele nie dokonują już obowiązków meldunkowych w rozumieniu ustawy o
ewidencji ludności…. |
|
[artykuł dodany
- 01.01.2014] |
 |
Regulamin
hotelu |
|
Regulamin hotelowy podobnie jaki inne
regulaminy jest zbiorem przepisów postępowania obiektu hotelowego wobec
Gościa i jednocześnie zachowania się Gościa w danym obiekcie hotelarskim.
Regulamin powinien określać kwestie porządkowe związane z pobytem gościa w
hotelu a także niektóre kwestie określające zasady świadczenia usług.
Układając regulamin, warto pamiętać o jego zgodności z minimalnymi
wymaganiami kategoryzacyjnymi określonymi w Dz.U. nr 188 z 19 sierpnia 2004
roku.
Warto również zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z artykułem 385 par 2
Kodeksu Cywilnego, żaden regulamin hotelowy nie jest wydawany z upoważnienia
przepisów szczegółowych, a jedynie stanowi próbę uporządkowania zasad
świadczenia usług przez zainteresowanego tym hotelarza. |
|
[artykuł dodany -10.10.2005] |
 |
Formularz "Potwierdzenie rezerwacji"
- plik pdf |
|
odstawowy dokument w każdym hotelu, niby oczywisty i prosty w konstrukcji, a
jednak może przysporzyć nam wiele problemów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje rządową politykę ochrony
konsumentów. Podstawowym zadaniem UOKiK w tym obszarze jest występowanie w
interesie publicznym - to znaczy wszczynanie postępowań administracyjnych o
naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. W ich efekcie Prezes Urzędu wydaje
decyzje zakazujące stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników
rynku oraz nakłada karę pieniężną w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego
w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. W przypadku niewywiązania się przedsiębiorcy z nałożonych obowiązków - Prezes Urzędu nakłada
karę w wysokości do 10 tyś. euro za każdy dzień zwłoki.
Postanowienie uznane za niedozwolone:
"Możliwość zwrotu zaliczki lub jej części jest możliwy w następujących
przypadkach, jeśli rezygnacja nastąpiła: - w okresie 14-30 dni przed planowanym
terminem pobytu - po potrąceniu 50 %; - w okresie krótszym niż 14 dni - zaliczka
nie podlega zwrotowi."
|
|
[artykuł dodany -09.02.2011] |
 |
Praca nocna recepcjonisty. Dobowy raport kasowy.
|
|
Praca recepcjonisty to nie tylko meldowanie i wymeldowanie
gości. W zakres jego obowiązków na nocnej zmianie wchodzi codzienne
zamknięcie kasy i przygotowanie warsztatu pracy dla rannej zmiany. Trzy sporządzone
dokumenty czyli Raport kasowy, Fiskalny raport dobowy i Szczegółowy wykaz
płatności stanowią dobowe zamknięcie rozliczenia finansowego, które
sporządza recepcjonista. |
|
[artykuł dodany - 06.04.2008] |
 |
VIP w hotelu - biznes czy kłopot ? |
|
Trzy fundamentalne zasady przyjęcia VIP-a to bezpieczeństwo, dyskrecja i
pełen profesjonalizm. Pozostałe reguły ustalamy w zależności czy są to
„celebrities”, „rekiny” biznesu, czy też wysokiej rangi politycy. ...
Większość hotelarzy uważa że Vip-y to świetny biznes i dobra reklama. Tylko wtajemniczeni wiedzą, że może to za sobą pociągnąć wydatki... |
|
[artykuł dodany - 16.02.2010] |
|
|
 |
Odpowiedzialność hotelarza za
rzeczy wniesione przez gościa hotelowego |
|
Jeżeli hotel prowadzi parking, to na
podstawie odrębnej umowy przechowania hotelarz przejmie odpowiedzialność za
pojazd znajdujący się na parkingu. Odpowiedzialność ta nie będzie wynikała z
przepisów art. 846 i następnych Kodeksu cywilnego. ... Tym, co jest bardzo
ważne, jest to, że odpowiedzialność również rozciąga się na pewien czas
przed i po korzystaniu przez gościa hotelowego z usług hotelu. Pozostawienie
rzeczy najczęściej w przechowalni hotelowej przed albo po objęciu pokoju
jest także włączone w zaostrzoną odpowiedzialność hotelarza. Do tej pory w
naszym prawie nie mogliśmy wysnuć takiego jednoznacznego wniosku. |
|
[artykuł dodany - 18.07.2006] |
 |
Usługi restauracyjne w hotelu
a obowiązek podatkowy. |
|
Hotele dla zapewnienia większego komfortu swoim gościom, nie pobierają od nich należności po każdorazowej konsumpcji w restauracji czy barze hotelowym, lecz sumują te kwoty na rachunku gościa i obciążają go w momencie wyjazdu z hotelu. Rzecz dotyczy również oferty noclegu bez śniadania. Kwestia jest oczywista, gdy gość przebywa w hotelu do 7 dni. |
|
[artykuł dodany - 25.04.2008] |

|
Hotelarzu przedstaw się
czyli kilka słów o potwierdzeniu przez hotel rezerwacji drogą elektroniczną
|
|
Niedopuszczalny przykład e-maila. Odpowiedź
na zapytanie gościa czy w danym terminie hotel posiada wolny pokój brzmi
"Rezerwacja przyjęta. Dziękujemy." Ani jednego słowa więcej. To jest pełne
lekceważenie Gościa !
Także odpowiedź, w której wprawdzie są zawarte wszystkie istotne informacje,
ale brakuje podpisu nie powinna być wysłana przez hotel. Gość pisząc do
Państwa hotelu podał swoje pełne dane adresowe, a w zamian otrzymuje
anonimowego e-maila. Odwróćmy sytuację, czy którykolwiek hotel dokona
rezerwacji na podstawie e-maila bez podpisu ? |
|
[artykuł dodany - 28.09.2005] |
|
|
 |
Ogrodnik na etacie hotelu
czy profesjonalna firma projektująca ogrody?
|
|
Ogród jest jak wnętrze, musi posiadać swój
styl, swoje ramy, nie jest on jedynie zielenią. W zależności od kwoty
przeznaczonej na teren wokół hotelu można zakupić kilkudziesięcioletnie
drzewa (drogie w zakupie i wymagające specjalistycznej pielęgnacji) lub
tańsze rośliny, łatwe i niedrogie w utrzymaniu.. Wykonanie ogrodu to kwestia
indywidualnych ambicji hotelarza, warto jednak zainteresować się programami
unijnymi, dzięki którym można zrewitalizować zieleń w ramach współpracy z
beneficjentem lokalnym. |
|
[artykuł dodany - 11.02.2010] |
 |
Kryteria oceny prawdziwego SPA. |
|
Skrót SPA wywodzi się z języka
łacińskiego. Sanus Per Aquam to nic innego jak zdrowie przez wodę. To
właśnie wiara w dobroczynną moc wody stanowi podstawę całej filozofii
zdrowia, relaksu i pielęgnacji w ośrodkach SPA. ... Wellness - jest pojęciem
znacznie szerszym niż SPA - wywodzi się z definicji, której autorem jest dr.
Halbert Dunn. Jako pierwszy wyraził on przekonanie, że ciało, umysł oraz
duch powinny pozostawać we wzajemnej równowadze. Dziś to styl życia mający
zapewnić dobre samopoczucie, poprzez zaspokojenie potrzeb zarówno
fizycznych, jak i emocjonalnych oraz intelektualnych. To również poczucie
odpowiedzialności za własne zdrowie, sztuka dobrego i spełnionego życia. |
|
[artykuł dodany - 18.03.2008] |
 |
Usługa
pralnicza w hotelu czyli wszystko o praniu, prasowaniu i czyszczeniu odzieży
gościa hotelu. |
|
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. w ramach wymagań
co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług dla hoteli nakłada na
hotelarzy obowiązek prania, prasowania i czyszczenia bielizny i odzieży
gości w obiektach 3, 4 i 5 gwiazdkowych. Należy tu także wspomnieć o ustawie
z 24.08.1973 r. w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla hoteli i
innych zakładów noclegowych. Przepisy te określają, że w obiekcie powinno
znajdować się pomieszczenie na bieliznę czystą oraz osobne na bieliznę
brudną. A także, że transport brudnej bielizny do pralni powinien odbywać
się w zamkniętych opakowaniach. |
|
[artykuł dodany -
05.04.2006] |
|
|
|
KODEKS
ETYKI HOTELARZA |
|
Kodeks Etyki Hotelarza przez Polską Izbę
Hotelarstwa uwzględnia prawie wszystkie aspekty organizacji pracy, określa
stosunki na styku „hotelarz - gość hotelowy”, „personel - zarząd”, „zarząd -
personel”, „personel - personel”, „management - management”, „hotel -
współpracownicy zewnętrzni”, „kontakty z konkurencją”, „hotelarz - władze
branżowe”, hotelarz - instytucje zewnętrzne”, „hotel a środowisko
przyrodnicze”. |
|
[dodano 21.12.2005] |
 |
Jak się mówi na froncie, czyli parę słów o języku i żargonie hotelarskim |
|
Język hotelarski to jednak nie tylko
specjalistyczna terminologia; obok "oficjalnego" języka hotelarskiego, czyli
standardowego języka wzbogaconego charakterystyczną terminologią
specjalistyczną i używanego przede wszystkim na oficjalnych spotkaniach
związanych z przemysłem hotelarskim, a także w dokumentacji hotelowej,
istnieje jeszcze żargon hotelarski, czyli uproszczona wersja języka
hotelarskiego używana potocznie wśród pracowników hoteli. Żargon hotelarski
jest zjawiskiem kulturowo-językowym, charakterystycznym przede wszystkim dla
tych hoteli, których pracownicy na co dzień operują co najmniej dwoma
językami. |
|
[dodano - 2002] |
|
|
 |
Instalacje elektryczne siły i światła w hotelu |
|
Każdy obiekt, wydzielony z kompleksu
technologicznego lub funkcjonalnego, powinien być zasilany z wydzielonej
tablicy rozdzielczej, odpowiednio oznakowanej i opisanej, a w jednostkach
rozbudowanych - opatrzony w schemat ideowy. ... Rozróżnia się następujące
instalacje oświetleniowe: podstawowe, miejscowe, awaryjne i specjalne. |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Hotelowe węzły higieniczno-sanitarne przystosowane dla osób niepełnosprawnych |
|
Hotelowe węzły higieniczno-sanitarne przystosowane dla
osób niepełnosprawnych dzielą się na:
- sprzężone z jednostkami mieszkalnymi, przeznaczonymi dla
tej grupy użytkowników,
- ogólnodostępne, działające jako wydzielone przy zespołach
sanitarnych, obsługujące piony obsługowe hotelu (w zasadzie użytkowane
wyłącznie przez gości niepełnosprawnych),
- służbowe - występujące przy zespołach
szatniowo-sanitarnych lub w rejonie stanowisk pracy w zakładach pracy
chronionej.
|
|
[artykuł dodany - 18.12.2004] |
 |
Węzły higieniczno-sanitarne - czyli co można zrobić, aby mała łazienka w hotelu była
tania dla hotelarza oraz wygodna i przytulna dla gościa. |
|
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dn. 14.12.1994 (Dz.
U. nr 10 z późn.zm.) "w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budynki..." określa m.in. :
- drzwi do łazienki powinny otwierać się na zewnątrz lub można stosować
drzwi przesuwne (wówczas skrzydło musi być od zewnętrznej strony lub chować
się w grubości ściany),
- szerokość wejścia "w świetle" musi mieć min. 80 cm,
- w dolnej części drzwi muszą być otwory wentylacyjne, ... |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Co
można zrobić, aby długi i wąski korytarz był przytulny i zachęcający. |
|
Korytarz musi spełniać swoje podstawowe
zadanie, czyli szybko i sprawnie zaprowadzić gościa do jego pokoju, a w
razie potrzeby bezbłędnie wskazać drogę ewakuacyjną. Dlatego informacje o
tym, w którą stronę należy skierować się do pokoju powinny znajdować się na
początku korytarza (wejściu z klatki schodowej lub windy) oraz przy każdym
jego rozwidleniu. Taka informacja nie musi być dominującym elementem
estetycznym korytarza, ale musi być łatwo spostrzegalna i czytelna z
odległości, w której ją spostrzegamy bez konieczności zakładania okularów. |
|
[artykuł dodany - 2003] |
 |
Czuwając
nad stratami w hotelu |
|
W poszukiwaniu dróg zmniejszenia kosztów
napotykamy na problem strat wynikających z kradzieży i uszkodzeń sprzętu,
który od zawsze istniał w hotelarstwie.
Jak powstrzymać przyszłych złodziei od próbowania wzięcia z pokoju lampy i
innych przedmiotów. Najprostszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem jest
mocowanie na stałe tych rzeczy do biurek i stołów. Na montowaniu przedmiotów
w taki sposób zyskujemy jeszcze jeden atut – goście nie wędrują po pokoju ze
sprzętem i tym sposobem unikamy jego uszkodzenia i ewentualnych, zawsze
trudnych, negocjacji z gościem. |
|
[dodano - 03.02.2006] |
 |
Hotelowe
łupy |
|
Obok kosmetyków i ręczników najczęściej giną
klucze do pokoju i informatory. I choć wydawać by się mogło, że informatory
po to są, żeby je brać - są takie hotele gdzie zabieranie reklamówek może
być sporym kosztem dla właścicieli.
|
|
[artykuł dodany - 28.10.2005] |
 |
Place i drogi dojazdowe przed hotelami - zasady
ruchu poza drogami publicznymi |
|
Najczęściej place i drogi dojazdowe przed
hotelami nie należą do dróg publicznych w rozumieniu ustawy i z mocy prawa
są drogami wewnętrznymi. Utrzymanie i oznakowanie dróg wewnętrznych, a także
zarządzanie nimi należy do zarządcy terenu, przez który droga przebiega, a w
razie jego braku – do właściciela terenu.
Jednak oznakowanie połączeń dróg wewnętrznych z drogami publicznymi, jak
również utrzymanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu, związanych z
funkcjonowaniem tych miejsc, należy już do zarządcy drogi publicznej.
Początek drogi wewnętrznej oznaczony może być znakiem drogowym D-46 „droga
wewnętrzna”. Wyjazd z takiej drogi na drogę publiczną oznaczony jest znakiem
D-47 „koniec drogi wewnętrznej”. |
|
[artykuł dodany - 23.02.2005] |
 |
Pojazdy
z niemieckimi tablicami na polskich drogach |
|
Każdy pojazd samochodowy państwa - strony
uczestniczący w ruchu międzynarodowym (a więc np. samochód na tablicach
niemieckich poruszający się w Polsce) powinien być zarejestrowany, a
kierujący pojazdem samochodowym powinien mieć przy sobie ważny dowód
stwierdzający tę rejestrację. Bez znaczenia pozostaje kraj w którym dokonano
rejestracji, natomiast istotnym jest aby termin jej ważności (częstokroć
określony również datą na tablicy rejestracyjnej) nie był przekroczony.
Jeżeli rejestracja pojazdu dokonana w Niemczech ma charakter czasowy i
według niemieckiego krajowego porządku prawnego wygasa z określonym
terminem, termin ten staje się również wiążący na gruncie polskiego prawa.
|
|
[artykuł dodany - 01.12.2005] |
|
|
 |
Dochodowe Spa - czyli
jakie zabiegi powinno się oferować |
|
Choroby i dolegliwości to jedno
z głównych zagadnień, które zostało zbadane w tegorocznej edycji sondażu
Europe Health 2006. ...Aż 41% badanych Europejczyków skarży się na
nadciśnienie tętnicze, 40% deklaruje, że ma problemy ze wzrokiem, a 38%
nadwagę lub otyłość. |
|
|
|
[artykuł dodany -
22.07.2006] |
 |
Kategoryzacja w agroturystyce
|
|
Do innych obiektów zaliczane są między innymi
kwatery, w których świadczone są usługi w zakresie agroturystyki i turystyki
wiejskiej. W Polsce dla obiektów hotelarskich zaliczonych do grupy innych
obiektów turystycznych kategoryzacja nie jest obowiązkowa. Obiekty te mogą
być oceniane w ramach dobrowolnego systemu oceny, np. systemu kategoryzacji
wiejskiej bazy noclegowej, prowadzonego przez Polską Federację Turystyki
Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne". |
|
[dodano -
29.06.2005] |
 |
Polski turysta - jaki
jest? |
|
Polecamy wszystkim hotelarzom zapoznanie się
z wynikami badań które charakteryzują polskiego turystę, przeprowadzonych
przez Główny Urząd Statystyczny. Zdecydowanie największa sezonowość cechuje
podróże wakacyjne w kraju - w okresie od lipca do sierpnia jest odbywanych
aż 70,7% tych podróży, przy czym szczyt przypada w lipcu. Krajowe podróże
krótkotrwałe są rozłożone bardziej równomiernie - ich nasilenie rozpoczyna
się w maju i trwa do sierpnia.
|
|
[dodano -
22.07.2006] |
 |
Urlop w Polsce. Relacja cudzoziemców z urlopu
w Lądku Zdrój |
|
W popołudnie dnia rozpoczęcia wczasów
dojechaliśmy na miejsce. Co prawda trochę wygłodzeni, gdyż sądziliśmy, że w
hotelu będzie jakiś posiłek. Pierwszym więc szokiem była dla nas informacja
w recepcji - gdzie na całe szczęście recepcjonistka trochę rozumiała po
angielsku - że następnego ranka o godz. 6:30 - naprawdę o godzinie 6:30 rano
- mamy udać się do lekarza, który nas przebada, aby medycznie poprzeć owe
trzy skierowania podróży: klasyczny masaż rąk, kąpiel odprężeniowa w
siarko-fluorowym basenie pływackim oraz kąpiel w wodzie mineralnej w wannie
marmurowej.
Tu muszę Państwu powiedzieć, że zrezygnowałabym z miejsca. Rzeczywiście
bowiem do kuracji Wellness należy odprężenie, ale z pewnością nie wizyta u
lekarza o godz. 6:30 rano. |
|
[artykuł dodany - 13.05.2004] |
 |
Polityka kształtowania kompleksów gospodarki turystycznej dynamizującej rozwój |
|
Główne cele publiczne realizowane w zakresie turystyki i
rekreacji na ponadlokalnym szczeblu to ochrona przestrzeni turystycznej (w
tym środowiska przyrodniczego oraz dziedzictwa cywilizacyjnego), rozwój
infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, rozwój produktu turystycznego w
układzie przestrzennym kraju oraz wykorzystanie możliwości gospodarki
turystycznej w restrukturyzacji innych sektorów (rolnictwo, zdrowie,
gospodarka wodna). |
|
[dodano -
2001] |
|
|
|
|
 |
Wspólne
normy dla hoteli w Wlk.Brytanii. Wytyczne dla hoteli w zakresie rezerwacji, cen
i bilingu |
|
Wszystkie hotele, bez względu na kategorię, powinny
udostępnić łatwiejszą i skuteczniejszą usługę rezerwowania, która obejmuje,
...: - Przyszłym gościom powinno się wyraźnie powiedzieć jakie usługi są
wliczone w cenę (nocleg, posiłki i zakąski, dodatkowe usługi, obsługa,
podatki i inne opłaty). - Pełne szczegóły procesu anulowania rezerwacji
w hotelu (jeśli takowe hotel ma), w tym informacje o naliczeniu opłaty za
odwołanie albo zmianę terminu rezerwacji...
|
|
[dodano - 11.01.2006] |
 |
Euro 2012
- szanse i zagrożenia z punktu widzenia turystyki |
|
Pojawiają się też zagrożenia. Kraków, gdyby
uzyskał prawo do organizacji meczów, powinien się z nimi liczyć. Chodzi
przede wszystkim zmniejszenie zapotrzebowania na niektóre produkty
turystyczne niezwiązane z Euro oraz odpływ turystów krajowych ze względu na
wzrost cen. ... Miasta – organizatorzy dużych imprez masowych o sportowym
charakterze są bowiem omijane przez turystów biznesowych oraz turystów
zamożniejszych. - Efekt „crowded - out” polega na tym, że mega - wydarzenie
może zniechęcać do przyjazdu osoby o motywacji innej niż chęć uczestniczenia
w wydarzeniu. |
|
[dodano - 10.03.2010] |
 |
50% spadek
inwestycji w nieruchomości hotelowe w Europie do poziomu 3,2 mld euro. |
|
Jak pokazują najnowsze badania Cushman &
Wakefield Hospitality poziom inwestycji w nieruchomości hotelowe w rejonie
Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki (EMEA) w 2009 r. spadł o 50%.
Największą transakcją przeprowadzoną w Europie w 2009 r. był zakup hotelu
Radisson Blu Hotel w Hamburgu (560 pokoi hotelowych) przez fundusz Invesco
Real Estate od spółki Azure Group za 155 milionów euro |
|
[dodano - 04.02.2010] |
 |
Używanie IE6 i 7 grozi utratą danych
w hotelowym komputerze
|
|
Przedstawiciele koncernu Microsoft oficjalnie
potwierdzili, że w zabezpieczeniach przeglądarki Internet Explorer w wersji
6 i 7 znajduje się poważny błąd. Co więcej - istnieje już exploit
umożliwiający wykorzystanie tej luki do zaatakowania komputera z Windows |
|
[dodano - 15.02.2010] |
|
|
|
 |
W hotelu… asymetryczna
wanna "Rosa" firmy RAVAK |
|
Wanna czy prysznic? Oto jest pytanie, które
stawiał sobie niejeden właściciel hotelu, motelu czy pensjonatu. ...
Najmniejszy model mierzy
jedyne 140 cm długości, a oferuje więcej miejsca do leżenia niż klasyczna, 170
cm wanna prostokątna. Jak to możliwe? Sekret tkwi właśnie w asymetrii, której
zastosowanie pozwoliło zaoszczędzić w łazience aż 30 - jakże potrzebnych! -
centymetrów. |
|
[dodano - 10.11.2009] |
|
 |
Starwood Hotels
& Resorts Worldwide Inc. |
|
Historia marki Sheraton i Westin. Starwood w
Polsce |
|
[artykuł dodany -26.11.2009] |
 |
Hotele
sieci Courtyard by Marriott |
|
Pierwszy hotel Courtyard został założony
przez sieć Marriott w Stanach Zjednoczonych w 1983 r. |
|
[artykuł dodany - 2004] |
 |
Hotele
Grupy Envergure |
|
Groupe Envergure opiera swój rozwój na 3
dużych, wiodących markach hoteli - Campanile, Kyriad i Première Classe. |
|
[artykuł dodany - 07.05.2004] |
|
|
|
|
Departament
Turystyki wycofał się z Wellmanna. Odpowiedź Dep.Turystyki w Ministerstwie Gospodarki na nasz apel.
[dodano - 24.04.2006, 27.03.2006]
Rozwój
hotelarstwa w XVIII i XIX w.[artykuł dodany - 04.12.2004]
|
Turystyka |
GLOBALNY
KODEKS ETYKI W TURYSTYCE [dodano - 20.12.2005]
RANKING europejskich grup i marek hoteli 2008
[dodano - 27.03.2008]
Turyści a hotele.
Podsumowanie 2004 r. Polska gospodarka wciąż mało konkurencyjna. Aż 56 innych
państw i regionów oferuje lepsze warunki. I co więcej, atrakcyjność Polski stopniowo spada.
Dane na dzień 31.12.2004 r. - skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji
zagranicznych w Polsce w sektorze Hotele i restauracje.
Dane na dzień 30.06.2004 r. - PKD - sekcja Hotele i restauracje - podmioty
wyrejestrowane i nowozarejestrowane.
Zasadnicze tendencje ruchu turystycznego zaobserwowane w 2004 r. Trendy i
prognozy na lata 2004-2007. Bieżące informacje za I kw. 2005 r. [dodano -
17.05.2005]
Hotelarstwo polskie na tle krajów Europy; zestawienie za lata 1999-2003. Trendy w turystyce europejskiej. [dodano 12.09.2005]
Obiekty noclegowe w Polsce - dane
statystyczne 2003 (liczba obiektów, ilość miejsc noclegowych, ilość
udzielonych noclegów, uczestnictwo Polaków w wyjazdach turystycznych)
Baza noclegowa w Polsce - dane statystyczne 1995-2001
Zestawienia za okres 1996-2001 na podstawie danych GUS: Turyści polscy i zagraniczni korzystający z obiektów noclegowych. Udzielone noclegi turystom polskim i zagranicznym.
Dane
dot. ruchu turystycznego
|
Dyrektywy |
DYREKTYWA RADY 90/314/EWG
z 13 czerwca 1990 r. o podróżach i wycieczkach turystycznych i wakacjach
sprzedawanych w formie pakietu usług
DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 grudnia 1998 r. w sprawie procedur wprowadzania w
życie dyrektywy Rady 95/57/WE w sprawie zbierania informacji statystycznych w
dziedzinie turystyki |
|
Departament Turystyki informuje, iż w lipcu br. Rada Ministrów przyjęła
Raport o stanie gospodarki turystycznej w latach 2004-2008. Raport znajdzie
się w wykazie dokumentów rządowych w pełni uzgodnionych i przyjętych przez Radę
Ministrów w trybie obiegowym - czytaj. 02.04.2008 | Imprezy integracyjne
Imprezy integracyjne poprawiające komunikację wewnętrzną w firmie i motywację pracowników są kosztem przedsiębiorcy. Musi mieć jednak dowody potwierdzające charakter tych spotkań. Może to być na przykład program imprezy integracyjnej przygotowany przez osoby odpowiedzialne za organizację spotkania czy lista pracowników biorących w nich udział
...więcej
10.02.2006
| Wydatki na organizację imprezy firmowej stanowią koszt uzyskania przychodu.
Takie niezwykle korzystne dla pracowników stanowisko zajął Departament
Podatków Pośrednich Ministerstwa Finansów w piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680.
Stanowisko to określić można mianem rewolucyjnego, gdyż w w sposób zasadniczy
zmienia dotychczasową praktykę urzędów skarbowych.
Koszty imprez integracyjnych i okolicznościowych, takich jak spotkania
świąteczne, rekreacyjne, sportowe, pikniki, wyjazdy do ośrodków wypoczynkowych,
są przedmiotem licznych sporów między podatnikami a urzędami skarbowymi. W tej
sytuacji najważniejsze staje się to, że resort finansów w końcu dopatrzył się
sensu takich imprez i zrozumiał ich związek z przychodem. W opinii
Ministerstwa wydatki na imprezy integracyjne oraz okolicznościowe dla
pracowników, sfinansowane ze środków obrotowych firmy mogą zostać
bezwzględnie zaliczone do kosztów podatkowych, gdyż nie zostały
wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, czyli w katalogu wydatków wyłączonych
z kosztów. Tego typu imprezy nie powinny być
natomiast finansowane ze środków ZFŚS, gdyż zdaniem ministerstwa, z tego
funduszu powinny być zaspokajane potrzeby socjalne pracowników. [źródło:
interia.pl]
Projekt
Strategii Rozwoju Turystyki na lata 2007-2013. Dokument rządowy przyjęty przez
Radę Ministrów w dniu 21 czerwca 2005 r.
Działanie V.2.3 - Wprowadzenie systemów kwalifikacji zawodowych
173. Kluczowym elementem w procesie przygotowania profesjonalnych kadr dla
turystyki jest opracowanie zintegrowanego systemu kwalifikacji
zawodowych w usługach turystycznych. Zdobycie wiedzy potwierdzałoby uzyskanie
certyfikatu uznanego na arenie międzynarodowej. Działanie
przewiduje wprowadzenie systemu dla poszczególnych sekcji m.in. hoteli,
restauracji, biur podróży, pilotów i przewodników. Okres realizacji: 2007-2010.
Podmiot odpowiedzialny - Minister właściwy ds. turystyki oraz instytucje
współpracujące. [źródło: MGIP]
Dźwiękowe systemy ostrzegawcze obowiązują od dnia 27.07. 2005 r.
Stosowanie dźwiękowego systemu ostrzegawczego, umożliwiającego rozgłaszanie
sygnałów ostrzegawczych i komunikatów głosowych dla potrzeb bezpieczeństwa osób
przebywających w budynku, nadawanych automatycznie po
otrzymaniu sygnału z systemu sygnalizacji pożarowej, a także przez operatora,
jest wymagane m.in. w:
1) sanatoriach o liczbie łóżek powyżej 200 w budynku;
2) budynkach zamieszkania zbiorowego:
a) wysokich i wysokościowych, lub
b) o liczbie miejsc noclegowych powyżej 200.
W stosunku do ww. obiektów wzniesionych przed dniem 26 lipca 2003 r. wymagania
powyższe obowiązują od dnia 27 lipca 2005 r. (Rozporządzenie MSWiA z dnia
16.06.2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów
budowlanych i terenów - Dz.U.z 2003 nr 121 poz.1138). |
HOTELE |
Baza
noclegowa i jej wykorzystanie w 2010 roku
W okresie od stycznia do grudnia 2010 r. stopień wykorzystania miejsc
noclegowych we wszystkich turystycznych obiektach zbiorowego zakwaterowania
wyniósł 34,3% czyli mniej niż w 2009 r. – 35,7%. Najlepsze wyniki odnotowano w
zakładach uzdrowiskowych – 73,1%. Najniższe wykorzystanie w tych obiektach
obserwowano w styczniu 2010 r. (47,0%) - o 37,5 p.p. mniej w porównaniu do
sytuacji w sierpniu, kiedy to stopień wykorzystania miejsc noclegowych w
zakładach uzdrowiskowych wyniósł aż 84,5%. W obiektach hotelowych stopień
wykorzystania miejsc noclegowych wyniósł 31,9% czyli mniej niż w całej
pozostałej nie hotelowej bazie noclegowej (36,9%). W 2009 r. w obiektach
hotelowych stopień wykorzystania miejsc noclegowych wyniósł 32,2 % a w
pozostałych obiektach 39,3%
Wyniki badania wykorzystania bazy noclegowej w 2010 r., wskazują, że z obiektów
zbiorowego zakwaterowania skorzystało 20,5 mln turystów, w tym 20,2% turystów
zagranicznych. W porównaniu do analogicznego okresu 2009 r. odnotowano wzrost
liczby turystów o 5,7% w tym turystów zagranicznych o 7,1%.
Wykorzystanie
bazy noclegowej w 2007 r. Zgodnie z wynikami badania prowadzonego według stanu na dzień 31 lipca 2007 roku
w Polsce zanotowano 6.718 obiektów zbiorowego zakwaterowania, w których
znajdowało się 582,1 tys. miejsc noclegowych. Baza noclegowa badana przez GUS obejmuje 18 rodzajów obiektów zbiorowego
zakwaterowania. Wśród nich najliczniejszą grupę, stanowiły hotele (1370
obiektów), które oferowały 141,1 tys. miejsc noclegowych, co oznacza wzrost
liczby miejsc noclegowych o 5,2% w porównaniu ze stanem z poprzedniego roku.
Nieco mniej liczną grupą były ośrodki wczasowe (1298), w których liczba miejsc
wyniosła w 2007 roku 134,0 tys. tj. 23,0% ogólnej liczby miejsc noclegowych. W
okresie od stycznia do grudnia 2007 roku z obiektów zbiorowego zakwaterowania
skorzystało 18,9 mln turystów (o 7,6% więcej niż w 2006 roku), w tym 4,4 mln
gości z zagranicy. Ponad połowa wszystkich korzystających z bazy noclegowej
zatrzymała się w hotelach (10,3 mln). Liczba turystów nocujących w hotelach
wzrosła o 8,9% w porównaniu do poprzedniego roku.
Dużą popularnością cieszyły się także "inne obiekty hotelowe" (np. zajazdy,
wille, zamki), w których nocowało 1,5 mln gości. Podobna liczba turystów
korzystała z noclegów w ośrodkach wczasowych (1,6 mln) i ośrodkach
szkoleniowo-wypoczynkowych (1,3 mln). W porównaniu do 2006 roku, przybyło o 11%
turystów nocujących w zakładach uzdrowiskowych.
Od stycznia do końca grudnia 2007 roku w obiektach hotelowych (czyli w hotelach,
motelach, pensjonatach i innych obiektach hotelowych) wynajęto 14,8 mln pokoi, w
tym ponad 5,4 mln turystom zagranicznym, co stanowiło ponad 37% ogólnej liczby
wynajętych pokoi w tych obiektach. Najwięcej, bo aż 12,3 mln pokoi wynajęto w
hotelach (w tym 5,0 mln turystom zagranicznym). Wykorzystanie pokoi w hotelach,
motelach, pensjonatach i innych obiektach hotelowych w 2007 r. wyniosło 44,1%.
Największy stopień wykorzystania pokoi w obiektach hotelowych obserwowano w
województwie mazowieckim (53,4%) małopolskim (51,4%), i dolnośląskim (47,0%) a
najmniejszy w opolskim (30,9%). Najniższe wskaźniki wykorzystania pokoi w
obiektach hotelowych zanotowano w styczniu i grudniu (35,0% i 33,5%) a natomiast
najwyższe w czerwcu 50,3% i wrześniu 51,5%. źródło:
GUS
Liczba
hoteli, moteli i pensjonatów w Polsce w danym roku
rok |
hotele |
motele |
pensjonaty |
1980 |
447 |
32 |
177 |
1985 |
459 |
36 |
158 |
1990 |
499 |
37 |
161 |
2000 |
924 |
116 |
409 |
2004 |
1.202 |
116 |
241 |
2006 |
1.295 |
109 |
242 |
2007 |
1.370 |
108 |
250 |
Miejsca noclegowe |
1980 |
49.906 |
1.367 |
6.059 |
2000 |
95.095 |
4.537 |
20.648 |
2007 |
141.121 |
4.065 |
11.117 |
źródło:
GUS
Liczba hoteli w Polsce według kategorii - stan na lipiec 2005 r.
hotel |
ilość |
* |
183 |
** |
480 |
*** |
486 |
**** |
69 |
***** |
16 |
Razem |
1234 |
źródło:
Departament Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy
|
ARCHIWUM |
09.09.2006 - Ostrołęka
Karczma Kurpiowska Ostoja
09.02.2006
r.- Warszawa -
Magia w szkle i dymek z kubańskiego cygara w Lobby Bar Hotelu Courtyard by Marriott
29.11.2005
r.- Warszawa - Rozpoczęcie budowy centrum
hotelowo-konferencyjnego w Józefowie
18.11.2005
- Warszawa - trzecie urodziny hotelu
LORD
|
|


|
|