
Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|

Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
HOTELARSTWO
|
Programowanie hotelu
Zenon BŁĄDEK
2.1. WSTĘP
W grupie obiektów świadczących usługi hotelarskie hotele posiadają najbardziej wykształcone piony i
węzły obsługowe - stąd też ten rodzaj bazy stanowi w wielu przypadkach punkt wyjściowy do poprawnego formowania funkcji oraz programów użytkowych dla innych podmiotów działających w przemyśle hotelarskim. Nieprzypadkowo też na światowym rynku obsługi ruchu turystycznego wiodącymi w tej branży są międzynarodowe "łańcuchy"
hotelarskie. Hotele to obiekty o bardzo zróżnicowanym programie funkcjonalno-użytkowym. Posiadają złożony program węzłów produkcyjnych i obsługowych. Ze względu na ich ogólną dostępność powinny spełniać warunki "uniwersalizmu", tj. powinny być przystosowane do obsługi wszystkich grup użytkowników bez względu na
płeć, wiek, sprawność fizyczną, predyspozycje zawodowe i inne indywidualne cechy oraz upodobania współczesnego turysty. Hotel powinien zapewniać swoim gościom bezpieczeństwo, prywatność, kameralność i intymność; stwarzać warunki do wypoczynku, pracy oraz rozrywki.
Hotel jest obiektem o specyficznym charakterze, a jego szczególnymi cechami są:
- stała gotowość obsługowa przy bliżej nieokreślonych przez usługodawcę potrzebach, tak w czasie jak i w zakresie,
- stałe lub okresowe uzależnienie od zewnętrznych czynników, takich jak: warunki
atmosferyczne, zagrożenia epidemiologiczne, regulacje formalno-prawne (przy obsłudze turystki przyjazdowej), dynamika ruchu turystycznego,
- zmienna wymagalność gości, wpływ mody i nowości techniczno-materiałowych, co wiąże się z przyspieszoną amortyzacją "moralną",
- duża wrażliwość na zewnętrzne zmiany w bezpośrednim otoczeniu, tak w zakresie infrastruktury technicznej, jak i przemian społecznych,
- duża kapitałochłonność przy towarzyszącym wydłużonym cyklu zwrotu nakładów inwestycyjnych.
2.2. NIEKTÓRE ELEMENTY I WSKAŹNIKI POMOCNE PRZY PROGRAMOWANIU INWESTYCJI HOTELOWYCH
Proces przygotowania i obsługi inwestycji hotelarskich powinien być poprzedzony opracowaniem
studialnym, przy pomocy którego zapewniono by możliwości działań racjonalnych, m.in. poprzez określenie:
- istniejącego i przewidywanego zapotrzebowania na usługi hotelarskie w określonym segmencie potrzeb rynkowych - po uprzednim rozeznaniu istniejącego
i planowanego potencjału obsługowego w danej grupie standardowej,
- potencjalnego głównego usługobiorcy i rozpoznania jego szczegółowych wymagań oraz przyzwyczajeń,
- systemu zarządzania i ewentualnych zewnętrznych powiązań systemowych oraz zaopatrzeniowych,
- kosztów oraz zbilansowania źródeł finansowania,
- ogólnej lokalizacji i miejscowych uwarunkowań technicznych i formalno-prawnych,
- optymalnego programu obsługowego, standardu oraz indywidualnych cech właściwych programowanej inwestycji.
W europejskich warunkach hotele ze względu na ich wielkość dzielimy z reguły na trzy grupy:
- hotele małe do 150 jednostek mieszkalnych (j.m.)
- hotele średnie od 150 do 300 j.m.
- hotele duże powyżej 300 j.m.
Wielkość potrzebnej działki pod inwestycję hotelową jest uzależniona od:
- lokalizacji (śródmiejska, peryferyjna),
- wielkości i charakteru obiektu oraz planowanej dominacji niektórych pionów obsługowych, takich jak: wielofunkcyjnego, kongresowego, rekreacyjno-sportowego. Stąd nazwy: SPORT-HOTEL, GOLF-HOTEL, HOTEL KONGRESOWY, PARK-HOTEL itp. Wielkość ta zależy również od miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wytycznych dot. procentu zabudowy, liczby kondygnacji, linii regulacyjnych itd.
Hotele ze względu na standard można podzielić na trzy grupy:
- standard reprezentacyjny (podwyższony) odpowiadający zazwyczaj kategorii 4* i 5*,
- standard podstawowy odpowiadający zazwyczaj kategorii 3*,
- standard popularny (turystyczny) odpowiadający zazwyczaj kat. 1* i 2*.
Oznaczanie kategorii obiektów hotelowych gwiazdkami wynika z ustawy o usługach turystycznych z dnia 29.08.1997 r.
Działkę w zależności od sposobu zagospodarowania można podzielić na
- powierzchnię zabudowy, co stanowi najczęściej ok. 30-50% całej pow. działki,
- powierzchnię zajmowana przez parkingi, co stanowi ok. 20-30% całej pow. działki,
- powierzchnię zajętą na dojścia, dojazdy i zieleń, co stanowi ok. 20-40% całej pow. działki.
Tabela 1. Przykładowe powierzchnie działek dla hotelu o 100 j.m.
(Na życzenie Autora książki tabeli nie zamieszczamy).
Hotele duże i o podwyższonym standardzie lokalizowane są z reguły w centrach wielkomiejskich, wymagają w każdym przypadku oddzielnej analizy i uściśleń określających
faktyczne potrzeby w tym zakresie. Zapotrzebowanie to powinno wynikać z ustaleń dotyczących liczby kondygnacji naziemnych, podziemnych, rozmieszczenia poszczególnych pionów obsługowych, pełnej dostępności dla gości oraz dojazdów dla jednostek uprzywilejowanych. Garaże w takich przypadkach lokalizowane są z reguły w podziemnych kondygnacjach, a zespoły rekreacyjno-sportowe urządzane są na kondygnacjach naziemnych, a niekiedy na ostatnich piętrach lub na
dachach.
2.2.1 WSKAŹNIKI DO WSTĘPNEGO OKREŚLANIA POWIERZCHNI HOTELU
Jednostką odniesienia jest powierzchnia użytkowa przypadająca na 1 jednostkę mieszkalną m2/j.m.). Przy pomocy ww. wskaźnika istnieje możliwość wstępnego określenia całkowitej powierzchni użytkowej programowanego hotelu przy założonej liczbie jednostek mieszkalnych -
patrz tabela 2.
Całkowitą pow. użytkową (pow.uż.) uzyskujemy ze wzoru: Pow.uż. = k x w
k = liczba programowalnych j.m., w = wskaźnik m2/j.m.
Tabela 2. Wskaźniki pow. użytkowej przypadającej na 1 j.m. z uwzględnieniem wielkości i standardu.
(Na życzenie Autora książki tabeli nie zamieszczamy).
Podział na grupy kategoryzacyjne kształtuje się bardzo różnie w poszczególnych regionach i jednostkach osadniczych w zależności od:
- wielkości, rangi i charakteru miasta lub jednostki osadniczej,
- walorów turystyczno-wypoczynkowych i ich dostępności,
- zasobności danego regionu, jednostki osadniczej oraz istniejącego zaplecza przemysłowego, naukowego, kulturalnego, handlowego, przemysłu hotelarskiego itp.,
- stopnia nasycenia infrastrukturą techniczną i społeczną sprzyjającą rozwojowi turystyki.
Procentowy udział udział hoteli w obsłudze ruchu turystycznego w zależności od grupy kategoryzacyjnej (podział przedstawiany w literaturze) - patrz tabela.
Kategoria |
Procentowy udział |
Standard hotelu |
Hotele 1 * |
20 - 30 % |
popularny |
Hotele 2 * |
15- 25 % |
popularny |
Hotele 3 * |
30 - 40 % |
podstawowy |
Hotele 4 * |
6 - 8 % |
podwyższony |
Hotele 5 * |
2 - 3 % |
podwyższony |
CIĄG
DALSZY W PUBLIKACJI
[hotelarze.pl] |
|