hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

WIADOMOŚCI  -  2010 r.

 

Z życia hoteli:

28.03.2011 |Geovita: wyniki za 12 miesięcy 2010
Geovita sp. z o.o. za 12 miesięcy 2010 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży usług w wysokości 36.671 tys. zł. Sprzedaż w ujęciu rok do roku znacząco wzrosła i była wyższa o 26%. Wartościowo wzrost ten wyniósł 7.652 tys. zł.
Geovita za siedem miesięcy 2010 r. działalności osiągnęła przychody ze sprzedaży usług w wysokości 20,76 mln zł, co oznacza 29,5-proc. wzrost w stosunku do roku 2009. Wartościowo wzrost ten wyniósł 4,73 mln zł.
Na wzrost sprzedaży istotny wpływ miała umowa o zarządzanie Zespołem Hoteli Orient w Krakowie należącymi do PNiG Sp. z o.o. w Krakowie. 
Wynik na sprzedaży wyniósł 376 tys. zł.
W Spółce sprzedaż noclegów jest zbliżona do ilości osiągniętej w roku ubiegłym. Średnia cena netto noclegu w podstawowych Obiektach Spółki za 12 miesięcy br. jest nieznaczne niższa w odniesieniu do cen osiąganych w roku ubiegłym; spadek ten wyniósł 1,66%. Wskaźnik obłożenia za 12 miesięcy jest zbliżony do osiągniętego w 2009 roku, przy średniej ilości dostępnych miejsc wyższej o ok. 90. Wynika to z ponownego uruchomienia po rozbudowie Centrum Zdrowia Urody i Rekreacji Geovita w Dźwirzynie, które to miejsca hotelowe w statystyce za 2009 rok nie były wykazywane jako dostępne.
Trwająca niepewność na rynku usług świadczonych przez Spółkę (w tym szkoleń, konferencji i pobytów indywidualnych), żałoba po katastrofie w Smoleńsku oraz powódź w maju i czerwcu znacząco wpłynęła na osiągnięty poziom sprzedaży usług realizowanych przez Spółkę (w tym rezygnacja z już zakontraktowanych usług). Zmniejszenie sprzedaży spowodowane tymi czynnikami oceniane jest na 7-10%. [pr]

25.03.2011 |Czy młodzi hotelarze wyemigrują do Niemiec po pracę?
Od 1 maja 2011 Polacy będą mogli bez ograniczeń podejmować pracę w Niemczech, Austrii i w Szwajcarii.
Szacuje się, że do pracy w Niemczech może wyjechać 300 – 400 tys. Polaków. Najbardziej poszukiwane zawody to: pracownicy z wykształceniem technicznym (np. elektrycy, elektronicy, mechanicy precyzyjni, mechatronicy, inżynierowie budowlani), wykwalifikowani sprzedawcy, informatycy, lekarze i personel medyczny i przedstawiciele handlowi. Niemiecki rynek pracy może przyjąć około 14 tys. mechaników i monterów urządzeń elektrycznych i elektronicznych, około 12 tys. pracowników branży finansowej i bankowej, 12 tys. opiekunek, około 10 tys. pracowników branży hotelarskiej.
Młodzi Polacy mają też szansę na darmową naukę zawodu w Niemczech, m. in. dzięki indywidualnym projektom edukacyjnym landów niemieckich, bądź też wybranych niemieckich izb przemysłowo handlowych. Przykładem jest program Turyngii „Transnational-Dual”, w ramach którego poszukiwane są osoby do zdobycia kwalifikacji w kilkunastu zawodach, m.in.: mechanika samochodowego, piekarza, tapicera, kucharza, pracownika restauracji, pracownika hotelu, szwacza.  [źródło: hrstandard.pl]

25.03.2011 |Irena Eris inwestuje w Polanicy Zdroju.
Grażyna Kulczyk rezygnuje z inwestycji w Polanicy-Zdroju. Najbogatsza Polka miała wybudować w kurorcie luksusowy hotel SPA. W tym celu kilka lat temu kupiła od miasta 4-hektarową działkę, położoną blisko parku Zdrojowego. W jej imieniu grunty kupiła poznańska firma Trablex. Zapłaciła za nie wówczas około czterech mln zł.
Irena Eris kupiła od Grażyny Kulczyk jedną z najbardziej atrakcyjnych działek w Polanicy-Zdrój, donosi „Rzeczpospolita”. Na 4-hektarowej działce  powstanie kolejny luksusowy Hotel Spa Dr Ireny Eris.
Inwestycja o wartości 50 mln zł ma ruszyć na początku przyszłego roku. Pierwsi goście pojawią się w 2014.  [źródło: pb.pl]

25.03.2011 |W Suwałkach buduje się 5 nowych hoteli
Dzięki unijnym pieniądzom w mieście powstanie 5 nowych hoteli, które nie tylko mają przyciągnąć do miasta turystów, ale dadzą pracę kilkudziesięciu osobom.
Największy hotel powstaje przy siedzibie Parku Naukowo-Technologicznego w Suwałkach. "Będzie w nim 140 miejsc noclegowych, restauracja, sala konferencyjna, kompleks odnowy biologicznej i klub nocny" – wymienia właściciel hotelu, Mirosław Szyszko. W hotelu pracę znajdzie ponad 30 osób. Ta inwestycja została najwyżej oceniona spośród innych w województwie podlaskim i w ramach projektu unijnego otrzymała 4 miliony złotych dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego.
Rozpoczęła się też już budowa hotelu Velvet, który będzie miał 27 pokoi, zatrudni kilkanaście osób a do dyspozycji gości będzie m.in. restauracja, kompleks spa i garaż podziemny. Jego otwarcie planowane jest na maj 2012 roku.
Z kolei w miejscu po byłej jednostce wojskowej przy ulicy Pułaskiego powstanie hotel budowany przez białostocką firmę Anatex, a do dyspozycji gości będzie m.in. dyskoteka i kręgielnia.
Kolejny budowany hotel to Villa Eden i tak jak pozostałe hotele będzie hotelem trzygwiazdkowym.
Zaawansowane prace trwają już przy remoncie zabytkowej kamienicy przy ulicy Kościuszki, w której mieścić się będzie hotel Akvilon. Właścicielka - Lillianna Sadowska chce, by był to hotel kameralny, oddający klimat i wystrój epoki w której kamienica powstała, czyli z początku ubiegłego stulecia. W hotelu do dyspozycji gości będzie 11 pokoi, każdy z innym stylu, restauracja, sale konferencyjne i pole do mini golfa. Pierwsi goście zawitają do tego hotelu już na początku przyszłego roku. [źródło: radio.bialystok.pl]

24.03.2011 | Adam Małysz odbierze tytuł Honorowego Obywatela Zakopanego w hotelu Mercure Kasprowy Zakopane
W sobotę 26 marca w Mercure Kasprowy Zakopane gościem specjalnym będzie Adam Małysz, który odbierze tytuł Honorowego Obywatela Miasta Zakopane. Ceremonia uhonorowania Mistrza odbędzie się w czasie uroczystej sesji rady miasta, którą trzeba było przenieść do hotelu - do największej sali w Zakopanem ze względu na prestiż, rangę oraz liczbę gości.
Ta wyjątkowa sesja rady miasta odbędzie się w sali „Tatry” hotelu Mercure Kasprowy Zakopane. Uroczystość zgromadzi przedstawicieli władz lokalnych, trenerów, działaczy i całą polską reprezentację w skokach narciarskich, a także przyjaciół, mieszkańców Zakopanego i najbliższą rodzinę Adama Małysza – rodziców, żonę i córkę. Swój udział w spotkaniu zapowiedział również Bronisław Komorowski - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wraz z małżonką, a także Kardynał Stanisław Dziwisz, inni hierarchowie oraz polscy i zagraniczni goście specjalni.
Specjalnie w hołdzie dla Mistrza - Szef Kuchni Mercure Kasprowy Zakopane przygotuje imponujący tort w kształcie Wielkiej Skoczni z figurą Adama Małysza na rozbiegu, gotowego do skoku. Tort w specjalnej asyście zostanie przekazany Mistrzowi i podzielony przez niego w czasie koktajlu wydanego na cześć Honorowego Obywatela Zakopanego.

23.03.2011 | Grupa Orbis: sprzedaż hoteli Cracovia i Neptun.
Zgodnie z planem restrukturyzacji portfolio hotelowego Grupy Orbis, zostały zawarte transakcje sprzedaży dwóch hoteli: Cracovia w Krakowie i Neptun w Szczecinie. Nabywcami działek i budynków są firmy z grupy Echo Investment. Łączna cena nabycia to 59,5 mln zł.
Podpisane umowy zakładają, że hotele Cracovia i Neptun będą przyjmować gości do 30 czerwca br. Sprzedany hotel Neptun w Szczecinie, otwarty w 1984 r., liczy 285 pokoi, a usytuowany w centrum Krakowa hotel Cracovia, uruchomiony w 1965 r., posiada 314 pokoi.
Wobec braku możliwości zatrudnienia pracowników Cracovii i Neptuna w innych hotelach Grupy Orbis, umowy z większością z nich będą rozwiązane. Pracownicy uzyskają świadczenia regulowane przez kodeks pracy, poszerzone o gwarancje Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy i zawartego 16 marca br. porozumienia z organizacjami związkowymi działającymi w Orbis S.A. Łączna suma świadczeń, które obejmują m.in. odprawy, wsparcie w ramach programu poszukiwania nowego zatrudnienia, szkolenia i indywidualne konsultacje, wynosi 3,7 mln zł.
Grupa Orbis w ostatnim czasie sprzedała budynek i działkę dawnego hotelu Polan w Zielonej Górze, i jednocześnie uruchomiła budowę dwóch hoteli ekonomicznych w Warszawie pod markami Ibis i Etap.  [pr]

22.03.2011|Ceny hoteli w Zakopanem podczas pożegnania z karierą sportową Adama Małysza.
Wielbicieli polskiego skoczka z pewnością ucieszy, że mimo tak wielkiego wydarzenia ceny hoteli w Zakopanem nadal utrzymują się na dość atrakcyjnym poziomie.
- Jedynie hotele cztero- i pięciogwiazdkowe zdecydowały się na oferowanie „kosmicznych cen” w okolicach 500 PLN za noc dla swoich klientów, a związane jest to z faktem, że zdecydowana większość ich pokoi sprzedana została organizatorom imprezy oraz VIPom. Hotele dwu- i trzygwiazdkowe utrzymały na ten termin ceny nie wyższe, a czasami nawet niższe niż w okresie zimowych ferii. – Tłumaczy Adam Koc odpowiedzialny w HRS za współpracę z hotelami na południu Polski.[pr]

21.03.2011|Inicjatywa proekologiczna Akademii InspirEco
W dniu 31 marca br.w Kołobrzegu odbędzie się pierwsze z cyklu spotkań Akademii InspirEco Philips z zakresu edukacji proekologicznej dla branży hotelarskiej.
Swój udział zapowiedziało już kilkudziesięciu hotelarzy z regionu, którzy będą mieli możliwość dowiedzieć się m.in. jak zredukować koszty oświetlenia w obiektach hotelowych oraz jak wykorzystać oświetlenie, by przyciągnąć gości.
Przewidziano również warsztaty dla dyrektorów i kierowników technicznych hoteli. W czasie warsztatów specjaliści Akademii przekażą wiedzę z zakresu bezpiecznej eksploatacji urządzeń oświetleniowych, podpowiedzą, jak stosować kalkulator oszczędności energii w praktyce oraz pokażą, jak przygotować hotel do audytu oświetleniowego. Uczestnicy zapoznają się z technologią Philips w oświetleniu wewnętrznym i zewnętrznym dla hoteli.
Działania Akademii odbywają się pod patronatem Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Kolejne spotkania planowane są w następujących miastach : Gdańsk - maj, Warszawa - czerwiec, Kraków - wrzesień, Wrocław - listopad. [pr]

21.03.2011|Jak zaistnieć na Facebooku? Krok po kroku
Pomyśl o stronie Twojej marki na Facebooku, jak o samochodzie po tuningu rodem z serii Szybcy i Wściekli. Teraz wyobraź sobie, że wybierasz się nim na przejażdżkę i… nie wbijasz wyższego niż pierwszy bieg. Kiepskie doświadczenie. Marnujemy potencjał samochodu, kiedy inni są już daleko z przodu.
Artykuł prezentuje 8 przykładowych kroków, pozwalających na osiągnięcie zdumiewających prędkości w wyścigu, w którym stawką jest stworzenie mocnej marki, cieszącej się oddaniem fanów. [źródło: wirtualnemedia.pl]

21.03.2011|Globalna akcja - Godzina dla Ziemi.
Godzina dla ziemi jest ogólnoświatową akcją ekologiczną, której celem jest ograniczenie zmian klimatycznych. To swoisty happening, który został wymyślony i rozpropagowany przez organizację ekologiczną WWF. W Polsce odbędzie się po raz czwarty. Pierwszy raz Godzina dla Ziemi miała miejsce w Sydney w 2007 roku.
Już po raz trzeci sześć polskich obiektów sieci Starwood przyłączy się do międzynarodowej akcji i zgasi światła w przestrzeniach publicznych hoteli, wyłączy neony i oświetlenie zewnętrzne, zapali świece w restauracjach i barach, jak również będzie zachęcać swoich gości do przyłączenia się do projektu.
26 marca między 20.30 a 21.30 zgasną światła także w Hotelu The Granary we Wrocławiu i Courtyard by Marriott Warsaw Airport.
Do akcji dołączyła się również Grupa Hotelowa Orbis. W należących do niej 59 hotelach w Polsce, zostanie zgaszone oświetlenie zewnętrzne.

21.03.2011|Wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. Nr 239, poz. 1597, z dnia 20.12.2010r.

21.03.2011|Budimex sprzedaje hotel w Licheniu
Ten luksusowy, jak na region koniński, hotel działa w Licheniu Starym już ponad 10 lat. Wybudowała go kilkaset metrów od bazyliki firma Budimex, główny wykonawca tej największej w Polsce świątyni.
W "Magdzie" jest ponad 300 miejsc noclegowych, klimatyzacja, punkty usługowe i restauracja, ale hotel ten nigdy nie przyciągał tłumów pielgrzymów, a to ze względu na dość wysokie ceny. 
Dlaczego Budimex pozbywa się hotelu, skoro mimo wszystko był on dochodowy? - To jest realizacja przyjętej przez Budimex strategii, która sprowadza się do tego, że koncentrujemy się na przyjętym przez nas profilu działalności, czyli na świadczeniu usług budowlanych oraz deweloperskich, a nie na prowadzeniu usług hotelarskich - wyjaśnia powody sprzedaży "Magdy" rzecznik firmy. [źródło: naszemiasto.pl]

14.03.2011|Raport INTERFERII za 2010 rok
Rok 2010 był dla polskiej branży turystycznej czasem wielu wyzwań, związanych zarówno ze światową recesją, jak i kapryśną pogodą oraz ważnymi wydarzeniami w kraju. Dla hotelarsko – turystycznej spółki giełdowej INTERFERIE był to mimo wszystko w miarę stabilny okres, który zakończyła z zyskiem jednostkowym netto w wysokości 2 mln 412 tys. złotych.
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w roku 2010 zamknęły się w kwocie 39 mln 463 tys. złotych i były niższe w porównaniu do całego roku 2009 (wtedy wyniosły one 43 mln 41 tys. złotych). Jest to głównie efekt prowadzonych inwestycji, które wiązały się m.in. z wyłączeniem na półtora miesiąca ośrodka „Chalkozyn” w Kołobrzegu i późniejszą kontraktacją usług medycznych świadczonych dla NFZ w „Argentycie”.
Ostatecznie zysk jednostkowy netto INTERFERII wyniósł w zeszłym roku 2 mln 412 tys. złotych i był o 740 tys. złotych wyższy od zysku w 2009 roku, kiedy to firma osiągnęła 1 mln 672 tys. złotych
Chociaż pogoda wystawiała na próbę cierpliwość zarówno hotelarzy, jak i turystów, średnia frekwencja w ośrodkach należących do INTERFERII wyniosła 63,6 proc. i była o ponad jeden punkt procentowy wyższa od frekwencji z roku 2009.
Właściciele obiektów wypoczynkowych intensywnie zabiegali o klientów, stosując promocyjne oferty cenowe i obniżając marże, co przełożyło się m.in. na odrobinę niższe wskaźniki RevPAR oraz ADR. RevPAR, czyli średni przychód z jednego pokoju wyniósł 98 zł, (niższy o 4 zł wobec 2009 r.), natomiast ADR – średnia cena za sprzedany pokój – wyniosła 154 zł i była niższa o 10 zł w porównaniu z 2009 r. [pr]

07.03.2011|Polskie uzdrowiska bez sieci telefonii komórkowej
Posłowie odrzucili w piątek 04.03.br poprawkę Senatu, która zezwalała na stawianie stacji bazowych telefonii komórkowej na terenie obszarów uznanych za uzdrowiska. W ten sposób skutecznie zablokowali rozwój sieci komórkowych w tych regionach i skazali 44 miejscowości posiadające status uzdrowiska na bycie technologicznym skansenem, a ich mieszkańców i gości na cyfrowe wykluczenie - uważa PKPP Lewiatan.
Obowiązująca od 2005 r. ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych skutecznie blokuje rozwój sieci także w popularnych miejscowościach turystycznych np.: Sopocie, Krynicy, Kołobrzegu, Konstancinie Jeziornie, Augustowie, Ustce oraz części Krakowa. W tych miejscach infrastruktura przestała się rozwijać w 2005 r., blokując zarówno świadczenie tam nowoczesnych usług opartych na telefonii komórkowej, jak i nie mogąc sprostać tak dużej liczbie nowych abonentów. [źródło: egospodarka.pl]

01.03.2011|Orbis sprzedał udziały w Orbis Casino sp. z o.o.
Orbis S.A. podpisał pakiet umów o sprzedaży 33% udziałów w Orbis Casino sp. z o.o. za 5 mln zł. Nabywca, Media Express sp. z o.o. wspólnie z pozostałymi udziałowcami spółki kasynowej: Finkorp i ZPR, zobowiązał się do zmiany nazwy Orbis Casino i do usunięcia wyrazu „Orbis” z komunikacji zewnętrznej spółki.
Zgodnie z ich zapisami wynajem pomieszczeń kasynowych w hotelach Grupy Orbis będzie kontynuowany do 2025 roku. [pr]

01.03.2011|Hotel Felix, od marca 2011 roku jako pierwszy w Warszawie, dołącza do międzynarodowej sieci BEST WESTERN.
Trzygwiazdkowy hotel zlokalizowany na warszawskiej Pradze,z 277 pokojami, sauną, klubem, restauracją i centrum konferencyjnym, odradza się w międzynarodowym standardzie sieci hoteli Best Western.
Przynależne do sieci Best Western hotele zachowują swoją niezależność administracyjną i finansową. Oznacza to, że czerpiąc korzyści z działalności pod logo międzynarodowej marki zachowują indywidualny styl obiektu.
Hotel Felix jest 7 hotelem w Polsce którzy przyłączył się do tej sieci

09.02.2011|EFH: Sheraton będzie gotów za nieco ponad trzy lata
Giełdowy właściciel hoteli i biurowców w tym roku chce ruszyć ze swoją koronną inwestycją - budową centrum hotelowo-konferencyjnego Sheraton Mazury Lakes Resort w Mikołajkach.
Pierwotnie zakładano, że budowa obiektu rozpocznie się w kwietniu 2009 r., jednak kryzys na rynku hotelarskim i problemy Europejskiego Funduszu Hipotecznego wstrzymały inwestycję.
Projekt Sheratona do tej pory kosztował EFH ponad 30 mln zł. Na jego dokończenie potrzeba będzie znacznie więcej, bo ponad 240 mln zł. Na start inwestycji EFH potrzebuje około 60 mln zł wkładu własnego, resztę
sfinansować mają banki. [pr]

07.02.2011|Gadżety z logo dla klientów a koszty firmy
Jeżeli wręczane prezenty są opatrzone w sposób trwały logo firmy, ich wartość jednostkowa jest stosunkowo niska i nie mają charakteru okazałości, wydatki poniesione na ich nabycie mogą stanowić koszt uzyskania przychodów. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31.01.2011 r. nr IPPB1/415-1097/10-2/ES. [źródło: egospodarka.pl]

31.01.2011|Oficjalne otwarcie Best Western Hotel Ferdynand w Rzeszowie
W Rzeszowie, 26 stycznia br., oficjalnie otwarto Best Western Hotel Ferdynand, pierwszy sieciowy, międzynarodowy hotel na Podkarpaciu. Otwarcie poprzedził szczegółowy audyt hotelu, który zakończył się sukcesem. Rzeszowski hotel spełnia wszystkie, nawet najbardziej restrykcyjne wymagania światowej sieci Best Western.
Działalność hotelu zainaugurowała m.in. Saija Kekkonen, CEO Managing Director Best Western Hotels Finland, Baltic States and Poland. Przedstawicielka sieci, która specjalnie na tę okazję przyjechała z Finlandii,
zaprezentowała gościom wyjątkowość marki Best Western i korzyści, jakie płyną z przynależności do niej. Po wystąpieniu przekazała na ręce prezesa zarządu Niza Travel, Jerzego Dzieduszyńskiego, certyfikat, potwierdzający prawo do posługiwania się znakiem towarowym Best Western. W oficjalnym otwarciu brała także udział Anna Tadla-Szawan, General Manager Best Western Hotel Ferdynand, która przybliżyła gościom ofertę i
zalety rzeszowskiego hotelu.
Trzygwiazdkowym Best Western Hotel Ferdynand zarządzać będzie Niza Travel Sp. z o.o.. Hotel położony jest w samym centrum miasta. Dysponuje 39 pokojami, salą konferencyjną i śniadaniową, pokojem biznesowym, zapleczem Cateringowym i włoską restauracją-pizzerią. [pr]

30.01.2011|Czterogwiazdkowy Hotel Szafran już dla gości
Hotel Szafran położony tuż przy CH M1 w Czeladzi oferuje 116 pokoi, w tym siedem apartamentów; siedem klimatyzowanych sal konferencyjnych (największa dla 400 os.) i restaurację Szafranowy Dwór. W niedługim
czasie hotel uruchomi centrum SPA.
Za dobę w pokoju jednoosobowym w klasie standard zapłacimy od 239 zł (śniadanie, parking). Luksusowy apartament, to już nieco większy koszt, bo 489 zł.
Budowa obiektu trwała 1,5 roku i wraz z wykończeniem kosztowała ok. 30 mln. [źródło: zaglebie.info]

 

TURYSTYKA

 

24.03.2011 | Targi LATO 2011 odbędą się w dniach 1-3 kwietnia w warszawskim Centrum MT Polska przy ul. Marsa 56c. Wstęp na imprezę jest bezpłatny.
Atrakcyjne wycieczki, rejs statkiem, pobyty w hotelach, szkolenia z jazdy terenowej 4x4, bony turystyczne czy zaproszenia do teatrów będą mogli wygrać zwiedzający XVI Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2011. Przez trzy dni liczne konkursy z cennymi nagrodami organizowane będą zarówno na scenie targów jak i stoiskach wystawców. Prezenty czekają również na dzieci, które zdadzą egzamin na kartę rowerową w specjalnie przygotowanym miasteczku rowerowym.
Targi LATO to nie tylko atrakcje, konkursy i sposób na ciekawe spędzenie pierwszego kwietniowego weekendu. To przede wszystkim doskonała okazja do zapoznania się i skorzystania z bogatej oferty wystawców, czyli biur podróży, miejsc noclegowych czy prezentujących się regionów.

07.03.2011 | Będziemy wydawać coraz więcej na wypoczynek i rozrywkę
Statystyczny Polak poświęca do 5 godzin tygodniowo na rozrywkę poza domem i wydaje na ten cel 50 złotych. Zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na wypoczynek poza domem. Prężnie rozwija się rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką, dlatego jest to branża z dużym potencjałem rozwoju i możliwościami inwestycyjnymi. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką wzrośnie w 2015 roku do 74 mld złotych.

Polacy przykładają coraz większą wagę do sposobu, w jaki spędzają swój wolny czas. 71% respondentów, w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy doradczej Deloitte, poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci, którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście do kina - 13% pytanych, 12% decyduje się na wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni. Atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu jest także kibicowanie imprezom sportowym, które deklaruje 2% badanych. Nadal jednak, wśród aktywności najczęściej realizowanych w wolnym czasie, znajdują się takie, które nie wymagają dużych nakładów finansowych i które można realizować bez konieczności wychodzenia z domu. Z analizy wynika, że 31 % badanych najchętniej spotkałoby się ze znajomymi lub relaksowało w domu, na przykład uprawiając hobby lub oglądając telewizję.

Wydatki Polaków na rekreację i hotele to 10% dochodu rozporządzalnego, czyli tej części domowego budżetu, którą przeznacza się na konsumpcję. Wyniki badania wskazują, że 65% respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 złotych tygodniowo, 16% wydaje na ten cel do 100 złotych, natomiast 13% respondentów deklaruje wydatki w przedziale od 101 do 200 złotych.

Zmniejsza się luka związana z wysokością dochodu, którym rozporządzają mieszkańcy Polski i Europy Zachodniej. Przewidywany średnioroczny wzrost dla dochodu rozporządzalnego, w latach 2007-2014 wyniesie 5.5% dla Polski i 0.2% dla Europy Zachodniej „Jest to związane między innymi ze zmianami społeczno-kulturowym, które zachodzą w Polsce od czasów transformacji. Zwiększa się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto, tzw. short break oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy odwiedzili kina 31mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy”- mówi Bartosz Krawczyk, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Coraz więcej Polaków organizuje swój czas wolny w sposób aktywny i uprawia sporty. Trendy związane ze zdrowszym podejściem do życia wpływają także na rosnącą popularność wyjazdów do SPA. W 2006 roku Polacy wydali na wizyty w centrach odnowy biologicznej 818 mln złotych, natomiast w 2010 roku 920 mln.

„Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką - 54 mld złotych - będzie wzrastać o 7 % rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie 74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów - odpowiednio 7% i 4% rocznie. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał segment kultury i rekreacji oraz turystyki - 8%.” - podkreśla Piotr Filipiuk, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Rocznie, przeciętny obywatel naszego kraju wydaje 687 złotych na rekreację i kulturę. Według prognoz Deloitte, wydatki te wzrosną w roku 2015 do 1 003 złotych w związku z rosnącą popularnością aktywnego spędzania czasu wolnego poza domem, np. w kinie czy parku rozrywki.

W dalszym ciągu zauważalna jest jednak duża różnica w wydatkach na wypoczynek i rozrywkę między Polakami, a mieszkańcami Europy Zachodniej. W 2010 na kulturę i rozrywkę mieszkańcy Europy Zachodniej wydali prawie 3 razy więcej od Polaków, na turystykę prawie 6 razy, a na gastronomię 9 razy więcej. Także infrastruktura na rynku wypoczynku i rozrywki w Polsce, porównując do Europy Zachodniej, w dalszym ciągu posiada potencjał do rozwoju. Dobrym przykładem są parki rozrywki, w Polsce w 2009 roku ich liczba wynosiła 4, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 18 takich obiektów. Także liczba ekranów kinowych przypadająca na mln mieszkańców w Polsce w 2009 roku wynosiła 29 w porównaniu z 78 w krajach Europy Zachodniej. [źródło: Deloitte Polska ]

07.03.2011 | Jakie wyjazdy wakacyjne popularne?
"Relaks i rekreacyjne zwiedzanie" to najbardziej pożądany typ wyjazdu wakacyjnego na świecie. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Ipsos w 24 krajach świata.
Jakie wyjazdy lubią Polacy?
Badanie pokazało, że Polacy najbardziej lubią wyjazdy „na łono natury”: wakacje w domkach letniskowych czy gospodarstwach agroturystycznych, na kempingu, wędrowanie, chodzenie po górach, kontakt z przyrodą, wędkowanie, polowanie, żeglarstwo, łódki, kajaki. 30 proc. respondentów w Polsce uznało taki rodzaj wyjazdu za najbardziej atrakcyjny.
Za atrakcyjne uważamy również wyjazdy typu „relaks i rekreacyjne zwiedzanie” (26 proc. wskazań) oraz wyjazdy „typowo dla rodzin z dziećmi” (24 proc.). Wyraźnie rzadziej interesują nas wyjazdy, które pozwoliłyby nam zanurzyć się w odmiennej kulturze, poszukać mocnych wrażeń czy pobyć w najmodniejszych miejscach.
Jakie wyjazdy lubi świat? średnie preferencje na świecie dotyczące wyjazdów są nieco odmienne niż w Polsce.
„Relaks i rekreacyjne zwiedzanie” (35 proc.) to najczęściej wybierany typ wakacji przez ludzi na całym świecie. Ten typ wyjazdu najbardziej podoba się w Niemczech (45 proc. wskazań), Wielkiej Brytanii (43 proc.), Szwecji (41 proc.) i Francji (40 proc.). Główne regiony świata zainteresowane tym typem wakacji to Europa (38 proc.) i Ameryka Północna (37 proc.). Najmniejsze zainteresowanie tym typem wyjazdów obserwować możemy zaś w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki (27 proc.). Taki wypoczynek preferowany jest częściej przez kobiety i częściej osoby w wieku ponad 50 lat.
Wyjazdy „na łono natury, drugie w kolejności na świecie, wskazywane przez 19 proc. respondentów badanych przez Ipsos. Osoby, które są najbardziej skłonne wybierać tego typu wypoczynek pochodzą z RPA (32 proc.), Rosji (31 proc.), Polski (30 proc.), Chin (27 proc.) i Turcji (25 proc.). Regiony preferujące ten sposób spędzania czasu podczas wakacji to Bliski Wschód i Afryka (25 proc.) i kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) (23 proc.). Osoby, które są najmniej zainteresowane takimi wakacjami mieszkają w Korei Południowej (9 proc.), Szwecji (10 proc.), Wielkiej Brytanii (10 proc.) i Japonii (12 proc.). Jest on też wybierany częściej przez mężczyzn niż przez kobiety, a także przez osoby z niższym wykształceniem. [źródło: egospodarka.pl]

09.02.2011|Rezerwacje wakacji przez Internet I 2011
Mimo mieszanki sezonowej, w której jednocześnie kupujemy oferty przedsprzedażowe na lato 2011, propozycje zimowe oraz bardzo atrakcyjne oferty egzotyczne, wciąż najczęściej podróżujemy w parach. W styczniu takie rezerwacje założyło u nas 58 proc. klientów. To o 5 punktów procentowych więcej niż w tym samym miesiącu 2010 roku.
Dojazd
 W styczniu tego i ubiegłego roku 84 proc. kupujących oferty klientów zdecydowało się na imprezy samolotowe. O 1 punkt proc. zyskały w tym roku oferty z dojazdem własnym ( 2011- 15 proc.; 2010 – 14 proc.). O 1 proc. klientów mniej wybrało imprezy autokarowe (2011 – 1 proc.; 2010 – 2 proc.).
Wyżywienie
Pakiety All Inclusive na prowadzeniu. W pierwszym miesiącu roku takie opcje wybrało 61 proc. kupujących. O 1 proc. mniej kupujących zdecydowało się na oferty z pakietem śniadań i obiadokolacji (HB). W roku 2010 wybrało je 25 proc. klientów, w 2011 – 24 proc.
Last Minute
W styczniu tego roku oferty last minute nabyło 16 proc. klientów internetowych. Rok temu zrobiło tak 17 proc. kupujących. Więcej egospodarka.pl

09.02.2011|Polska na ITB Berlin 2011
W dniach od 8 do 13 marca w Berlinie będą się odbywały Międzynarodowe Targi Turystyczne (ITB). W tym roku Polska jest krajem partnerskim.
Oprawę plastyczną kampanii reklamowej na zlecenie POT przygotowało studio Platige Image - jej autorami są artyści Tomasz Bagiński i Marcin Kobylecki.
Symbolem naszego kraju jest biała kostka mieszcząca się w dłoni. Za pomocą tego powszechnego i prostego przedmiotu twórcy dają do zrozumienia, że Polska jest krajem otwartym i dostępnym dla wszystkich. Istotne jest też uniwersalne znaczenie kostki, która pod każdą szerokością geograficzną kojarzy się z dobrą zabawą. [pr]

 

 

GASTRONOMIA

25.03.2011 |Sfinks Polska poinformował o wynikach finansowych za 2010 rok.
Sfinks Polska osiągnął w 2010 roku przychody skonsolidowane na poziomie 161,6 mln zł. Ponadto grupa w ubiegłym roku poprawiła wynik netto o 42 proc. i wynik operacyjny o 32 proc. Największy wzrost, bisko 80-proc., dotyczył wyniku brutto na sprzedaży grupy. Dzięki temu firmie udało się zredukować stratę z -17,8 mln zł do -3,7 mln zł.
Firma planuje dalszy rozwój restauracji w ramach sieci Sphinx i Wook. W 2011 roku zostanie otwartych około 40 nowych lokali.
Sfinks Polska zarządza obecnie 111 restauracjami, w tym siecią 94 restauracji Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą, dziewięcioma restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i ośmioma restauracjami WOOK (segment casual dining). [źródło: retailnet.pl]

21.03.2011 |Warszawa. Konserwator chce zgasić Starówkę. Wieczory przy lampach naftowych?
W piśmie, które konserwator wysłał do restauratorów, znalazła się informacja, że nie ma zgody na "nieuzasadnione źródła światła w zabytkowej przestrzeni". W praktyce oznacza to ograniczenie liczby lamp, którymi restauratorzy oświetlają ogródki. Członkowie Stowarzyszenia Prywatnych Przedsiębiorców Warszawskiego Traktu Królewskiego uważają, że to zagranie poniżej pasa, tym bardziej że zasady konserwator zmienia tuż przed rozpoczęciem sezonu, nie dając restauratorom czasu na dostosowanie się do nich. Podkreślają, że przeróbki ogródków są bardzo kosztowne, a pieniądze, jakie już włożyli w ich przygotowanie, w razie zmian zostałyby wyrzucone w błoto. Argumentują też, że nieoświetlony ogródek nie ma racji bytu nie tylko ze względu na to, że klient go nie dostrzeże. Nawet jeśli zdecyduje się na jedzenie w ciemnościach, może nie dojść do stolika. Oświetlenia wymagają bowiem podesty, stopnie i ogrodzenia ogródka.
Ciemna Starówka na pewno nie przyciągnie zagranicznych turystów. Jeśli zgasną ogródki, Stare Miasto będzie martwe. [źródło: naszemiasto.pl]

15.03.2011|Gavin Baxter nowym szefem kuchni Hotelu Marriott Warszawa
Gavin Baxter pochodzi z Australii. Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w zarządzaniu pracą kuchni pięciogwiazdkowych hoteli, ekskluzywnych restauracji m.in. w Norwegii i Austrii czy luksusowych statków pasażerskich.
Stanowisko szefa kuchni warszawskiego hotelu Marriott objął na początku 2011 roku. Nadzoruje funkcjonowanie wszystkich lokali gastronomicznych w hotelu: restauracji Parmizzano’s, Lilla Weneda, Chopstix, Lobby Bar, Panorama Bar & Lounge, Champions Sports Bar, Vienna Café oraz La Patisserie. Organizuje pracę personelu, tworzy sezonowe menu kreując nowe dania na podstawie swojej wiedzy, ale także uwzględniając nowości i trendy w gastronomii. Prowadzi i nadzoruje przygotowanie potraw, sprawuje kontrolę nad kosztami produkcji, wybiera rodzaj i jakość surowców oraz ich dostawców.
Firma Marriott rozpoczęła swoją działalność w Europie w 1975 roku wraz z otwarciem Amsterdam Marriott Hotel w Holandii. W Polsce Marriott International, Inc. działa od października roku 1989 – od otwarcia Warsaw Marriott Hotel. [pr]

11.03.2011|Franczyza w gastronomii 2010-2011
Pomimo kryzysu, jaki dotknął branżę gastronomiczną na przestrzeni dwóch ostatnich lat, sieci rozwijające się poprzez franczyzę powiększyły się w tym czasie o ok. 600 lokali - wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Jak podaje raport, na polskim rynku wciąż pojawiają się także nowe rodzime i zagraniczne koncepty franczyzowe, które wkrótce mogą pozyskać swoich pierwszych franczyzobiorców. Ekspansję w naszym kraju zapowiadają m.in. szwedzki Max Hamburger, brytyjski Southern Fried Chicken, amerykańska Domino's Pizza (na razie rozwijana wyłącznie przez master franczyzobiorcę, niedawno otworzyła pierwszy lokal w Polsce), belgijski Belfrit (pierwszy lokal sieci już u nas działa), włoskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso (pierwszy lokal już otwarto). Na franczyzę stawiają też kolejne duże polskie sieci jak np. Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché (dwie ostatnie działają w segmencie samoobsługowych restauracji z jedzeniem na wagę) czy Carpe Diem (jedna z największych w Polsce sieci klubów muzycznych, liczy 7 lokali).
Z analiz Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że na otwarcie jednego lokalu gastronomicznego działającego na zasadzie franczyzy polski franczyzobiorca przeznaczył średnio ok. 220 tys. zł. Są jednak takie systemy, w których ta inwestycja może zamknąć się już w kilkunastu tysiącach złotych (np. New York Hot Dog czy Crazy Piramid Pizza), ale w skrajnych przypadkach może wynieść też ok. 1 mln zł (np. McDonald's czy Pijalnie Czekolady E.Wedel).  [źródło: egospodarka.pl]

09.02.2011|Restauracja, gdzie obsługują roboty
Najlepszymi, najmilszymi, zawsze ustępującymi i nigdy nie biorącymi napiwków kelnerami może poszczycić się restauracja "Dalu Robot" w Chinach.
Otwarta w grudniu restauracja w Jinan, w południowej części prowincji Shandong to pierwsze w Chinach miejsce, gdzie jedzenie serwują roboty. Urządzenia przypominające droidy z "Gwiezdnych Wojen" umieszczone są na taśmowych ścieżkach, krążących wokół restauracji.
W "Dalu Robot" pracuje ponad tuzin robotów, zapewniających rozrywkę i obsługę, witających i przyjmujących gości w recepcji. Każdy z nich ma zamontowane czujniki ruchu, by w momencie, gdy podjedzie do klienta, zatrzymać się i poczekać aż ten odbierze swe danie z dzierżonej przez robota tacy.  [źródło: tech.wp.pl]

 

[hotelarze.pl]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl