Z życia hoteli:
28.03.2011
|Geovita: wyniki za 12 miesięcy 2010
Geovita sp. z o.o. za 12 miesięcy 2010 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży
usług w wysokości 36.671 tys. zł. Sprzedaż w ujęciu rok do roku znacząco wzrosła
i była wyższa o 26%. Wartościowo wzrost ten wyniósł 7.652 tys. zł. Geovita za siedem
miesięcy 2010 r. działalności osiągnęła przychody ze sprzedaży usług w
wysokości 20,76 mln zł, co oznacza 29,5-proc. wzrost w stosunku do roku
2009. Wartościowo wzrost ten wyniósł 4,73 mln zł.
Na wzrost sprzedaży istotny wpływ miała umowa o zarządzanie Zespołem Hoteli
Orient w Krakowie należącymi do PNiG Sp. z o.o. w Krakowie.
Wynik na sprzedaży wyniósł 376 tys. zł.
W Spółce sprzedaż noclegów jest zbliżona do ilości osiągniętej w roku ubiegłym.
Średnia cena netto noclegu w podstawowych Obiektach Spółki za 12 miesięcy br.
jest nieznaczne niższa w odniesieniu do cen osiąganych w roku ubiegłym; spadek
ten wyniósł 1,66%. Wskaźnik obłożenia za 12 miesięcy jest zbliżony do
osiągniętego w 2009 roku, przy średniej ilości dostępnych miejsc wyższej o ok.
90. Wynika to z ponownego uruchomienia po rozbudowie Centrum Zdrowia Urody i
Rekreacji Geovita w Dźwirzynie, które to miejsca hotelowe w statystyce za 2009
rok nie były wykazywane jako dostępne.
Trwająca niepewność na rynku usług świadczonych przez Spółkę (w tym szkoleń,
konferencji i pobytów indywidualnych), żałoba po katastrofie w Smoleńsku oraz
powódź w maju i czerwcu znacząco wpłynęła na osiągnięty poziom sprzedaży usług
realizowanych przez Spółkę (w tym rezygnacja z już zakontraktowanych usług).
Zmniejszenie sprzedaży spowodowane tymi czynnikami oceniane jest na 7-10%. [pr]
25.03.2011
|Czy młodzi hotelarze wyemigrują do Niemiec po pracę?
Od 1 maja 2011 Polacy będą mogli bez ograniczeń podejmować pracę w Niemczech,
Austrii i w Szwajcarii.
Szacuje się, że do pracy w Niemczech może wyjechać 300 – 400 tys. Polaków.
Najbardziej poszukiwane zawody to: pracownicy z wykształceniem technicznym (np.
elektrycy, elektronicy, mechanicy precyzyjni, mechatronicy, inżynierowie
budowlani), wykwalifikowani sprzedawcy, informatycy, lekarze i personel medyczny
i przedstawiciele handlowi. Niemiecki rynek pracy może przyjąć około 14 tys.
mechaników i monterów urządzeń elektrycznych i elektronicznych, około 12 tys.
pracowników branży finansowej i bankowej, 12 tys. opiekunek, około 10 tys.
pracowników branży hotelarskiej.
Młodzi Polacy mają też szansę na darmową naukę zawodu w Niemczech, m. in. dzięki
indywidualnym projektom edukacyjnym landów niemieckich, bądź też wybranych
niemieckich izb przemysłowo handlowych. Przykładem jest program Turyngii „Transnational-Dual”,
w ramach którego poszukiwane są osoby do zdobycia kwalifikacji w kilkunastu
zawodach, m.in.: mechanika samochodowego, piekarza, tapicera, kucharza,
pracownika restauracji, pracownika hotelu, szwacza. [źródło: hrstandard.pl]
25.03.2011
|Irena Eris inwestuje w Polanicy Zdroju. Grażyna Kulczyk rezygnuje z inwestycji w Polanicy-Zdroju. Najbogatsza Polka
miała wybudować w kurorcie
luksusowy hotel SPA. W tym celu kilka lat temu kupiła od miasta 4-hektarową
działkę, położoną blisko parku
Zdrojowego. W jej imieniu grunty kupiła poznańska firma Trablex. Zapłaciła za
nie wówczas około czterech mln zł. Irena Eris kupiła od Grażyny Kulczyk
jedną z najbardziej atrakcyjnych działek w Polanicy-Zdrój, donosi
„Rzeczpospolita”.
Na 4-hektarowej działce powstanie kolejny
luksusowy Hotel Spa Dr Ireny Eris.
Inwestycja o wartości 50 mln zł ma ruszyć na początku przyszłego roku. Pierwsi
goście pojawią się w 2014.
[źródło: pb.pl]
25.03.2011
|W Suwałkach buduje się 5 nowych hoteli
Dzięki unijnym pieniądzom w mieście powstanie 5 nowych hoteli, które nie tylko
mają przyciągnąć do miasta turystów, ale dadzą pracę kilkudziesięciu osobom.
Największy hotel powstaje przy siedzibie Parku Naukowo-Technologicznego w Suwałkach. "Będzie w nim 140 miejsc noclegowych,
restauracja, sala konferencyjna, kompleks odnowy biologicznej i klub nocny" –
wymienia właściciel hotelu, Mirosław Szyszko. W hotelu pracę znajdzie ponad 30
osób. Ta inwestycja została najwyżej oceniona spośród innych w województwie
podlaskim i w ramach projektu unijnego otrzymała 4 miliony złotych
dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego.
Rozpoczęła się też już budowa hotelu Velvet, który będzie miał 27 pokoi, zatrudni kilkanaście osób
a do dyspozycji gości będzie m.in. restauracja, kompleks spa i garaż podziemny.
Jego otwarcie planowane jest na maj 2012 roku.
Z kolei w miejscu po byłej jednostce wojskowej przy ulicy Pułaskiego powstanie
hotel budowany przez białostocką firmę Anatex, a do dyspozycji gości będzie
m.in. dyskoteka i kręgielnia. Kolejny budowany hotel to Villa Eden i tak jak pozostałe
hotele
będzie hotelem trzygwiazdkowym.
Zaawansowane prace trwają już przy remoncie zabytkowej kamienicy przy ulicy
Kościuszki, w której mieścić się
będzie hotel Akvilon. Właścicielka - Lillianna Sadowska chce, by był to hotel
kameralny, oddający klimat i
wystrój epoki w której kamienica powstała, czyli z początku ubiegłego stulecia.
W hotelu do dyspozycji gości
będzie 11 pokoi, każdy z innym stylu, restauracja, sale konferencyjne
i pole do mini golfa. Pierwsi
goście zawitają do tego hotelu już na początku przyszłego roku. [źródło:
radio.bialystok.pl]
24.03.2011
| Adam Małysz odbierze tytuł Honorowego Obywatela Zakopanego w hotelu Mercure
Kasprowy Zakopane
W sobotę 26 marca w Mercure Kasprowy Zakopane gościem specjalnym będzie Adam
Małysz, który odbierze tytuł Honorowego Obywatela Miasta Zakopane. Ceremonia
uhonorowania Mistrza odbędzie się w czasie uroczystej sesji rady miasta, którą
trzeba było przenieść do hotelu - do największej sali w Zakopanem ze względu na
prestiż, rangę oraz liczbę gości.
Ta wyjątkowa sesja rady miasta odbędzie się w sali „Tatry” hotelu Mercure
Kasprowy Zakopane. Uroczystość zgromadzi przedstawicieli władz lokalnych,
trenerów, działaczy i całą polską reprezentację w skokach narciarskich, a także
przyjaciół, mieszkańców Zakopanego i najbliższą rodzinę Adama Małysza –
rodziców, żonę i córkę. Swój udział w spotkaniu zapowiedział również Bronisław
Komorowski - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wraz z małżonką, a także
Kardynał Stanisław Dziwisz, inni hierarchowie oraz polscy i zagraniczni goście
specjalni.
Specjalnie w hołdzie dla Mistrza - Szef Kuchni Mercure Kasprowy Zakopane
przygotuje imponujący tort w kształcie Wielkiej Skoczni z figurą Adama Małysza
na rozbiegu, gotowego do skoku. Tort w specjalnej asyście zostanie przekazany
Mistrzowi i podzielony przez niego w czasie koktajlu wydanego na cześć
Honorowego Obywatela Zakopanego.
23.03.2011
| Grupa Orbis: sprzedaż hoteli Cracovia i Neptun.
Zgodnie z planem restrukturyzacji portfolio hotelowego Grupy Orbis, zostały
zawarte transakcje sprzedaży dwóch hoteli: Cracovia w Krakowie i Neptun w
Szczecinie. Nabywcami działek i budynków są firmy z grupy Echo Investment.
Łączna cena nabycia to 59,5 mln zł.
Podpisane umowy zakładają, że hotele Cracovia i Neptun będą przyjmować gości do
30 czerwca br. Sprzedany hotel Neptun w Szczecinie, otwarty w 1984 r., liczy 285
pokoi, a usytuowany w centrum Krakowa hotel Cracovia, uruchomiony w 1965 r.,
posiada 314 pokoi.
Wobec braku możliwości zatrudnienia pracowników Cracovii i Neptuna w innych
hotelach Grupy Orbis, umowy z większością z nich będą rozwiązane. Pracownicy
uzyskają świadczenia regulowane przez kodeks pracy, poszerzone o gwarancje
Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy i zawartego 16 marca br. porozumienia z
organizacjami związkowymi działającymi w Orbis S.A. Łączna suma świadczeń, które
obejmują m.in. odprawy, wsparcie w ramach programu poszukiwania nowego
zatrudnienia, szkolenia i indywidualne konsultacje, wynosi 3,7 mln zł.
Grupa Orbis w ostatnim czasie sprzedała budynek i działkę dawnego hotelu Polan w
Zielonej Górze, i jednocześnie uruchomiła budowę dwóch hoteli ekonomicznych w
Warszawie pod markami Ibis i Etap. [pr]
22.03.2011|Ceny
hoteli w Zakopanem podczas pożegnania z karierą sportową Adama Małysza. Wielbicieli polskiego skoczka z pewnością ucieszy, że mimo tak wielkiego
wydarzenia ceny hoteli w Zakopanem
nadal utrzymują się na dość atrakcyjnym poziomie.
- Jedynie hotele cztero- i pięciogwiazdkowe zdecydowały się na oferowanie
„kosmicznych cen” w okolicach 500
PLN za noc dla swoich klientów, a związane jest to z faktem, że zdecydowana
większość ich pokoi sprzedana
została organizatorom imprezy oraz VIPom. Hotele dwu- i trzygwiazdkowe utrzymały
na ten termin ceny nie
wyższe, a czasami nawet niższe niż w okresie zimowych ferii. – Tłumaczy Adam Koc
odpowiedzialny w HRS za
współpracę z hotelami na południu Polski.[pr]
21.03.2011|Inicjatywa
proekologiczna Akademii InspirEco W dniu 31 marca br.w Kołobrzegu odbędzie
się pierwsze z cyklu spotkań Akademii InspirEco Philips z zakresu
edukacji proekologicznej dla branży hotelarskiej.
Swój udział zapowiedziało już kilkudziesięciu hotelarzy z regionu, którzy będą
mieli możliwość dowiedzieć się
m.in. jak zredukować koszty oświetlenia w obiektach hotelowych oraz jak
wykorzystać oświetlenie, by
przyciągnąć gości.
Przewidziano również warsztaty dla dyrektorów i kierowników technicznych hoteli.
W czasie warsztatów
specjaliści Akademii przekażą wiedzę z zakresu bezpiecznej
eksploatacji urządzeń
oświetleniowych, podpowiedzą, jak stosować kalkulator oszczędności energii w
praktyce oraz pokażą, jak
przygotować hotel do audytu oświetleniowego. Uczestnicy zapoznają się z
technologią Philips w oświetleniu
wewnętrznym i zewnętrznym dla hoteli.
Działania Akademii odbywają się pod patronatem Izby Gospodarczej Hotelarstwa
Polskiego. Kolejne spotkania
planowane są w następujących miastach : Gdańsk - maj, Warszawa - czerwiec,
Kraków - wrzesień, Wrocław -
listopad. [pr]
21.03.2011|Jak
zaistnieć na Facebooku? Krok po kroku
Pomyśl o stronie Twojej marki na Facebooku, jak o samochodzie po tuningu rodem z
serii Szybcy i Wściekli. Teraz wyobraź sobie, że wybierasz się nim na
przejażdżkę i… nie wbijasz wyższego niż pierwszy bieg. Kiepskie doświadczenie.
Marnujemy potencjał samochodu, kiedy inni są już daleko z przodu.
Artykuł prezentuje 8 przykładowych kroków, pozwalających na osiągnięcie
zdumiewających prędkości w wyścigu, w którym stawką jest stworzenie mocnej
marki, cieszącej się oddaniem fanów. [źródło:
wirtualnemedia.pl]
21.03.2011|Globalna
akcja - Godzina dla Ziemi.
Godzina dla ziemi jest ogólnoświatową akcją ekologiczną, której celem jest
ograniczenie zmian klimatycznych. To swoisty happening, który został wymyślony i
rozpropagowany przez organizację ekologiczną WWF. W Polsce odbędzie się po raz
czwarty. Pierwszy raz Godzina dla Ziemi miała miejsce w Sydney w 2007 roku.
Już po raz trzeci sześć polskich obiektów sieci Starwood przyłączy się do
międzynarodowej akcji i zgasi światła w przestrzeniach publicznych hoteli,
wyłączy neony i oświetlenie zewnętrzne, zapali świece w restauracjach i barach,
jak również będzie zachęcać swoich gości do przyłączenia się do projektu.
26 marca między 20.30 a 21.30 zgasną światła także w Hotelu The Granary we
Wrocławiu i Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Do akcji dołączyła się również Grupa Hotelowa Orbis. W należących do
niej 59 hotelach w Polsce, zostanie zgaszone oświetlenie zewnętrzne.
21.03.2011|Wchodzi
w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 grudnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. Nr 239, poz. 1597, z dnia
20.12.2010r.
21.03.2011|Budimex
sprzedaje hotel w Licheniu
Ten luksusowy, jak na region koniński, hotel działa w Licheniu Starym już ponad
10 lat. Wybudowała go kilkaset metrów od bazyliki firma Budimex, główny
wykonawca tej największej w Polsce świątyni.
W "Magdzie" jest ponad 300 miejsc noclegowych, klimatyzacja, punkty usługowe i
restauracja, ale hotel ten nigdy nie przyciągał tłumów pielgrzymów, a to ze
względu na dość wysokie ceny.
Dlaczego Budimex pozbywa się hotelu, skoro mimo wszystko był on dochodowy? - To
jest realizacja przyjętej przez Budimex strategii, która sprowadza się do tego,
że koncentrujemy się na przyjętym przez nas profilu działalności, czyli na
świadczeniu usług budowlanych oraz deweloperskich, a nie na prowadzeniu usług
hotelarskich - wyjaśnia powody sprzedaży "Magdy" rzecznik firmy. [źródło:
naszemiasto.pl]
14.03.2011|Raport
INTERFERII za 2010 rok
Rok 2010 był dla polskiej branży turystycznej czasem wielu wyzwań, związanych
zarówno ze światową recesją, jak i kapryśną pogodą oraz ważnymi wydarzeniami w
kraju. Dla hotelarsko – turystycznej spółki giełdowej INTERFERIE był to mimo
wszystko w miarę stabilny okres, który zakończyła z zyskiem jednostkowym netto w
wysokości 2 mln 412 tys. złotych.
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów w roku 2010 zamknęły się
w kwocie 39 mln 463 tys. złotych i były niższe w porównaniu do całego roku 2009
(wtedy wyniosły one 43 mln 41 tys. złotych). Jest to głównie efekt prowadzonych
inwestycji, które wiązały się m.in. z wyłączeniem na półtora miesiąca ośrodka
„Chalkozyn” w Kołobrzegu i późniejszą kontraktacją usług medycznych świadczonych
dla NFZ w „Argentycie”.
Ostatecznie zysk jednostkowy netto INTERFERII wyniósł w zeszłym roku 2 mln 412
tys. złotych i był o 740 tys. złotych wyższy od zysku w 2009 roku, kiedy to
firma osiągnęła 1 mln 672 tys. złotych
Chociaż pogoda wystawiała na próbę cierpliwość zarówno hotelarzy, jak i
turystów, średnia frekwencja w ośrodkach należących do INTERFERII wyniosła 63,6
proc. i była o ponad jeden punkt procentowy wyższa od frekwencji z roku 2009.
Właściciele obiektów wypoczynkowych intensywnie zabiegali o klientów, stosując
promocyjne oferty cenowe i obniżając marże, co przełożyło się m.in. na odrobinę
niższe wskaźniki RevPAR oraz ADR. RevPAR, czyli średni przychód z jednego pokoju
wyniósł 98 zł, (niższy o 4 zł wobec 2009 r.), natomiast ADR – średnia cena za
sprzedany pokój – wyniosła 154 zł i była niższa o 10 zł w porównaniu z 2009 r. [pr]
07.03.2011|Polskie
uzdrowiska bez sieci telefonii komórkowej
Posłowie odrzucili w piątek 04.03.br poprawkę Senatu, która zezwalała na
stawianie stacji bazowych telefonii komórkowej na terenie obszarów uznanych za
uzdrowiska. W ten sposób skutecznie zablokowali rozwój sieci komórkowych w tych
regionach i skazali 44 miejscowości posiadające status uzdrowiska na bycie
technologicznym skansenem, a ich mieszkańców i gości na cyfrowe wykluczenie -
uważa PKPP Lewiatan.
Obowiązująca od 2005 r. ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i
obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych skutecznie blokuje
rozwój sieci także w popularnych miejscowościach turystycznych np.: Sopocie,
Krynicy, Kołobrzegu, Konstancinie Jeziornie, Augustowie, Ustce oraz części
Krakowa. W tych miejscach infrastruktura przestała się rozwijać w 2005 r.,
blokując zarówno świadczenie tam nowoczesnych usług opartych na telefonii
komórkowej, jak i nie mogąc sprostać tak dużej liczbie nowych abonentów.
[źródło:
egospodarka.pl]
01.03.2011|Orbis
sprzedał udziały w Orbis Casino sp. z o.o.
Orbis S.A. podpisał pakiet umów o sprzedaży 33% udziałów w Orbis Casino sp. z
o.o. za 5 mln zł. Nabywca, Media Express sp. z o.o. wspólnie z pozostałymi
udziałowcami spółki kasynowej: Finkorp i ZPR, zobowiązał się do zmiany nazwy
Orbis Casino i do usunięcia wyrazu „Orbis” z komunikacji zewnętrznej spółki.
Zgodnie z ich zapisami wynajem pomieszczeń kasynowych w hotelach Grupy Orbis
będzie kontynuowany do 2025 roku. [pr]
01.03.2011|Hotel
Felix, od marca 2011 roku jako pierwszy w Warszawie, dołącza do międzynarodowej
sieci BEST WESTERN.
Trzygwiazdkowy hotel zlokalizowany na warszawskiej Pradze,z 277 pokojami, sauną,
klubem, restauracją i centrum konferencyjnym, odradza się w międzynarodowym
standardzie sieci hoteli Best Western.
Przynależne do sieci Best Western hotele zachowują swoją niezależność
administracyjną i finansową. Oznacza to, że czerpiąc korzyści z działalności pod
logo międzynarodowej marki zachowują indywidualny styl obiektu.
Hotel Felix jest 7 hotelem w Polsce którzy przyłączył się do tej sieci
09.02.2011|EFH:
Sheraton będzie gotów za nieco ponad trzy lata
Giełdowy właściciel hoteli i biurowców w tym roku chce ruszyć ze swoją koronną
inwestycją - budową centrum hotelowo-konferencyjnego Sheraton Mazury Lakes
Resort w Mikołajkach.
Pierwotnie zakładano, że budowa obiektu rozpocznie się w kwietniu 2009 r.,
jednak kryzys na rynku hotelarskim i problemy Europejskiego Funduszu
Hipotecznego wstrzymały inwestycję.
Projekt Sheratona do tej pory kosztował EFH ponad 30 mln zł. Na jego dokończenie
potrzeba będzie znacznie więcej, bo ponad 240 mln zł. Na start inwestycji EFH
potrzebuje około 60 mln zł wkładu własnego, resztę
sfinansować mają banki. [pr]
07.02.2011|Gadżety
z logo dla klientów a koszty firmy Jeżeli wręczane prezenty są opatrzone w
sposób trwały logo firmy, ich wartość jednostkowa jest stosunkowo niska i nie
mają charakteru okazałości, wydatki poniesione na ich nabycie mogą stanowić
koszt uzyskania przychodów. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w
Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31.01.2011 r. nr
IPPB1/415-1097/10-2/ES. [źródło:
egospodarka.pl]
31.01.2011|Oficjalne
otwarcie Best Western Hotel Ferdynand w Rzeszowie
W Rzeszowie, 26 stycznia br., oficjalnie otwarto Best Western Hotel Ferdynand,
pierwszy sieciowy, międzynarodowy hotel na Podkarpaciu. Otwarcie poprzedził
szczegółowy audyt hotelu, który zakończył się sukcesem. Rzeszowski hotel spełnia
wszystkie, nawet najbardziej restrykcyjne wymagania światowej sieci Best
Western.
Działalność hotelu zainaugurowała m.in. Saija Kekkonen, CEO Managing Director
Best Western Hotels Finland, Baltic States and Poland. Przedstawicielka sieci,
która specjalnie na tę okazję przyjechała z Finlandii,
zaprezentowała gościom wyjątkowość marki Best Western i korzyści, jakie płyną z
przynależności do niej. Po wystąpieniu przekazała na ręce prezesa zarządu Niza
Travel, Jerzego Dzieduszyńskiego, certyfikat, potwierdzający prawo do
posługiwania się znakiem towarowym Best Western. W oficjalnym otwarciu brała
także udział Anna Tadla-Szawan, General Manager Best Western Hotel Ferdynand,
która przybliżyła gościom ofertę i
zalety rzeszowskiego hotelu.
Trzygwiazdkowym Best Western Hotel Ferdynand zarządzać będzie Niza Travel Sp. z
o.o.. Hotel położony jest w samym centrum miasta. Dysponuje 39 pokojami, salą
konferencyjną i śniadaniową, pokojem biznesowym, zapleczem Cateringowym i włoską
restauracją-pizzerią. [pr]
30.01.2011|Czterogwiazdkowy
Hotel Szafran już dla gości
Hotel Szafran położony tuż przy CH M1 w Czeladzi oferuje 116 pokoi, w tym siedem
apartamentów; siedem klimatyzowanych sal konferencyjnych (największa dla 400
os.) i restaurację Szafranowy Dwór. W niedługim
czasie hotel uruchomi centrum SPA.
Za dobę w pokoju jednoosobowym w klasie standard zapłacimy od 239 zł (śniadanie,
parking). Luksusowy apartament, to już nieco większy koszt, bo 489 zł.
Budowa obiektu trwała 1,5 roku i wraz z wykończeniem kosztowała ok. 30 mln.
[źródło:
zaglebie.info]
TURYSTYKA
24.03.2011
| Targi LATO 2011 odbędą się w dniach 1-3 kwietnia w warszawskim Centrum MT
Polska przy ul. Marsa 56c. Wstęp na imprezę jest bezpłatny.
Atrakcyjne wycieczki, rejs statkiem, pobyty w hotelach, szkolenia z jazdy
terenowej 4x4, bony turystyczne czy zaproszenia do teatrów będą mogli wygrać
zwiedzający XVI Targi Turystyki i Wypoczynku LATO 2011. Przez trzy dni liczne
konkursy z cennymi nagrodami organizowane będą zarówno na scenie targów jak i
stoiskach wystawców. Prezenty czekają również na dzieci, które zdadzą egzamin na
kartę rowerową w specjalnie przygotowanym miasteczku rowerowym. Targi LATO to
nie tylko atrakcje, konkursy i sposób na ciekawe spędzenie pierwszego
kwietniowego weekendu. To przede wszystkim doskonała okazja do zapoznania się i
skorzystania z bogatej oferty wystawców, czyli biur podróży, miejsc noclegowych
czy prezentujących się regionów.
07.03.2011
| Będziemy wydawać coraz więcej na wypoczynek i rozrywkę
Statystyczny Polak poświęca do 5 godzin tygodniowo na rozrywkę poza domem i
wydaje na ten cel 50 złotych. Zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne
bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na
wypoczynek poza domem. Prężnie rozwija się rynek usług związanych z wypoczynkiem
i rozrywką, dlatego jest to branża z dużym potencjałem rozwoju i możliwościami
inwestycyjnymi. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, wartość rynku usług
związanych z wypoczynkiem i rozrywką wzrośnie w 2015 roku do 74 mld złotych.
Polacy przykładają coraz większą wagę do sposobu, w jaki spędzają swój wolny
czas. 71% respondentów, w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy doradczej
Deloitte, poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci,
którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście
do kina - 13% pytanych, 12% decyduje się na wizytę w restauracji, pubie lub
kawiarni. Atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu jest także kibicowanie
imprezom sportowym, które deklaruje 2% badanych. Nadal jednak, wśród aktywności
najczęściej realizowanych w wolnym czasie, znajdują się takie, które nie
wymagają dużych nakładów finansowych i które można realizować bez konieczności
wychodzenia z domu. Z analizy wynika, że 31 % badanych najchętniej spotkałoby
się ze znajomymi lub relaksowało w domu, na przykład uprawiając hobby lub
oglądając telewizję.
Wydatki Polaków na rekreację i hotele to 10% dochodu rozporządzalnego,
czyli tej części domowego budżetu, którą przeznacza się na konsumpcję. Wyniki
badania wskazują, że 65% respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 złotych
tygodniowo, 16% wydaje na ten cel do 100 złotych, natomiast 13% respondentów
deklaruje wydatki w przedziale od 101 do 200 złotych.
Zmniejsza się luka związana z wysokością dochodu, którym rozporządzają
mieszkańcy Polski i Europy Zachodniej. Przewidywany średnioroczny wzrost dla
dochodu rozporządzalnego, w latach 2007-2014 wyniesie 5.5% dla Polski i 0.2% dla
Europy Zachodniej „Jest to związane między innymi ze zmianami
społeczno-kulturowym, które zachodzą w Polsce od czasów transformacji. Zwiększa
się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza
miasto, tzw. short break oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie
także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy
odwiedzili kina 31mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy”- mówi Bartosz Krawczyk,
Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
Coraz więcej Polaków organizuje swój czas wolny w sposób aktywny i uprawia
sporty. Trendy związane ze zdrowszym podejściem do życia wpływają także na
rosnącą popularność wyjazdów do SPA. W 2006 roku Polacy wydali na wizyty
w centrach odnowy biologicznej 818 mln złotych, natomiast w 2010 roku 920 mln.
„Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką - 54 mld
złotych - będzie wzrastać o 7 % rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie
74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z
wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów -
odpowiednio 7% i 4% rocznie. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał
segment kultury i rekreacji oraz turystyki - 8%.” - podkreśla Piotr Filipiuk,
Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.
Rocznie, przeciętny obywatel naszego kraju wydaje 687 złotych na rekreację i
kulturę. Według prognoz Deloitte, wydatki te wzrosną w roku 2015 do 1 003
złotych w związku z rosnącą popularnością aktywnego spędzania czasu wolnego poza
domem, np. w kinie czy parku rozrywki.
W dalszym ciągu zauważalna jest jednak duża różnica w wydatkach na wypoczynek i
rozrywkę między Polakami, a mieszkańcami Europy Zachodniej. W 2010 na kulturę
i rozrywkę mieszkańcy Europy Zachodniej wydali prawie 3 razy więcej od Polaków,
na turystykę prawie 6 razy, a na gastronomię 9 razy więcej. Także
infrastruktura na rynku wypoczynku i rozrywki w Polsce, porównując do Europy
Zachodniej, w dalszym ciągu posiada potencjał do rozwoju. Dobrym przykładem są
parki rozrywki, w Polsce w 2009 roku ich liczba wynosiła 4, podczas gdy w
krajach Europy Zachodniej jest to średnio 18 takich obiektów. Także liczba
ekranów kinowych przypadająca na mln mieszkańców w Polsce w 2009 roku wynosiła
29 w porównaniu z 78 w krajach Europy Zachodniej. [źródło: Deloitte Polska ]
07.03.2011
| Jakie wyjazdy wakacyjne popularne?
"Relaks i rekreacyjne zwiedzanie" to najbardziej pożądany typ wyjazdu
wakacyjnego na świecie. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego
przez instytut badawczy Ipsos w 24 krajach świata.
Jakie wyjazdy lubią Polacy?
Badanie pokazało, że Polacy najbardziej lubią wyjazdy „na łono natury”: wakacje
w domkach letniskowych czy gospodarstwach agroturystycznych, na kempingu,
wędrowanie, chodzenie po górach, kontakt z przyrodą, wędkowanie, polowanie,
żeglarstwo, łódki, kajaki. 30 proc. respondentów w Polsce uznało taki rodzaj
wyjazdu za najbardziej atrakcyjny.
Za atrakcyjne uważamy również wyjazdy typu „relaks i rekreacyjne zwiedzanie” (26
proc. wskazań) oraz wyjazdy „typowo dla rodzin z dziećmi” (24 proc.). Wyraźnie
rzadziej interesują nas wyjazdy, które pozwoliłyby nam zanurzyć się w odmiennej
kulturze, poszukać mocnych wrażeń czy pobyć w najmodniejszych miejscach.
Jakie wyjazdy lubi świat? średnie preferencje na świecie dotyczące wyjazdów są
nieco odmienne niż w Polsce.
„Relaks i rekreacyjne zwiedzanie” (35 proc.) to najczęściej wybierany typ
wakacji przez ludzi na całym świecie. Ten typ wyjazdu najbardziej podoba się w
Niemczech (45 proc. wskazań), Wielkiej Brytanii (43 proc.), Szwecji (41 proc.) i
Francji (40 proc.). Główne regiony świata zainteresowane tym typem wakacji to
Europa (38 proc.) i Ameryka Północna (37 proc.). Najmniejsze zainteresowanie tym
typem wyjazdów obserwować możemy zaś w krajach Bliskiego Wschodu i Afryki (27
proc.). Taki wypoczynek preferowany jest częściej przez kobiety i częściej osoby
w wieku ponad 50 lat.
Wyjazdy „na łono natury, drugie w kolejności na świecie, wskazywane przez 19
proc. respondentów badanych przez Ipsos. Osoby, które są najbardziej skłonne
wybierać tego typu wypoczynek pochodzą z RPA (32 proc.), Rosji (31 proc.),
Polski (30 proc.), Chin (27 proc.) i Turcji (25 proc.). Regiony preferujące ten
sposób spędzania czasu podczas wakacji to Bliski Wschód i Afryka (25 proc.) i
kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) (23 proc.). Osoby, które są najmniej
zainteresowane takimi wakacjami mieszkają w Korei Południowej (9 proc.), Szwecji
(10 proc.), Wielkiej Brytanii (10 proc.) i Japonii (12 proc.). Jest on też
wybierany częściej przez mężczyzn niż przez kobiety, a także przez osoby z
niższym wykształceniem. [źródło:
egospodarka.pl]
09.02.2011|Rezerwacje
wakacji przez Internet I 2011
Mimo mieszanki sezonowej, w której jednocześnie kupujemy oferty
przedsprzedażowe na lato 2011, propozycje zimowe oraz bardzo atrakcyjne oferty
egzotyczne, wciąż najczęściej podróżujemy w parach. W styczniu takie rezerwacje
założyło u nas 58 proc. klientów. To o 5 punktów procentowych więcej niż w tym
samym miesiącu 2010 roku.
Dojazd
W styczniu tego i
ubiegłego roku 84 proc. kupujących oferty klientów zdecydowało się na imprezy
samolotowe. O 1 punkt proc. zyskały w tym roku oferty z dojazdem własnym ( 2011-
15 proc.; 2010 – 14 proc.). O 1 proc. klientów mniej wybrało imprezy autokarowe
(2011 – 1 proc.; 2010 – 2 proc.).
Wyżywienie
Pakiety All Inclusive na prowadzeniu. W pierwszym miesiącu roku takie opcje
wybrało 61 proc. kupujących. O 1
proc. mniej kupujących zdecydowało się na oferty z pakietem śniadań i
obiadokolacji (HB). W roku 2010 wybrało je 25 proc. klientów, w 2011 – 24 proc.
Last Minute
W styczniu tego roku oferty last minute nabyło 16 proc. klientów internetowych.
Rok temu zrobiło tak 17 proc. kupujących. Więcej
egospodarka.pl
09.02.2011|Polska
na ITB Berlin 2011
W dniach od 8 do 13 marca w Berlinie będą się odbywały Międzynarodowe Targi
Turystyczne (ITB). W tym roku Polska jest krajem partnerskim.
Oprawę plastyczną kampanii reklamowej na zlecenie POT przygotowało studio
Platige Image - jej autorami są artyści Tomasz Bagiński i Marcin Kobylecki.
Symbolem naszego kraju jest biała kostka mieszcząca się w dłoni. Za pomocą tego
powszechnego i prostego przedmiotu twórcy dają do zrozumienia, że Polska jest
krajem otwartym i dostępnym dla wszystkich. Istotne jest też uniwersalne
znaczenie kostki, która pod każdą szerokością geograficzną kojarzy się z dobrą
zabawą. [pr]
GASTRONOMIA
25.03.2011
|Sfinks Polska poinformował o wynikach finansowych za 2010 rok.
Sfinks Polska osiągnął w 2010 roku przychody skonsolidowane na poziomie 161,6
mln zł. Ponadto grupa w ubiegłym roku poprawiła wynik netto o 42 proc. i wynik
operacyjny o 32 proc. Największy wzrost, bisko 80-proc., dotyczył wyniku brutto
na sprzedaży grupy. Dzięki temu firmie udało się zredukować stratę z -17,8 mln
zł do -3,7 mln zł.
Firma planuje dalszy rozwój restauracji w ramach sieci Sphinx i Wook. W
2011 roku zostanie otwartych około 40 nowych lokali.
Sfinks Polska zarządza obecnie 111 restauracjami, w tym siecią 94 restauracji
Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą,
dziewięcioma restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i ośmioma
restauracjami WOOK (segment casual dining). [źródło:
retailnet.pl]
21.03.2011
|Warszawa. Konserwator chce zgasić Starówkę. Wieczory przy lampach naftowych?
W piśmie, które konserwator wysłał do restauratorów, znalazła się informacja, że
nie ma zgody na "nieuzasadnione źródła światła w zabytkowej przestrzeni". W
praktyce oznacza to ograniczenie liczby lamp, którymi restauratorzy oświetlają
ogródki. Członkowie Stowarzyszenia Prywatnych Przedsiębiorców Warszawskiego
Traktu Królewskiego uważają, że to zagranie poniżej pasa, tym bardziej że zasady
konserwator zmienia tuż przed rozpoczęciem sezonu, nie dając restauratorom czasu
na dostosowanie się do nich. Podkreślają, że przeróbki ogródków są bardzo
kosztowne, a pieniądze, jakie już włożyli w ich przygotowanie, w razie zmian
zostałyby wyrzucone w błoto. Argumentują też, że nieoświetlony ogródek nie ma
racji bytu nie tylko ze względu na to, że klient go nie dostrzeże. Nawet jeśli
zdecyduje się na jedzenie w ciemnościach, może nie dojść do stolika. Oświetlenia
wymagają bowiem podesty, stopnie i ogrodzenia ogródka.
Ciemna Starówka na pewno nie przyciągnie zagranicznych turystów. Jeśli zgasną
ogródki, Stare Miasto będzie martwe. [źródło:
naszemiasto.pl]
15.03.2011|Gavin
Baxter nowym szefem kuchni Hotelu Marriott Warszawa
Gavin Baxter pochodzi z Australii. Ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w
zarządzaniu pracą kuchni pięciogwiazdkowych hoteli, ekskluzywnych restauracji
m.in. w Norwegii i Austrii czy luksusowych statków pasażerskich.
Stanowisko szefa kuchni warszawskiego hotelu Marriott objął na początku 2011
roku. Nadzoruje funkcjonowanie wszystkich lokali gastronomicznych w hotelu:
restauracji Parmizzano’s, Lilla Weneda, Chopstix, Lobby Bar, Panorama Bar &
Lounge, Champions Sports Bar, Vienna Café oraz La Patisserie. Organizuje pracę
personelu, tworzy sezonowe menu kreując nowe dania na podstawie swojej wiedzy,
ale także uwzględniając nowości i trendy w gastronomii. Prowadzi i nadzoruje
przygotowanie potraw, sprawuje kontrolę nad kosztami produkcji, wybiera rodzaj i
jakość surowców oraz ich dostawców.
Firma Marriott rozpoczęła swoją działalność w Europie w 1975 roku wraz z
otwarciem Amsterdam Marriott Hotel w Holandii. W Polsce Marriott International,
Inc. działa od października roku 1989 – od otwarcia Warsaw Marriott Hotel. [pr]
11.03.2011|Franczyza
w gastronomii 2010-2011
Pomimo kryzysu, jaki dotknął branżę gastronomiczną na przestrzeni dwóch
ostatnich lat, sieci rozwijające się poprzez franczyzę powiększyły się w tym
czasie o ok. 600 lokali - wynika z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. Jak
podaje raport, na polskim rynku wciąż pojawiają się także nowe rodzime i
zagraniczne koncepty franczyzowe, które wkrótce mogą pozyskać swoich pierwszych
franczyzobiorców. Ekspansję w naszym kraju zapowiadają m.in. szwedzki Max
Hamburger, brytyjski Southern Fried Chicken, amerykańska Domino's Pizza (na
razie rozwijana wyłącznie przez master franczyzobiorcę, niedawno otworzyła
pierwszy lokal w Polsce), belgijski Belfrit (pierwszy lokal sieci już u nas
działa), włoskie Lamborghini Caffe czy Segafredo Zanetti Espresso (pierwszy
lokal już otwarto). Na franczyzę stawiają też kolejne duże polskie sieci jak np.
Pizza Dominium, Hana Sushi, Olimp, Express Marché (dwie ostatnie działają w
segmencie samoobsługowych restauracji z jedzeniem na wagę) czy Carpe Diem (jedna
z największych w Polsce sieci klubów muzycznych, liczy 7 lokali).
Z analiz Akademii Rozwoju Systemów
Sieciowych wynika, że na otwarcie jednego lokalu gastronomicznego działającego
na zasadzie franczyzy polski franczyzobiorca przeznaczył średnio ok. 220 tys.
zł. Są jednak takie systemy, w których ta inwestycja może zamknąć się już w
kilkunastu tysiącach złotych (np. New York Hot Dog czy Crazy Piramid Pizza), ale
w skrajnych przypadkach może wynieść też ok. 1 mln zł (np. McDonald's czy
Pijalnie Czekolady E.Wedel).
[źródło:
egospodarka.pl]
09.02.2011|Restauracja,
gdzie obsługują roboty
Najlepszymi, najmilszymi, zawsze ustępującymi i nigdy nie biorącymi napiwków
kelnerami może poszczycić się restauracja "Dalu Robot" w Chinach.
Otwarta w grudniu restauracja w Jinan, w południowej części prowincji Shandong
to pierwsze w Chinach miejsce, gdzie jedzenie serwują roboty. Urządzenia
przypominające droidy z "Gwiezdnych Wojen" umieszczone są na taśmowych
ścieżkach, krążących wokół restauracji.
W "Dalu Robot" pracuje ponad tuzin robotów, zapewniających rozrywkę i obsługę,
witających i przyjmujących gości w recepcji. Każdy z nich ma zamontowane
czujniki ruchu, by w momencie, gdy podjedzie do klienta, zatrzymać się i
poczekać aż ten odbierze swe danie z dzierżonej przez robota tacy.
[źródło:
tech.wp.pl]
[hotelarze.pl] |