hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

URZĄDZENIA GASTRONOMICZNE

Noże i narzędzia kuchenne a HACCP  (cz. III)

Zbigniew TORŁOP


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
kuchnia@hotel.pl. Zawsze chętnie odpowiem.

Elegancja i jakość. To dwa podstawowe argumenty dla których wybór noża przez kucharza staje się łatwiejszy. I jak każde narzędzie które ma pomagać w codziennej pracy musi być nabyte z zastanowieniem aby w późniejszym czasie mieć satysfakcję z dobrze wykonywanej pracy.

I proszę Państwa nie łudźmy się: nie ma jednego noża do wszystkiego. Nie tylko w zawodzie kucharza ale także wszędzie tam gdzie noże są używane: w przemyśle mięsnym, spożywczym, piekarniczym i cukierniczym etc.
Nie można nożem do filetowania kroić na przykład chleba czy wędliny. Najwyższy czas aby rozgraniczyć czynności i potrzebne do nich narzędzia. Nie kupujemy auta osobowego do orania ziemi albo żaglówki do latania w przestworzach. Tak też i noże mają swoje zastosowanie w zależności od potrzeb.
Chciałbym Państwu w tym artykule przybliżyć mniej więcej na co powinniśmy zwracać uwagę przy zakupie noża, na co zwracać uwagę przy codziennym używaniu noży i jak wygląda ostrzenie.

Przede wszystkim przed zakupem wiemy do czego będzie nóż używany. Każdy jeden nóż wysokiej jakości musi odpowiadać niektórym kryteriom. Pokażę najważniejsze na przykładzie noża kutego i noża w oprawie z tworzywa sztucznego firmy niemieckiej DICK o której pisałem w poprzednich odcinkach.
To że musi mieć atest Państwowego Zakładu Higieny to jest jasne.

A. Nóż tłoczony z oprawą z tworzywa sztucznego

  1. Higieniczne, nie pozwalające na tworzenie bruzd połączenie ostrza z rękojeścią
  2. Bezpieczeństwo dla palców
  3. Bezpieczna, trwała, wyważona ergonomicznie, nie ślizgająca się rękojeść
  4. Ekstra szerokie miejsce na kciuk





B. Nóż kuty

  1. Wysoka wytrzymałość dzięki kuciu z jednego kawałka
  2. Przyjemna, szeroka ochrona palców
  3. Higieniczne, nie pozwalające na tworzenie bruzd połączenie ostrza z rękojeścią.
    Dzięki zastosowanej technice połączenie tworzywa rękojeści z nożem zapobiega gromadzeniu się bakterii.
  4. Wysoka wytrzymałość ostrza dzięki stali z molibdenu i wanadu oraz nowoczesnej techniki hartowania.


Nóż wzięty do ręki musi być dobrze wyważony i do niej pasować. Ale nie koniec na tym. To jest narzędzie codziennej pracy, więc należy się również dobrze z nim obchodzić. Przede wszystkim pamiętajmy, że podczas codziennej pracy resztki potraw mogą tworzyć agresywne sole i kwasy, które mogą prowadzić do przebarwień na ostrzu. Dlatego należy przechowywać zawsze czyste i suche.
Nigdy nie odkładajmy noży luzem do szuflady, gdyż przez pocieranie się i uderzanie możemy doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń na ostrzu noża. Najlepiej przechowywać w klocu z drewna lub specjalnego tworzywa. Ma to jeszcze tę zaletę, że wszystkie noże są w zasięgu ręki.



Rys. 3 Noże w systemie HACCP w klocu z atestowanego tworzywa

Oczywiście przy codziennej pracy w pewnym momencie nasze noże przestają być tak ostre jak nowe.
Zasadą jest że po zakończeniu dnia pracy (oczywiście jest to uzależnione od intensywności pracy) myjemy i podostrzamy nasze noże.
I tutaj uwaga: przy nożach wysokiej jakości stosowanie osełek, kamieni szlifierskich lub zwykłych stalek może doprowadzić do trwałego zniszczenia ostrza i nasz nóż nadaje się do wyrzucenia. Poprzez ostrzenie wytwarza się temperatura która niszczy strukturę metalu. Używajmy tylko stalek firmy której nóż kupujemy, ponieważ ostrzące mikropory zawarte w twardym metalu dostosowane są do naszego ostrza. I pamiętajmy dobre ostrzenie na stalce to ciągi pod kątem ok. 15o .

 

Jako nowość polecam ostrzałkę firmy DICK, której specjalne druty z wanadu są już ustawione pod kątem 15o, a specjalna sprężyna zainstalowana z tyłu ostrzałki zapewnia zawsze jednakowy nacisk noża na druty ostrzące i zapobiega zniekształceniu ostrza. A poza tym może być ustawiona na stanowisku pracy w wygodnym miejscu, gdzie w razie potrzeby zawsze możemy nasz nóż podciągnąć.

Rys. 4 Ostrzałka firmy DICK Rapid steel action

Życzę Państwu zadowolenia z Waszych narzędzi w pracy i pamiętajmy lepiej się dwa razy zastanowić a potem jeden raz kupić. Zapobiega to stresowi na miejscu pracy. A nóż to najważniejsze urządzenie w pracy kucharza.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl