hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

URZĄDZENIA GASTRONOMICZNE

Bemary 
oraz urządzenia do podgrzewania potraw

Zbigniew TORŁOP


Jeżeli macie Państwo pytania - proszę o kontakt
kuchnia@hotel.pl. Zawsze chętnie odpowiem.

Prawidłowe funkcjonowanie kuchni restauracyjnej, hotelowej, szpitalnej, stołówek czy też innych obiektów zbiorowego żywienia, w ogromnej mierze uzależnione jest od wykorzystania bemarów.

Są to urządzenia grzewcze, których zadaniem jest utrzymywanie wcześniej przygotowanych gorących potraw w określonej temperaturze.
Dostępne na naszym rynku bemary zróżnicowane są pod względem wielkości, przeznaczenia lub też rozwiązań konstrukcyjnych poszczególnych producentów. 
Oferowane bemary na naszym rynku są dwóch typach: z ogrzewaniem powietrznym i wodnym.
Ze względu na wielość oferty jak również na ekonomiczność bemarów zajmę się opisem bemarów z ogrzewaniem wodnym.

Podstawową wielkością bemara jest jeden moduł pozwalający na zastosowanie znormalizowanego pojemnika gastronomicznego GN 1/1 o maksymalnej głębokości 200 mm tj. o wymiarach 530 x 325 mm.
Standardowa pojemność GN 1/1-200 wynosi 28 litrów. A zatem do bemara jednomodułowego możemy dokonać wsadu wydawanej potrawy do 28 litrów. Poza tym dzięki zastosowaniu poprzeczek możemy powiększyć możliwości bemara o kilka potraw. Jedna poprzeczka pozwoli nam podzielić nasz bemar jednomodułowy na połowę tzn. 2 x GN 1/2 -200 . Jednym słowem mamy dwie potrawy po 12,5 litra każda.
Zastosowanie dwóch poprzeczek pozwoli nam podzielić moduł na trzy, tzn. 3 x GN 1/3 - 200 czyli trzy potrawy po ok. 7,5 litra. Możliwości kombinacji jest wiele w zależności od ilości różnorodności wydawanych potraw.

Ze względu na indywidualne potrzeby zakładów zbiorowego żywienia dzielimy bemary na kilka kategorii:
a) bemary stołowe
b) bemary wolnostojące
c) bemary jezdne
d) wózki bemarowe specjalne
e) oraz nowość na rynku gastronomicznym podgrzewacz potraw 2 x 10 GN 1/1 ale o nim później.

Jak już wcześniej nadmieniłem podstawową wielkością jest jeden moduł (lub jedna komora 1/1 GN)
W zasadzie wszystkie bemary oprócz wózków bemarowych specjalnych produkowane są wielkościach
jedno, dwu, trzy i czteromodułowych (komorowych).
Bemary stołowe umożliwiają sytuowanie ich na różnego typu stołach, szafkach itp. W zależności od możliwości powierzchniowych pomieszczenia wydawczego.
Bemary wolnostojące (stacjonarne), zastosowane w nich rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na możliwość łączenia z innymi urządzeniami gastronomicznymi w jedną linię lub mogą być zastosowane jako indywidualne urządzenie wolnostojące. 
 

Rys. 1 - Bemar stołowy  1- modułowy Rys. 2 - Bemar wolnostojący /stacjonarny/  2- modułowy

Bemary jezdne wyposażone w ogumione koła z blokadą pozwalające na swobodne przemieszczanie się z kuchni do pomieszczeń wydawczych.

Wózki bemarowe specjalne w zależności od potrzeb mogą być wyposażone w dolnej części w półkę odkładczą lub ogrzewane szafki z drzwiczkami oraz rozsuwane blaty ułatwiające wydawanie potraw. Wszystkie wózki wyposażone są w niezależne zbiorniki wodne z indywidualnym ogrzewaniem oraz możliwością podłączenia się do prądu np. na oddziałach szpitalnych.  

Rys. 3 - Bemar jezdny / 3 modułowy /  Rys. 4 - Wózek bemarowy specjalny

Największym producentem krajowym bemarów jest łódzka firma LOZAMET chociaż oferowane przez nią bemary, wyposażone są w jedną wspólną komorę grzewczą dla wszystkich pojemników gastronomicznych (oprócz wózków bemarowych specjalnych)
Bardzo ciekawą ofertę ma firma produkująca meble ze stali nierdzewnej KOMAT która oprócz bemarów wyposażonych w jeden wspólny zbiornik ma w swojej ofercie bemary z niezależnym systemem podgrzewania / oddzielnym dla każdej z komór /, stwarzającym możliwość właściwej temperatury dla każdej z przechowywanych potraw. Płynna regulacja temperatury w zakresie od 30 - 950C pozwala na uzyskanie indywidualnej temperatury dla każdej potrawy lub w razie potrzeby korzystania tylko z jednej lub dwóch komór.


Rys. 5 - Bemar wolnostojący z niezależnym grzaniem komory


Oprócz bemarów, do przechowywania wcześniej przygotowanych gorących potraw czeska firma RETIGO producent pieców konwekcyjno-parowych wypuściła na rynek polski podgrzewacz potraw lub inaczej szafę utrzymującą potrawy w idealnych warunkach temperaturowych i klimatycznych. Jest to urządzenie które w zasadzie pracuje jak piec konwekcyjno-parowy tyle że na niskich temperaturach.
Zasilana jest prądem 220V z możliwością automatycznego nastawienia temperatury jak również możliwością ustawienia wilgotności która nie pozwoli na wysychanie potraw czy też ich nadmierne zaparowanie. Zbudowana jest z drzwiami przeszklonymi lub pełnymi na życzenie klienta.
Posiada półki pozwalające na załadowanie 2 x 12 pojemników GN. Poza tym szafa jest tak zbudowana, że może działać jako niezależne urządzenie podgrzewcze i jednocześnie jako podstawa pod piec konwekcyjno-parowy zajmując tym samym tylko niespełna 1 m2 powierzchni kuchni. 
Zaprezentowana na targach INTECO w Brnie jak również EUROGAST w Warszawie pokazała możliwości przechowywania gorących potraw przez długie godziny zachowując swoją pierwotną świeżość. Zakres ustawianych temperatur wynosi od 1 do 85 0C. a wilgotności od 1 do 85%.Ponadto szafa ta wyposażona dodatkowo jest oświetlenie halogenowe pozwalające na bardzo szybką kontrolę ilości i jakości potraw.


Rys. 6 - Szafa utrzymująca temperaturę i warunki klimatyczne potraw.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl