hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

GASTRONOMIA

Międzynarodowy podział obowiązków w gastronomii

Leszek GRYKA

 

1. PRACOWNICY KUCHNI

Chef de cuisine - szef kuchni

Jest odpowiedzialny za całą kuchnię i przydziela różne zadania. Opracowuje kartę dań i menu, kalkuluje ceny i troszczy się o zakupy. Prowadzi i nadzoruje przygotowanie po-traw, sprawdza, jak prezentują się gotowe dania, aby upewnić się, czy każde z nich odpowiada standardowi jakości, ustalonemu przez niego wcześniej. Współpracuje z kierownikiem restauracji, z którym omawia nowe przepisy i aktualizację karty dań. Ich obowiązkiem jest orientacja w nowościach i trendach w gastronomii, aby dopasowywać do nich swoją ofertę.

Ponadto szef jest odpowiedzialny za wszystkie pozostałe sprawy dotyczące kuchni, w tym za higienę wnętrza oraz kształcenie praktykantów; reprezentuje on kuchnię wobec gościa.

Szef kuchni w nowoczesnych zakładach gastronomicznych to przede wszystkim menedżer operacyjny.

Jego zadania to:

- musi znać sprawy związane z logistyką i techniką
- musi umieć znaleźć się w każdej sytuacji
- musi być autorytetem z wiedzy kulinarnej
- musi być w pewnym zakresie informatykiem
- musi być dobrym psychologiem – ma do czynienia z ludźmi, z klientami, pracownikami,
  kooperantami
- musi być dobrym sprzedawcą
- musi być człowiekiem posiadającym osobowość i autorytet

Sous-chef de cuisine - Zastępca szefa kuchni

Przyjmuje polecenia szefa kuchni i przekazuje je pozostałym odpowiedzialnym kucharzom, kierującym różnymi stanowiskami. Jego zadaniem jest koordynacja ich pracy. Reprezentuje szefa kuchni podczas jego nieobecności i przejmuje od niego nierzadko również takie zadania, jak kształcenie praktykantów. Najczęściej wyznacza także kucharza odpowiedzialnego za dane stanowisko.

Chef de partie - kucharz zespołu

Ponosi odpowiedzialność za swoje stanowisko, tzn. za ograniczoną część kuchni wyspecjalizowaną w przygotowywaniu określonych składników i potraw. Jeśli stanowisko jest mniej ważne, musi się zadowolić tytułem demi-cbef.

Cuisinier - kucharz

Za tym ogólnym określeniem kryje się dokładnie zdefiniowane miejsce w składzie zespołu. Kucharz pracuje samodzielnie i tym samym od-powiada za swoje stanowisko. Określa się go również mianem Cuisinier de partie.

Commis - młodszy kucharz

Wyuczony kucharz pracujący na swoim stanowisku podległym szefowi, wykonujący jego polecenia i przygotowujący jeden lub więcej składników menu. Poza tym jest odpowiedzialny za sprzęt kuchenny na swoim stanowisku.

Apprenti(e) - praktykant

Z jednej strony otrzymuje wykształcenie uzupełniające naukę w szkole, z drugiej natomiast - przypadają mu w udziale różne prace przygotowawcze i związane z utrzymywaniem czystości.

Plonguer - pomywacz

Czyści naczynia kuchenne wraz ze sprzętem kuchennym i dba o ich stan. Może być poproszony o wykonanie różnych prostych prac przygotowawczych.

Saucier

Przygotowuje nie tylko sosy lecz także gorące przekąski, ale do jego zadań należy w pierwszym rzędzie przygotowanie wszystkich potraw mięsnych, a w mniejszych zespołach także rybnych. Pośród wielu stanowisk to uchodzi za najważniejsze i cieszy się największym szacunkiem.

Rótisseur

Jak sama nazwa mówi, zajmuje się pieczeniem, poza tym grilowaniem i smażeniem, a także smażeniem frytek.

Poissonnier - kucharz rybny

W wielkich restauracjach specjalizuje się wy-łącznie w przygotowywaniu potraw z ryb i owoców morza.

Entremetier

Zakres jego zadań to zupy i wszystko, co nie jest mięsem ani rybą, a więc potrawy z warzyw, potrawy mączne, potrawy z jajek i sera, włącznie z kuchnią z produktów ekologicznych.

Garde-manger

Jest odpowiedzialny za zimną kuchnię, zarówno za przekąski i sałatki, jak i za przygotowywanie zimnego bufetu. Ponadto zajmuje się krojeniem surowego mięsa i odpowiada za pomieszczenia chłodnicze.

Tornant

“Człowiek do wszystkiego”, który wskakuje zawsze na stanowisko, na którym akurat potrzebna jest pomoc.

Patissier

Spod jego ręki wychodzą desery i wszystkie inne słodkie obietnice wieńczące posiłek, a nierzadko również całe pieczywo, które pojawia się na stole. Czasami robi również makarony.

Boulanger - piekarz

Tylko hotele z wielkimi restauracjami zatrudniają również piekarzy którzy codziennie dbają o świeże pieczywo na śniadanie i o różne rodzaje chleba i bułek towarzyszących posiłkom.

Obok tych podstawowych funkcji i zakresów zadań w wielkim zespole kucharskim reprezentowane są też dalsze wyspecjalizowane zawody takie jak Chef de la garde przygotowujący potrawy poza kuchnią, potager zajmujący się potrawami z warzyw, podczas gdy legumier warzywa tylko czyści.

Prace wstępne lub pomocnicze przejmuje garson de cuisine lub marmiton, który jest odpowiedzialny również za naczynia. Wielkie restauracje zatrudniają czasami rzeźnika hotelowego (boucher de cuisine) i ewentualnie dają cukiernikowi do pomocy pracownika przygotowującego lody (glacier) lub dbającego o słodkie dodatki (confiseur).

2. PRACOWNICY RESTAURACJI

Directeur de la restauration

To stanowisko wiążące się z odpowiedzialnością za cały zakres gastronomiczny znajdziemy tylko w dużym hotelu. Directeur de la restauration zajmuje się ekonomiczną i administracyjną koordynacją różnych aktywności/ które mogą obejmować wiele restauracji, barów, serwis restauracyjny oraz przyjęcia i imprezy.

Directeur de restaurant - kierownik sali

Podlega mu restauracja we wszystkich jej aspektach, od stanu pomieszczeń i dekoracji przez naczynia i szkła po organizację, przydział personelu, kształcenie nowych pracowników, a także koncepcję całości, omawianą z szefem kuchni.

W wielkich restauracjach ma do dyspozycji asystenta, który go także zastępuje.

Maitre d’hótel

Kontroluje obsługę w sali restauracyjnej. Wita gości, wskazuje im ich miejsce przy stole i służy im poradą przy wyborze dań (jeśli tego zadania nie przejął Chef de rang). Nadzoruje sprawny przebieg obsługi podczas śniadania, obiadu i kolacji, pilnując, by jakość odpowiadała standardowi restauracji. Przyjmuje reklamacje i ma za zadanie sprawdzania prawidłowości rachunku.

Chef de rang

Restauracja podzielona jest na strefy nazywane rewirami. Każdy z tych rewirów jest pod nadzorem odpowiedzialnej osoby, która w swojej strefie dba o dobry stan restauracji, kontroluje obsługę poszczególnych stołów i nią kieruje, a czasami sama obsługuje.

Sommelier - kelner od win

Jego zadaniem jest stworzenie karty win, związane z nimi zakupy i zaopatrzenie piwnicy z winem, za którą jest również odpowiedzialny — nie tylko za jej zawartość, ale także i za jej stan. Doradza gościom, jeśli tego sobie życzą, przy wyborze odpowiedniego wina i dba o jego właściwe nalewanie.
W większych restauracjach kieruje poza tym jako Chef Sommelier lub Chef caviste małym zespołem kelnerów od wina.

Serveur de restaurant - kelner

Kelner dysponujący doświadczeniem zawodowym może również witać gości i doradzać im.

Jego głównym zadaniem jest jednak podawanie potraw. Jeśli jest to konieczne, może także na stole kroić na porcje mięso, filetować rybę i podawać ją płonącą, chociaż dzisiaj zadanie to przejmuje często Chef de rang lub Maitre d’hotel. Dawniej funkcję tę sprawował Trancheur.

Commis - młodszy kelner

Na sali znajdują się również kelnerzy, którzy ukończyli już szkołę, ale posiadają jeszcze niewielkie doświadczenie zawodowe. Zatrudnia się ich do różnych zadań.

Commis de rang asystuje szefowi Chef de rang) i podaje potrawy.

Commis de suite zajmuje się transportem potraw z kuchni do swojego rewiru. Sprząta także ze stołu, jeśli nie pomaga mu Commis debarrasseur.

W dużym hotelu istnieją jeszcze dalsze zawody, takie jak barman lub responsable des bars, któremu podlega wiele barów. Poza tym swoje usługi oferuje voiturier, który pomaga gościom zaparkować samochód. W restauracji garderoba gości jest przyjmowana przez kelnerów, natomiast przy wyjściu czeka z płaszczami dame du vestiaire. Dawniej zawody związane z kuchnią i restauracją były prawie wyłącznie domeną mężczyzn. Dzisiaj ulega to zmianie. W składzie zespołów można spotkać coraz więcej kobiet, czy to w kuchni, czy też na sali.

[hotelarze.pl - 16.04.2005]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl