tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 22 poz. 169 zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 259 poz. 1553
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy 1) z dnia 19 sierpnia 2004 r.
w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi
hotelarskie (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 22 poz. 169)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 16 listopada 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w
których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. z 2011 r. Nr 259 poz. 1553
)
Dz.U. z 30.11.2011 r. Nr 259 poz. 1553
Data wydania: 2011-11-16
Data ogłoszenia: 2011-11-30
Data wejścia w życie: 2011-12-15
Data obowiązywania: 2011-12-15
Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268, z późn. zm.2)) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
- wymagania dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług,
w tym usług gastronomicznych,
- minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie,
- warunki dopuszczenia odstępstw od wymagań, o których mowa w pkt. 1,
- sposób dokumentowania spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych
i sanitarnych,
- szczegółowe zasady i tryb zaliczania obiektów hotelarskich do poszczególnych rodzajów i kategorii,
- tryb sprawowania kontroli nad przestrzeganiem w poszczególnych obiektach wymagań co do wyposażenia i świadczenia usług odpowiadających
rodzajowi i kategorii obiektu,
- sposób prowadzenia ewidencji obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
§ 2. 1. Ustala się wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych
usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2. Wymagania, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, dla:
- hoteli,
moteli
- określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
- pensjonatów - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
- kempingów (campingów), pól biwakowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
- domów wycieczkowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
- schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia,
- schronisk - określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, świadczących usługi hotelarskie, o których mowa w art.35 ust. 2 i
3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, określa załącznik
nr 7 do rozporządzenia.
4. Minimalne wymagania co do wyposażenia w zakresie dostosowania obiektów hotelarskich do
potrzeb osób niepełnosprawnych określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
§ 3. 1. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, z zastrzeżeniem ust. 2, wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów, których charakter zabytkowy jest
oczywisty, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:
- przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego
konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe,
- odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnienie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest
zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań,
- w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych
z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
2. Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla pól biwakowych zlokalizowanych na terenie gospodarstw rolnych, pod warunkiem zapewnienia możliwości korzystania z wody do picia i urządzeń sanitarnych.
§ 4. 1. Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
1) budowlanych:
a) przez wszystkie
obiekty - książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z dnia
7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn.
zm.3)), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu
budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek
posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, oraz
b) przez obiekty hotelarskie należące odpowiednio do XIV, XVII lub IX kategorii
obiektów budowlanych, o ile obiekt budowlany składa się z kilku części, z
których każda zostaje zakwalifikowana do określonej kategorii obiektów
budowlanych, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane - ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z zaświadczeniem
właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej o dokonanym
zgłoszeniu zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w
stosunku do którego właściwy organ nie wniósł sprzeciwu, lub ostateczną decyzją
o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, a w przypadku obiektów
budowlanych wzniesionych przed dniem 1 kwietnia 1995 r., które utraciły
wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą
bezpieczeństwo użytkowania obiektu budowlanego;
decyzją o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub
decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu, lub decyzją o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty - opinią rzeczoznawcy budowlanego stwierdzającą bezpieczeństwo
użytkowania obiektu oraz
dla wszystkich obiektów - książką obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych ustawą z
dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz.2016, z poźn.zmianami3), przedstawioną do wglądu organowi dokonującemu kontroli lub oceny obiektu,
2) przeciwpożarowych
- opinią właściwego miejscowo
komendanta powiatowego (miejskiego) komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej,
a w przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej,
3) sanitarnych -
opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w
obiektach hotelarskich, które znajdują się na terenie
jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych
lub przez niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany - opinią
właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2. Spełnianie
w innych obiektach, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagań
określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych dokumentuje się w zakresie wymagań:
1) budowlanych - książką obiektu budowlanego, o której mowa w art. 64 ustawy z
dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, przedstawioną do wglądu organowi
dokonującemu kontroli obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w
stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na
podstawie tej ustawy, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu
budowlanego - protokołem z kontroli obiektu budowlanego;
2) przeciwpożarowych - opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego
(miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
3) sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora
sanitarnego, a w obiektach, które znajdują się na terenie jednostki
organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez
niego nadzorowanej lub na terenie administrowanym przez organ podległy
ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez niego nadzorowany - opinią
właściwego miejscowo państwowego inspektora sanitarnego Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji.
3
2. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań
budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia
tych wymagań w sposób określony w ust.2
1.
§ 5. 1. Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju, z zastrzeżeniem § 7, oraz
nadanie kategorii, a także zmiana i potwierdzenie
zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii
następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
- nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adresu przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
- Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) przedsiębiorcy
oraz numer wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) albo numer wpisu do
ewidencji działalności gospodarczej - o ile taki posiada,
- nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
- określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu,
numeru telefonu, a także - o ile obiekt posiada - numeru
faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej,
- liczbę miejsc noclegowych, liczbę jednostek
mieszkalnych oraz ich strukturę,
- opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca,
w tym o zakresie usług gastronomicznych,
- wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
- wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca.
3. Do wniosku załącza się:
- dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 4
ust.1,
zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny,
a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
- dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań, o których mowa w § 2
ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.
4. Wojewoda
Marszałek województwa może ustalić wzór ankiety, stanowiącej załącznik do wniosku,
stwierdzającej stopień spełnienia przez obiekt hotelarski wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca. W takim przypadku opis obiektu, o którym mowa w ust. 2 pkt.6
4, we wniosku nie jest wymagany.
§ 6. Przed wydaniem decyzji o:
1) zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii,
2) zmianie zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii,
3) potwierdzeniu zaszeregowania do rodzaju oraz nadanej kategorii
- obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w §
2 ust. 1, 2 i 4, § 3 oraz § 4 ust. 1.
§ 6. 1. Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu do rodzaju oraz nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 2-4.
2. Marszałek województwa może powołać zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:
przedstawiciele marszałka województwa,
osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki
samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,
przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz innych jednostek.
§ 7. W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 5 ust. 1-3 i § 6
ust. 1.
§ 8. 1. Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i
zakresu świadczonych usług, w tym usług
gastronomicznych, dokonują kontroli w każdym czasie:
- z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszenia wymagań,
- na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki
i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy
konsumentów.
2. Marszałek województwa dokonuje z urzędu
okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i
zakresu świadczonych usług, w
tym także usług gastronomicznych, nie rzadziej niż co trzy lata.
Kontrole te mogą obejmować także spełnienie wymagań
określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach
turystycznych.
§ 9. 1. Kontroli, o której mowa w § 8, dokonuje
się zgodnie z zasadami kontroli przedsiębiorców
określonymi w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.4)).
osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
2. Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu kontroli
organowi prowadzącemu ewidencję obiektu.
3. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to,
że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany,
lub obniżenia nadanej mu kategorii, marszałek województwa dokonuje ponownej
oceny obiektu.
4. Marszałek województwa może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa
w ust. 3, jeżeli przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie wyraził zgodę na
zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu
kategorii.
5. Jeżeli podczas wykonywanych czynności kontrolnych ujawniony został fakt
zmiany przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie, a przedsiębiorca ten nie
wystąpił z wnioskiem do właściwego marszałka województwa o potwierdzenie lub
zmianę dotychczasowego zaszeregowania, organ kontrolujący odstępuje od dalszych
czynności kontrolnych obiektu i wzywa tego przedsiębiorcę do złożenia wniosku o
potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania pod rygorem wydania decyzji o uchyleniu
zaszeregowania do rodzaju i nadaniu kategorii oraz wykreślenia obiektu z
ewidencji obiektów hotelarskich.";
2. Wykonywanie czynności kontrolnych powinno odbywać się w obecności kierownika kontrolowanego obiektu lub osoby upoważnionej do zastępowania go, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku nieobecności kierownika lub osoby upoważnionej do zastępowania go można wykonywać wyłącznie te czynności
kontrolne, o których terminie przeprowadzenia uprzednio powiadomiono kierownika obiektu.
4. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisuje osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.
5. Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu organowi prowadzącemu ewidencję obiektu.
6. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na
to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został
zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, marszałek województwa dokonuje ponownej
oceny obiektu.
7. Marszałek województwa może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa w ust. 6, jeżeli przedsiębiorca wyraził zgodę na zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu kategorii.§ 10. 1. Nie uważa się za spełnione wymagań, o których mowa § 2, w odniesieniu do elementów wyposażenia niesprawnych, uszkodzonych, niedostępnych lub nadmiernie zużytych, a także w odniesieniu do usług, których uzyskanie w chwili kontroli lub oceny nie jest możliwe.
2. W przypadku stwierdzenia uchybień, o których mowa w ust.1, organ upoważniony do kontroli obiektu może wydać przedsiębiorcy zalecenia pokontrolne, z określeniem terminu ich wykonania nieprzekraczającego trzech miesięcy, pod rygorem wszczęcia postępowania w sprawie zmiany zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii albo wszczęcia postępowania w sprawie uchylenia zaszeregowania obiektu do rodzaju i kategorii.
§ 11. Po przeprowadzeniu pierwszej kontroli obiektu hotelarskiego, o którym mowa w art. 50 ust.1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych,
marszałek województwa wydaje decyzję potwierdzającą zaszeregowanie obiektu, zmieniającą zaszeregowanie lub uchylającą zaszeregowanie do dotychczasowego rodzaju i kategorii.
§ 12. 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego
rodzaju obiektu.
2. Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest:
przyrzeczenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwane dalej "promesą",
- decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii,
- zgłoszenie innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie.
3. Przedsiębiorca lub
rolnik zgłaszający do ewidencji inny obiekt. w którym są świadczone usługi hotelarskie jest obowiązany
podać numer NIP oraz numer wpisu do KRS albo numer wpisu
do ewidencji działalności gospodarczej - o ile taki posiada.
dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.
4. Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych,
oddzielnego dla każdego z rodzajów obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w
których są świadczone usługi hotelarskie, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej
do prowadzenia ewidencji.
5. W ramach ewidencji
obiektów hotelarskich prowadzi się wykaz przyrzeczeń zaszeregowania obiektów
hotelarskich do odpowiedniego rodzaju i kategorii, zwany dalej "wykazem
promes".
6. Podstawą umieszczenia w wykazie promes, o którym mowa w ust. 5, jest
ostateczna decyzja marszałka województwa o przyrzeczeniu zaszeregowania obiektu
hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii.
7. Dla każdego obiektu, który uzyskał promesę, zakłada się kartę ewidencyjną
obiektu posiadającego promesę.
§ 13. 1. Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych
obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest jawna,
z wyjątkiem informacji, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt
7. w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
2. Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępniane do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
§ 14. 1. Dokumenty, o których mowa w § 12 ust. 2,
powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi
obiektów, a dokument, o którym mowa w § 12 ust. 6, powinien być przechowywany
łącznie z kartami ewidencyjnymi obiektów posiadających promesy.
stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
2. Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§ 15. 1. Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2. W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3. Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4. Poprawek we wpisie można
dokonywać wyłącznie w taki sposób, aby wyrazy poprawione były czytelne.
5. O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
§ 16. 1. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
- określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie
wraz z adresem jego siedziby, a w przypadku gdy
przedsiębiorcą jest osoba fizyczna - wraz z adresem miejsca zamieszkania,
- nazwę i adres obiektu,
- określenie rodzaju i kategorii obiektu,
- informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,
- opis obiektu zawierający informacje o liczbie miejsc noclegowych,
liczbie jednostek mieszkalnych oraz ich strukturze, zakresie świadczonych usług, położeniu obiektu,
numerze telefonu, a także - o ile obiekt posiada - numerze
faksu, adresie poczty elektronicznej oraz adresie strony internetowej.
- informacje o promesach, decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz o dopuszczonych odstępstwach
od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,
- informacje o przeprowadzonych kontrolach i
ocenach spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego.
przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.
2. Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt. 1,2 i 4 oraz informację o
liczbie miejsc noclegowych.
3. Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego
posiadającego promesę zawiera: , w stosunku do którego przedsiębiorca uzyskał promesę, zawiera informacje, o których mowa w ust. 1 pkt. 1-3 i 6.
1) określenie przedsiębiorcy, który
zamierza rozpocząć świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim, wraz z
adresem jego siedziby, a w przypadku gdy przedsiębiorcą jest osoba fizyczna -
wraz z adresem miejsca zamieszkania;
2) nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu;
3) określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu;
4) wskazanie rodzaju obiektu hotelarskiego i kategorii, o które zamierza ubiegać
się przedsiębiorca, który uzyskał promesę;
5) termin ważności promesy.
§ 17. 1. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji
obiektów hotelarskich lub innych obiektów, w których są
świadczone usługi hotelarskie, informacje o:
- zaprzestaniu świadczenia usług hotelarskich,
- uzyskaniu decyzji marszałka województwa o zaszeregowaniu obiektu
do rodzaju i nadaniu kategorii - w przypadku ewidencji
innych obiektów świadczących usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta
(burmistrza, prezydenta miasta),
wpisanego do ewidencji
prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do rodzaju i nadaniu kategorii podlegającym wpisaniu do
ewidencji prowadzonej przez marszałka województwa,
- zgłoszeniu obiektu do ewidencji innych obiektów, w
których są świadczone usługi hotelarskie, prowadzonej przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) - w przypadku ewidencji obiektów hotelarskich prowadzonej
przez marszałka województwa, gdy przedsiębiorca wpisany do ewidencji zamierza
nadal świadczyć usługi hotelarskie, a nie zamierza już stosować nazwy rodzaju i
oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego,
- zmianie działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową.
- zmianie liczby miejsc noclegowych, liczby jednostek
mieszkalnych, zmianie ich struktury, zmianie numeru telefonu, a także - o ile
obiekt posiada - o zmianie numeru faksu, adresu poczty elektronicznej oraz
adresu strony internetowej,
- zmianie zakresu świadczonych usług, w tym
gastronomicznych.
2. Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję
obiektów hotelarskich o zdarzeniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.
3. Przedsiębiorca lub
rolnik świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję innych
obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, o zdarzeniach powodujących
przejściowo wstrzymanie świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za
zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1.
§ 18.1. Organ prowadzący ewidencję
obiektów hotelarskich wydaje z urzędu decyzję o uchyleniu zaszeregowania do
rodzaju i nadaniu kategorii oraz o wykreśleniu obiektu z ewidencji,
dokonuje z urzędu wykreślenia obiektu z ewidencji, jeżeli:
- przedsiębiorca wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy niż 1 rok świadczenia usług hotelarskich,
- przedsiębiorca wpisany do ewidencji poinformował
marszałka województwa prowadzącego ewidencję o rezygnacji ze stosowania w
obiekcie nazwy rodzaju i oznaczenia kategorii obiektu hotelarskiego,
- przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka organizacyjna, która uległa likwidacji,
- przedsiębiorca będący osobą fizyczną zmarł, a jego następcy prawni
nie wystąpili z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę
zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanej kategorii,
nie zgłosili zamiaru świadczenia usług hotelarskich w obiekcie.
- przedsiębiorca, który rozpoczął
świadczenie usług w obiekcie hotelarskim posiadającym zaszeregowanie do rodzaju
i nadaną kategorię na podstawie decyzji wydanej innemu przedsiębiorcy, nie
wystąpił z wnioskiem o potwierdzenie lub zmianę zaszeregowania obiektu w
terminie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia świadczenia usług w obiekcie lub nie
wystąpił z takim wnioskiem w terminie 3 miesięcy od dnia zawiadomienia go przez
marszałka województwa o obowiązku złożenia wniosku o potwierdzenie lub zmianę
zaszeregowania obiektu,
- obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne,
lub przeciwpożarowe lub inne określone odrębnymi przepisami,
- stan obiektu hotelarskiego uniemożliwia świadczenie
usług hotelarskich.
przedsiębiorca uzyskał decyzję o zaszeregowaniu obiektu wpisanego do ewidencji prowadzonej przez wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) do rodzaju i nadaniu kategorii podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez marszałkja województwa,
przedsiębiorca nie rozpoczął świadczenia usług hotelarskich po upływie ważności promesy.
2. Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w
których są świadczone usługi hotelarskie, wykreśla z urzędu obiekt z ewidencji,
jeżeli:
1) przedsiębiorca lub rolnik wpisany do ewidencji zaprzestał na okres dłuższy
niż rok świadczenia usług hotelarskich;
2) przedsiębiorcą świadczącym usługi hotelarskie w obiekcie była jednostka
organizacyjna, która uległa likwidacji;
3) przedsiębiorca będący osobą fizyczną lub rolnik, świadczący usługi
hotelarskie w obiekcie, zmarł;
4) obiekt nie spełnia wymagań sanitarnych, przeciwpożarowych lub innych
określonych odrębnymi przepisami;
5) stan obiektu uniemożliwia świadczenie usług hotelarskich.
3. Organ prowadzący ewidencję obiektów hotelarskich wykreśla z urzędu obiekt z
wykazu obiektów, które uzyskały promesę, jeżeli:
1) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, przed upływem terminu jej ważności
nie złożył właściwemu marszałkowi województwa kompletnego wniosku o
zaszeregowanie obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii;
2) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o zaszeregowaniu
obiektu do rodzaju i nadaniu kategorii;
3) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, wystąpił z wnioskiem o wykreślenie
z wykazu obiektów, które uzyskały promesę;
4) przedsiębiorca, któremu udzielono promesy, uzyskał decyzję o odmowie
zaszeregowania obiektu do rodzaju i nadania kategorii.
§ 19. Zaszeregowanie obiektów hotelarskich dokonane na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1999 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 10, poz. 87), lub rozporządzenia
Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 66,poz.665 oraz z 2002 r. Nr 142, poz.1190) zachowują ważność.
§ 20. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni
od dnia ogłoszenia. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Rozporządzenia z 16.11.2011 r. - § 2.
1. Do wniosków w postępowaniach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do
określonego rodzaju oraz o nadanie kategorii, a także w postępowaniach o zmianę
i potwierdzenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i
nadanej kategorii, złożonych przez przedsiębiorców, a nierozpatrzonych przed
dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy
rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.
2. Przedsiębiorcy posiadający w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju hotel albo motel danej
kategorii, dostosują obiekt do wymagań co do wyposażenia oraz zakresu
świadczonych usług, w tym gastronomicznych, zawartych w załączniku nr 1 do
rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym
rozporządzeniem, w terminie nie dłuższym niż 2 lata od dnia wejścia w
życie niniejszego rozporządzenia.
Minister Sportu i Turystyki: A.Giersz
Minister Gospodarki i Pracy: J. Hausner
Załączniki do Rozporządzenia - "wymagania kategoryzacyjne" dla:
- hoteli
- moteli
- pensjonatów
- schronisk
- dla innych obiektów
świadczących usługi hotelarskie
______________________________
1) Minister Sportu i
Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1
ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w
sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. Nr
216, poz. 1602, z 2008 r. Nr 24, poz. 146 oraz z 2010 r. Nr 238, poz. 1580).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 175, poz. 1462, z 2006 r. Nr 220, poz.
1600, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, z 2010 r. Nr 106, poz. 672 oraz z 2011 r. Nr
80, poz. 432 i Nr 171, poz. 1016.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2011 r. Nr 32, poz. 159, Nr 45, poz. 235, Nr 94, poz. 551, Nr 135, poz. 789, Nr
142, poz. 829, Nr 185, poz. 1092 i Nr 232, poz. 1377.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z
2010 r. Nr 239, poz. 1593 oraz z 2011 r. Nr 85, poz. 459, Nr 106, poz. 622, Nr
112, poz. 654, Nr 120, poz. 690, Nr 131, poz. 764, Nr 132, poz. 766, Nr 153,
poz. 902, Nr 163, poz. 981, Nr 171, poz. 1016, Nr 199, poz. 1175, Nr 204, poz.
1195 i Nr 232, poz. 1378.
1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz.U. Nr 134, poz. 1428)
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152 i Nr 203, poz.1966 oraz z 2004 r. Nr 62, poz.576, Nr 96,poz.959 i Nr 173,poz.1808.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2004 r. Nr 6,poz.41, Nr 92,poz.881, Nr 93,poz.888 i Nr 96,poz.959.
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz.U. Nr 66,poz.665 oraz z 2002 r. Nr 142,poz.1190), które utraciło moc na podstawie art. 5 ustawy z dnia 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń (Dz.U. Nr 62,poz.576).
[hotelarze.pl ] |