
Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|

Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
Praktyki dla zawodu technik hotelarstwa
|
Wzór Regulaminu obowiązkowych praktyk
zawodowych
REGULAMIN PRAKTYK ZAWODOWYCH
opracowany na rok szkolny ............
§1. PODSTAWY PRAWNE OPRACOWANIA REGULAMINU
Praktyka zawodowa jest jedną z form przygotowania zawodowego młodzieży. Czas
pracy, prawa i obowiązki praktykanta określa Kodeks Pracy i rozporządzenie MEN w
sprawie praktycznej nauki zawodu (01.07.2002). Praktykant podlega przepisom
regulaminowym szkoły, jednocześnie ma obowiązek podporządkowania się przepisom
organizacyjno-porządkowym zakładu pracy, na tych samych zasadach co pracownicy.
Praktykant potwierdza własnoręcznym podpisem zobowiązanie postępowania zgodnie z
ww. przepisami, jak i postanowieniami niniejszego regulaminu. Jest też świadom
konsekwencji wynikających z ich nieprzestrzegania.
§ 2. CEL PRAKTYK ZAWODOWYCH
2.1 Podstawowe cele praktyki:
- zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania posiadanych wiadomości
teoretycznych;
- przygotowanie do samodzielnej pracy i podejmowania decyzji;
- poznanie działalności instytucji i firm funkcjonujących w warunkach
gospodarki rynkowej;
- zapoznanie się z zakresem, rodzajem usług, ich jakością i sprzedażą;
- zapoznanie się ze stosowną dokumentacją i poprawnym jej prowadzeniem,
sposobami rozliczeń finansowych z kontrahentami krajowymi i zagranicznymi;
- zapoznanie się z formami reklamy świadczonych usług, zdobycie umiejętności
prawidłowej nowoczesnej organizacji pracy biurowej, poprawnego wykonywania
czynności na poszczególnych stanowiskach;
- opanowanie umiejętności posługiwania się komputerem, faksem, kserokopiarką
itp.;
- opanowanie umiejętności posługiwania się materiałami informacyjnymi np.
przewodnikami, mapami, rozkładami jazdy (lotów) itp.;
- wyrobienie nawyków kulturalnej i uprzejmej obsługi klientów;
- praktyczne posługiwanie się językami obcymi podczas obsługi turystów
zagranicznych.
2.2. Działania: przede wszystkim uczeń powinien:
- znać zasady funkcjonowania poszczególnych działów zakładu;
- obsługiwać podstawowe urządzenie stanowiące wyposażenie techniczne
zakładu;
- dostosować się do wymogów organizacji pracy w zespole;
- dostosować się do dyscypliny obowiązującej w zakładzie;
- zorganizować i utrzymywać w należytym porządku swoje miejsce pracy;
- ocenić jakość wykonanej pracy;
- przestrzegać zasad BHP, przepisów p.poż. i ochrony środowiska.
2.3. Szczegółowe cele kształcenia dla
poszczególnych zawodów określają programy nauczania dopuszczone do użytku
szkolnego.
§ 3. OBOWIĄZKI UCZNIA
3.1. Przygotowanie do praktyki
Uczeń ma obowiązek odpowiednio przygotować się do praktyki poprzez:
- zapoznanie się z informacjami przekazanymi na spotkaniu w szkole , które
odbywa się nie później niż tydzień przed rozpoczęciem praktyki;
- odbycie w wyznaczonym terminie szkolenia BHP;
- uaktualnienie pracowniczej książeczki zdrowia;
- przygotowanie zeszytu zwanego dalej "dzienniczkiem praktyk";
- wpisanie do dzienniczka praktyk programu , który będzie realizowany
podczas praktyki i uzyskanie akceptacji Dyrekcji Szkoły.
3.2. Dyscyplina w czasie odbywania praktyki
zawodowej. Uczeń ma obowiązek do zachowania dyscypliny, przez co rozumie się:
- właściwą postawę i kulturę osobistą;
- poprawny wyglądu (patrz pkt.3);
- właściwy ubiór (patrz: pkt.4);
- punktualne rozpoczynanie i kończenie zajęć;
- ścisłe przestrzeganie przepisów BHP i ppoż.;
- nie opuszczanie stanowiska pracy przed wyznaczoną godziną;
- dostosowanie się do ustalonego w zakładzie harmonogramu dnia;
- rzetelne wykonywanie zadań powierzonych przez opiekuna;
- systematyczne codzienne odnotowywanie toku zajęć w dzienniczkach praktyk,
tj. zapisując w nim wszystkie czynności przez siebie wykonane oraz dodatkowo
należy również: zapisywać ważniejsze spostrzeżenia technologiczne, wklejać
druki, robić szkice;
- przedkładanie każdego dnia dzienniczka praktyk, zakładowemu opiekunowi
praktyk (zgodnie z zaleceniami kierownika obiektu noclegowego) - do kontroli i
podpisu;
- przedstawienie w ostatnim dniu praktyki dziennika zajęć celem wpisania
oceny za odbytą praktykę, na podstawie obecności i egzaminu w formie pisemnej
i praktycznej;
- przekazanie w ustalonym terminie uzupełnionego dzienniczka praktyk wraz z
wpisaną oceną do szkolnego opiekuna praktyk.
3.3. Wygląd
Uczeń odbywający praktykę ma obowiązek przestrzegać zasad dotyczących poprawnego
wyglądu przez co rozumie się:
- szczególną dbałość o higienę osobistą;
- ręce: czyste, zadbane, z krótko obciętymi, nie lakierowanymi paznokciami;
- włosy: czyste, krótkie lub gładko spięte;
- delikatny makijaż lub brak;
- delikatny zapach (np. dyskretna woda toaletowa zamiast perfum);
- dopuszczalna biżuteria to wyłącznie obrączka i zegarek.
3.4. Strój
Uczeń powinien zgłosić się na dane stanowisko pracy w odpowiednim stroju, przez
co rozumie się:
a) sala konsumencka:
kobiety:
- bluzka: typu koszulowego, gładka, biała bez wzorów, ( w okresie letnim
dopuszcza się krótki rękaw),
- spódnica: czarna, krój prosty, długość w kolano,
- buty: czarne pantofle, gładkie, z pełnymi noskami, płaskie lub na
niewielkim obcasie,
- rajstopy cienkie w kolorze cielistym,
- ewentualnie zapaski i nakrycia głowy (ustala zakład)
mężczyźni:
- koszula: biała, gładka, bez wzorów (w okresie letnim dopuszcza się krótki
rękaw),
- muszka: czarna, niewielka, klasyczna,
- spodnie: czarne, krój prosty,
- półbuty: czarne, gładkie, zazwyczaj sznurowane,
- skarpety w kolorze,
- ewentualnie zapaski i nakrycia głowy (ustala zakład)
b) część gastronomiczna:
- strój ochronny: biały fartuch lub bluza i spodnie kucharskie,
- nakrycie głowy: białe, całkowicie zasłaniające włosy,
- obuwie: pełne, wygodne - zapaska.
c) część recepcyjna, mieszkalna i administracyjno- gospodarcza:
- strój zgodny z wymogami obowiązującymi w danym zakładzie, lub wskazany
przez opiekuna praktyk.
W czasie odbywania praktyk, uczniowie postrzegani
są przez Gości jak pracownicy, więc swym zachowaniem, kulturą osobistą i
wyglądem kształtują wizerunek firmy
3.5. Nieobecność na zajęciach
Nieobecność na zajęciach musi być usprawiedliwiona , przy czym uwzględnia się wg
Ustawy tylko 3 dni zwolnienia, pozostałą nieobecność należy odpracować w innym
terminie. Podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest:
- zwolnienie lekarskie okazane kierownikowi obiektu noclegowego i przekazane
opiekunowi praktykantów.
Nieobecność nieusprawiedliwiona musi być
odpracowana w terminie i czasie wskazanym przez pracodawcę w porozumieniu ze
szkołą.
3.6 Nie zaliczenie praktyki zawodowej
Nie zaliczenie praktyki zawodowej następuje w przypadku:
- niestawienia się ucznia w ustalonym czasie i miejscu w celu odbycia
praktyki;
- nieobecności nieusprawiedliwionej ( już w wymiarze 1 dnia);
- nie odpracowania opuszczonych zajęć;
- samowolnej zamiany miejsca odbywania praktyki;
- braku wymaganej dokumentacji praktyki;
- złamania dyscypliny;
- niepodporządkowania się przepisom organizacyjno-porządkowym zakładu
pracy;
- uzyskania negatywnej oceny;
- niedostarczenie do nauczyciela dzienniczka praktyk.
Nie zaliczenie praktyki zawodowej stanowi podstawę do nie promowania ucznia
do klasy programowo wyższej.
§ 4. PRAWA UCZNIA
W czasie odbywania praktyki uczeń ma prawo do:
- zapoznania z obowiązującym w zakładzie regulaminem i zasadami pracy na
poszczególnych stanowiskach;
- zapoznania z wymaganiami i oczekiwaniami pracodawcy;
- wykonywania zadań wynikających z programu praktyk;
- korzystania z zaplecza socjalnego w postaci: pomieszczeń do przebierania,
mycia, przechowywania odzieży i spożywania posiłków;
- zapoznania z kryteriami oceniania;
- informowania szkoły o nieprawidłowościach i zmianach dotyczących zakresu
obowiązków, czasu trwania praktyki itd.;
- zapoznania z sankcjami wynikającymi z nie wywiązywania się z obowiązków i
łamania postanowień regulaminu praktyk;
- uzyskania informacji o ocenie praktyki zawodowej i uzasadnienia jej;
- uzyskania wpisu i odbioru dzienniczka praktyk w ostatnim dniu ich trwania;
- właściwego traktowania i poszanowania godności osobistej.
§ 5. OBOWIĄZKI PRACODAWCY
Pracodawca ma obowiązek:
- zapoznać uczniów z obowiązującym w zakładzie regulaminem;
- zapoznać uczniów z wymaganiami i oczekiwaniami;
- zapoznać uczniów z zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach;
- zapoznać uczniów z przepisami bhp i p.poż.;
- przeszkolić w zakresie obsługi urządzeń znajdujących się w zakładzie;
- skierować uczniów na odpowiednie stanowiska pracy;
- przydzielić uczniom zadania wynikające z programu praktyk;
- zabezpieczyć bieżącą opiekę wychowawczą, zawodową i medyczną;
- przygotować zaplecze socjalne w postaci: pomieszczeń do przebierania,
mycia, przechowywania odzieży i spożywania posiłków;
- zapewnić nocleg uczniom odbywającym praktykę wyjazdową;
- kontrolować zeszyty praktyk i uzupełniać je o uwagi, opinie i
spostrzeżenia;
- zapoznać uczniów z kryteriami oceniania i sankcjami wynikającymi z nie
wywiązywania się z obowiązków i łamania postanowień regulaminu praktyk;
- zwolnić ucznia z praktyki, gdy o takie zwolnienie wystąpi Dyrektor szkoły;
- utrzymywać stały kontaktu z osobą odpowiedzialną za praktyki z ramienia
szkoły;
- informować szkołę o szczególnych zmianach dotyczących zakresu obowiązków,
czasu trwania praktyki itd.;
- poinformować ucznia o propozycji oceny;
- ocenić praktykę i dokonać wpisu do dzienniczka ucznia wraz z opinią o
praktykancie w ostatnim dniu trwania praktyk;
- zwrócić uczniowi dzienniczek wraz z oceną , uzasadnieniem i opinią w
ostatnim dniu trwania praktyk.
§ 6. KRYTERIA OCENIANIA
Do wystawienia ocen z praktyki uwzględnia się następujące elementy:
- uczeń odbył praktykę w wymiarze określonym programem;
- sposób odnotowywania przebiegu zajęć w dzienniczku;
- stopień zainteresowania się ucznia odbytą praktyką.
Ocenę praktyki zawodowej, jej uzasadnienie i
opinię o uczniu wystawia opiekun praktyki, zgodnie z przyjętymi i
przedstawionymi uczniom kryteriami oceniania. Ocena wraz z uzasadnieniem i
opinią o uczniu musi być odnotowana w dzienniczku praktyk i potwierdzona
pieczęcią zakładu oraz podpisem osoby do tego upoważnionej.
Ocena wystawiona z praktyki zawodowej winna być podana uczniom do wiadomości.
§ 7. SYTUACJE SZCZEGÓLNE
7.1 Ciąża
- w przypadku niewidocznej ciąży - uczennica odbywa praktykę zawodową
wyłącznie na własną odpowiedzialność i wyłącznie za zgodą zakładu pracy;
- w przypadku ciąży widocznej - praktyka zawodowa jest przesunięta na inny
termin na podstawie przedstawionego zaświadczenia lekarskiego.
7.2 Na prośbę praktykanta za zgoda Dyrektora
szkoły uczeń może odbyć praktykę w innym terminie, jeśli wymaga tego sytuacja
osobista ucznia
§ 8. DODATEK
Uczeń może zorganizować praktykę zawodową we własnym zakresie po uzyskaniu zgody
Dyrektora szkoły, w przeciwnym razie praktyka nie będzie zaliczona. Instytucja
przyjmująca praktykanta powinna spełniać określone warunki:
- zatrudniać minimum 10 osób;
- posiadać osobowość prawną;
- prowadzić pełną księgowość;
- nie być w trakcie likwidacji.
Praktyka indywidualna podlega przepisom
określonym przez Kodeks Pracy, rozporządzenie MEN w sprawie praktycznej nauki
zawodu (01.07.2002), przepisom regulaminowym szkoły, organizacyjno-porządkowym
zakładu pracy i postanowieniom niniejszego regulaminu. W przypadku nie uzyskania
akceptacji Dyrekcji Szkoły, nie dopełnienia formalności, bądź nie wywiązania się
zakładu z ustaleń - praktykant zostaje skierowany na praktykę do placówki
wskazanej przez szkołę.
[opracowanie redakcja
hotelarze.pl - 09.10.2007]
|
|