Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|
Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
POMOCE NAUKOWE
|
PLAN NAUCZANIA
Technikum czteroletnie. Zawód technik hotelarstwa 341[04]
Program nauczania zatwierdzony 07.02.2008 r.
Lp. |
Przedmioty nauczania |
Dla
młodzieży |
Dla dorosłych |
Liczba
godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania |
Liczba
godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania |
Liczba
godzin w czteroletnim okresie nauczania |
Klasy I - IV |
Semestry I - VIII |
Forma
stacjonarna |
Forma
zaoczna |
1. |
Organizacja pracy w hotelarstwie |
10 |
7 |
126 |
2. |
Ekonomia i prawo w hotelarstwie |
7 |
5 |
89 |
3. |
Obsługa konsumenta |
5 |
3 |
63 |
4. |
Obsługa informatyczna w hotelarstwie |
6 |
4 |
76 |
5. |
Marketing usług hotelarskich |
6 |
4 |
76 |
6. |
Język obcy zawodowy |
8 |
6 |
100 |
7. |
Zajęcia praktyczne |
8 |
6 |
100 |
|
Razem |
50 |
35 |
630 |
|
Praktyka zawodowa: 8 tygodni |
|
|
|
PLAN WYNIKOWY
do programu nauczania zatwierdzonego w dniu 07.02.2008 r.
Liczba godzin |
Temat lekcji |
WYMAGANIA |
Konieczne
(dop) |
Podstawowe
(dst) |
Rozszerzone
(db) |
Dopełniające
(bdb) |
Wykraczające
(cel) |
Uczeń: |
1 |
IV. Usługi hotelarskie
1. Definicje usługi hotelarskiej. |
- kojarzy termin usługa,
- potrafi wymienić kilka rodzajów świadczonych usług w obiektach
noclegowych,
- słucha na lekcji. |
- przy pomocy nauczyciela potrafi przedstawić definicję
usługi,
- kojarzy różnicę między towarem a usługą,
- potrafi wymienić kilka rodzajów usług,
- potrafi w kilku zdaniach scharakteryzować usługę hotelarską,
- stara się włączyć aktywnie do zajęć. |
- stara się samodzielnie definiować pojęcie usługi,
- omawia różnicę między towarem a usługą,
- potrafi wymienić kilka rodzajów usług,
- określa na czym polega usługa hotelarska,
- włącza się aktywnie do lekcji.
|
- przedstawia definicję usługi i usługi hotelarskiej,
- analizuje definicję usługi hotelarskiej,
- przedstawia różnicę między towarem a usługą,
- uzasadnia, dlaczego usługa hotelowa jest usługą szczególną,
- jest aktywny na lekcji.
|
- spełnia wymagania dopełniające,
ponadto:
- analizuje rangę usługi hotelarskiej w poznanych obiektach hotelarskich.
|
|
2. Cechy i podział usług hotelarskich. |
- przy pomocy nauczyciela potrafi podzielić usługi
hotelarskie na podstawowe i dodatkowe,
- rozumie pojęcia: usługi podstawowe i dodatkowe,
- wie, czym charakteryzują się usługi hotelarskie,
- słucha na lekcji,
- przy pomocy nauczyciela wykonuje ćwiczenia oraz test minimum w 50%.
|
- potrafi wskazać usługi podstawowe i dodatkowe,
- zna podział usług dodatkowych,
- zna podział usług na materialne i niematerialne,
- po przeczytaniu tekstu, potrafi kilka zdań powiedzieć o podziale usług wg
Kwiatkowskiego,
- potrafi określić cechy usług hotelarskich,
- stara się samodzielnie wykonać ćwiczenia,
- posiada 50 % poprawnych odpowiedzi w teście oraz w ćwiczeniu III.
|
- przedstawia usługi podstawowe i dodatkowe w hotelu,
- przedstawia podział usług dodatkowych,
- charakteryzuje usługi materialne i niematerialne,
- wymienia i stara się opisać najważniejsze cechy usług hotelarskich,
- stara się samodzielnie wykonywać ćwiczenia, test oraz ćwiczenie III w 80%,
- jest aktywny na lekcji.
|
- przedstawia i opisuje usługi hotelarskie podstawowe i
dodatkowe,
-omawia tabelę podziału usług hotelarskich,
- opisuje najważniejsze cechy usług hotelarskich i omawia je,
- samodzielnie wykonuje ćwiczenia i testy w 95%, następnie omawia je,
- jest aktywny na lekcji
|
- spełnia wymagania dopełniające, ponadto:
- prezentuje ciekawe artykuły na temat usług hotelarskich, wykorzystując
czasopisma branżowe.
|
|
3. Usługi podstawowe i dodatkowe w różnych rodzajach obiektów
hotelarskich
|
- potrafi wymienić kilka usług podstawowych i dodatkowych w
niektórych obiektach noclegowych,
- przy pomocy nauczyciela stara się wyjaśnić od czego zależy świadczenie
takich usług przez dany obiekt hotelowy,
- przy pomocy nauczyciela co najmniej wykonuje w grupie ćwiczenie III ptk.3
oraz ćwiczenie VI pkt. 1, w pozostałych aktywnie uczestniczy.
|
- wymienia usługi podstawowe i dodatkowe świadczone w różnych
rodzajach obiektów hotelarskich,
- potrafi powiedzieć od czego zależy świadczenie usług przez obiekt
noclegowy,
- potrafi wymienić usługi dla niektórych grup gości hotelowych,
- jest aktywny na lekcji,
- stara się samodzielnie wykonać ćwiczenie
VI pkt. 5, w pozostałych aktywnie uczestniczy.
|
- wymienia i stara się opisać usługi podstawowe i dodatkowe
świadczone przez obiekty hotelarskie,
- wyjaśnia od czego uzależnione jest świadczenie takich usług,
- wymienia usługi dla różnych grup gości hotelowych,
- wymienia usługi najczęściej pożądane przez gości,
- samodzielnie rozwiązuje wszystkie
ćwiczenia, jest aktywny w grupie.
|
- wymienia i opisuje usługi podstawowe i dodatkowe,
- uzasadnia, od czego zależy świadczenie różnych usług w danym obiekcie,
- wymienia i uzasadnia podział usług dla różnych grup gości,
- omawia usługi luksusowe, rekreacyjne, przedstawia nowości w tej
dziedzinie,
- jest aktywny na lekcji,
- wykonuje wszystkie ćwiczenia i omawia je.
|
- spełnia wymagania dopełniające, ponadto:
- na podstawie artykułów zawartych w czasopismach branżowych lub na stronach
internetowych prezentuje nowości, ciekawostki z zakresu usług świadczonych w
obiektach hotelarskich.
|
PLAN NAUCZANIA
Technikum czteroletnie. Zawód technik hotelarstwa 341[04]
Modułowy program nauczania zatwierdzony 05.05.2004 r.
Lp. |
Przedmioty nauczania |
Dla
młodzieży |
Dla dorosłych |
Liczba
godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania |
Liczba
godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania |
Liczba
godzin w czteroletnim okresie nauczania |
Klasy I - IV |
Semestry I - VIII |
Forma
stacjonarna |
Forma
zaoczna |
1. |
Działalność usługowa |
13 |
9 |
164 |
2. |
Działalność zakładu hotelarskiego |
5 |
3 |
63 |
3. |
Działalność recepcji zakładu hotelarskiego |
12 |
8 |
151 |
4. |
Nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w zakładzie
hotelarskim |
4 |
3 |
50 |
5. |
Działalność gastronomiczna w zakładzie hotelarskim |
9 |
7 |
114 |
6. |
Usługi dodatkowe w zakładzie hotelarskim |
7 |
5 |
88 |
|
Razem |
50 |
35 |
630 |
|
Praktyka zawodowa: 4 tygodnie |
|
|
|
PLAN WYNIKOWY
do modułowego programu nauczania dla zawodu
technik hotelarstwa 341 [04] zatwierdzony w dniu 05.05.2004 r.
Od 1 września 1999 roku obowiązuje reforma oświaty, która
wprowadziła nowe przepisy dotyczące oceniania - Rozporządzenie MEN z dnia
19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych.
W każdej szkole powinien być opracowany szkolny system oceniania (SSO) oraz
przedmiotowy system oceniania (PSO), który jest z nim spójny. Wymaga to od
nauczycieli przedmiotów zawodowych ustalenia wspólnych zasad dotyczących
oceniania, a następnie przeniesienie ich do zespołów przedmiotowych i
uszczegółowienia. Ustalenie kryteriów wymagań nie jest łatwe, zwłaszcza w
przedmiotach zawodowych.
Dlatego też pokusiliśmy się o ich wyznaczenie dla hotelarstwa. Jaka wiedza i
umiejętności są potrzebne uczniom na poszczególne oceny określiliśmy na
przykładzie II rozdziału skryptu do hotelarstwa naszego autorstwa "Organizacja i
technika pracy w hotelarstwie".
Cel ogólny przygotowanego planu wynikowego dla II rozdziału "Klasyfikacja i
kategoryzacja bazy noclegowej" - krótka charakterystyka stanu obecnego w
hotelarstwie od strony prawnej oraz zapotrzebowanie na rozwój hotelarstwa od
strony gościa hotelowego.
Cel pośredni przygotowanego planu wynikowego dla II rozdziału "Klasyfikacja i
kategoryzacja bazy noclegowej" - uczeń zdefiniuje takie pojęcia jak:
klasyfikacja, kategoryzacja, rekomendacja, systemy hotelowe, łańcuchy hotelowe i
je rozróżni.
Ekspert dydaktyki wiedzy o hotelarstwie - Sylwia Oparka, e-mail:
SylwiaOparka@hotelarze.pl
Długoletni nauczyciel hotelarstwa i turystyki, egzaminator OKE - Terasa Nowicka
Liczba
godzin |
Temat
lekcji |
WYMAGANIA |
Konieczne (dop) |
Podstawowe (dst) |
Rozszerzone (db) |
Dopełniające (bdb) |
Wykraczające (cel) |
Uczeń: |
2 |
Klasyfikacja obiektów noclegowych |
- Dokona klasyfikacji obiektów noclegowych pod kierunkiem
nauczyciela
- Próbuje włączyć się do rozmowy podczas lekcji |
- Dokona klasyfikacji obiektów noclegowych
- Stara się zdefiniować
poszczególne obiekty
- Włącza się do rozmowy, nie zawsze uważnie słuchając |
- Definiuje poszczególne obiekty noclegowe - Podaje ich
szczegółowy podział wg innych kryteriów
- Próbuje dokonać charakterystyki poszczególnych obiektów noclegowych
- Słucha
- Podtrzymuje rozmowę
|
- Sprawnie dokonuje klasyfikacji i szczegółowego podziału
poszczególnych kryteriów wraz z ich charakterystyką
- Samodzielnie korzysta z podręcznika oraz z czasopism branżowych
- Aktywnie uczestniczy w lekcji, zadaje pytania, słucha |
- Uzupełnia poznaną wiedzę o dodatkowe informacje z czasopism
branżowych, specjalistycznych, filmów dokumentalnych - Przygotowuje dodatkowe
referaty oraz recenzje artykułów
- Bierze udział w olimpiadach i konkursach zawodowych
|
2 |
Charakterysty- ka bazy hotelarskiej |
- Czyta wskazane fragmenty tekstu - Rozumie pojęcie: baza
noclegowa, liczba miejsc noclegowych, stopień wykorzystania pokoi
- Próbuje włączyć się do rozmowy podczas lekcji na temat koniunktury w
hotelarstwie |
- Uważnie czyta tekst
- Wyszukuje wskazane fragmenty tekstu
- Stara się używać słownictwa specjalistyczne- go formułując zdania
- Stara się zredagować pracę na temat koniunktury w hotelarstwie
|
- Potrafi czytać tabele, formułować hipotezy - Uzasadnia swe
argumenty używając do tego specjalistycznego słownictwa używanego w hotelarstwie
- Przygotowuje pracę na temat koniunktury w hotelarstwie
|
- Czyta, wybierając informacje - Rozpoznaje wartości ujęte w
tabelach i na wykresie i potrafi je interpretować, używając w tym celu
specjalistycznego słownictwa
- Poprawnie przygotowuje pracę na temat koniunktury w hotelarstwie, jest
liderem w ćwiczeniach
|
- Przygotowuje dodatkowe referaty na temat koniunktury
hotelarstwa w Polsce i na świecie posiłkując się zagraniczną i krajową
literaturą branżową - Przygotowuje charakterystykę bazy noclegowej i
wykorzystanie miejsc noclegowych swojego regionu
|
[hotelarze.pl -
19.03.2007, aktualizacja: 05.09.2008] |
|