hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

POMOCE NAUKOWE

 PLAN NAUCZANIA

Technikum czteroletnie. Zawód technik hotelarstwa 341[04]

Program nauczania zatwierdzony 07.02.2008 r.

Lp. Przedmioty nauczania Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania Liczba godzin w czteroletnim okresie nauczania
Klasy I - IV Semestry I - VIII
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Organizacja pracy w hotelarstwie 10 7 126
2. Ekonomia i prawo w hotelarstwie 7 5 89
3. Obsługa konsumenta 5 3 63
4. Obsługa informatyczna w hotelarstwie 6 4 76
5. Marketing usług hotelarskich 6 4 76
6. Język obcy zawodowy 8 6 100
7. Zajęcia praktyczne 8 6 100
  Razem 50 35 630
  Praktyka zawodowa: 8 tygodni      

 

PLAN WYNIKOWY

do programu nauczania zatwierdzonego w dniu 07.02.2008 r.

Liczba godzin Temat lekcji WYMAGANIA
Konieczne
(dop)
Podstawowe
(dst)
Rozszerzone
(db)
Dopełniające
(bdb)
Wykraczające
(cel)
Uczeń:
1 IV. Usługi hotelarskie

1. Definicje usługi hotelarskiej.
- kojarzy termin usługa,
- potrafi wymienić kilka rodzajów świadczonych usług w obiektach noclegowych,
- słucha na lekcji.
- przy pomocy nauczyciela potrafi przedstawić definicję usługi,
- kojarzy różnicę między towarem a usługą,
- potrafi wymienić kilka rodzajów usług,
- potrafi w kilku zdaniach scharakteryzować usługę hotelarską,
- stara się włączyć aktywnie do zajęć.
- stara się samodzielnie definiować pojęcie usługi,
- omawia różnicę między towarem a usługą,
- potrafi wymienić kilka rodzajów usług,
- określa na czym polega usługa hotelarska,
- włącza się aktywnie do lekcji.
 
- przedstawia definicję usługi i usługi hotelarskiej,
- analizuje definicję usługi hotelarskiej,
- przedstawia różnicę między towarem a usługą,
- uzasadnia, dlaczego usługa hotelowa jest usługą szczególną,
- jest aktywny na lekcji.
 
- spełnia wymagania dopełniające,
ponadto:
- analizuje rangę usługi hotelarskiej w poznanych obiektach hotelarskich.

 
  2. Cechy i podział usług hotelarskich. - przy pomocy nauczyciela potrafi podzielić usługi hotelarskie na podstawowe i dodatkowe,
- rozumie pojęcia: usługi podstawowe i dodatkowe,
- wie, czym charakteryzują się usługi hotelarskie,
- słucha na lekcji,
- przy pomocy nauczyciela wykonuje ćwiczenia oraz test minimum w 50%.

 
- potrafi wskazać usługi podstawowe i dodatkowe,
- zna podział usług dodatkowych,
- zna podział usług na materialne i niematerialne,
- po przeczytaniu tekstu, potrafi kilka zdań powiedzieć o podziale usług wg Kwiatkowskiego,
- potrafi określić cechy usług hotelarskich,
- stara się samodzielnie wykonać ćwiczenia,
- posiada 50 % poprawnych odpowiedzi w teście oraz w ćwiczeniu III.
 
- przedstawia usługi podstawowe i dodatkowe w hotelu,
- przedstawia podział usług dodatkowych,
- charakteryzuje usługi materialne i niematerialne,
- wymienia i stara się opisać najważniejsze cechy usług hotelarskich,
- stara się samodzielnie wykonywać ćwiczenia, test oraz ćwiczenie III w 80%,
- jest aktywny na lekcji.
 
- przedstawia i opisuje usługi hotelarskie podstawowe i dodatkowe,
-omawia tabelę podziału usług hotelarskich,
- opisuje najważniejsze cechy usług hotelarskich i omawia je,
- samodzielnie wykonuje ćwiczenia i testy w 95%, następnie omawia je,
- jest aktywny na lekcji

 
- spełnia wymagania dopełniające, ponadto:
- prezentuje ciekawe artykuły na temat usług hotelarskich, wykorzystując czasopisma branżowe.

 
  3. Usługi podstawowe i dodatkowe w różnych rodzajach obiektów hotelarskich

 
- potrafi wymienić kilka usług podstawowych i dodatkowych w niektórych obiektach noclegowych,
- przy pomocy nauczyciela stara się wyjaśnić od czego zależy świadczenie takich usług przez dany obiekt hotelowy,
- przy pomocy nauczyciela co najmniej wykonuje w grupie ćwiczenie III ptk.3 oraz ćwiczenie VI pkt. 1, w pozostałych aktywnie uczestniczy.
 
- wymienia usługi podstawowe i dodatkowe świadczone w różnych rodzajach obiektów hotelarskich,
- potrafi powiedzieć od czego zależy świadczenie usług przez obiekt noclegowy,
- potrafi wymienić usługi dla niektórych grup gości hotelowych,
- jest aktywny na lekcji,
- stara się samodzielnie wykonać ćwiczenie
VI pkt. 5, w pozostałych aktywnie uczestniczy.

 
- wymienia i stara się opisać usługi podstawowe i dodatkowe świadczone przez obiekty hotelarskie,
- wyjaśnia od czego uzależnione jest świadczenie takich usług,
- wymienia usługi dla różnych grup gości hotelowych,
- wymienia usługi najczęściej pożądane przez gości,
- samodzielnie rozwiązuje wszystkie
ćwiczenia, jest aktywny w grupie.



 
- wymienia i opisuje usługi podstawowe i dodatkowe,
- uzasadnia, od czego zależy świadczenie różnych usług w danym obiekcie,
- wymienia i uzasadnia podział usług dla różnych grup gości,
- omawia usługi luksusowe, rekreacyjne, przedstawia nowości w tej dziedzinie,
- jest aktywny na lekcji,
- wykonuje wszystkie ćwiczenia i omawia je.
 
- spełnia wymagania dopełniające, ponadto:
- na podstawie artykułów zawartych w czasopismach branżowych lub na stronach internetowych prezentuje nowości, ciekawostki z zakresu usług świadczonych w obiektach hotelarskich.


 

 

 

PLAN NAUCZANIA

Technikum czteroletnie. Zawód technik hotelarstwa 341[04]

Modułowy program nauczania zatwierdzony 05.05.2004 r.

Lp. Przedmioty nauczania Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania Liczba godzin w czteroletnim okresie nauczania
Klasy I - IV Semestry I - VIII
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Działalność usługowa 13 9 164
2. Działalność zakładu hotelarskiego 5 3 63
3. Działalność recepcji zakładu hotelarskiego 12 8 151
4. Nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w zakładzie hotelarskim 4 3 50
5. Działalność gastronomiczna w zakładzie hotelarskim 9 7 114
6. Usługi dodatkowe w zakładzie hotelarskim 7 5 88
  Razem 50 35 630
  Praktyka zawodowa: 4 tygodnie      

 

 

PLAN WYNIKOWY

do modułowego programu nauczania dla zawodu technik hotelarstwa 341 [04]  zatwierdzony w dniu 05.05.2004 r.

Od 1 września 1999 roku obowiązuje reforma oświaty, która wprowadziła nowe przepisy dotyczące oceniania -  Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
W każdej szkole powinien być opracowany szkolny system oceniania (SSO) oraz przedmiotowy system oceniania (PSO), który jest z nim spójny. Wymaga to od nauczycieli przedmiotów zawodowych ustalenia wspólnych zasad dotyczących oceniania, a następnie przeniesienie ich do zespołów przedmiotowych i uszczegółowienia. Ustalenie kryteriów wymagań nie jest łatwe, zwłaszcza w przedmiotach zawodowych.
Dlatego też pokusiliśmy się o ich wyznaczenie dla hotelarstwa. Jaka wiedza i umiejętności są potrzebne uczniom na poszczególne oceny określiliśmy na przykładzie II rozdziału skryptu do hotelarstwa naszego autorstwa "Organizacja i technika pracy w hotelarstwie".


Cel ogólny przygotowanego planu wynikowego dla II rozdziału "Klasyfikacja i kategoryzacja bazy noclegowej" - krótka charakterystyka stanu obecnego w hotelarstwie od strony prawnej oraz zapotrzebowanie na rozwój hotelarstwa od strony gościa hotelowego.
Cel pośredni przygotowanego planu wynikowego dla II rozdziału "Klasyfikacja i kategoryzacja bazy noclegowej" - uczeń zdefiniuje takie pojęcia jak: klasyfikacja, kategoryzacja, rekomendacja, systemy hotelowe, łańcuchy hotelowe i je rozróżni.


Ekspert dydaktyki wiedzy o hotelarstwie - Sylwia Oparka, e-mail: SylwiaOparka@hotelarze.pl
Długoletni nauczyciel hotelarstwa i turystyki, egzaminator OKE - Terasa Nowicka

Liczba godzin Temat lekcji WYMAGANIA
Konieczne
(dop)
Podstawowe
(dst)
Rozszerzone
(db)
Dopełniające
(bdb)
Wykraczające
(cel)
Uczeń:
2 Klasyfikacja obiektów noclegowych - Dokona klasyfikacji obiektów noclegowych pod kierunkiem nauczyciela

- Próbuje włączyć się do rozmowy podczas lekcji
- Dokona klasyfikacji obiektów noclegowych

- Stara się zdefiniować poszczególne obiekty

- Włącza się do rozmowy, nie zawsze uważnie słuchając
- Definiuje poszczególne obiekty noclegowe

- Podaje ich szczegółowy podział wg innych kryteriów

- Próbuje dokonać charakterystyki poszczególnych obiektów noclegowych

- Słucha

- Podtrzymuje rozmowę
 

- Sprawnie dokonuje klasyfikacji i szczegółowego podziału poszczególnych kryteriów wraz z ich charakterystyką

- Samodzielnie korzysta z podręcznika oraz z czasopism branżowych

- Aktywnie uczestniczy w lekcji, zadaje pytania, słucha
- Uzupełnia poznaną wiedzę o dodatkowe informacje z czasopism branżowych, specjalistycznych, filmów dokumentalnych

- Przygotowuje dodatkowe referaty oraz recenzje artykułów

- Bierze udział w olimpiadach i konkursach zawodowych
 

2 Charakterysty-
ka bazy hotelarskiej
- Czyta wskazane fragmenty tekstu

- Rozumie pojęcie: baza noclegowa, liczba miejsc noclegowych, stopień wykorzystania pokoi

- Próbuje włączyć się do rozmowy podczas lekcji na temat koniunktury w hotelarstwie

- Uważnie czyta tekst

- Wyszukuje wskazane fragmenty tekstu

- Stara się używać słownictwa specjalistyczne-
go formułując zdania

- Stara się zredagować pracę na temat koniunktury w hotelarstwie
 

- Potrafi czytać tabele, formułować hipotezy

- Uzasadnia swe argumenty używając do tego specjalistycznego słownictwa używanego w hotelarstwie

- Przygotowuje pracę na temat koniunktury w hotelarstwie
 

- Czyta, wybierając informacje

- Rozpoznaje wartości ujęte w tabelach i na wykresie i potrafi je interpretować, używając w tym celu specjalistycznego słownictwa

- Poprawnie przygotowuje pracę na temat koniunktury w hotelarstwie, jest liderem w ćwiczeniach
 

- Przygotowuje dodatkowe referaty na temat koniunktury hotelarstwa w Polsce i na świecie posiłkując się zagraniczną i krajową literaturą branżową

- Przygotowuje charakterystykę bazy noclegowej i wykorzystanie miejsc noclegowych swojego regionu
 

 

 [hotelarze.pl - 19.03.2007, aktualizacja: 05.09.2008]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl