hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

MARKETING I SPRZEDAŻ

Kim powinien być dobry pracownik
marketingu i sprzedaży w hotelu?

Edyta GORCZYŃSKA

Kierownik ds. Sprzedaży i Marketingu
Hotel KUDOWA**** Biznes&Spa
 

To pytanie zadaje sobie każdy szef marketingu i sprzedaży w obiekcie hotelarskim, bowiem znalezienie pracownika do hotelu zlokalizowanego szczególnie w niewielkiej miejscowości turystycznej jest nie lada wyzwaniem.

Czy absolwenci szkół średnich bądź studiów wyższych o profilu hotelarskim są dobrymi kandydatami do pełnienia funkcji specjalisty ds. marketingu i sprzedaży? Czy wiedza zdobyta w teorii pozwala w pełni realizować zadania wyznaczone na stanowisku marketera i sprzedawcy usług hotelowych? Otóż … jak pokazuje praktyka czysta wiedza teoretyczna - to za mało. Owszem, nie posiadając odpowiedniego wykształcenia pracownik działu może mieć trudności ze zrozumieniem zadań, jakie będą mu wyznaczone, ale cechy interpersonalne biorą górę nad czystą wiedzą teoretyczną. Znajomość definicji 4 P czy też 7 P – nie gwarantuje oczekiwanej wydajności potencjalnego pracownika na stanowisku specjalisty ds. marketingu i sprzedaży. Kim zatem powinien być doskonały kandydat spełniający stawiane mu wymagania?

Najważniejszą cechą jest wysoka kultura osobista a także organizowanie i koordynowanie, posługiwanie się informacją i przede wszystkim – umiejętność budowania ofert adekwatnych do zapytania. Na stanowisku specjalisty ds. marketingu i sprzedaży doskonale sprawdzają się osoby, które mają doświadczenie na stanowisku recepcjonisty. Wiedza zdobyta „na froncie” jest niezbędna do wysokiej jakości pracy w marketingu. Ważna jest zdolność szczegółowego planowania pobytu grupy – od początku, do końca, włącznie z wykazaniem świadczeń, które są opłacone przez firmę oraz wykazem świadczeń, za których zużycie Gość płaci indywidualnie. Wiedzę na temat szczegółowego programu pobytu posiadać powinien nie tylko organizator z ramienia przyjeżdżającej grupy, ale także każdy dział w hotelu, rozpoczynając od recepcji, poprzez gastronomię kończąc na służbie pięter.
Oprócz zdolności planowania pracownik powinien być osobą dyspozycyjną, komunikatywną i otwartą. W momencie przyjazdu grupy to przedstawiciel marketingu wita się z organizatorem grupy, wręczając swoją wizytówkę z numerem telefonu, pod którym jest osiągalny. To dział marketingu jest łącznikiem pomiędzy przedstawicielem grupy a personelem hotelowym. Nienormowany czas pracy to główna charakterystyka działu marketingu, trudno wyobrazić sobie sytuację, w której pracownik opuszcza hotel w momencie, kiedy program pobytu grupy ulega zmianie i potrzebna jest natychmiastowa interwencja i pomoc.
W takich przypadkach oczywiście posiłkować możemy się pracownikiem recepcji, ale musimy zdawać sobie sprawę z tego, że to MY jako dział marketingu jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy przebieg pobytu grupy.

Istotna jest także znajomość zagadnień księgowo – podatkowych. Niedopuszczalne jest aby przyszły pracownik działu marketingu nie odróżniał obowiązujących stawek VAT poszczególnych usług, bądź też nie potrafił skrupulatnie rozliczyć grupy – od początku do końca pobytu. Pracownik marketingu i sprzedaży jest zobowiązany znać koszty usług hotelowych, które sprzedaje. Mowa tu o kosztach usługi noclegowej, usług gastronomicznych i orientacyjny koszt zabiegów w SPA. W przypadku negocjacji cen z potencjalnym kontrahentem, pracownik musi wiedzieć jaki jest koszt netto poszczególnych usług oraz jaka jest wymagana marża narzucona przez hotel.

W większości obiektów hotelowych wysokiej klasy praca opiera się na kodach cenowych, które są załączane do każdego nazwiska Gościa przed zameldowaniem go w systemie hotelowym. Twórcą kodów jest pracownik marketingu. Kod cenowy składa się z cen kilku usług połączonych w całość. Na kodach pracuje dział marketingu oraz dział recepcji, to odpowiedzialność księgowo-rozliczeniowa, z którą pracownik marketingu dzieli się z kierownikiem recepcji.

Kolejną umiejętnością jest znajomość co najmniej jednego języka obcego, wydawać by się mogło, że to jest standard, ale w praktyce zdarza się rekrutować zainteresowanych pracą w dziale marketingu osoby, które nie znają w stopniu co najmniej średnim jednego języka obcego.

Kandydat do działu marketingu i sprzedaży powinien być osobą dynamiczną, która doskonale orientuje się jaka jest sytuacja hoteli w jego regionie - zna ceny usług obiektów konkurencyjnych. Powinien także orientować się w tematyce atrakcji turystycznych w jego miejscowości i regionie oraz mieć wiedzę gastronomiczną z zakresu wariantów menu i ich zawartości, które proponuje Gościom zarówno konferencyjnym jak i zainteresowanym organizacją imprez okolicznościowych typu wesela.

Pracownik ds. marketingu i sprzedaży winien płynnie poruszać się w panelach administracyjnych portali sprzedażowych, to on, nikt inny reguluje ceny sprzedaży usług na platformach rezerwacyjnych, weryfikuje rezerwacje gwarantowane aby na podstawie dostępności pokoi zamykać lub otwierać sprzedaż.

Reasumując: pracownik ds. marketingu i sprzedaży powinien posiadać znajomość sektora hotelarskiego, która dotyczy specjalistycznej wiedzy potrzebnej z zakresu finansów, zasobów ludzkich, systemów komputerowych, prawa i marketingu.
Pracownik marketingu rzadko deleguje zadania (np. pracownikowi recepcji), w większości jest ich wykonawcą. Posiada określone obowiązki, które są skierowane ku jednemu celowi: aby Gość wybrał właśnie jego ofertę hotelu, następnie: aby efekt pracy był profesjonalny w odczuciu gości przebywających w hotelu. Zadowolony z realizacji usług gość powróci do hotelu i taki jest cel każdego przedsiębiorstwa hotelowego.

[dodano: 22.02.2010]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl