hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

KELNERSTWO

Przemyślenia i fakty na temat stroju kelnera

Maria Bazylewicz-Radio

Ktoś kiedyś powiedział "Nie szata zdobi człowieka", może to zdanie odnosić się do codziennego wizerunku ludzi, ale na pewno nie ma racji bytu w przypadku pracowników gastronomii. Każdy z nas wchodząc do zakładu gastronomicznego chce, aby obsługiwał go personel kelnerski, który posiada estetyczne stroje i łatwo jest rozróżniany pomiędzy gośćmi. Można do tego w prosty sposób doprowadzić, ale trzeba zacząć już od szkoły średniej w której przyszły kelner uczy się zawodu i musi się przyzwyczaić do służbowego uniformu. Proponuję, aby zaopatrzyć adeptów kelnerstwa już od pierwszej klasy szkoły średniej w stroje, które pozwolą im potem bez przeszkód ubierać się w ich macierzystym zakładzie we właściwy sposób.
I tak młodego człowieka płci męskiej ubierzemy w czarne materiałowe spodnie, czarne skarpety i pantofle, białą koszulę z długim rękawem i czarną muszkę. Natomiast dziewczęta będą na przedmioty zawodowe uczęszczać w czarnych spódnicach, cielistych rajstopach, czarnych pantoflach i białych bluzkach. Wszyscy ci młodzi ludzie powinni także posiadać identyfikatory, z obowiązkiem noszenia których mogą zetknąć się w przyszłej pracy zawodowej. Taki uniform kelnera spotkamy w bardzo wielu zakładach gastronomicznych.
Jasne, że na obowiązujący w zakładzie strój kelnera ma wpływ wiele czynników. Należy tu wymienić:

  • rodzaj zakładu (restauracja, kawiarnia winiarnia, piwiarnia, bar rozrywkowy, zakład folklorystyczny i inne)
     
  • kategoria zakładu lub liczba gwiazdek hotelu na terenie, którego funkcjonuje zakład
     
  • wystrój wnętrza sali konsumenckiej
     
  • pora dnia
     
  • rodzaj przyjęcia na którym kelner pracuje np. catering lub bankiet z protokołem dyplomatycznym czy wieczór andrzejkowy albo Hallowe'en

W zakładach gastronomicznych lub funkcjonujących na terenie obiektu hotelarskiego wyższej kategorii kelnerzy powinni mieć stroje szyte na miarę z dobrych gatunkowo materiałów (najlepiej po dwa komplety).
W porze rannej strój męski może się składać z koszuli z długim rękawem, spodni materiałowych o modnym kroju, kamizelki, muszki lub krawata.
W porze wieczornej kelner powinien być jednak ubrany w marynarkę, a na bardziej uroczystych bankietach w smoking.
Kolory ubrań mogą być jasne, a kamizelki nie muszą być jednobarwne, ale zawsze za najbardziej elegancki jest nadal uważany kolor czarny.
Kelnerka powinna mieć bluzkę z długim rękawem, o niezbyt wymyślnym kroju np. nie wskazane są szerokie rękawy, gdyż mogą utrudniać pracę. Spódnica powinna nie być zbyt krótka (to także utrudnia pracę) i raczej o klasycznym kroju. Kamizelka w przypadku pań może obowiązywać także w porze wieczornej.
Trzeba tu jednak szczególną uwagę zwrócić na obuwie, gdyż zarówno w gastronomii hotelowej jak i zakładach gastronomicznych wyższych kategorii nie mogą to być buty z odkrytymi palcami czy piętami. Wskazany jest delikatny makijaż, ale podkreślający to co należy wyeksponować lub tuszujący to czym nie należy się chwalić (polecamy usługi dobrej wizażystki). Dłonie i paznokcie zadbane, krótkie i jeżeli pomalowane to lakierem prawie niewidocznym. Ozdoby podkreślające kobiecość mile widziane, ale jako bardzo nie rzucający się dodatek.
Trzeba ubrać personel kelnerski w ciekawie uszyte i dostosowane do charakteru zakładu stroje. Jest to rzecz jasna problem kierownictwa i obrazu firmy jaki chcemy uzyskać. Jedyne co można podkreślić to, aby na tych strojach zbytnio nie oszczędzać, bo na pewno nikt nie jest lepszą antyreklamą zakładu gastronomicznego, niż byle jak, nawet czasami tandetnie ubrany personel kelnerski.

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl