hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Praca NOCNA RECEPCJONISTY

Dobowy raport kasowy

Na pierwszy rzut oka, cóż może "robić" recepcjonista na nocnej zmianie. Na pewno się nudzi i przysypia, przecież goście przyjeżdżają do hotelu w ciągu dnia. Nic bardziej mylącego, tak się tylko wydaje.  Wszystko zależy od pory roku, lokalizacji i wielkości hotelu, frekwencji w obiekcie. W wakacje tętnią życiem wieczorową porą wszystkie obiekty, a z tym wiążą się  wzmożone obowiązki. Jeden gość prosi o dodatkowy koc, drugi o pomoc w odnalezieniu klucza do pokoju, a jeszcze inny pyta o pobliskie lokale, w których można miło spędzić wieczór i przy okazji potańczyć. Kolejny gość przypomniał sobie o godz. 24, że jest umówiony w restauracji "Nadmorskiej" i prosi o zamówienie taksówki. Na domiar złego, w hotelu przebywa grupa turystów z zagranicy. Biegają oni między pokojami, trzaskają drzwiami i głośno rozmawiają na korytarzu. Aby uprzedzić reklamacje pozostałych gości hotelowych, recepcjonista idzie do nich i prosi o uszanowanie ciszy nocnej.
Wiosna i jesień - to czas licznych konferencji. Obiekty mogą liczyć na zameldowanie ich uczestników a też i często na organizację tych spotkań. Sympozja czy konferencje to "stała wędrówka ludów" przez recepcję bez względu na porę dnia i nocy. Jedna grupa osób właśnie wchodzi i prosi o klucze, druga właśnie wychodzi, ale chcąc się upewnić pytają, czy w tym lokalu na pewno będą się świetnie bawić. Mniej więcej od północy dość liczna grupa osób zamawia budzenie, oczywiście na tą samą godzinę. To nic, że połowa z zamawiających budzenie na pewno nie dotrze na czas na konferencję. Jest już grubo po północy, właśnie wyszedł z hotelu organizator konferencji, a recepcjonista otrzymał faks skierowany właśnie do niego. W tym całym zamieszaniu recepcjonista musi wygospodarować czas na "Papierkową robotę".

Praca recepcjonisty, jak widać, to nie tylko  meldowanie i wymeldowanie gości. Ponadto w zakres obowiązków wchodzi szereg nielubianych, a niezbędnych czynności. Do nich należy codzienne zamknięcie kasy, które w zależności od przyjętych w hotelu procedur, należy dokonać w godzinach między 12 a 3 w nocy. Zgodnie z przepisami (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948, z 2003 r. Nr 152 poz.1841, z 2004 r. Nr 85 poz. 798) hotele, które ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących sporządzają dobowy raport fiskalny po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym. Oznacza to, że jeżeli hotel dokona sprzedaży po północy, to przed tą sprzedażą ma obowiązek sporządzić raport fiskalny dobowy za poprzedni dzień.

Recepcjonista na nocnej zmianie musi także przygotować warsztat pracy dla rannej zmiany, stąd poniżej podstawowa lista dokumentów jakie muszą być przez niego przygotowane:

  1. Raport kasowy - wzór w pliku pdf

  2. Fiskalny raport dobowy

  3. Szczegółowy wykaz płatności - wzór w pliku pdf

  4. Lista śniadań

  5. Raport sprzątania

  6. Lista wyjazdów

  7. Lista przyjazdów

1. Raport kasowy czyli zamknięcie kasy na konkretny dzień.
Sporządzamy tyle raportów ile jest dni w roku. Na raporcie musi być wymieniony dzień, za który został sporządzony, a ponadto: stan kasy z rozbiciem na informację o wysokości gotówki w kasie (pogotowie kasowe), wpłatach kartą płatniczą oraz informacja o wysokości dokonanych przedpłat.

Hotel "Partner Hotelarza"
ul. Złota 180
00-950 Warszawa

RAPORT KASOWY

10.10.2007, 00:51

 

 

Strona: 1

ZAMKNIĘCIE KASY DLA KASJERA, Data hotelowa: 09.10.2007

RAPORT KASOWY NUMER 287

STAN KASY - GOTÓWKA    
Pogotowie kasowe w PLN :   200.00  
Pogotowie kasowe w Euro :      0.00  
     
Saldo otwarcia :   200.00  
Utarg gotówki : 1154.00  
     
Gotówka w kasie : 1354.00  
Do odprowadzenia : 1154.00  
     
Zostaje w kasie :  200.00  
Do uzupełnienia:      0.00  
     
GOTÓWKA    
Gotówka 1154.00  
     
KARTA KREDYTOWA    
     
Mastercard/Eurocard   650.00  
Visa/Visa Electron 2184.00  
Maestro  200.00  
     
INNE    
np. przedpłata 0.00  
     
     
WALUTA Kwota w walucie Kwota w PLN
     
     

2. Fiskalny raport dobowy

Kwota wynikająca z Raportu kasowego po zsumowaniu gotówki w kasie i wpłat kartą płatniczą musi być identyczna jak na paragonie fiskalnym.

Raport fiskalny dobowy - jest podstawowym raportem fiskalnym, który należy wykonywać codziennie po zakończeniu sprzedaży, a że w każdym dniu mogło być wydrukowanych kilkanaście paragonów to dlatego jego numer nie odpowiada danemu dniu z kalendarza. Zawiera dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę, w ujęciu według poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej z podatku. Stanowi podstawę do prowadzenia zapisów księgowych.
Ponadto w raporcie  fiskalnym mamy informację o ilości wystawionych w danym dniu paragonów fiskalnych, w naszym przypadku 14.

Paragon fiskalny - jest to dokument fiskalny wydrukowany przez kasę dla gościa hotelu w momencie sprzedaży usługi albo wpłaty np. zaliczki. Należy go wręczyć gościowi. Od zwykłego paragonu różni się specjalnym symbolem fiskalnym po którym następuje numer unikatowy kasy. Nagłówek paragonu zawiera nazwę, adres i NIP użytkownika kasy czyli hotelu oraz numer kasy. Na paragonie znajdują się dane o sprzedanych usługach (nazwa, cena, stawka podatku, kwoty netto i brutto), oznaczenie kasjera/recepcjonisty, data i godzina wystawienia.
W przypadku gdy wystawiamy fakturę, nie wręczamy gościowi paragonu fiskalnego a jedynie podłączamy go do kopii faktury, która pozostaje w  dokumentacji hotelu.

Kopia paragonu fiskalnego - wydruk wykonany przez kasę fiskalną będący kopią paragonu fiskalnego. Kopie paragonów należy przechowywać 5 lat od momentu ich wystawienia, przy czym po spełnieniu warunków określonych w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 2002 r. kopie te mogą być przechowywane na nośnikach informatycznych,.

 

Hotel "Partner Hotelarza"
ul. Złota 180
00-950 Warszawa
NIP: 951-110-25-57
007-10-10 15700
FISKALNY
RAPORT DOBOWY
PTU A 22.00%
PTU B 7.00%
PTU C 0.00%
  SP.ZW.PTU
007-10-10 1285
Sprzed.opodatk. PTU A 0,00
Sprzed.opodatk. PTU B 3914,02
Sprzed.opodatk. PTU C 0,00
Sprzed. zwoln.   PTU G 0,00
Kwota PTU A 0,00
Kwota PTU B 273,98
ŁĄCZNA KWOTA PTU 273,98
ŁĄCZNA NALEŻNOŚĆ 4188,00
ILOŚĆ PARAGONÓW 14
ILOŚĆ POZYCJI 14
0#001 KIEROWNIK 1:03
   
   

3. Szczegółowy wykaz płatności

Tak jak już wcześniej wspomniałam, poniższy wykaz musi zawierać 14 pozycji. Ten dokument uzupełniamy o kopie  wystawionych faktur np. 5 do których podłączamy 5 oryginałów paragonów z kasy fiskalnej oraz 9 kopii paragonów z kasy fiskalnej (oryginały mają goście hotelu).
 

Hotel "Partner Hotelarza"
ul. Złota 180
00-950 Warszawa
strona: 1

Data hotelowa: 10.10.2007  Godzina: 01:11

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PŁATNOŚCI
do raportu kasowego nr 287 z dnia 09.10.2007

 
Kod Data Godzina Pokój Opis Suma Faktura KW KP Przedpłata
GOT 09.10.2007 6:19 100 154.00 212 0 0 0
GOT 09.10.2007 7:41 103 180.00 215 0 0 0
GOT 09.10.2007 11:45 106 150.00 218 0 0 0
GOT 09.10.2007 12:51 110 200.00 222 0 0 0
GOT 09.10.2007 17:06 112 200.00 224 0 0 0
GOT 09.10.2007 22:23 113 270.00 225 0 0 0
Razem GOTÓWKA 1154.00
MA 09.10.2007 7:02 101 200.00 213 0 0 0
MA 09.10.2007 11:50 107 180.00 219 0 0 0
MA 09.10.2007 12:08 108 270.00 220 0 0 0
Razem Mastercard/Eurocard 1804.00
VI 09.10.2007 7:16 102 220.00 214 0 0 0
VI 09.10.2007 7:57 104 1054.00 216 0 0 0
VI 09.10.2007 8:05 105 710.00 217 0 0 0
VI 09.10.2007 12:15 109 200.00 221 0 0 0
Razem Visa/Visa Electron 3988.00
ME 09.10.2007 13:01 111 200.00 223 0 0 0
Razem Maestro 4188.00

Te trzy sporządzone dokumenty czyli Raport kasowy, Fiskalny raport dobowy i Szczegółowy wykaz płatności wraz z kopiami paragonu fiskalnego i z kopiami faktur do których są podłączone oryginały paragonu fiskalnego  stanowią dobowe zamknięcie rozliczenia finansowego, które sporządza recepcjonista.

[redakcja  hotelarze.pl - 06.04.2008]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl