Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój |
|
Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany
gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie.
Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.
Liniowiec marzeń
Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard.
Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku.
Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa.
Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób.
Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.
Podstawowym
wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego
pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi
(frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %)
i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak
restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:
- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
Punkt
rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój
Hotspot - to
otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu
za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są
hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach,
szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów
wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu.
Czasami usługa taka jest bezpłatna.
Marketing -
najważniejszy cel: dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za
najniższą cenę.
M-Marketing
(mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych,
wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z
wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i
EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły
błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu
na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach
informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.
Event -
wydarzenie, spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego
o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i
spójność projektu z komunikacją marki.
non-event - fiasko
|
|
HOTELARSTWO
|
Praca NOCNA RECEPCJONISTY
Dobowy raport kasowy
Na pierwszy rzut oka, cóż może "robić"
recepcjonista na nocnej zmianie. Na pewno się nudzi i przysypia, przecież goście
przyjeżdżają do hotelu w ciągu dnia. Nic bardziej mylącego, tak się tylko
wydaje. Wszystko zależy od pory roku, lokalizacji i wielkości hotelu, frekwencji w
obiekcie. W wakacje tętnią życiem wieczorową porą wszystkie obiekty, a z tym
wiążą się wzmożone obowiązki. Jeden gość prosi o dodatkowy koc, drugi o pomoc w
odnalezieniu klucza do pokoju, a jeszcze inny pyta o pobliskie lokale, w których
można miło spędzić wieczór i przy okazji potańczyć. Kolejny gość przypomniał
sobie o godz. 24, że jest umówiony w restauracji "Nadmorskiej" i prosi o
zamówienie taksówki. Na domiar złego, w hotelu przebywa grupa turystów z
zagranicy. Biegają oni między pokojami, trzaskają drzwiami i głośno rozmawiają
na korytarzu. Aby uprzedzić reklamacje pozostałych gości hotelowych,
recepcjonista idzie do nich i prosi o uszanowanie ciszy nocnej. Wiosna i jesień - to
czas licznych konferencji. Obiekty mogą liczyć na zameldowanie
ich uczestników a też i często na organizację tych spotkań. Sympozja czy konferencje
to "stała wędrówka ludów" przez recepcję bez względu na porę dnia i nocy. Jedna grupa osób właśnie wchodzi i prosi o klucze,
druga właśnie wychodzi, ale chcąc się upewnić pytają, czy w tym lokalu na pewno
będą się świetnie bawić. Mniej więcej od północy dość liczna grupa osób zamawia
budzenie, oczywiście na tą samą godzinę. To nic, że połowa z zamawiających
budzenie na pewno nie dotrze na czas na konferencję. Jest już grubo po północy,
właśnie wyszedł z hotelu organizator konferencji, a recepcjonista otrzymał faks
skierowany właśnie do niego. W tym całym zamieszaniu recepcjonista musi
wygospodarować czas na "Papierkową robotę".
Praca recepcjonisty, jak widać, to nie tylko meldowanie i wymeldowanie gości.
Ponadto w zakres obowiązków wchodzi szereg nielubianych,
a niezbędnych czynności. Do nich należy codzienne zamknięcie kasy, które w
zależności od przyjętych w hotelu procedur, należy dokonać w godzinach między 12
a 3 w nocy. Zgodnie z przepisami (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4
lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą
odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników
- Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948, z 2003 r. Nr 152 poz.1841, z 2004 r. Nr 85
poz. 798) hotele,
które ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących sporządzają dobowy
raport fiskalny po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż
przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym. Oznacza to, że jeżeli
hotel dokona sprzedaży po północy, to przed tą sprzedażą ma obowiązek sporządzić
raport fiskalny dobowy za poprzedni dzień.
Recepcjonista na nocnej zmianie musi także przygotować warsztat
pracy dla rannej zmiany, stąd poniżej podstawowa lista dokumentów jakie muszą
być przez niego przygotowane:
-
Raport kasowy -
wzór w pliku pdf
-
Fiskalny raport dobowy
-
Szczegółowy wykaz płatności -
wzór w pliku pdf
-
Lista śniadań
-
Raport sprzątania
-
Lista wyjazdów
-
Lista przyjazdów
1. Raport kasowy czyli zamknięcie kasy na konkretny
dzień. Sporządzamy tyle raportów ile jest dni w roku. Na raporcie musi być
wymieniony dzień, za który został sporządzony, a ponadto: stan kasy z rozbiciem
na informację o wysokości gotówki w kasie (pogotowie kasowe), wpłatach kartą płatniczą oraz
informacja o wysokości dokonanych przedpłat.
Hotel "Partner Hotelarza" ul. Złota 180
00-950 WarszawaRAPORT KASOWY |
10.10.2007, 00:51 |
Strona: 1 |
ZAMKNIĘCIE KASY DLA KASJERA, Data hotelowa:
09.10.2007 RAPORT KASOWY NUMER 287 |
STAN KASY - GOTÓWKA |
|
|
Pogotowie kasowe w PLN : |
200.00 |
|
Pogotowie kasowe w Euro : |
0.00 |
|
|
|
|
Saldo otwarcia : |
200.00 |
|
Utarg gotówki : |
1154.00 |
|
|
|
|
Gotówka w kasie : |
1354.00 |
|
Do odprowadzenia : |
1154.00 |
|
|
|
|
Zostaje w kasie : |
200.00 |
|
Do uzupełnienia: |
0.00 |
|
|
|
|
GOTÓWKA |
|
|
Gotówka |
1154.00 |
|
|
|
|
KARTA KREDYTOWA |
|
|
|
|
|
Mastercard/Eurocard |
650.00 |
|
Visa/Visa Electron |
2184.00 |
|
Maestro |
200.00 |
|
|
|
|
INNE |
|
|
np. przedpłata |
0.00 |
|
|
|
|
|
|
|
WALUTA |
Kwota w walucie |
Kwota w PLN |
|
|
|
|
|
|
2. Fiskalny raport dobowy
Kwota wynikająca z Raportu kasowego po zsumowaniu gotówki w
kasie i wpłat kartą płatniczą musi być identyczna jak na paragonie fiskalnym.
Raport fiskalny dobowy - jest podstawowym raportem
fiskalnym, który należy wykonywać codziennie po zakończeniu sprzedaży, a że w
każdym dniu mogło być wydrukowanych kilkanaście paragonów to dlatego jego numer
nie odpowiada danemu dniu z kalendarza. Zawiera
dane sumaryczne o obrocie i kwotach podatku za daną dobę, w ujęciu według
poszczególnych stawek podatkowych oraz sprzedaży zwolnionej z podatku. Stanowi
podstawę do prowadzenia zapisów księgowych. Ponadto w raporcie
fiskalnym mamy informację o ilości wystawionych w danym dniu paragonów
fiskalnych, w naszym przypadku 14.
Paragon fiskalny - jest to dokument
fiskalny wydrukowany przez kasę dla gościa hotelu w momencie sprzedaży usługi albo
wpłaty np. zaliczki. Należy go wręczyć gościowi. Od
zwykłego paragonu różni się specjalnym symbolem fiskalnym po którym następuje
numer unikatowy kasy. Nagłówek paragonu zawiera nazwę, adres i NIP użytkownika
kasy czyli hotelu oraz numer kasy. Na paragonie znajdują się dane o sprzedanych
usługach
(nazwa, cena, stawka podatku, kwoty netto i brutto), oznaczenie kasjera/recepcjonisty, data i
godzina wystawienia. W przypadku gdy wystawiamy fakturę, nie wręczamy
gościowi paragonu fiskalnego a jedynie podłączamy go do kopii faktury, która pozostaje w dokumentacji
hotelu.
Kopia paragonu fiskalnego - wydruk wykonany przez kasę fiskalną
będący kopią paragonu fiskalnego. Kopie paragonów należy przechowywać 5 lat od
momentu ich wystawienia, przy czym po spełnieniu warunków określonych w § 6
rozporządzenia Ministra Finansów z 2002 r. kopie te mogą być przechowywane na nośnikach informatycznych,.
Hotel "Partner Hotelarza" ul. Złota 180
00-950 Warszawa NIP: 951-110-25-57 |
007-10-10 |
15700 |
FISKALNY RAPORT
DOBOWY |
PTU A |
22.00% |
PTU B |
7.00% |
PTU C |
0.00% |
|
SP.ZW.PTU |
007-10-10 |
1285 |
Sprzed.opodatk. PTU A |
0,00 |
Sprzed.opodatk. PTU B |
3914,02 |
Sprzed.opodatk. PTU C |
0,00 |
Sprzed. zwoln. PTU G |
0,00 |
Kwota PTU A |
0,00 |
Kwota PTU B |
273,98 |
ŁĄCZNA KWOTA PTU |
273,98 |
ŁĄCZNA NALEŻNOŚĆ |
4188,00 |
ILOŚĆ PARAGONÓW |
14 |
ILOŚĆ POZYCJI |
14 |
0#001 KIEROWNIK
1:03 |
|
|
|
|
3. Szczegółowy wykaz płatności
Tak jak już wcześniej wspomniałam, poniższy wykaz musi
zawierać 14 pozycji. Ten dokument uzupełniamy o kopie wystawionych faktur
np. 5 do których podłączamy 5 oryginałów paragonów z kasy fiskalnej oraz 9 kopii
paragonów z kasy fiskalnej (oryginały mają goście hotelu).
Hotel "Partner Hotelarza" ul. Złota 180
00-950 Warszawa |
strona: 1 |
Data hotelowa: 10.10.2007
Godzina: 01:11 SZCZEGÓŁOWY WYKAZ PŁATNOŚCI
do raportu kasowego nr 287 z dnia 09.10.2007 |
|
Kod |
Data |
Godzina |
Pokój |
Opis |
Suma |
Faktura |
KW |
KP |
Przedpłata |
GOT |
09.10.2007 |
6:19 |
100 |
|
154.00 |
212 |
0 |
0 |
0 |
GOT |
09.10.2007 |
7:41 |
103 |
|
180.00 |
215 |
0 |
0 |
0 |
GOT |
09.10.2007 |
11:45 |
106 |
|
150.00 |
218 |
0 |
0 |
0 |
GOT |
09.10.2007 |
12:51 |
110 |
|
200.00 |
222 |
0 |
0 |
0 |
GOT |
09.10.2007 |
17:06 |
112 |
|
200.00 |
224 |
0 |
0 |
0 |
GOT |
09.10.2007 |
22:23 |
113 |
|
270.00 |
225 |
0 |
0 |
0 |
Razem GOTÓWKA |
1154.00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MA |
09.10.2007 |
7:02 |
101 |
|
200.00 |
213 |
0 |
0 |
0 |
MA |
09.10.2007 |
11:50 |
107 |
|
180.00 |
219 |
0 |
0 |
0 |
MA |
09.10.2007 |
12:08 |
108 |
|
270.00 |
220 |
0 |
0 |
0 |
Razem Mastercard/Eurocard |
1804.00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI |
09.10.2007 |
7:16 |
102 |
|
220.00 |
214 |
0 |
0 |
0 |
VI |
09.10.2007 |
7:57 |
104 |
|
1054.00 |
216 |
0 |
0 |
0 |
VI |
09.10.2007 |
8:05 |
105 |
|
710.00 |
217 |
0 |
0 |
0 |
VI |
09.10.2007 |
12:15 |
109 |
|
200.00 |
221 |
0 |
0 |
0 |
Razem Visa/Visa Electron |
3988.00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ME |
09.10.2007 |
13:01 |
111 |
|
200.00 |
223 |
0 |
0 |
0 |
Razem Maestro |
4188.00 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Te trzy sporządzone dokumenty czyli Raport kasowy,
Fiskalny raport dobowy i Szczegółowy wykaz płatności wraz z kopiami paragonu
fiskalnego i z kopiami faktur do których są podłączone oryginały
paragonu fiskalnego stanowią dobowe zamknięcie rozliczenia finansowego,
które sporządza recepcjonista.
[redakcja hotelarze.pl -
06.04.2008] |
|