Usługi
restauracyjne w hotelu a obowiązek podatkowy
Zbliża się szybkimi krokami najowocniejsza pora
roku dla hotelarzy. Warto się zapoznać z poniższą decyzją, aby ominąć
niepotrzebne kłopoty. Można jeszcze zmienić swoją ofertę tak, aby Urząd Skarbowy
nie uprzykrzył życia. Decyzja jest wprawdzie z 2006 roku, ale nadal
aktualna.
Wiele hoteli dla zapewnienia większego
komfortu swoim gościom, nie pobiera od nich należności po każdorazowej
konsumpcji w restauracji czy barze hotelowym, lecz sumuje te kwoty na rachunku
gościa i obciąża go nimi w momencie wyjazdu z hotelu. Rzecz dotyczy również
oferty noclegu bez śniadania. Kwestia jest oczywista, gdy gość przebywa w hotelu
do 7 dni. Zgodnie z przepisami obowiązek podatkowy powstaje nie później
niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Problem się pojawia, gdy
gość przebywa w hotelu dłużej niż te 7 dni. Czy chcemy czy nie, zgodnie z
przepisami musimy wystawić gościowi fakturę. A dlaczego ?
Zgodnie z poniższą interpretacją, za każdą usługę
gastronomiczną płatną oddzielnie - fakturę należy wystawić z chwilą jej
wykonania. Natomiast w sytuacji, gdy cena usługi gastronomicznej wliczona jest w
cenę rachunku za nocleg, a zatem stanowi integralną część usługi hotelarskiej
- obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi hotelarskiej. Innymi
słowy, dla pobytów gości powyżej 7 dni, bezpieczniej jest opracować pakiety
oferujące noclegi wraz z wyżywieniem.
Rodzaj dokumentu |
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego |
Sygnatura |
1401/HTI/4407/14-120/05/AŁ |
Data |
2006.06.06 |
Autor |
Izba Skarbowa w Warszawie |
Pytanie podatnika |
czy za moment wykonania na rzecz gości hotelowych usług
restauracji (gastronomicznych), a w konsekwencji moment powstania obowiązku
podatkowego z tego tytułu, należy uznać moment, w którym gość kończy pobyt w
hotelu, czy też każdorazowy moment faktycznego wydania - spożycia posiłku i
napoju? |
DECYZJA
Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 i art. 14a § 4 ustawy
z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005
r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19 sierpnia
2005 r., wniesionego przez Spółkę na postanowienie Naczelnika Pierwszego
Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 10 sierpnia 2005 r., nr
1471/NTR2/443-257/05/MP, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do
zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, zgodnie z którym uznano
stanowisko Strony za nieprawidłowe - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
postanawia
odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 6 maja 2005 r., Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej
interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z
przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność
hotelową, w ramach której świadczy również usługi restauracyjne
(gastronomiczne). Od gości hotelowych korzystających z restauracji, czy
barów hotelowych Spółka nie pobiera każdorazowo opłat za skonsumowane
posiłki i napoje - odpłatność z tego tytułu doliczana jest do rachunku za
pobyt w hotelu. W związku z tym Spółka postawiła pytanie: czy za moment
wykonania na rzecz gości hotelowych usług restauracji (gastronomicznych),
a w konsekwencji moment powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu,
należy uznać moment, w którym gość kończy pobyt w hotelu, czy też
każdorazowy moment faktycznego wydania - spożycia posiłku i napoju?
Powołując się na załącznik nr 3 - poz. 139 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług, na podstawie którego "usługi hotelowe" o
symbolu PKWiU 55.1 są objęte 7% stawką VAT, Spółka podała, że świadczone
przez nią usługi są objęte symbolem PKWiU 55.11.10.
Zdaniem Strony usługi gastronomiczne dla gości hotelowych są częścią
składową usługi hotelowej i obowiązek podatkowy z tytułu ich świadczenia
powstaje w tym samym momencie, co dla usługi zakwaterowania, to jest w
momencie zakończenia pobytu w hotelu przez danego gościa.
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia
10 sierpnia 2005 r., nr 1471/NTR2/443-257/05/MP uznał stanowisko Strony za
nieprawidłowe. Organ pierwszej instancji stwierdził, że usługi
gastronomiczne świadczone gościom w ramach restauracji hotelowej stanowią
usługę towarzysząca, o ile są świadczone jako część składowa wynajmu
pomieszczenia (zakwaterowania) oraz wliczane do rachunku za hotel.
Natomiast gdy cena za pokój nie obejmuje wyżywienia, tak jak w
przedmiotowej sprawie, a jedynie do rachunku za pobyt w hotelu, tj. za
wynajem pomieszczenia doliczana jest wartość faktycznie wyświadczonych na
rzecz gości usług gastronomicznych w restauracji hotelowej, zdaniem
Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego brak jest
uzasadnienia dla traktowania tych usług jako składowych usługi hotelowej.
Zatem obowiązek podatkowy z tytułu usług gastronomicznych świadczonych na
rzecz gości hotelowych powstaje na zasadach ogólnych określonych w art. 19
ust. 1 i ust. 4 w/w ustawy.
Na powyższe postanowienie Strona wniosła zażalenie zarzucając naruszenie
art. 41 ust. 1 i art. 8 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Strony, usługi gastronomiczne świadczone gościom hotelowym przez
restaurację hotelową są usługami pomocniczymi wobec usługi zakwaterowania
w hotelu. Powołując się przy tym na orzecznictwo Strona dowodzi, że usługi
pomocnicze nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, lecz stanowią
środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W związku z tym
Strona podnosi, że usługi gastronomiczne świadczone na rzecz gości
hotelowych przez restaurację hotelową są usługami pomocniczymi w stosunku
do usługi główniej, którą jest zakwaterowanie w hotelu. W konsekwencji do
usługi pomocniczej stosuje się stawkę VAT, która jest właściwa dla usługi
głównej, tj. 7%.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa:
W myśl art. 41, ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla towarów i usług,
wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z
zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 pod poz. 139
wymienione są usługi hoteli o symbolu PKWiU 55.1.
Z kolei w myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach
wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane
za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Strona we wniosku z dnia 6 maja 2005 r. podała, że świadczone przez nią
usługi są sklasyfikowane w podkategorii 55.11.10 obejmującej - usługi w
zakresie zakwaterowania świadczone przez hotele i motele z restauracjami.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, Sekcja H zatytułowana
"Usługi Hotelarskie i Gastronomiczne" obejmuje Dział 55 zatytułowany
"Usługi Hotelarskie i Gastronomiczne", z kolei Dział ten obejmuje: (a)
usługi hotelarskie obejmujące usługi noclegowe i usługi towarzyszące
wliczone w cenę rachunku za nocleg, świadczone przez hotele, motele,
pensjonaty.
W tym miejscu zauważyć należy, iż zgodnie z przedstawionym przez Stronę
stanem faktycznym od gości hotelowych korzystających z restauracji, czy
barów hotelowych nie pobiera się każdorazowo opłat za konsumpcję, lecz
odpłatność z tego tytułu doliczana jest do rachunku za pobyt w hotelu.
Odnosząc ten stan rzeczy do przytaczanych powyżej przepisów ustawy o
podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż o usłudze towarzyszącej
usłudze hotelarskiej można mówić, jeżeli jej cena wliczona jest w cenę
rachunku za nocleg, a zatem stanowi integralną część usługi hotelarskiej.
To z kolei oznacza, iż całość usługi może być opodatkowana 7% stawką VAT.
Natomiast w przypadku, gdy usługi świadczone są za dodatkową odpłatnością,
a jedynie dla zapewnienia większego komfortu gości hotelowych nie pobiera
się należności w momencie konsumpcji, lecz sumuje się te kwoty i obciąża
daną osobę w momencie wystawienia faktury za hotel, wówczas usługi
gastronomiczne będą opodatkowane właściwą dla nich stawką VAT.
Jednocześnie mając na uwadze art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od
towarów i usług, Dyrektor Izby Skarbowej podziela podgląd organu pierwszej
instancji, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub
wykonania usługi, zaś jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny
być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą
wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia
wydania towaru lub wykonania usługi.
W przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje:
1) w sytuacji, gdy usługa gastronomiczna uznana zostanie za część
usługi hotelarskiej - z chwilą wykonania usługi hotelarskiej (przy
zachowaniu pozostałych wymogów wynikających z art. 19 ust. 4 ustawy VAT,
2) w sytuacji, gdy usługa gastronomiczna uznana zostanie za samoistną
- z chwilą jej wykonania (z zastrzeżeniem art. 19 ust. 4 ustawy VAT).
W świetle powyższego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że stanowisko
organu pierwszej instancji zgodne jest z obowiązującym stanem prawnym.
źródło: http://sip.mf.gov.pl
[hotelarze.pl -
25.04.2008] |