hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

PION POBYTOWY w hotelu
- FORMOWANIE l WYPOSAŻANIE

Zenon BŁĄDEK

WĘZEŁ RECEPCYJNY

1. WĘZEŁ RECEPCYJNY - UKŁAD FUNKCJONALNY

Węzeł recepcyjny odgrywa istotną rolę w wewnętrznych układach eksploatacyjnych. Recepcja reprezentuje pod względem organizacyjnym, poziomu usługi estetyki oraz kultury technicznej obiekt na zewnątrz.
We współczesnych rozwiązaniach zwraca się uwagę na takie elementy, jak:

  • użytkowość oraz funkcjonowanie powiązań z innymi zespołami obsługowymi,

  • wyposażenie techniczne i stopień nasycenia instalacjami i urządzeniami,

  • reprezentacyjność powiązana z praktycznym wykorzystaniem użytkowych form plastycznych i eksponowaniem elementów charakterystycznych dla danego systemu lub regionu, ugruntowujących tożsamość danego obiektu.

Węzeł recepcyjny można podzielić na dwie oddzielne części, a mianowicie:

  • cześć zewnętrzną - ogólnodostępną, reprezentacyjno-usługową;

  • część wewnętrzną - funkcjonalno-dyżurną.

2. CZĘŚĆ ZEWNĘTRZNA

Jest to część ogólnodostępna, reprezentacyjno-usługowa. Jest ona wizytówką samego hotelu, a czasem na jej przykładzie formułuje się szerszą opinię, gdyż kontakt z tym zespołem utrwala sie najbardziej w pamięci turystów i odbiorców usług. To pierwsze zetknięcie się z danym obiektem z chwilą przekroczenia jego progu oraz ostatnie - podczas opuszczania - pozostawia najczęściej trwały ślad, będący w przyszłości przesłanką do ewentualnego powrotu i skuteczną reklamą wśród znajomych.

Potrzeby gości powinny być uwzględnione już począwszy od parkingu, dojścia z ulicy i podjazdu pod obiekt. Wszystkie elementy wyposażenia powinny być ustawione pod kątem ułatwień, czytelności i bezpieczeństwa. Na tej drodze nie powinno być żadnych barier technicznych np. stopni, progów, śliskich posadzek itp. Dobre oświetlenie, właściwe oznakowanie, osłonięte wejścia, szerokie drzwi (w tym również otwierane automatycznie), umożliwiające swobodne przejście z bagażami, maty wejściowe zatrzymujące zanieczyszczenia, należy traktować jako spełnienie normalnych warunków, jakim powinny odpowiadać obiekty użyteczności publicznej.

Hall recepcyjny jest węzłem wielofunkcyjnym, jednak funkcje podstawowe powinny być w nim bardzo czytelne już po przekroczeniu progu drzwi wejściowych - szczególnie dotyczy to lokalizacji recepcji. Stanowisko to powinno być usytuowane możliwie na wprost wejścia, by obsługa mogła od razu przejąć opiekę nad gościem i jego bagażem. Powierzchnia hallu recepcyjnego może być zróżnicowana i zależy w dużej mierze od kategorii i charakteru obiektu. W światowym hotelarstwie występują różne tendencje, dotyczące wielkości i wyposażenia halli recepcyjnych. Niektóre systemy hotelowe preferują rozwiązania, w których minimalizuje się powierzchnię wypoczynkową i reprezentacyjną, organizując w tym pomieszczeniu lub w bezpośrednim sąsiedztwie zespoły obsługi gastronomicznej oraz różnego rodzaju punkty handlowe, W układach takich nie ma miejsca na przeskalowaną reprezentacyjność, a każdy metr kwadratowy, o ile nie jest związany funkcjonalnie z obsługą recepcyjną, powinien być przypisany do określonych zespołów handlowo-usługowych. W innych, bardziej ekskluzywnych, rozwiązaniach, jak np. w systemie HYATT, hall recepcyjny traktuje się jako powierzchnię integracyjną, w której obok elementów ściśle funkcjonalnych znaleźć można wydzielone rejony biernego, a nawet czynnego wypoczynku, rozbudowanych ekspozycji plastycznych, zorganizowanej roślinności. Wszystkie te elementy stanowią oryginalną oprawę, umiejętnie wkomponowaną w wielokondygnacyjnych halach atrialnych, w których nawet zespół transportu il komunikacji pionowej, z odsłoniętymi kabinami gondolowyml, podporządkowany jest idei przewodniej wywarcia silnego wrażenia l stworzenia atmosfery niezwykłości i niecodzienności. O ile do tej scenerii doda się dobrze wkomponowaną zieleń, sztuczne oświetlenie, sprawnie działającą klimatyzację, skuteczne wyizolowanie od zewnętrznych wielkomiejskich uciążliwości, wówczas wnętrze to wywiera niezapomniane wrażenia, przyczynia się do dobrego samopoczucia gości, wywołuje chęć przebywania w tej oprawie możliwie najdłużej i stwarza silną motywację powrotu.

Jeszcze inne sieci hotelowe i gestorzy starają się, by hall recepcyjny był wyjątkowo reprezentacyjny i przestronny, a zastosowane marmury i inne szlachetne materiały wykończeniowe świadczyły o dostojeństwie i bogactwie gospodarza.

Coraz częściej w hallach recepcyjnych urządza się galerie malarstwa i innych dzieł sztuki w celu uatrakcyjnienia wnętrz, stwarzając jednocześnie okazję do ich nabycia.

Generalnie można stwierdzić, że reprezentacyjność wystroju hallu recepcyjnego wiąże się ze standardem i indywidualnie przyjętymi zasadami w obrębie danego systemu. Im wyższa kategoria, tym większa dbałość o oprawę plastyczną. W odniesieniu do wykończenia i wyposażenia należy uwzględnić szybką amortyzację, stąd też z góry wielu gestorów zakłada cykliczność wymiany tych elementów na inne nowe, modne i atrakcyjne. Biorąc to pod uwagę, w miejsce kamiennych posadzek stosuje się np. wielobarwne wykładziny dywanowe; w miejsce tradycyjnych boazerii, np. tkaniny, okładziny ścienne, tapetowe lub natryskowe.

W obiektach mieszczących się w niższych grupach standardowych posadzkę wykonuje się z płyt ceramicznych, gresowych, wykładzin PCV i innych materiałów odpornych na ścieranie, umożliwiających utrzymanie czystości i odpowiadających wymaganiom użytkowym.

Dobór materiałów wykończeniowych i wyposażenia, znajdującego się w hallu, powinien być określony w projekcie wnętrz.

W nowopowstającej lub modernizowanej bazie hotelarskiej mogą wystąpić obiekty, w których wykończenie i wyposażenie nie wynika z żadnych opracowań projektowych. W takich przypadkach należy skorzystać z konsultacji specjalistycznej w celu uzyskania optymalnego efektu. Przypadkowość w zestawach materiałowych i kolorystycznych z reguły nie daje pożądanego rezultatu, a odwrotnie - często, pomimo zastosowania dobrych materiałów i elementów wyposażeniowych, wynik końcowy świadczy o braku gustu i nie sprzyja wytworzeniu właściwego klimatu tak bardzo potrzebnego w tych obiektach.

W hallach recepcyjnych - poza załatwianiem formalności związanych z okresowym pobytem - należy przewidzieć:

  • miejsce do chwilowego odpoczynku,

  • aneks w którym instaluje się wewnętrzne i zewnętrzne środki łączności,

  • węzeł komunikacji i transportu pionowego (klatki schodowe, dźwigi, schody ruchome),

  • punkty handlowo-usługowe (w tym również różnego typu bary),

  • elementy informacyjno-reklamowe w formie gablot, tablic, monitorów, stelaży itp.

Dodatkowo z hallu powinno być dostępne pomieszczenie bagażowni, pozwalające na okresowe przechowywanie bagażu gości hotelowych. Coraz częściej instaluje się również w częściach ogólnodostępnych (wiatrołap, hall) bankomaty i urządzenia umożliwiające swobodny dostęp do intemetu.

W aneksach wypoczynkowych w skład wyposażenia ruchomego wchodzą: fotele, sofy, stoły, stoliki, donice z roślinnością, lampy oświetlenia miejscowego lub ogólnego, dodatkowa wykładzina dywanowa (w zależności od rodzaju podłogi), popielnice itp.

Punkty ze środkami łączności urządza się w postaci wydzielonych aneksów z kabinami telefonicznymi lub instaluje się aparaty w specjalnych osłonach. Przynajmniej jeden z telefonów powinien być przystosowany do potrzeb gości niepełnosprawnych, tj. być zainstalowany na wysokości, umożliwiającej telefonowanie w pozycji siedzącej (na wózku inwalidzkim).

Korzystanie z faksu odbywa się zazwyczaj poprzez pracowników recepcji.

Punkty handlowo-usługowe rozmieszczone są w obrębie hallu recepcyjnego lub w wydzielonych pasażach w jego sąsiedztwie. Powyższe dotyczy w szczególności różnego rodzaju barów, takich jak; „aperitif", „cocktail" lub kawowy, których cześć konsumpcyjna z reguły lokalizowana jest przy aneksach wypoczynkowych. Niektóre z tych barów czynne są przez całą dobę jako dyżurne z zakresem obsługi przypisanej tzw. „małej gastronomii".

Ciągi komunikacyjne w hallu recepcyjnym są niekiedy wydzielane lub specjalnie oznakowane materiałowo, kolorystycznie lub przez odpowiednią aranżację meblową.

Poszczególne punkty obsługowe, rozmieszczone centralnie lub w wydzielonych aneksach, powinny posiadać czytelną informację wizualną dla różnych grup użytkowników, w tym również dla gości z wadami wzroku.
Hall - w zależności od ogólnej koncepcji wnętrza - może stanowić zamkniętą, wydzieloną przestrzeń lub mieć układ otwarty, z dużymi przeszkleniami, nakierowany na ciekawe elementy widokowe. Podstawową przesłanką powinna być troska o harmonię i ład przestrzenny, logiczne operowanie akcentami plastycznymi i formami użytkowymi, powiązanymi z podstawową funkcją przy zachowaniu indywidualnych cech wnętrza lub obiektu.

Powyższe zasady formowania części zewnętrznej węzła recepcyjnego mają charakter uniwersalny i nie są przypisane do określonej grupy lub typu bazy hotelowej.

3. CZĘŚĆ WEWNĘTRZNA

Część funkcjonalno-dyżurna odgrywa niezmiernie ważną rolę w węźle recepcyjnym i wpływa bezpośrednio na sprawność obsługi oraz organizację pracy. W części tej można wyodrębnić następujące podzespoły:

  • obsługi zewnętrznej, w skład którego wchodzą: lada recepcyjna, kasy i inne elementy wyposażenia technicznego,

  • obsługi wewnętrznej, składający się z zaplecza biurowego recepcji (w tym wydzielonego pomieszczenia dla kierownika), technicznych urządzeń kontrolno-sterujących, wyposażenia związanego z rezerwacją i wewnętrznymi środkami łączności,

  • sanitarno-socjalny, w skład którego wchodzą: szatnia, węzeł higieniczno-sanitarny, pomieszczenie socjalne oraz pomieszczenia gospodarcze.

Dodatkowo należy przewidzieć aneks depozytowy, pozwalający na przechowywanie przedmiotów wartościowych (o różnych gabarytach). Powinien on być dostępny bezpośrednio z hallu recepcyjnego oraz z zaplecza recepcji i zapewniać warunki prywatności, bezpieczeństwa oraz kameralności.

Wielkość i zakres wyposażenia wewnętrznej części recepcji zależą od: charakteru, wielkości obiektu, stosowanej organizacji pracy, kategorii, przynależności i stopnia powiązania z jednostkami współdziałającymi.

Każdy obiekt hotelarski - bez względu na wielkość, charakter i złożoność struktury organizacyjnej - posiada ladę recepcyjną, w różnym stopniu nasyconą środkami technicznymi.

4. LADA RECEPCYJNA

Stanowi pomocniczy element meblowy, powszechnie stosowany przy obsłudze gości. Jest miejscem pracy dla kilku zróżnicowanych stanowisk funkcyjnych i powinna być rozplanowana tak, by wszystkie elementy, niezbędne do sprawnego i pełnego obsłużenia gości, były w zasięgu ręki lub wzroku. Musi również spełniać wymagania estetyczne, wynikające z koncepcji wnętrza.

Lada recepcyjna wraz z oświetleniem miejscowym odgrywa podstawową rolę w hallu recepcyjnym jako ważny element plastyczny. Do jej budowy używa się różnorodnych materiałów, np.: drewna, kamienia, mas tworzywowych, a powierzchnie, z którymi styka się bezpośrednio gość, powinny sprawiać wrażenie "ciepłych", być trwałe i umożliwiać utrzymanie czystości.

Od strony funkcjonalnej powinna być meblem dostosowanym do warunków antropometrycznych i ergonomicznych wynikających z pracy recepcjonisty i obsługi gości.

Rozmieszczenie sprzętu i wyposażenia oraz zakres nasycenia środkami technicznymi węzła recepcyjnego zależy od: pojemności użytkowej hotelu, charakteru, wielkości zaplecza, powiązań systemowych, założonej organizacji pracy oraz stopnia skomputeryzowania.

W małych obiektach jeden pracownik recepcji wykonuje wszystkie czynności, począwszy od przyjęcia dokumentów, rejestracji meldunkowych, wydawania i przyjmowania kluczy, przez kasowanie i rozliczanie, do obsługiwania wewnętrznych i zewnętrznych środków łączności.

Różnorodność lokalnych uwarunkowań sprawia, że lady recepcyjne wykonywane są zazwyczaj jako meble indywidualne. Rozwiązania projektowe muszą jednak wynikać z ogólnych wytycznych dotyczących parametrów ergonometrycznych i podziałów ramowych na poszczególne stanowiska pracy.

W obiekcie średniej wielkości są to:

  • stanowisko .INFORMACJA" - łącznie z wydawaniem kluczy, kart magnetycznych itp.,

  • stanowisko .DYSPONENT" - łącznie z obsługą urządzeń związanych z informacją o stanie zajętości j.m.,

  • stanowisko „KASA" połączone często - w obiektach o wyższej kategorii - z wydzielonym stanowiskiem wymiany walut.

Jest to podział tradycyjny, funkcjonujący obecnie w wielu hotelach.

Przy stanowisku informacyjnym powinny być dostępne: mapy, sprzęt do ewidencji gości, przegrody na bieżącą korespondencję, foldery, informatory itd.; przy stanowisku dysponenta: diagramy, bieżące zgłoszenia rezerwacji, druki, monitory lub tablice, określające stan zajętości itd.; przy stanowisku kasy: kartoteki rachunków, cenniki, sejfy depozytowe, kasety, kasy rejestrujące, drukarki itd.

Współcześnie preferuje się jednak wielofunkcyjne stanowiska recepcyjne umożliwiające kompleksową obsługę gościa, od przyjęcia po rozliczenie. Rozwiązanie takie jest możliwe pod warunkiem posługiwania się specjalistycznym sprzętem i oprogramowaniem. Ta wielofunkcyjność pozwala na zwiększenie potencjału obsługowego recepcji, w okresach spiętrzenia, poprzez wykorzystanie wszystkich pracowników „frontowych".

Zasadnicze wymiary lady recepcyjnej kształtują się następująco:

  • wysokość blatu roboczego (licząc od poziomu posadzki) w granicach od 72 cm do 80 cm (praca siedząca),

  • wysokość pulpitu dla obsługi gościa w granicach od 110 do 120 cm, (obsługa na stojąco),

  • wysokość pulpitu umożliwiająca obsługę osoby niepełnosprawnej maks. 90 cm, z podjazdem o wysokości min, 67 cm.

  • wysokość półki odkładczej, od strony hallu, w granicach od 60 do 70 cm,

  • szerokość pulpitu dla gościa w granicach od 20 do 40 cm,

  • szerokość półki odkładczej w granicach od 12 do 40 cm,

  • całkowita szerokość lady recepcyjnej w granicach od 60 do 90 cm.

Długość odcinka lady recepcyjnej, przypadająca przy obsłudze wieloosobowej na jedno stanowisko, wynosi średnio 150 cm; w obiektach małych przy obsadzie jednoosobowej długość ta powinna wynosić co najmniej 250 cm.

Lady recepcyjne mogą być zbudowane jako jeden mebel lub składać się z kilku segmentów, montowanych na miejscu.

W nowoczesnych rozwiązaniach lad recepcyjnych unika się stosowania stałych podziałów blatu roboczego ze względu na konieczność zapewnienia mobilności sprzętu i urządzeń specjalistycznych. Ułatwia to i usprawnia pracę, pozwala na rozmieszczenie wszystkich niezbędnych materiałów, sprzętu komputerowego i innych instalacji, związanych z pracą obsługową na poszczególnych stanowiskach pracy.

W małych hotelach klucze są odkładane bezpośrednio na wydzielonych elementach lady recepcyjnej lub w klucznicy.

Coraz częściej w miejsce tradycyjnego klucza stosuje się karty magnetyczne, które są indywidualnie kodowane. Takie rozwiązanie jest preferowane przez hotelarzy, gdyż unika się zbędnej ekspozycji kluczy i dostępności przez osoby niepowołane. Ponadto w j.m. instaluje się dodatkowo czytniki tych kart, umożliwiające korzystanie ze wszystkich odbiorników energii elektrycznej.

W obiektach nowych oraz modernizowanych wymagane jest przystosowanie lub wydzielenie co najmniej jednego stanowiska recepcyjnego do obsługi osób niepełnosprawnych.

Klucznica w tradycyjnym wydaniu przeznaczona jest do przechowywania kluczy do poszczególnych j.m. i korespondencji gości aktualnie mieszkających w hotelu. Mebel ten może być usytuowany przy stanowisku informacji w zasięgu ręki lub w większych obiektach w odległości umożliwiającej szybką i sprawną obsługę. Podział klucznicy powinien uwzględnić wymagania ergonometryczne i antropometryczne, szczególnie jeśli chodzi o górny i dolny zasięg oraz wgląd w poszczególne przegrody, którym przypisane są numery pokoi. Dodatkowo przewiduje się miejsce na korespondencję i przesyłki większego formatu.

Najczęściej przyjmuje się następujące wymiary przegród:

  • szerokość minimum 50 mm (optimum ok. 70 mm)

  • wysokość w granicach od 160 mm do 300 mm,

  • głębokość jest uzależniona od założonego obiegu korespondencji i waha się w granicach od 200 mm do 300 mm.

Klucznica w tej formie ma zastosowanie głównie w małych hotelach i standardzie popularnym.

CIĄG DALSZY W PUBLIKACJI

 

 

 

[hotelarze.pl - 2003]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl