hotelarze.pl   hotel.pl
  Turystyka   Hotelarstwo    Gastronomia Dzisiaj:  English  
HOTELARSTWO
Hotel
Marketing i sprzedaż
 
GASTRONOMIA
Gastronomia
Kelnerstwo
Kuchnia
Urządzenia gastronomiczne
 
TURYSTYKA
Turystyka
 
KSIĘGARNIA
Zapraszamy do księgarni
 
Pomoce naukowe-hotelarstwo
Hotelarz online - testy dla hotelarzy
Zadania praktyczne dla hotelarzy
Zadania i testy egzaminacyjne
DLA NAUCZYCIELI
Praktyki, Staże

Pomoce naukowe-gastronomia
Hotelarz online -testy z gastronomii
 
Pomoce naukowe-turystyka
Hotelarz online - testy z turystyki
Zadania praktyczne
Zadania i testy egzaminacyjne  
PRZEPISY PRAWNE
dot. obiektów hotelarskich
dot. ochrony przeciwpożarowej
prawo żywnościowe
 
KONFERENCJE, KONKURSY
Konferencje, szkolenia ...
Relacje z konkursów
 
TARGI
Targi turystyczne
Relacje z targów
 
ORGANIZACJE BRANŻOWE
Organizacje turystyczne
Organizacje kucharzy
 
EKSPERCI
Hotelarstwo
Gastronomia
ARCHIWUM WIADOMOŚCI
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 

Jeśli pragniesz otrzymywać informacje o nowościach na stronie - podaj swój

 adres e-mail



Zapisz się
Wypisz się


Jeden z zaledwie czterech 7-gwiazdkowych hoteli na świecie The Beijing 7-star Morgan Plaza został oddany gościom tuż przed otwarciem Olimpiady w Pekinie. Goście zatrzymujący się w tym 48-piętrowym hotelu mają do dyspozycji teren o powierzchni prawie 10 ha, gdzie mogą znaleźć centra handlowe, modne apartamenty, najlepszą na świecie restaurację japońską, a nawet świątynię.

Liniowiec marzeń Queen Victoria - powstała w 2007 r., ale zanim to się stało, zbierano opinie osób podróżujących Queen Elizabeth i Queen Mary. To dwie siostry Viktorii - wszystkie należą do eleganckiej linii Cunard. Na statku o długości 294 metrów, szerokości 32 metrów i wysokości 55 metrów, znajduje się m.in.: okazałe lobby z dziełami sztuki, 8 restauracji i barów, kluby nocne, sale klubowe, teatr, kino, kasyno. Jest też SPA, fitness center, baseny i jacuzzi. Wszystko w pięknych, stylowych wnętrzach, które mają zapewnić jak najwyższą jakość wypoczynku. Na wycieczkowcu są atrakcje niespotykane na innych liniowcach, m.in. prywatne loże w trzypiętrowym Royal Court Theatre, pierwsze na świecie pływające muzeum, dwupiętrowa biblioteka z drewnianą boazerią, sześcioma tysiącami wolumenów z całego świata oraz pięknymi spiralnymi schodami, konserwatorium w stylu kolonialnym z fontanną tonącą w zieleni i ruchomym szklanym dachem, trasa do joggingu czy sekretna wiktoriańska alkowa. Na pokład liniowiec zabiera 2 tys. pasażerów. Oddaje im do dyspozycji ponad 1000 kabin. O ich komfort dba załoga licząca 900 osób. Najtańszy bilet na rejs kosztuje niecałe 1000 euro, najdroższy, np. dookoła świata, kosztuje ok. 8 tys. euro.

Podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie są zrealizowane, dzienne obroty każdego wybudowanego pokoju. RevPar jest otrzymywany z iloczynu współczynnika wynajmu pokoi (frekwencja = liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój (ADR).
uwaga: RevPAR nie bierze pod uwagę dochodów z innych usług hotelu, takich jak restauracje, spa, przystanie, kasyna itp. Przykład:

- średnia frekwencja : 50,76%
- średnia cena w złotych za dobę
  hotelową: 237,83 zł,
- wskaźnik REVPAR wynosi: 120,73zł
 

Punkt rentowności działalności hotelarskiej (Lmin) - jest to minimalna liczba miejsc noclegowych lub pokoi jaką należy sprzedać, aby zapewnić pokrycie kosztów
Lmin = Ks/(c-kz)
Ks-całkowite koszty stałe; c-cena pokoju lub miejsca noclegowego; kz -jednostkowe koszty zmienne przypadające na jedno miejsce noclegowe lub pokój

Hotspot - to otwarty i dostępny publicznie punkt dostępu, umożliwiający dostęp do Internetu za pomocą sieci bezprzewodowej (WiFi). Hotspoty najczęściej instalowane są hotelach, restauracjach, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, szpitalach i uczelniach. Dzięki nim posiadacze przenośnych komputerów wyposażonych w kartę sieciową standardu 802.11 mogą podłączyć się do Internetu. Czasami usługa taka jest bezpłatna.

Marketing - najważniejszy cel:  dotarcie z właściwym komunikatem do właściwych osób za najniższą cenę.

M-Marketing (mobile marketing) - są to wszystkie formy realizacji strategii komunikacyjnych, wynikających z planu marketingowego, przy pomocy telefonu komórkowego i z wykorzystaniem jego możliwości. Do narzędzi M-Marketingu należą SMS-y, MMS-y i EMS-y - wiadomość głosowa, przetworzona elektronicznie. Usługi te zrobiły błyskotliwą karierę i są obecnie najchętniej wykorzystywane, głównie ze względu na swą prostotę i niskie koszty. M-Marketing można zastosować w serwisach informacyjnych, w konkursach konsumenckich czy w głosowaniu w konkursach.

Event - wydarzenie,  spotkanie (towarzyskie, mecz), zawody.
Event - rozumiemy jako każdą formę wydarzenia typu handlowego albo promocyjnego  o charakterze bardziej masowym, jak np. koncert.
Najważniejsze elementy dobrego eventu to: oryginalność, odwaga pomysłu i spójność projektu z komunikacją marki.

non-event - fiasko

HOTELARSTWO

Tabela 1

Liczba obiektów noclegowychw latach 1995 - 2001

  1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
OGÓŁEM 9 345 11 075 12 000 13 437 13 546 8 626 8 686
Obiekty zakwaterowania zbiorowego ogółem 7 585 7 763 7 779 7 886 8 301 7 818 7 613
Hotele i obiekty typu hotelowego 1 068 1 247 1 397 1 576 1 535 1 449 1 391

Hotele:

668 773 844 909 906 924 966
     ***** 3 3 1  .  1 6 6
     **** 23 21 25 31 35 40 39
     *** 214 236 283 305 331 333 343
     ** 226 256 240 247 263 285 315
     * 202 257 295 326 276 260 263
Motele 95 102 120 135 130 116 118
Pensjonaty 305 372 433 532 499 409 307

Obiekty wyspecjalizowane:

511 522 556 720 716 720 710
Zakłady uzdrowiskowe 0 0 0 140 146 140 130
Schroniska 86 94 96 102 89 83 80
Ośrodki szkoleniowo-wypoczynkowe 425 428 460 478 481 497 500

Pozostałe obiekty zakwaterowania zbiorowego:

6 006 5 994 5 826 5 590 6 050 5 649 5 512
Zesp. ogólnodostępnych domków turystycznych 386 419 430 491 539 514 439
Campingi 206 232 228 250 224 171 175
Pola biwakowe 388 433 432 421 427 339 300
Schroniska młodzieżowe 560 552 547 546 510 457 427
Domy wycieczkowe 254 239 234 233 201 179 146
Domy pracy twórczej 54 58 59 57 50 56 52
Ośrodki wczasowe 3 124 3 004 2 881 2 617 2 293 2 079 1 886
Ośrodki kolonijne 224 245 266 289 266 245 218
Obiekty rekreacji sob.-niedz. 167 145 144 129 99 90 79
Inne niesklasyfikowane 643 667 605 557 1 441 1 519 1 790

Prywatna baza noclegowa:

1 760 3 312 4 221 5 551 5 245 808 1 073
Kwatery prywatne 1 760 3 312 4 221 4 943 4 490  .   . 
Kwatery agroturystyczne  .   .   .  608 755 808 1 073

Źródło: Instytut Turystyki;
stan w dniu 31 VII danego roku; od 2000 rejestruje się tylko obiekty agroturystyczne

Tabela 2

Liczba miejsc noclegowych według rodzaju obiektów

  1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
OGÓŁEM 714 835 734 656 757 792 791 808 770 351 668 332 651 542
Obiekty zakwaterowania zbiorowego 671 339 673 850 684 459 697 773 691 799 660 199 640 354
Hotele i obiekty typu hotelowego 93 309 100 425 111 316 120 589 120 285 120 280 118 213

Hotele:

74 604 78 917 85 990 90 178 91 853 95 095 97 940
     ***** 1 527 1 704 314  .  523 1 923 2 091
     **** 7 217 6 288 8 225 9 747 11 270 10 185 10 461
     *** 32 951 34 584 37 615 39 511 40 674 43 019 43 331
     ** 19 225 20 474 20 919 19 982 22 015 23 264 24 700
     * 13 684 15 867 18 917 20 938 17 371 16 704 17 357
Motele 4 159 4 527 5 439 6 619 5 842 4 537 4 827
Pensjonaty 14 546 16 981 19 887 23 792 22 590 20 648 15 446

Obiekty wyspecjalizowane:

46 258 46 179 50 334 78 149 78 547 78 219 76 028
Zakłady uzdrowiskowe 0 0 0 26 682 25 851 25 433 23 766
Schroniska 4 616 4 871 5 009 5 168 4 326 4 034 3 872

Ośrodki   szkoleniowo-wypoczynkowe

41 642 41 308 45 325 46 299 48 370 48 752 48 390

Pozostałe obiekty zakwaterowania zbiorowego:

531 772 527 246 522 809 499 035 492 967 461 700 446 113
Zesp. ogólnodostępnych domków turystycznych 26 903 28 481 29 793 31 976 34 258 31 461 26 809
Campingi 36 331 38 302 37 727 41 988 38 370 29 844 38 097
Pola biwakowe 62 315 62 538 63 643 57 747 53 396 46 484 42 803
Schroniska młodzieżowe 23 432 23 875 24 154 24 221 23 354 21 719 21 678
Domy wycieczkowe 17 646 17 455 16 987 15 323 14 328 12 209 10 656
Domy pracy twórczej 2 251 2 384 2 343 2 338 2 223 2 540 2 488
Ośrodki wczasowe 269 924 262 294 251 171 228 482 206 934 195 242 177 469
Ośrodki kolonijne 33 959 37 529 40 044 43 460 36 116 34 516 30 210
Obiekty rekreacji sob.-niedz. 6 912 5 924 5 744 4 723 3 997 4 027 3 265
Inne niesklasyfikowane 52 099 48 464 51 203 48 777 79 991 83 658 92 638

Prywatna baza noclegowa:

43 496 60 806 73 333 94 035 78 552 8 133 11 188
1. Kwatery prywatne 43 496 60 806 73 333 88 526 71 380  .   . 
2. Kwatery agroturystyczne  .   .   .  5 509 7 172 8 133 11 188

Źródło: Instytut Turystyki;
stan w dniu 31 VII danego roku; od 2000 rejestruje się tylko obiekty agroturystyczne

Tabela 3

Obiekty zakwaterowania zbiorowego według województw
- liczba obiektów i miejsc noclegowych w latach 2000 i 2001

 

2000

2001

  liczba obiektów liczba miejsc noclegowych liczba obiektów liczba miejsc noclegowych
Razem 7 818 662 695 7 613 640 354
dolnośląskie 812 53 518 883 55 464
kujawsko-pomorskie 386 29 488 364 27 467
lubelskie 359 23 346 353 21 831
lubuskie 296 20 854 327 18 966
łódzkie 234 23 581 254 18 952
małopolskie 911 65 400 898 63 809
mazowieckie 299 34 055 331 34 337
opolskie 102 6 370 101 7 399
podkarpackie 354 21 576 319 22 075
podlaskie 223 15 814 205 13 627
pomorskie 877 96 299 865 94 026
śląskie 518 42 186 459 34 799
świętokrzyskie 148 9 752 146 9 344
warmińsko-mazurskie 549 48 487 459 48 928
wielkopolskie 615 42 045 645 53 092
zachodniopomorskie 1 135 129 924 1 004 116 238

Źródło: Instytut Turystyki;  stan w dniu 31 VII danego roku.

Tabela 4

Hotele według kategorii: stopień wykorzystania pokoi (w %)

  1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
Ogółem 43,2 44,4 45,8 46,1 45,0 46,7 40,6 38,5
***** 68,7 62,6 70,6 57,9 67,4 60,4 58,9 55,9
**** 47,5 50,4 55,9 57,6 52,0 48,9
*** 45,0 47,5 48,1 49,5 48,0 49,9 42,5 40,0
** 40,0 40,4 41,5 40,4 39,5 40,8 36,9 34,7
* 33,2 33,4 37,3 37,0 35,5 36,9 29,9 29,4

Źródło: Instytut Turystyki

Blisko jedna trzecia obiektów noclegowych stanowi własność prywatną (krajowych osób fizycznych), 20% należy do Skarbu Państwa, a 18% - do państwowych osób prawnych. We władaniu komunalnym i innych krajowych podmiotów prawnych pozostaje po 13% obiektów noclegowych. Własność podmiotów zagranicznych stanowi niewielki margines (2%).

źródło: Instytut Turystyki

[hotelarze.pl - 2002]

Hotelarz online - pierwsze w internecie testy dla każdego hotelarza.

Copyright © 2000-2008 Hotelarze.pl | Dodaj do Ulubionych | Redakcja | e-mail: redakcja@hotelarze.pl